Posilnenie vlakov v Bratislave: Marketing alebo reálny úžitok?

Dobrý nápad môže stroskotať na zlej realizácii.

Frekvencia prímestskej železničnej osobnej dopravy v Bratislave a okolí sa v súčasnosti nemôže porovnávať s rozvinutými krajinami. Vlaky jazdia v špičke pracovných dní v intervale 60 minút a často preplnené. Dôsledkom je neznesiteľná situácia na preťažených cestách. To, že sa to dá robiť aj inak, môžeme vidieť napríklad v okolí Brna s funkčným integrovaným dopravným systémom a intervalmi vlakov 15 minút.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby tento nelichotivý stav snažia zlepšiť a tak od nedele 10. júna zavádzajú 56 nových vlakov. Na trati do Trnavy pôjde o 27 vlakov viac, do Senca naviac 29 vlakov. Ide tak na slovenské pomery o veľké posilnenie železničnej dopravy. Skutočne sa však za týmito číslami skrýva také zlepšenie dopravy do Bratislavy, aké je prezentované verejnosti?

1.    Hlavná stanica, Nové Mesto alebo Petržalka? Rozhodnite sa vopred

Pri ceste z Bratislavy do regiónu naďalej pôjdu vlaky v doterajších slabých intervaloch. Každý totiž pôjde z inej stanice: z Hlavnej stanice, Nového Mesta alebo Petržalky. Musíte sa preto dopredu rozhodnúť, na akú stanicu pôjdete podľa aktuálneho času.

Keď vlak zmeškáte, môžete sa pokúšať presunúť sa na inú stanicu. Keďže ale pre minimálnu preferenciu MHD v Bratislave neviete, či to stihnete, radšej čakajte hodinu na tej stanici, kde už ste.

Môžete tiež ísť na železničnú „dvojstanicu“ Predmestie/Vinohrady, ktorou budú prechádzať všetky vlaky, a tam si z tejto dvojice vybrať podľa aktuálneho času. Informačný systém týchto staníc nie je previazaný, takže si vhodnú stanicu musíte vyhľadať sami. Kvalitná železničná doprava nemôže byť taká, ku ktorej sa pomalšou MHD musíte prepraviť až na okraj mesta a až tam nastúpiť na vlak.

Lepšie riešenie by bolo, keby vlaky jazdili v hustom intervale na jednu stanicu a medzi vlakmi z Hlavnej stanice a z Nového Mesta/Petržalky existoval prestup. Neobstojí pritom ani argument, že Hlavná stanica je preplnená. V časoch, v ktorých boli pridané posilové vlaky, je poloprázdna.

2.    Vlakom do Petržalky to rýchlejšie nemusí byť

Hlavným argumentom obnovenia dopravy po Prístavnom moste je zrýchlenie dopravy do Petržalky a ponúknutie alternatívy autami preťaženému mostu. Keďže Petržalka je veľká, len malá časť pracovných príležitostí je v pešej dostupnosti petržalskej stanice. Väčšinu cieľov bude treba dosiahnuť pokračovaním s MHD. Pozrime sa, aká je časová výhoda jazdy novým vlakom okolo Ružinova a Petržalky oproti konvenčnému príchodu na Hlavnú stanicu a prestupu na linku MHD 1 alebo 93:

Modelový príklad: Cesta zo Svätého Jura

Cieľ cesty

Cez Hlavnú stanicu

Cez ŽST Petržalka

ŽST Petržalka

30 min

41 min

Technopol

41 min

56 min

Ovsište

43 min

56 min

Lúčanka

42 min

57 min

Doprava do celej Petržalky je rýchlejšia pri jazde cez Hlavnú stanicu.

 

Modelový príklad: Cesta z Ivanky pri Dunaji

Cieľ cesty

Cez Hlavnú stanicu

Cez ŽST Petržalka

ŽST Petržalka

30 min

28 min

Technopol

41 min

43 min

Ovsište

43 min

43 min

Lúčanka

42 min

44 min

V tomto prípade to vychádza dĺžka cesty približne rovnako.

Pozn.: Pri prestupe z vlaku a čakaním na MHD sa uvažuje spolu s časovou stratou 5 min.

Zdroj: cestovné poriadky ŽSR a DPB

3.    Odchody z Petržalky si nezapamätáte

Na dvojkoľajnej trati s frekvenciou 1 osobný vlak za hodinu sa nepodarilo zabezpečiť, aby boli odchody v každej hodine v ľahko zapamätateľnej rovnakej minúte. Príkladom sú odchody zo ŽST Petržalka: ...,13:16, 14:11, 15:09, 16:08. Potenciálnym cestujúcim opäť odporúčame skontrolovať si vždy presný čas odchodu vlaku.

4.    V Petržalke nebudú ani len prípoje z Rajky

Kto čakal, že nesystémových 5 párov osobných vlakov z Rajky do Petržalky bude mať v Petržalke prípoje do vnútrozemia, bude sklamaný. Príkladom nech je vlak z Rajky s príchodom 16:09, ktorému osobný vlak do Senca ujde jednu minútu pred jeho príchodom o 16:08.

5.    Do Senca nie každých 30 minút, ale každých 16 alebo 44 minút

Pokiaľ smerom do Trnavy vlaky z Predmestia/Vinohradov odchádzajú približne každých 30 min, do Senca to tak nebude. Interval bude zhruba 20 na 40. Pred každou cestou si preto radšej skontrolujte správny odchod.

To isté treba urobiť aj pri ceste smerom na Trnavu. V čase, keď idú vlaky IC, odchody tiež nie sú v takte.

Príklady odchodov:

Z Bratislavy do Ivanky pri Dunaji

 

Z Ivanky pri Dunaji do Bratislavy

 

Odchod

Zo stanice

 

Do stanice

15:06

Hlavná stanica

9:36

Hlavná stanica

15:23

Nové Mesto

10:16

Petržalka

16:06

Hlavná stanica

10:36

Hlavná stanica

16:22

Nové Mesto

11:16

Petržalka

Zdroj: cestovný poriadok ŽSR

6.    Nové zastávky nebudú, mestské vlaky sa nekonajú

V meste síce pribúdajú trate, kde budú premávať vlaky, ale vlak sa na mestskú dopravu bude dať využiť len sotva. Dôvodom sú aj chýbajúce zastávky v obytných a obchodných zónach a pri možnostiach ďalšieho prestupu na MHD (napr. dlho diskutované zastávky Trnávka, Ružinov, Petržalka-zastávka). Avizované posilnenie MHD tomuto veľmi nepomôže, pretože absenciu týchto zastávok nedokáže suplovať.

Jedna z mála lokalít, kde by nové vlaky mohli mať konkurenčnú výhodu oproti vlakom na hlavnú stanicu alebo iným druhom dopravy, je okolie Ústrednej nákladnej stanice a Prievozu. Ponúkané riešenie by sa dalo zhrnúť povestnou anekdotou zo známeho českého filmu - „nezastavujem, máme zpoždění“ – vlaky totiž v stanici ÚNS zastavovať nebudú.

Žiadnym ternom nie je ani hodinový interval medzi vlakmi do Petržalky. Na účel mestskej dopravy - prepojenia Nového Mesta z Petržalkou - budú vlaky takmer nepoužiteľné, pretože pokiaľ sa nechcete viazať na konkrétny odchod vlaku raz za hodinu, takmer vždy vyjde cesta rýchlejšie s použitím MHD, hoci aj s prestupom.

7.    Prestup na Novom Meste bude dlhý

Chcete cestovať z Petržalky smerom do Pezinka? Počkáte si na Novom Meste 13 minút. V opačnom smere aj 16 minút. Ak sa ponáhľate, choďte cez Hlavnú stanicu, bude to rýchlejšie.

8.    Do Svätého Jura popoludní len raz za hodinu

Nové vlaky budú jazdiť v pracovných dňoch celodenne a od 6. hodiny do 21. hodiny budú odchody dvakrát za hodinu. Nevhodná konštrukcia trás vlakov v kombinácii so znížením priepustnosti trate do Trnavy po jej modernizácii znamená, že v Rači, Svätom Jure a na Grinave (Pezinok zastávka) nebudú niektoré vlaky zastavovať a zhruba 8 minút si odstoja na trati kvôli predbiehaniu IC-čkom. Do Svätého Jura z Bratislavy pôjdu celý deň 2 vlaky za hodinu, o 15. hodine bude v ponuke naďalej iba jeden spoj.

9.    V hlavnom meste zostáva štandard odľahlých oblastí: prímestské vlaky cez víkend stále iba raz za 2 hodiny

Víkendová doprava zostáva prakticky bez zmeny, a to v čase, keď sa čoraz viac propagujú akcie v regióne. Hoci železnica nechce súbežnú autobusovú dopravu, v praxi ju práve týmto podporuje.

Odstavenie vlakových jednotiek a súprav počas víkendov neprospieva ani ekonomike železnice. Zatiaľ čo vlaky odpočívajú, fixné náklady zostávajú. Drahé vlakové jednotky sa odpisujú rovnako či jazdia alebo nie. Keďže vlaky takto najazdia menej kilometrov, železnica u nás stále zostáva nákladná. Namiesto diskutabilného jazdenia do Petržalky bez obsluhy Ružinova a podstatnej časti Petržalky sa mohli zdroje využiť práve na hodinový takt počas víkendov.

10.  Nadväznosť na MHD bude-nebude

Napokon, nepravidelnosť vlakov popísaná vyššie nepriaznivo vplýva aj na naviazanie na MHD. Dopravný podnik od 11. júna zabezpečí priame spojenie Rače so ŽST Vajnory linkou 52. Nadväznosť na vlaky však nevie garantovať. Dôvod je ten, že zatiaľ čo DPB jazdí v pravidelných 20- a 30-minútových intervaloch, interval medzi vlakmi sa pohybuje od 11 minút po 2 hodiny 23 minút. Na takýto chaoticky vytvorený grafikon sa nemôže napojiť žiaden dopravca, ktorý si ctí taktový (pravidelný) cestovný poriadok.

Ako urobiť posilnenie dopravy na úrovni?

Výsledkom takto pripraveného posilnenia vlakov bude viac marketing ako reálny efekt. Pod reálnym efektom myslíme citeľný presun cestujúcich z áut do vlakov. Samotný fakt, že sa železničná doprava posilňuje, je pozitívny, a určite mnoho ľudí využije nové vlaky. Posilnenie sa však dalo urobiť efektívnejšie a odbornejšie. Za rovnaké rozpočtové peniaze by tak vlakmi cestovalo viac ľudí, ktorí by tým odbremenili cesty. Naviac, týmto posilnením by nemala snaha o zvyšovanie výkonov železničnej dopravy v Bratislave a okolí končiť.

Na to, aby železnica plnila významnejšiu úlohu pri doprave do Bratislavy, musí prevziať štandardy S-Bahnov ako ich poznáme z Česka, Rakúska, Nemecka či Švajčiarska. Vlaky musia jazdiť často a pravidelne – v špičke najmenej raz za 15 minút, inokedy raz za 30 minút a maximálne raz za hodinu. Odchody v každej hodine musia byť v rovnakej minúte, v špičke aj v každej pol hodine (napr. 05, 35) príp. štvrťhodine (napr. 05, 20, 35, 50). Všetky vlaky rovnakej kategórie musia zastavovať v rovnakých staniciach a musia v Bratislave premávať tou istou trasou.

Štandardom by tiež mali byť priame vlaky z jedného konca mesta na druhý bez trávenia dlhého času na Hlavnej stanici. Spoje by mali byť obsluhované rovnakými druhmi vozidiel, aby cesta každému vlaku netrvala iný čas. No a pre lepšie vyhliadky do budúcnosti by ministerstvo malo zvýšiť tlak na ŽSR, aby urýchlene vybudovali železničné zastávky (prestupné uzly) v Bratislave.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Inka som sa az dnes dozvedel, ze to jazdia tie vlaky iba v pracovne dni. To je chore. Takto sa zapadnym mestam nepriblizime nikdy.
Reakcia na: Andy #92:
To by bolo šoto, mať pushpull odfotený na modrom moste ?
Reakcia na: Andy #91:
Stále sa ozývajú noví ľudia, ktorí sa niekde "dočítali, vraj sa zavádza nejaká vlaková linka po Bratislave S65", že čo to je, kedy to chodí, atď ...
A potom som sa stretol aj s prípadmi, že keď majú električenku na 100+101 a chcú ísť týmto vlakom z/do Petržalky na Nové Mesto, že aký lístok si majú na stanici / u sprievodcu pýtať. Ale to je už trochu o inom ...
Reakcia na: Andy #92:
Tak asi mali co robit, aby tie vlaky nejako pomestili...
Reakcia na: Andy #91:
A pre zaujímavosť, medzi Vajnormi a Predmestím nešiel cez odbočku Močiar, ale cez BA-Východ a modrý most...
Dnes ráno vlak čo prichádza 8.36 mal v Petržalke 27 vystupujúcich.
Reakcia na: TomJ #87:
Poobede po Račianskej určite nie je rýchlejšia L59.
Zápchy máš od Jarošovej a ešte si postojí na Radlinského..
Čiže jedine prestupom na elinu sa vieš priblížiť času vlaku.

Pohodlnejšie a rýchlejšie určite je to momentálne vlakom ak ti vyhovujú jeho časové polohy.

Reakcia na: Ámos #88:
Budú. Napr. sa zlepší naviazanie S65 a S8.
Reakcia na: TomJ #87:
A este ked sa im podari tomu dať časom hlavu a patu v podobe normalneho grafikonu.
Dufam, ze prve upravy budu od decembra.
Reakcia na: Dezerter #85:
Dnes ma napríklad prekvapilo, že poobede sa viezlo 6 ľudí z Petržalky len na Predmestie (odchádzali zo stanice preč, nečakali na vlak smer TT), hoci táto trasa je rýchlejšia linkou 59. Takže treba počkať a nové vlaky si nájdu cestujúcich.
Pridať vlaky je dobrý nápad ale že si niekto povie že dostane ľudí do vlakov a ide zrušiť niektoré autobusy to je fakt veľká hovadina .... nič nie je pripravené nie je kyvadlová doprava k vlakom nie sú vybudované autobusové zastávky po obciach aby ľudia mali lepší prístup k vlakom .... a ako sa ľudia dostanú od staníc do práce to tiež nikoho nezaujíma ..... ja osobne by som musela niekoľko krát prestupovať a celé by ma to stálo viac času ako doteraz opäť by som musela skorej vstávať na stanicu mám dosť ďaleko plus to prestupovanie nič k ničomu nenadväzuje ..... čiže sa mi to neoplatí ... a docielia iba to že opäť viac ľudí sadne do aut a budú precpaté cesty ..... malo by sa investovať do pred´ženia električkových tratí viacerými smermi ... Zlaté piesky - Rača ako sa plánovalo , Zlaté piesky Senec popri starej Seneckej veď keď majú na rozšírenie seneckej cesty na štvorprúdovú cestu je asi výhodnejšie spraviť električkovú trať so zastávkami a záchytnými parkoviskami a kyvadlovou dopravou k nim z jednotlivých obcí a satelitných nových sídlisk ako všetko riešiť len v jednom smere ... nie dostať ľudí do vlakov z autobusov ale dostať ľudí z aut do verejnej dopravy a je jedno ktorej toto treba začať riešiť aby sa zmenšil nápor aut na cestách .... a tie električky či rýchlotrate by mali byť všetkými smermi ....
Reakcia na: michal007 #83:
Samozrejme, že je dobré, že ich zaviedli. Takéto spojenie veľmi chýbalo a odľahčilo stanice BA-Vinohrady a BA-Hl.St, ktoré sú preplnené a kapacitne už nepostačujú. Dostupnosť stanice BA-Nové mesto je pre mnohých bývajucích či pracujúcich výhodnejšia ako Hlavná stanica. Najviac ma baví argument rýchlosti spojenia do Petržalky, ktoré je vraj cez hlavnú rýchlejšie. Autori zrejme nikdy necestovali napríklad z Pezinka na Hlavnú stanicu Osobákmi. Inak by vedeli, že prevádzkové dôvody častokrát zastavia predmetné Os vlaky aj pri drobnom meškaní v BA-Rača na 10 - 15 minút pre blížiaci sa vlak vyššej kategórie idúci rovnakým smerom. Čas cesty sa tak logicky predĺži. Neberú sa tu do úvahy ani zápchy a časté súbehy linky 93 v čase špičky. Obratisko na hlavnej stanici je často bez jediného autobusu. Je to slobodná voľba každého ako pôjde. Tento článok však vyslovene odrádza od cestovania novými vlakmi čo ma dosť udivuje. Určite treba dobudovať nové TIOPY aby toto spojenie bolo ešte efektívnejšie.
Reakcia na: michal007 #83:
Darovanému koňovi na zuby nepozeraj? Ale toto nie je darovaný kôň, tohto koňa ste krvavo zaplatili v spojích daniach, tak máte právo sa pýtať, či to nešlo lepšie.
Mne celý ten článok príde ako obrovská kritika, v čom ma postoj autora dosť sklamal.
Ja osobne to vidím ako obrovský prínos, človek má pri ceste viac možností, prednosť týchto regionálnych vlakov vidím hlavne v presnosti ktorá je oproti SAD a MHD v špičke neporovnateľne lepšia. Cesta zo Senca do Bratislavy vlakom zaberie polovicu času, dokonca okolie Predmestia a Nového mesta netreba vôbec použiť MHD ( tým sa dotknem aj ceny, cesta vlakom Senec - Nové mesto je lacnejšia ako cesta autobusom Senec - Zlaté piesky ).
Kto býva v blízkom dosahu železnice určite si nájde možnosť ako sa dostať rýchlejšie a hlavne pohodlnejšie do práce, sadne na vlak ktorý vie že pôjde presne - potom električka/trolejbus/autobus má v špičke interval menší ako 10min, čiže aj keď mešká nejaký odchod stihne.
Nie som odborník, je to iba môj laický pohľad na vec.
Reakcia na: david1 #76:
Mne osobne ten zvršok prišiel v rovnako strašidelnom stave, v akom je Karlovka ?
Reakcia na: Valec #77:
Ani 671 do BA jazdiť nemali.
ZSSK pri kúpe čohokoľvek absolútne nevychádza z nejakej reálnej potreby podľa vopred pripraveného obehu, takže tie vyjadrenia, čo kde bude jazdiť, majú nulovú vypovedaciu hodnotu.
Reakcia na: david1 #76:
Na oboch predmostiach pristavneho mosta je POTR, hlavne starsia kolaj je v desnom stave
Reakcia na: 810zssk #78:
Tam je to netaktové hlavne poobede , kvôli Rexom ktoré idú cca. v polohách týchto nových vlakov. Obehy sú tam v pohode pre dve súpravy.
Na S55 zase musíš počítať aj s obehmi na jednokolajke do Serede a Galanty a tam potrebnými prestupnými väzbami.
Reakcia na: Valec #72:
Vzhladom na to ze ten CP je uz dnes (alebo v ramcovom navrhu 2019, nie som si isty) netaktovy v mene efektivnejsieho obehu (obraty v Senci), tak prihodenie jednej supravy/jednotky by nebolo az tak na skodu, lebo by sa sucasne dal odstranit tento problem.
Reakcia na: S499.1023 #73:
Či tam bude jazdiť EPJ, push-pull alebo Panter je úplne jedno. Ani jedného nie je dosť, a ich nie je ani všetkých dokopy. Ale aby sa súpravy mohli (pomerne rýchlo) obracať v Senci je vhodné, aby to bola obojsmerná súprava.

Inak, Pantery pokiaľ viem do BA jazdiť nebudú, takže v tomto prípade je jedno koľko ich príde.