Výluka trolejbusov na Mlynských nivách zhorší cestovanie z Vrakune, Biskupíc a Ružinova

Na výluku sa dalo pripraviť tak, aby boli dopady na cestujúcich minimálne. Nestalo sa.

O rekonštrukcii Mlynských nív sa hovorí už roky, no konkrétne obmedzenia v MHD vysvitli len 11 dní pred začiatkom prestavby ulice. Zatiaľ čo v iných „smart“ mestách v podobných prípadoch dostáva jasnú prednosť mestská hromadná doprava aj za cenu obmedzení pre autá, v Bratislave si rekonštrukciu naviac odnesú cestujúci MHD. Pôjde predovšetkým o obyvateľov Vrakune, Podunajských Biskupíc a Ružinova cestujúcich do centra mesta trolejbusmi.

Vylúčené trolejbusy. Autobusy a autá nie

Pôvodné plány počítali s úplným uzavretím ulice. Ako úspech je teraz prezentované, že sa výluka dotkne len trolejbusov. Odklonené však budú dve z najdôležitejších trolejbusových liniek – 202 a 212 – prvá z nich úplne mimo centrum mesta. V špičke na týchto dvoch linkách jazdí po Mlynských nivách 18 spojov za hodinu, čo je polovica všetkých spojov.

Magistrát nedokázal presadiť verejný záujem a trvať na zachovaní premávky trolejbusov. Pred trištvrte rokom sme priniesli informácie o pripravovanej uzávierke a možnostiach riešenia premávky trolejbusov. Pre porovnanie, v bulharskej metropole Sofia dokážu prestavovať komunikáciu širšiu ako Mlynské nivy aj so zachovaním premávky trolejbusov.


Dočasná preložka trolejbusovej trate v Sofii počas rekonštrukcie viacpruhovej komunikácie

Náhradná doprava je len tretinovou náhradou

Trolejbusy linky 202 budú na úseku Miletičova – Nemocnica sv. Michala (Rajská) nahradené autobusmi linky X72. Rovnaká linka má nahradiť aj trolejbusy linky 212 na úseku Svätoplukova – Ondrejský cintorín.

Zatiaľ čo každá z uvedených trolejbusových liniek jazdí v rannej špičke každých 6 minút a je obsluhovaná kĺbovými trolejbusmi s kapacitou 159 cestujúcich, náhradná doprava bude obsluhovaná v intervale 10 minút štandardnými autobusmi s kapacitou 90 cestujúcich. Namiesto linky 202 tak bude cestujúcim v rannej špičke ponúknutá o dve tretiny nižšia kapacita.

Interval náhradnej dopravy 10 minút je nevhodný aj z iného dôvodu. Počas pracovného dňa linky 201202 na Dolné hony jazdia každých 6 – 8 minút, večer každých 15 minút. Pri nekompatibilných intervaloch nie je možné na seba nadväzovať spoje. Pri ceste do centra sa tak môže cestujúcim náhodne predĺžiť cesta o 10 minút, opačným smerom o 8 minút.

Cestujúci z Dolných honov, Vrakune a Ružinova budú „potrestaní“ hneď viackrát. Budú musieť prestupovať, spoje na seba nebudú nadväzovať, cesta sa im predĺži a vo vozidlách bude v rannej špičke tretina miest oproti doterajšej doprave.

Ul. 29. augusta zostane úplne bez obsluhy trolejbusmi, hoci sa na tejto ulici žiadna rekonštrukcia konať nebude. Náhradná doprava bude len pešou dochádzkou z najbližších zastávok trolejbusov či električiek.

Lepšie riešenia existovali a existujú

Reálna nevyhnutnosť vylúčenia trolejbusov z Mlynských nív je otázna, no aj v prípade výluky bolo možné dopravu riešiť lepšie. Napríklad linka 202 mohla byť presmerovaná na Hodžovo nám., čím by aspoň okrajovo obslúžila centrum. Náhradná doprava mohla byť zavedená tak, aby mimo špičky medzi sebou nadväzovali trolejbusy a autobusy.

Keďže príprava rekonštrukcie Mlynských nív bola dlho známa, dopravný podnik sa na ňu mohol pripraviť kúpou kĺbových trolejbusov s pomocným pohonom. O ich zakúpení na účely predlžovania liniek v júni 2017 diskutovalo mestské zastupiteľstvo. V uznesení požiadalo primátora, aby rokoval s ministerstvom dopravy o možnosti získania finančných prostriedkov na obstaranie 10 ks kĺbových trolejbusov s pomocným batériovým pohonom. Ďalší osud rokovaní nie je známy.

Menej ekologickou možnosťou by bola náhrada celej linky 202 autobusmi. Ani na tú sa však mesto nepripravilo, keďže pri nedávnej obnove vozidiel zakúpilo výrazne menej kĺbových autobusov než je bežná potreba a nieto ešte potreba zabezpečenia náhrady. Aj na tento problém sme vopred upozorňovali.

Výluka na Mlynských nív bola príležitosťou, ako poskytnúť mestskej hromadnej doprave výhodu pred individuálnou dopravou tým, že práve MHD by sa obmedzenia týkali len v minimálnom rozsahu. Ako sa však ukázalo, kompetentní sa tejto príležitosti nielenže nechopili, ale mestskú hromadnú dopravu cestujúcim ešte zhoršia. Za takýchto okolností je ťažké predstaviť si presun ľudí z áut do MHD, v tomto prípade na každodenne upchatej Gagarinovej ulici.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
"Ďalší osud rokovaní nie je známy." - Co neni jasne na tom, ze je okolo toho ticho? Znamena to, ze sudruhovia povedali "nie". A toto zrejme znacne obmedzil manevrovaci priestor mesta.
Inak fotka z Zurichu je podla mna dost zavadzajuca, kedze Mlynske nivy su asi dvakrat sirsie ako Riedtlistrasse a sudiac podla fotky zo Sofie aj tam vyzera ta trolejbusova doprava pocas rekonstrukcie celkom mizerne. Ale ano, rozhodne si mali kupit viac autobusov na vykrytie dopravnych spiciek z Niv.
"Pre porovnanie, v bulharskej metropole Sofia dokážu prestavovať komunikáciu širšiu ako Mlynské nivy aj so zachovaním premávky trolejbusov."
Tak je to oficiálne: Sme zaostalejší ako Balkán! ? ? ?
Reakcia na: Mhr1 #30:
Eh, Miki, keď už ideme grammarnacistovať:
1) Ochočiť nie je veľmi po slovensky, je to bohemizmus, po slovensky je to skrotiť. A v procese domestikácie králika aj tak nešlo o skrotenie ale o zdomácnenie. Skrotiť môžeš aj tigra, ale domáceho z neho tým nespravíš.
2) Zemiaky sú jablká - čo myslíš, od čoho sú erteple? Erdäpfel ? !
Reakcia na: Mhr1 #30:
Tak dufam, ze mi v buducnosti odpustis "netankovanie" - bohuzial aj ked viem, ako je spravny tvar toho, co chcem povedat, tak uz viac ako 25 rokov pouzivam zlu verziu a tazko si teraz zvyknem na novu (ale budem sa snazit) 🙂
Reakcia na: MatejBA #29:
Nemám nič proti nárečiam ani proti slangu. Vadia mi ale nesprávne slová, teda chyby. Čiže, ak by mi niekto tvrdil, že chová doma zajace, musel by som mu odporovať. Lebo zajace nikto doma nechová. Len králiky. Zajac je divoký a nedá sa ochočiť, ochočiť sa podarilo len králika divokého a urobiť z neho králika domáceho. A kto jedol zajaca i králika, tak snáď si ten PODSTATNÝ rozdiel pamätá. Takže ak niekto na zemiaky povie krumple, švábka či erteple, nevadí mi to, lebo nárečovo označuje to isté. Ale ak by na zemiaky povedal, že ide o jablká, tak by som ho musel opraviť, lebo to je chyba. Takže o tom to je... -:)
Reakcia na: Mhr1 #24:
Este stale ta to tankuje, ze nas to netanguje? ?
Ja len dúfam, že aspoň to minimum - zahustenie a-X72 na polenú 1/4 hodinu si cestujúci vynútia. Takto je t-205 s intervalom (okrem Pdšr) 15 min. a a-X72 s 10 min. úplne nepreložiteľná. Pri int. 7-8 by práve t-205 polila 8-min. medzeru, takže interval mohol byť 4-4-7-4-4-7 min. (X72-205-X72-X72-205-X72...). Predsa len znesiteľnejšie a pravidelnejšie.
Reakcia na: Mhr1 #25:
Alebo mohli napríklad vymyslieť náhradné trasovanie z Gagarinky cez Miltičku doľava na Záhradnícku, zo Záhradníckej doľava na Vlka Karadžiča- Tým pádom mohol byť investor prinútený vybudovať v rámci vyvolanej investície ľavé odbočenie z Miletičovej na Záhradnícku a zo Záhradníckej na Karadžičovu a vice versa, čiže by de facto musel postaviť nové vzdušné križovatky a DP mohol na údržbe a rekonštrukcii (obzvlášť križovatka Záhradnícka / Karadžičova je príšerný stokrát zliepaný paskvil na padnutie).
Reakcia na: TomJ #18:
Ale dalo sa to riešiť aj pri zachovaní jednosmerky na Páričkovej. Ak dnes môžu ostať na MN autá, mohol byť smer do mesta po MN a vedenie by sa prekladalo z jednej strany na druhú podľa postupu prác. Všetko sa dá, len keď v Bratislave je hlavný argument "Nedá sa" a "Nikdysatotaknerobilo". Hoci v tomto prípade sa to takto už robilo...
Reakcia na: Solider #16:
Samozrejme. Neuveriteľná neschopnosť mesta, primátora, poslancov, DP. Neschopnosť tlaku na developera! Ako môže byť problém vybudovať jednostopovú trať v dĺžke niekoľko 100 metrov na Páričkovej??? A tie scestné argumenty, že by schvaľovanie trvalo dlhšie ako výluka?! Veď o výluke sa vedelo minimálne 2 roky dopredu a naviac, tu by išlo o provizórium, tak neverím, že by schvaľovanie bolo tak náročné. Veď ide o stĺpy a výložníky a ak by aj niekto frflal, dá sa to odargumentovať tým, že to po skončení výstavby AS bude odstránené.
Reakcia na: 810zssk #5:
...NETANGUJE...!!!
Lepšie riešenia existovali a existujú - súhlasím s autorom príspevku. Lenže tu sa realizujú len prvoplánové výkriky do tmy, často vo fáze ich hasenia na poslednú chvíľu, poškodzujúce TOTO mesto a JEHO ľudí.
Tým "zopár" ľudom (aktívnym zamestnancom na rôznych úsekoch), ktorí sa všemožne starajú, aby kvalita bola a zostala kvalitou, patrí samozrejme česť a vďaka.
Reakcia na: TomJ #19:
Presne tak. Zvažovalo sa aj zahustenie 201 na polovicu, ale tam sa zas nezmestia 31Tr na Hlavnú stanicu. Preto sa zvolilo toto riešenie. Aspoň je prestup na Saleziánoch na električky - relatívne pohodlne, skoro na hrane. Aj keď teda celkové cestovanie bude podstatne dlhšie ako pôvodnou trasou priamo na Rajskú.

Prúser je tá X72, s takým riedkym intervalom a ešte aj 12m vozidlami...
Reakcia na: Salomon #13:
Vidiet funglnove 12m vozy na lieskovskom tankodrome na linke 79 (navyse cez vikend!) bol naozaj nevesely pohlad. Ale uz su tam naspat 10,5m sory bn.
Reakcia na: TomJ #18:
Tak by nebola jednosmerka a parkovalo by sa iba na jednej strane. Netreba žiaden semafor ani vylučovanie IAD.
Reakcia na: Mike #14:
Ak je teda problém na Hodžku, tak by mohla 202 jazdiť až na Šulekovu a dočasne by sa zrušila 208. X72 by potom namiesto z Hraničnej jazdila z Mliekarenskej na Rajskú. Tu ale zasa narážame na problém dĺžky trasy. Vyžadovalo by si to pridať poradie (možno aj dve) na 202 a mám pocit, že nemáme dosť voľných kĺbových t-busov, keď sa na 207/1 a 2 občas objavujú sóla.
Reakcia na: Solider #16:
Ale Páričkova je jednosmerka. Dva vozy proti sebe by tam ani neprešli. Jedine, že by odtiaľ vylúčili IAD a dal by sa tam semafor, ktorý by púšťal striedavo trolejbusy jedným a druhým smerom. Ale to v našom meste nehrozí.
Reakcia na: Solider #16:
Len trasa okolo Eurovea by bola vyuzitelna ako zaklad uz aj pre buducnost (Karadzicka L210) a uz by bol zaciatok trasy do Petrzalky po Apollo.
Reakcia na: kecho #11:
Jednoduchšou možnosťou bolo zatrolejovanie Páričkovej.
Reakcia na: VLK #3:
Normálne mi po tých štyroch rokoch v tandeme so Schlosserom aj úprimne chýbate, musím uznať.