Na výluku sa dalo pripraviť tak, aby boli dopady na cestujúcich minimálne. Nestalo sa.
O rekonštrukcii Mlynských nív sa hovorí už roky, no konkrétne obmedzenia v MHD vysvitli len 11 dní pred začiatkom prestavby ulice. Zatiaľ čo v iných „smart“ mestách v podobných prípadoch dostáva jasnú prednosť mestská hromadná doprava aj za cenu obmedzení pre autá, v Bratislave si rekonštrukciu naviac odnesú cestujúci MHD. Pôjde predovšetkým o obyvateľov Vrakune, Podunajských Biskupíc a Ružinova cestujúcich do centra mesta trolejbusmi.
Vylúčené trolejbusy. Autobusy a autá nie
Pôvodné plány počítali s úplným uzavretím ulice. Ako úspech je teraz prezentované, že sa výluka dotkne len trolejbusov. Odklonené však budú dve z najdôležitejších trolejbusových liniek – 202 a 212 – prvá z nich úplne mimo centrum mesta. V špičke na týchto dvoch linkách jazdí po Mlynských nivách 18 spojov za hodinu, čo je polovica všetkých spojov.
Magistrát nedokázal presadiť verejný záujem a trvať na zachovaní premávky trolejbusov. Pred trištvrte rokom sme priniesli informácie o pripravovanej uzávierke a možnostiach riešenia premávky trolejbusov. Pre porovnanie, v bulharskej metropole Sofia dokážu prestavovať komunikáciu širšiu ako Mlynské nivy aj so zachovaním premávky trolejbusov.
Dočasná preložka trolejbusovej trate v Sofii počas rekonštrukcie viacpruhovej komunikácie
Náhradná doprava je len tretinovou náhradou
Trolejbusy linky 202 budú na úseku Miletičova – Nemocnica sv. Michala (Rajská) nahradené autobusmi linky X72. Rovnaká linka má nahradiť aj trolejbusy linky 212 na úseku Svätoplukova – Ondrejský cintorín.
Zatiaľ čo každá z uvedených trolejbusových liniek jazdí v rannej špičke každých 6 minút a je obsluhovaná kĺbovými trolejbusmi s kapacitou 159 cestujúcich, náhradná doprava bude obsluhovaná v intervale 10 minút štandardnými autobusmi s kapacitou 90 cestujúcich. Namiesto linky 202 tak bude cestujúcim v rannej špičke ponúknutá o dve tretiny nižšia kapacita.
Interval náhradnej dopravy 10 minút je nevhodný aj z iného dôvodu. Počas pracovného dňa linky 201 a 202 na Dolné hony jazdia každých 6 – 8 minút, večer každých 15 minút. Pri nekompatibilných intervaloch nie je možné na seba nadväzovať spoje. Pri ceste do centra sa tak môže cestujúcim náhodne predĺžiť cesta o 10 minút, opačným smerom o 8 minút.
Cestujúci z Dolných honov, Vrakune a Ružinova budú „potrestaní“ hneď viackrát. Budú musieť prestupovať, spoje na seba nebudú nadväzovať, cesta sa im predĺži a vo vozidlách bude v rannej špičke tretina miest oproti doterajšej doprave.
Ul. 29. augusta zostane úplne bez obsluhy trolejbusmi, hoci sa na tejto ulici žiadna rekonštrukcia konať nebude. Náhradná doprava bude len pešou dochádzkou z najbližších zastávok trolejbusov či električiek.
Lepšie riešenia existovali a existujú
Reálna nevyhnutnosť vylúčenia trolejbusov z Mlynských nív je otázna, no aj v prípade výluky bolo možné dopravu riešiť lepšie. Napríklad linka 202 mohla byť presmerovaná na Hodžovo nám., čím by aspoň okrajovo obslúžila centrum. Náhradná doprava mohla byť zavedená tak, aby mimo špičky medzi sebou nadväzovali trolejbusy a autobusy.
Keďže príprava rekonštrukcie Mlynských nív bola dlho známa, dopravný podnik sa na ňu mohol pripraviť kúpou kĺbových trolejbusov s pomocným pohonom. O ich zakúpení na účely predlžovania liniek v júni 2017 diskutovalo mestské zastupiteľstvo. V uznesení požiadalo primátora, aby rokoval s ministerstvom dopravy o možnosti získania finančných prostriedkov na obstaranie 10 ks kĺbových trolejbusov s pomocným batériovým pohonom. Ďalší osud rokovaní nie je známy.
Menej ekologickou možnosťou by bola náhrada celej linky 202 autobusmi. Ani na tú sa však mesto nepripravilo, keďže pri nedávnej obnove vozidiel zakúpilo výrazne menej kĺbových autobusov než je bežná potreba a nieto ešte potreba zabezpečenia náhrady. Aj na tento problém sme vopred upozorňovali.
Výluka na Mlynských nív bola príležitosťou, ako poskytnúť mestskej hromadnej doprave výhodu pred individuálnou dopravou tým, že práve MHD by sa obmedzenia týkali len v minimálnom rozsahu. Ako sa však ukázalo, kompetentní sa tejto príležitosti nielenže nechopili, ale mestskú hromadnú dopravu cestujúcim ešte zhoršia. Za takýchto okolností je ťažké predstaviť si presun ľudí z áut do MHD, v tomto prípade na každodenne upchatej Gagarinovej ulici.