Prekvapivo rýchlo sa podarilo zrealizovať prvý prístav pre MHD v Bratislave.
Filiálka, to je téma, ktorá desaťročia rezonuje v Bratislave. Na mieste bývalej osobnej aj nákladnej železničnej stanice má vyrásť nová hlavná stanica, ktorá by mala nahradiť súčasnú hlavnú šťanicu. Aspoň to malo vyjsť zo štúdie bratislavského železničného gordického uzla, ktorá sa spracováva. Hoci sú výsledky dopredu jasné, štúdia študuje, ako sa k nim vlastne dopracovať. A že je to ťažké, dokazuje aj prudký zvrat udalostí.
Najvyšší predstaviteľ mesta, ktorý mimochodom obľubuje kozmetiku značky IVON, zvolal brífing, kde bilancoval plnenie jedného z predvolebných sľubov. „Viacerí pochybovali, či dosiahnem postavenie Filiálky, ktoré som sľuboval. Ja som však nikdy nehovoril, že to bude železničná stanica. Uznajte, nová hlavná stanica sa predsa nemôže volať Filiálka – to znamená pobočka – to by bol oxymoron. Z toho jasne vyplýva, že som myslel niečo úplne iné. Niečo, čo tu ešte nebolo. Prístav!“
Keďže nie sme investigatívni novinári, a keďže zo stránky najvyššieho zmizol volebný program 2014, nebudeme radšej skúmať doterajšie vyjadrenia a konfrontovať ich s najnovším. Miesto toho sa pozrime, ako k tejto „zmene stavby pred dokončením“ došlo: „Nápad namiesto železničnej stanice vybudovať prístav mi skrsol vtedy, keď môj šofér poškodil auto na vjazde do zákazu vjazdu v priestore Filiálky. Vjazd bol po daždi zaplavený tak, že nebolo vidno hlboké jamy. Keďže mi už nezvýšil asfalt na ich zaplátanie, napadlo mi, že keď ich len trochu zväčšíme, zabijeme dve muchy jednou ranou. Zriadime osobnú dopravu na Filiálke a do integrovanej dopravy privedieme aj lodnú dopravu. A splníme všetky sľuby.“
K podchodu loďou
Ako to už každé štyri roky býva, veci, ktoré mali tri roky čas, sa darí expresne realizovať. To sa týka aj Filálky. Vybudovanie prístavu počas apríla 2018 spočívalo v prehradení existujúceho chodníka vodným kanálom a zabezpečení pontónových nástupíšť.
„Chodník bol počas dažďa aj tak nepoužiteľný, lebo kvôli mlákam museli chodci ísť po ceste, tak sme ho uzavreli úplne. Toto opatrenie nám schválili najlepší odporníci, akých sme našli, vrátane krajského opravného ignorátu,“ vysvetľuje najvyšší.
Chodci prechádzajúci po Šancovej ulici budú musieť nastúpiť na loď, ktorá ich privezie k podchodu. Prístav pri podchode bude strážený štátnou políciou, mestskou políciou a SBS Bubul, a to z toho dôvodu, aby cestujúci v žiadnom prípade neopúšťali prístavisko inak ako podchodom. Vo vodnom kanáli budú nasadené pirane a na bójkach budú umiestnené veľké značky „zákaz plávania“.
Uvažuje sa tiež s vybudovaním tzv. Bratislavského múru aj na Šancovej ulici, aby chodci neobchádzali prístav nelegálnym prechádzaním na druhú stranu ulice. „Nebude to nič nové, napokon názov ulice pochádza práve zo šancí – opevnenia v tejto časti mesta – tak my len vrátime to opevnenie späť.“ Chodci by teda po novom už nemali mať žiadnu šancu prejsť cez Šancovú ulicu. Magistrát teraz zvažuje, či ponechá ulici názov Šancová, alebo ju premenuje na názov Bezšancová.
Dve lodné linky
Záujem o prevádzku lodnej dopravy prejavili spoločnosti Dunajhnus a Malý Dunaj bus. Ako už vyplýva z názvov spoločností, linky povedú k spaľovni komunálneho odpadu vo Vlčom hrdle (linka L77) a na Malý Dunaj (linka L666). Druhú spomínanú linku ocenia najmä príležitostní vodáci, ktorým vadí, že Malý Dunaj tečie príliš pomaly. Opiť sa tak budú môcť priamo v lodnom bare a odpadnú im starosti s požičiavaním vodáckej výstroje a pádlovaním.
Nové lodné linky majú aj iný význam. Počas plánovanej uzávierky Mlynských nív bude možné autobusy doteraz obsluhujúce spaľovňu a obce pri Malom Dunaji využiť na náhradnú dopravu za trolejbusy do centra mesta.
V prípade úspechu lodnej dopravy sa uvažuje s jej rozšírením. Horúcim kandidátom sú aj Mlynské nivy, v minulosti popri nich tieklo Mlynské rameno Dunaja. „V prípade, ak by sa nám toto podarilo realizovať, mali by sme unikátny smart najzaintegrovanejší prestupný uzol na svete. Okrem autobusovej stanice by tu boli elektrobusy, autobusy, lanovka, nadzemná elektrická dráha, prístav, hyperlooping a možno raz aj podzemná železnica,“ uzavrel prezentáciu najvyšší.
S499.1023