Čakalo sa na národného leteckého dopravcu, no prišiel mestský.
Nemenovaný agent a redaktor z internetovej stránky imhd.sk sa pri návrate z dovolenky hľadajúc svoju batožinu zatúlal na bratislavskom letisku do hangáru a objavil v ňom nečakaný kúsok: lietadlo v nátere Opravného podniku Bratislava. Po následnej investigatíve sa pre nás podnik rozhodol odhaliť toto tajomstvo a ako prví pre vás prinášame prevratné novinky v bratislavskej regionálnej doprave.
„Myšlienka prevádzkovať prímestskú leteckú dopravu sa zrodila v súvislosti so zhoršujúcou sa dopravnou situáciou v okolí Bratislavy. Po krátkej analýze sme dospeli k názoru, že v okolí Bratislavy sú v blízkosti okresných miest tri nevyužívané letiská“, uviedla hovorkyňa Opravného podniku Bratislava. „Partneri v rámci IDZ BK nám dlhodobo vyčítali nezáujem o regionálnych cestujúcich, tak sme sa rozhodli, že po vzore obnovených vlakov cez Prístavný most ich aj my prekvapíme novými možnosťami cestovania financovanými na vlastné podnikateľské riziko (rozumej ‚riziko daňových poplatníkov‘ – pozn. red.)“, dodáva.
Cestujúci sa môžu tešiť na moderné lietadlo
Ako uvádza opravný podnik pri odpovedi na naše otázky, lietadlo Boeing 737-300, za ktoré podnik zaplatil 3 147 737 €, bolo vyrobené v roku 1985, pričom následne bolo prevádzkované v Číne. Ako sa odtiaľ dostalo do Bratislavy nikto prezradiť nechcel. Vrátnik Miňo z Olejkárskej ulice sa však dlhodobo sťažoval, že vedúci oddelenia pre alternatívne formy cestovania sa sústavne a otravne pýtal na meškajúcu zásielku z Aliexpressu.
Lietadlo Boeing 737-300 patrí k druhej generácii lietadiel Boeing 737 tzv. „Classic“, ktorá sa vyrábala v americkom meste Renton v rokoch od 1984 do 2000. Poháňané je dvojicou prúdových motorov Praď a Vytni. Na Slovensku bolo zaregistrované pod imatrikulačnou značkou OM-DPB, hoci dopravný podnik dlhodobo trval na značke OM-GDPB. „Štvormiestne imatrikulačné značky sa na Slovensku vydávajú len pre vetrone. Šanca, že by sme predmetné lietadlo opravného podniku vyhlásili za vetroň nie je ani teoretická“, uviedol zástupca sekcie civilného letectva ministerstva dopravy, krátko pred tým ako si nechtiac zakusol do jazyka.
Okrem imatrikulačnej značky dostalo lietadlo aj interné evidenčné číslo 7700, ktorým sa bude identifikovať v transpondéri. Nadšenci letectva, ktorí sa o lietadlo tiež veľmi zaujímajú, sa po zistení tejto informácie iba uškŕňali a chytali za hlavy. Nám však nechceli prezradiť prečo.
Nový druh dopravy, ale štandardné vybavenie
Opravný podnik citlivo reaguje na neochotu cestujúcich zvykať si na nové veci. Lietadlo je preto vybavené označovačmi leteniek, ktoré cestujúci poznajú z najnovších vozidiel dopravného podniku, informačným displejom s mapou Slovenska v mierke 1 : 1 000 000, dopytovým otváraním dverí, či USB nabíjačkami.
„Umiestnenie tlačidiel dopytového otvárania dverí bolo len zlomkom problémov, ktoré sme pri získavaní potrebných povolení na prevádzkovanie lietadla mali“, uvádza hovorkyňa dopravného podniku. „Vážnym problémom bolo aj osadenie vonkajších transparentov Bubuse. Z bližšie nešpecifikovaných fyzikálnych príčin nebolo možné transparenty osadiť na vonkajší plášť, preto sme ich umiestnili dovnútra na pravobok do zadnej časti lietadla. Cestujúci v predposledných troch radoch budú musieť oželieť výhľad z lietadla, no cestu im bude spríjemňovať pravidelný zvuk pretáčania terčíkov na transparente, ktorý bol predtým osadený na Ikaruse 283. To zlepšuje psychický stav cestujúcich trpiacich aerofóbiou, ktorí sa tak nebudú sústrediť na vŕzganie trupu a ticha, ktoré nastane po zhasnutí oboch motorov počas letu“, spresnila hovorkyňa.
Prispôsobenie bratislavským štandardom má však aj svoje tienisté stránky. Z lietadla boli odstránené záchranné vesty a demontované kyslíkové masky. „Cestujúci by to nepochopili,“ nechal sa počuť pracovník prijímajúci sťažnosti od zákazníkov.
Opravný podnik nám prezradil aj trasu, na ktorej bude lietadlo lietať. „Momentálne pripravujeme podklady pre vytvorenie novej linky s označením F20 na linke Letisko Milana Rastislava Štefánika (LZIB) – Letisko Kuchyňa (LZMC) pri Malackách. Lietať budeme vo výške približne 3000 stôp“, prezradila hovorkyňa. „Linka F20 bude plne integrovaná do IDZ BK, bude na nej platiť tarifa IDZ BK a nepravidelný cestujúci si bude musieť štandardne zakúpiť osemzónový lístok“ doplnila generálna riaditeľka BIDETu, koordinátora IDZ BK. Čistý cestovný čas medzi vzletom a pristátím bude 7 minút, celkový čas vrátane check-inu približne dve a pol hodiny. Lietadlo bude premávať 3x denne.
„Ak sa linka osvedčí, plánujeme zakúpiť ďalšie lietadlá a rozlietať aj letiská s nespevneným povrchom v Dubovej a v Kráľovej pri Senci“, potvrdila hovorkyňa OPB. Na našu otázku, ako sa plánuje OPB vysporiadať zo skutočnosťou, že posledná generácia lietadiel Boeing 737, ktorá bola schopná pristátia na nespevnenom povrchu, bola 737-200, nám bolo odkázané, že aj najnovšie električky Škoda 29T a 30T boli navrhnuté na premávku po udržiavaných tratiach a predsa dokážu jazdiť aj po Bratislave.
V spolupráci s Bratislavským krajom plánuje OPB zaviesť aj novú služby P+F (Park & Fly) v podobe zvýhodneného parkovania v priestore letísk po predložení lístka IDZ BK. Momentálne sa však rieši, ako zabezpečiť, aby si cestujúci nezakúpil lístok IDZ BK, nezaparkoval auto a z letiska neodletel na druhý koniec sveta, napríklad spoločnosťou Cry‘n‘air.
|
Cestovný poriadok linky F20 |
|
Schéma linky F20 |
Ľudské zdroje môžu ohroziť spustenie novej linky
Problémom pri zavádzaní inovatívnych riešení v doprave však môžu byť ľudské zdroje. Opravný podnik nedisponuje dostatočným počtom pilotov na prevádzku linky v stanovenom intervale. Zvažuje, že preškolí vodičov električiek. "S výhybkovým železom som doteraz nenarazil na problém, ktorý by som nevyriešil“, hovorí vysmiaty vodič v bubline na plagáte lákajúcom vodičov na preškolenie za pilotov.
Na prevádzku leteckej linky musí dopravný podnik pripraviť aj sprevádzajúci personál. „Mužská populácia sa však zbytočne teší na šarmantné letušky, lietadlo budú sprevádzať výhradne muži“, hovorí hovorkyňa. Zamestnankyňa zodpovedná za hospodárenie nám potvrdila, že OPB už nakúpil uniformy pre posádku. „Predvčerom nám prišli rifľové vesty, kapsáče, ľadvinky a tri krabice Dallas kľúčov“, špecifikovala.
Linka bude v prevádzke od 1. januára
Podľa informácií, ktoré máme k dispozícii, by linka F20 mala začať premávať na Nový rok. „Dopravný podnik uzavrel zmluvu so skupinou Bez hudby pozemskej v súvislosti s pripravovanou kampaňou Ideme vzduchom,“ spresnila pracovníčka oddelenia PR. Potvrdila, že pre kampaň sa tiež pripraví nová verzia videoklipu k hitu „Je nám teplo“, v ktorom diváci uvidia autentické zábery lietadiel s horiacimi motormi. Zvažuje sa aj cover verzia hitu Teamu „Lietam v tom tiež“.
Po sociálnych siatiach sa šíri informácia, že prvý let vyštartuje slávnostne o polnoci za zvuku ohňostroja. Zatiaľ nie je známe, či bude ohňostroj smerovaný na odlietajúce lietadlo alebo bude ohňostroj priamo na palube lietadla.
Za imhd.sk sa na tento nový druh veľmi tešíme a stískame opierky držíme palce.
Miro
"Ako môže to lietadlo letieť, keď nemá vrtule?"
"To je prúdové lietadlo."
"A čo keď vypnú prúd?"