Dočká sa podchod na Trnavskom mýte modernej navigácie pre cestujúcich?

Ako bude vyzerať navigácia magistrát zatiaľ nepovedal.

Trnavské mýto je najvyťaženejším uzlom mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Denne cez neho v priemere prejde 2641 spojov. V špičke vozidlá prechádzajú Trnavským mýtom každých 17 sekúnd. Dôležitou súčasťou uzla je podchod, ktorým denne prejdú tisícky cestujúcich pri prestupovaní medzi linkami MHD. Podchod sa rekonštruuje od konca minulého roka a rekonštrukcia sa blíži ku koncu.

Počas úprav boli cestujúci informovaní o obchádzkových trasách pomerne slabo, a to vždy rovnakou mapkou rozmiestnenou na viaceré miesta na Trnavskom mýte. V zahraničí pomerne bežné navigačné šípky k jednotlivým linkám chýbali. Zaujímali sme sa preto, či po skončení rekonštrukcie bude navigácia v podchode na úrovni, ktorá zodpovedá súčasnej dobe.

Magistrát mlčí

Magistrátu sme sa spýtali, kedy očakáva ukončenie rekonštrukcie a ako bude vyzerať navigácia v podchode. Za magistrát sa po týždni vyjadrila hovorkyňa Zuzana Onufer, ktorá však neodpovedala na žiadnu z položených otázok. „O podrobnostiach budeme čoskoro informovať,“ uviedla Onufer.

Nevedno preto, či magistrát ani krátko pred finále nevie, ako bude vyzerať navigácia v podchode, alebo túto informáciu zatiaľ nechce prezradiť. Otázkou tiež je, či bude mať magistrát pod kontrolou navigáciu na verejnom priestranstve (v podchode), alebo ju zverí do rúk súkromnej spoločnosti, ktorá zabezpečuje rekonštrukciu podchodu.

Ako navigovať?

Aj keď nevieme, ako bude vyzerať navigácia v podchode na Trnavskom mýte, môžeme sa pozrieť, ako podobné priestory riešia inde. Výborným príkladom systémového riešenia navigácie je Londýn, ktorý ma prepracované manuály dostupné na internete. Vďaka tomu je navigácia jednotná v celom meste, ktoré je výrazne väčšie než Bratislava.

 

V Poznani má príslušný východ z podchodu označenie liniek, ku ktorým sa dá dostať. Čísla liniek boli uvedené aj na Trnavskom mýte, ale len pri východoch smerujúcich na nástupištia električiek.

 

Na navigačných tabuliach v Bruseli sú uvedené čísla liniek spolu s typom (metro, električka, autobus).

 

Navigácia ku konkrétnym električkovým linkám je na zürišskej hlavnej stanici súčasťou vlakových nástupíšť aj podchodu, ktorý tiež slúži ako nákupné centrum.

 

Navigácia v pražskej stanici metra vedie cestujúcich k autobusom do príslušných smerov.

 

Podobnú navigáciu ako v Prahe je možné vidieť aj vo varšavskom metre.

 

Moderné technológie sa nevyhýbajú ani podchodom, v Zürichu alebo Berne sa na niekoľkých miestach nachádzajú informačné tabule s odchodmi všetkých liniek v reálnom čase. Napriek tomu nechýba ani „offline“ navigácia na tabuliach, ktorá je vhodná na rýchle zorientovanie sa.

 

No a na záver sa môžeme pozrieť na to, ako sa dajú nasmerovať cestujúci k linkám počas rekonštrukcie uzla. Fotografia je z Budapešti, no netreba chodiť ďaleko. Dobrá navigácia je aj v Bratislave od pôvodnej autobusovej stanice k dočasnej stanici.

 

Pekný príklad navigácie bolo možné vidieť aj vo švajčiarskom meste St. Gallen. Zostáva veriť, že po nedostatočnom informovaní o trasách k iným linkám počas rekonštrukcie podchodu na Trnavskom mýte bude trvalé riešenie na podstatne vyššej úrovni.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Celkovo prestupné uzle by sa mohli dočkať nejakej jednotnej navigácie. Ja by som bol za označovanie označníkov písmenami/číslami ako sa to robí napr v Poľsku/UK. Je to podľa mňa veľmi prehladný spôsob, kedže cestujúci si zistí že mu to ide zo zastávky B tak ide po navigácii na zastávku B a nepotrebuje vedieť na aký smer(ako v Prahe) keď s tým ide iba zopár zastávok. 🙂