Zmeny prinášajú lepšiu koordináciu električiek navzájom i s inými druhmi dopravy, prispôsobenie jazdných dôb novým podmienkam a lepšie využitie nízkopodlažných električiek.
Od 27. mája 2019 budú platiť nové cestovné poriadky električiek a trolejbusov, ktoré prinášajú viaceré zlepšenia pre cestujúcich v električkovej aj trolejbusovej doprave.
Električky
Na električkových linkách prichádza k zlepšeniu rozostupov medzi spojmi na spoločných úsekoch viacerých liniek, k úprave jazdných dôb vďaka novozavedeným preferenciám na križovatkách a tiež k úprave odchodov v nadväznosti na ostatné druhy dopravy. Od zmien sa očakáva pravidelnejšia premávka električiek a menšie zhlukovanie vozidiel na trasách.
Skrátenie jazdných dôb
Približne o 1 minútu by sa mala zrýchliť električková doprava na Račianskej radiále (Račianske mýto – Ursínyho), na Ružinovskej radiále (úsek Slovanet – Saleziáni) a tiež na trati na Hlavnú stanicu (STU – Úrad vlády SR).
Lepšia vzájomná koordinácia odchodov
Rovnomernejšie rozostupy medzi dvojicami električkových liniek budú v úsekoch:
- z Trnavského mýta do Ružinova počas voľných dní - linky 8 a 9
- z Trnavského mýta smerom na Vajnorskú počas voľných dní - linky 2 a 4
- obojsmerne medzi Trnavským mýtom a Kamenným námestím/Námestím SNP počas pracovných dní - linky 4 a 9
- obojsmerne medzi Trnavským mýtom a Blumentálom počas pracovných dní - linky 2 a 8
Lepšia nadväznosť k iným druhom dopravy
Na vybraných prestupných uzloch budú odchody a príchody električiek prispôsobené nadväzujúcim autobusovým a vlakovým spojom v časoch, kedy majú električky dlhší, 15-minútový interval - počas voľných dní a vo večerných hodinách.
Nadväznosti budú zabezpečené v uzloch:
- Hlavná stanica - prestup medzi linkami 1 2 a nočnými linkami
- ŽST Nové Mesto - prestup medzi linkou 2 a vlakmi linky S70
- Cintorín Rača - prestup medzi linkami 3 5 a linkami 52 56
- Polus City Center/Nová doba - prestup medzi linkou 4 a linkou 98
- Jurajov dvor - prestup medzi linkou 4 a linkou 57
- Zlaté piesky - prestup medzi linkou 4 a linkami 53 65
- Astronomická - prestup medzi linkami 8 9 a linkami 67 87
Zlepšenie prechodu medzi denným a nočným režimom premávky MHD
Prispôsobené budú aj posledné odchody električkových liniek tak, aby bol rovnomernejší prechod medzi poslednými dennými spojmi a prvými odchodmi nočných liniek.
- Posledné odchody električiek z centra do jednotlivých radiál budú po 23. hodine, pričom z uzlov Lafranconi, Trnavské mýto a Račianske mýto budú odchody cca 15 - 20 minút pred prvým nočným spojom.
- Premávka riadnych spojov z jednotlivých radiál do centra bude predĺžená o približne 15 minút do 23. hodiny (spoje do vozovní pôjdu naďalej aj po tomto čase).
- Prvé ranné odchody električiek zostávajú bez zmeny (do centra o cca 4:40, z centra pred 5. hodinou).
Nízkopodlažné linky
Električkové linky, na ktoré budú nasadzované výlučne nízkopodlažné električky, budú po novom:
- v pracovných dňoch: linky 1 3 9
- počas voľných dní: linky 1 3 4 9 - na každej radiále pôjde nízkopodlažná električka minimálne každých 15 minút
Nízkopodlažné električky budú naďalej nasadzované aj na vybraných spojoch ďalších liniek. Nasadením nízkopodlažných električiek na linku 9 sa zároveň zvýši prepravná kapacita na Ružinovskej radiále.
Trolejbusy
Na trolejbusových linkách 201 202 a 212 prichádza k zmene jazdných dôb v súvislosti so zlou dopravnou situáciou na Záhradníckej a Svätoplukovej a tiež vplyvom vyhradeného pruhu na Gagarinovej ulici.
Po úspešnej realizácii BUS-pruhu na Gagarinovej bolo možné zrýchliť obeh trolejbusov na linke 201, vďaka čomu budú jazdiť trolejbusy linky 201 v čase 7:30 - 8:00 z Čiližskej častejšie. Linky 201 a 202 takto vytvoria následný 3-minútový interval z Dolných honov v najsilnejšej špičkovej hodine od 7:00 do 8:00.
Zároveň v smere z centra mesta, resp. Hlavnej stanice bude na oboch linkách poskytnutý 6-minútový interval v čase 8:00 - 9:00, teda presne v období najväčších prepravných nárokov cestujúcich, ktorí smerujú do business centier na Prievozskej.
birch
Zopár technických drobností:
V CP linky 6 je chyba, ranné prejazdy L6 > L8 nie sú vyznačené v CP na zastávke Most SNP (na zast. Chatam Sófer ešte sú, ale na zast. Most SNP tie spoje úplne chýbajú).
Čo sa týka poobedňajších spojov, ktoré prechádzajú na L8 okruhom cez Nám. Ľ. Štúra, mohli by byť vedené až po SND a nie len po Šafárikovo nám. A od SND ako regulérna L8.
A rád by som veril, že s touto zmenou sa skončí preklápanie cieľa "Šafárikovo nám." na "Karlova Ves" už po zast. Kráľovské údolie, ale bude to až po zast. Most SNP, ako by to dávalo zmysel.