Priestor na zlepšovanie poskytovaných služieb však stále existuje.
Dopravný podnik Bratislava si dal v priebehu mája tohto roka vypracovať prieskum spokojnosti Bratislavčanov so službami mestskej hromadnej dopravy. V rámci prieskumu bolo oslovených 1016 respondentov. Z výsledkov verejného prieskumu vyplýva, že celkovo sú s cestovaním MHD spokojné takmer dve tretiny opýtaných ľudí (64%), nespokojnosť však vyjadrila viac ako tretina opýtaných (35%). „Vážime si pozitívne ohlasy cestujúcej verejnosti na vylepšovanie kvality verejnej dopravy, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou celého dopravného systému v našom hlavnom meste. Zároveň však prieskum poukázal aj na to, čo cestujúcim prekáža. Postupne sa budeme snažiť riešiť veci k ešte väčšej spokojnosti pri využívaní služieb MHD,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s. Milan Urban.
Frekvencia využívania MHD
Podľa výsledkov prieskumu až 72% opýtaných využíva MHD minimálne jedenkrát týždenne, pričom 41% z nich ju využíva denne. Najčastejšie cestujú MHD ľudia do práce (56%) a za nákupmi (39%). Približne tretina z opýtaných využíva MHD pri vybavovaní bežných každodenných záležitostí a pri cestách na návštevy. Iba občas využíva MHD 30 % opýtaných a 10 % nevyužíva MHD vôbec.
Medzi opýtanými mierne prevláda názor, že sa služby MHD postupne zlepšujú. Myslí si to viac ako polovica opýtaných (51%). Až 35% nepozoruje žiadnu zmenu a podľa 12 % opýtaných sa situácia v MHD zhoršuje.
Výhodné predplatné cestovné lístky (električenky) využíva podľa prieskumu 55 % cestujúcich. Moderné technológie ako Wi-Fi vo vozidlách či rôzne mobilné aplikácie využíva iba 22 - 27 % opýtaných.
Dôvody častejšieho nevyužívania MHD
Prieskum zisťoval aj dôvody častejšieho nevyužívania MHD u ľudí, v prípade ak ju nevyužívajú častejšie než 1 - 2 razy za týždeň. Najčastejším dôvodom je využívanie osobného automobilu, ktorý poskytuje možnosť efektívnejšie využívať čas na riešenie každodenných pracovných a rodinných záležitostí. Tretina opýtaných (33%) uvádza, že ich povolanie si vyžaduje pružnosť, preto sa potrebujú presúvať autom. Ako ďalšie dôvody nevyužívania služieb MHD uvádzajú respondenti využívanie firemného automobilu, vozenie malých detí do škôlky alebo školy, flexibilnosť, či vyšší komfort.
Štvrtine respondentov prekáža nedostatočná sieť zastávok alebo nevyhovujúci počet spojov (23%). Prieskum tiež ukázal, že cena lístka nie je najdôležitejším dôvodom odmietania cestovania MHD. Ako dôvod častejšieho nevyužívania MHD ho uviedlo len 7 % opýtaných. Problémom je aj nízka kultúra a nedostatočný komfort cestovania, ktoré prekážajú takmer štvrtine opýtaných. Viac ako 20 % ľudí odráza od používania MHD časté meškanie a vynechávanie spojov.
Ako prilákať ďalších pravidelných cestujúcich?
Autori prieskumu zisťovali, čo by zriedkavých cestujúcich presvedčilo k častejšiemu využívaniu verejnej dopravy. Na prvom mieste to bolo rýchlejšie cestovanie bez státia v zápchach, ktoré by motivovalo 20 % z nich. Medzi ďalšie motivácie patril vyšší počet spojov a lepšie nadväznosti medzi spojmi, vyšší komfort cestovania či nižšia cena cestovného. Zníženie preplnenosti spojov by motivovalo k častejšiemu využívaniu iba 10 % opýtaných. Až 26 % by nepresvedčilo k častejšiemu využívaniu MHD vôbec nič.
Ostáva preto dúfať, že nové vedenie mesta bude riešiť preferenciu mestskej hromadnej dopravy na podstatnej lepšej úrovni než to môžeme vidieť v súčasnosti, aby ju Bratislavčania mohli využívať častejšie.
Spacer1