Dobrý nápad môže stroskotať na zlej realizácii.
Frekvencia prímestskej železničnej osobnej dopravy v Bratislave a okolí sa v súčasnosti nemôže porovnávať s rozvinutými krajinami. Vlaky jazdia v špičke pracovných dní v intervale 60 minút a často preplnené. Dôsledkom je neznesiteľná situácia na preťažených cestách. To, že sa to dá robiť aj inak, môžeme vidieť napríklad v okolí Brna s funkčným integrovaným dopravným systémom a intervalmi vlakov 15 minút.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby tento nelichotivý stav snažia zlepšiť a tak od nedele 10. júna zavádzajú 56 nových vlakov. Na trati do Trnavy pôjde o 27 vlakov viac, do Senca naviac 29 vlakov. Ide tak na slovenské pomery o veľké posilnenie železničnej dopravy. Skutočne sa však za týmito číslami skrýva také zlepšenie dopravy do Bratislavy, aké je prezentované verejnosti?
1. Hlavná stanica, Nové Mesto alebo Petržalka? Rozhodnite sa vopred
Pri ceste z Bratislavy do regiónu naďalej pôjdu vlaky v doterajších slabých intervaloch. Každý totiž pôjde z inej stanice: z Hlavnej stanice, Nového Mesta alebo Petržalky. Musíte sa preto dopredu rozhodnúť, na akú stanicu pôjdete podľa aktuálneho času.
Keď vlak zmeškáte, môžete sa pokúšať presunúť sa na inú stanicu. Keďže ale pre minimálnu preferenciu MHD v Bratislave neviete, či to stihnete, radšej čakajte hodinu na tej stanici, kde už ste.
Môžete tiež ísť na železničnú „dvojstanicu“ Predmestie/Vinohrady, ktorou budú prechádzať všetky vlaky, a tam si z tejto dvojice vybrať podľa aktuálneho času. Informačný systém týchto staníc nie je previazaný, takže si vhodnú stanicu musíte vyhľadať sami. Kvalitná železničná doprava nemôže byť taká, ku ktorej sa pomalšou MHD musíte prepraviť až na okraj mesta a až tam nastúpiť na vlak.
Lepšie riešenie by bolo, keby vlaky jazdili v hustom intervale na jednu stanicu a medzi vlakmi z Hlavnej stanice a z Nového Mesta/Petržalky existoval prestup. Neobstojí pritom ani argument, že Hlavná stanica je preplnená. V časoch, v ktorých boli pridané posilové vlaky, je poloprázdna.
2. Vlakom do Petržalky to rýchlejšie nemusí byť
Hlavným argumentom obnovenia dopravy po Prístavnom moste je zrýchlenie dopravy do Petržalky a ponúknutie alternatívy autami preťaženému mostu. Keďže Petržalka je veľká, len malá časť pracovných príležitostí je v pešej dostupnosti petržalskej stanice. Väčšinu cieľov bude treba dosiahnuť pokračovaním s MHD. Pozrime sa, aká je časová výhoda jazdy novým vlakom okolo Ružinova a Petržalky oproti konvenčnému príchodu na Hlavnú stanicu a prestupu na linku MHD 1 alebo 93:
Modelový príklad: Cesta zo Svätého Jura
Cieľ cesty |
Cez Hlavnú stanicu |
Cez ŽST Petržalka |
ŽST Petržalka |
30 min |
41 min |
Technopol |
41 min |
56 min |
Ovsište |
43 min |
56 min |
Lúčanka |
42 min |
57 min |
Doprava do celej Petržalky je rýchlejšia pri jazde cez Hlavnú stanicu.
Modelový príklad: Cesta z Ivanky pri Dunaji
Cieľ cesty |
Cez Hlavnú stanicu |
Cez ŽST Petržalka |
ŽST Petržalka |
30 min |
28 min |
Technopol |
41 min |
43 min |
Ovsište |
43 min |
43 min |
Lúčanka |
42 min |
44 min |
V tomto prípade to vychádza dĺžka cesty približne rovnako.
Pozn.: Pri prestupe z vlaku a čakaním na MHD sa uvažuje spolu s časovou stratou 5 min.
Zdroj: cestovné poriadky ŽSR a DPB
3. Odchody z Petržalky si nezapamätáte
Na dvojkoľajnej trati s frekvenciou 1 osobný vlak za hodinu sa nepodarilo zabezpečiť, aby boli odchody v každej hodine v ľahko zapamätateľnej rovnakej minúte. Príkladom sú odchody zo ŽST Petržalka: ...,13:16, 14:11, 15:09, 16:08. Potenciálnym cestujúcim opäť odporúčame skontrolovať si vždy presný čas odchodu vlaku.
4. V Petržalke nebudú ani len prípoje z Rajky
Kto čakal, že nesystémových 5 párov osobných vlakov z Rajky do Petržalky bude mať v Petržalke prípoje do vnútrozemia, bude sklamaný. Príkladom nech je vlak z Rajky s príchodom 16:09, ktorému osobný vlak do Senca ujde jednu minútu pred jeho príchodom o 16:08.
5. Do Senca nie každých 30 minút, ale každých 16 alebo 44 minút
Pokiaľ smerom do Trnavy vlaky z Predmestia/Vinohradov odchádzajú približne každých 30 min, do Senca to tak nebude. Interval bude zhruba 20 na 40. Pred každou cestou si preto radšej skontrolujte správny odchod.
To isté treba urobiť aj pri ceste smerom na Trnavu. V čase, keď idú vlaky IC, odchody tiež nie sú v takte.
Príklady odchodov:
Z Bratislavy do Ivanky pri Dunaji |
|
Z Ivanky pri Dunaji do Bratislavy |
|
Odchod |
Zo stanice |
|
Do stanice |
15:06 |
Hlavná stanica |
9:36 |
Hlavná stanica |
15:23 |
Nové Mesto |
10:16 |
Petržalka |
16:06 |
Hlavná stanica |
10:36 |
Hlavná stanica |
16:22 |
Nové Mesto |
11:16 |
Petržalka |
Zdroj: cestovný poriadok ŽSR
6. Nové zastávky nebudú, mestské vlaky sa nekonajú
V meste síce pribúdajú trate, kde budú premávať vlaky, ale vlak sa na mestskú dopravu bude dať využiť len sotva. Dôvodom sú aj chýbajúce zastávky v obytných a obchodných zónach a pri možnostiach ďalšieho prestupu na MHD (napr. dlho diskutované zastávky Trnávka, Ružinov, Petržalka-zastávka). Avizované posilnenie MHD tomuto veľmi nepomôže, pretože absenciu týchto zastávok nedokáže suplovať.
Jedna z mála lokalít, kde by nové vlaky mohli mať konkurenčnú výhodu oproti vlakom na hlavnú stanicu alebo iným druhom dopravy, je okolie Ústrednej nákladnej stanice a Prievozu. Ponúkané riešenie by sa dalo zhrnúť povestnou anekdotou zo známeho českého filmu - „nezastavujem, máme zpoždění“ – vlaky totiž v stanici ÚNS zastavovať nebudú.
Žiadnym ternom nie je ani hodinový interval medzi vlakmi do Petržalky. Na účel mestskej dopravy - prepojenia Nového Mesta z Petržalkou - budú vlaky takmer nepoužiteľné, pretože pokiaľ sa nechcete viazať na konkrétny odchod vlaku raz za hodinu, takmer vždy vyjde cesta rýchlejšie s použitím MHD, hoci aj s prestupom.
7. Prestup na Novom Meste bude dlhý
Chcete cestovať z Petržalky smerom do Pezinka? Počkáte si na Novom Meste 13 minút. V opačnom smere aj 16 minút. Ak sa ponáhľate, choďte cez Hlavnú stanicu, bude to rýchlejšie.
8. Do Svätého Jura popoludní len raz za hodinu
Nové vlaky budú jazdiť v pracovných dňoch celodenne a od 6. hodiny do 21. hodiny budú odchody dvakrát za hodinu. Nevhodná konštrukcia trás vlakov v kombinácii so znížením priepustnosti trate do Trnavy po jej modernizácii znamená, že v Rači, Svätom Jure a na Grinave (Pezinok zastávka) nebudú niektoré vlaky zastavovať a zhruba 8 minút si odstoja na trati kvôli predbiehaniu IC-čkom. Do Svätého Jura z Bratislavy pôjdu celý deň 2 vlaky za hodinu, o 15. hodine bude v ponuke naďalej iba jeden spoj.
9. V hlavnom meste zostáva štandard odľahlých oblastí: prímestské vlaky cez víkend stále iba raz za 2 hodiny
Víkendová doprava zostáva prakticky bez zmeny, a to v čase, keď sa čoraz viac propagujú akcie v regióne. Hoci železnica nechce súbežnú autobusovú dopravu, v praxi ju práve týmto podporuje.
Odstavenie vlakových jednotiek a súprav počas víkendov neprospieva ani ekonomike železnice. Zatiaľ čo vlaky odpočívajú, fixné náklady zostávajú. Drahé vlakové jednotky sa odpisujú rovnako či jazdia alebo nie. Keďže vlaky takto najazdia menej kilometrov, železnica u nás stále zostáva nákladná. Namiesto diskutabilného jazdenia do Petržalky bez obsluhy Ružinova a podstatnej časti Petržalky sa mohli zdroje využiť práve na hodinový takt počas víkendov.
10. Nadväznosť na MHD bude-nebude
Napokon, nepravidelnosť vlakov popísaná vyššie nepriaznivo vplýva aj na naviazanie na MHD. Dopravný podnik od 11. júna zabezpečí priame spojenie Rače so ŽST Vajnory linkou 52. Nadväznosť na vlaky však nevie garantovať. Dôvod je ten, že zatiaľ čo DPB jazdí v pravidelných 20- a 30-minútových intervaloch, interval medzi vlakmi sa pohybuje od 11 minút po 2 hodiny 23 minút. Na takýto chaoticky vytvorený grafikon sa nemôže napojiť žiaden dopravca, ktorý si ctí taktový (pravidelný) cestovný poriadok.
Ako urobiť posilnenie dopravy na úrovni?
Výsledkom takto pripraveného posilnenia vlakov bude viac marketing ako reálny efekt. Pod reálnym efektom myslíme citeľný presun cestujúcich z áut do vlakov. Samotný fakt, že sa železničná doprava posilňuje, je pozitívny, a určite mnoho ľudí využije nové vlaky. Posilnenie sa však dalo urobiť efektívnejšie a odbornejšie. Za rovnaké rozpočtové peniaze by tak vlakmi cestovalo viac ľudí, ktorí by tým odbremenili cesty. Naviac, týmto posilnením by nemala snaha o zvyšovanie výkonov železničnej dopravy v Bratislave a okolí končiť.
Na to, aby železnica plnila významnejšiu úlohu pri doprave do Bratislavy, musí prevziať štandardy S-Bahnov ako ich poznáme z Česka, Rakúska, Nemecka či Švajčiarska. Vlaky musia jazdiť často a pravidelne – v špičke najmenej raz za 15 minút, inokedy raz za 30 minút a maximálne raz za hodinu. Odchody v každej hodine musia byť v rovnakej minúte, v špičke aj v každej pol hodine (napr. 05, 35) príp. štvrťhodine (napr. 05, 20, 35, 50). Všetky vlaky rovnakej kategórie musia zastavovať v rovnakých staniciach a musia v Bratislave premávať tou istou trasou.
Štandardom by tiež mali byť priame vlaky z jedného konca mesta na druhý bez trávenia dlhého času na Hlavnej stanici. Spoje by mali byť obsluhované rovnakými druhmi vozidiel, aby cesta každému vlaku netrvala iný čas. No a pre lepšie vyhliadky do budúcnosti by ministerstvo malo zvýšiť tlak na ŽSR, aby urýchlene vybudovali železničné zastávky (prestupné uzly) v Bratislave.