Dopravný podnik rieši nedostatok vodičov na slovenské pomery netradičným spôsobom.
Nedostatok vodičov trápi dopravcov na celom Slovensku. Dopravný podnik Bratislava sa odhodlal k netradičnému kroku - rozbehol mediálnu kampaň v ktorej pozýval záujemcov na náborový deň. Okrem získania všeobecných informácií o spoločnosti mali mať budúci vodiči možnosť vidieť jednotlivé prevádzky či sadnúť si za volant a pozrieť sa, ako vyzerá svet cez veľké čelné sklo vozidiel MHD. Prinášame reportáž z pohľadu záujemcu o riadenie električky.
Podľa informácií v mediálnej kampani som sa prihlásil prostredníctvom e-mailu na personálne oddelenie. O deň neskôr mi prišla milo napísaná správa, že som zaregistrovaný, personálne oddelenie ďakuje za záujem a teší sa na stretnutie so mnou. Dodatočné informácie, ako približný časový harmonogram, program či mapka, kde sa sídlo Dopravného podniku nachádza, žiaľ v e-maili neboli. Nevadí, na Olejkársku trafím a mám voľno celý deň.
Deň D, 28.11.2017. Odbilo 10:54, keď vstupujem hlavným vchodom do sídla dopravného podniku. Prvý dojem býva veľmi dôležitý a ten môj nie je práve najlepší. Vrátnička bez pozdravu, bez zdvorilostných fráz a bez dobrej nálady rozdeľuje záujemcov do skupiniek, pretože by sa všetci nezmestili do malého výťahu. Niektorí by sa po tejto prvej skúsenosti otočili, no ja sa nenechám odradiť. Nepríjemná atmosféra sa našťastie po chvíli rozplynie a ďalej mám už prevažne dobrý dojem.
Pred vstupom do veľkej zasadačky nás privítali usmiate pracovníčky podniku. Každý dostal „štartovací“ balíček – okrem reklamných predmetov obsahoval dotazník pre evidenciu personálneho oddelenia, informáciu o administratívnom procese pred nástupom do dopravného podniku a anketový lístok s otázkami, ako sa nám náborový deň páčil.
Keď som o náborovom dni uvažoval, predpokladal som, že pôjde o komornú atmosféru, avšak množstvo ľudí v zasadačke mi vyrazilo dych. Miestnosť praskala vo švíkoch, na stoličkách sedelo 40 ľudí všetkých vekových kategórií, z nich 5 žien.
Po úvodných slovách Stanislava Brúdera, riaditeľa odboru ľudských zdrojov, a motivačnom videu o výhodách práce v DPB sme sa z úst Karola Kállaya z divízie Autobusy dozvedeli základné informácie o histórii a súčasnosti verejnej dopravy v Bratislave. Zdôraznil, že MHD je služba vo verejnom záujme, zamestnanci sú platení aj formou dotácií z daní. Malo by fungovať, že vodiči sú tu pre cestujúcich a nie naopak.
Prezentácia personálneho oddelenia bola pre väčšinu účastníkov tá najpodstatnejšia. Počas nej sme sa dozvedeli, že plat vodiča električiek je oproti vodičom autobusov či trolejbusov najnižší. Novonastúpení vodiči s úväzkom 165 hodín mesačne priemerne zarobia od 905 eur v hrubom za jazdenie s električkou, 1024 eur za riadenie autobusu a 1111 eur za vedenie trolejbusu. Avšak počas trvania kurzu, kedy dopravný podnik poskytne preškolenie na vodičský preukaz typu D alebo kurz na električky či trolejbusy je zamestnanec vedený ako robotník v doprave. V tomto období vychádza mzda priemerne na 330 eur v čistom. Pri zácviku už vodičovi náleží plná mzda. Vodičom za odvedenú prácu prináležia rôzne bonusy, príplatky či sociálne príspevky. Ak nastúpi „hotový“ vodič autobusu alebo trolejbusu, má navyše nárok na náborový príspevok 3000 eur.
Psychologický útvar informoval o procese úvodného psychotestu, ako aj následných periodických testoch. Navyše sa každý vodič v rámci kurzu zúčastní sociálno-psychologického výcviku. Na ňom sa učí ako reagovať na vzniknuté situácie a to, ako správne komunikovať s cestujúcimi.
V ďalšej časti sa slova ujali jednotlivé dopravné prevádzky. Záujemcovia sa dozvedeli o rôznych typoch služieb, do ktorých budú zaradení. Pri nástupe vodiči začínajú v zadelení 5 pracovných dní a 2 dni voľna (delené špičky alebo ranný a poobedný diel služby pracovných dní a voľný víkend), ktoré je najmenej finančne ohodnotené. Slova sa najčastejšie ujal Štefan Linner z divízie Elektrické dráhy, ktorý odpovedal na množstvo otázok. Uviedol napríklad, že vodič pri nástupe podpisuje zmluvu na určité obdobie, a keď odíde skôr, musí uhradiť alikvotnú časť ceny kurzu. V prípade električiek je to 15 mesiacov a úhrada môže byť do 1 200 eur. Študenti brigádnici sa zaväzujú odjazdiť určitý počet hodín počas štúdia vysokej školy. Z ďalšej diskusie vyplynulo, že približne polovica záujemcov chce jazdiť na autobusoch a druhá na električkách. O trolejbus nemal nikto záujem, aj keď je táto práca najlepšie finančne ohodnotená.
Po oficiálnej časti nasledoval presun k pristavenému autobusu. Za volantom sa na nás usmievala tvár z náborového plagátu. Pán vodič odviezol biely SOR NB 18 #1859 s dvadsiatkou ľudí na palube na ďalšiu časť náborového dňa do areálu vozovne Jurajov dvor. Tu sa skupinka rozdelila, záujemcovia o prácu vodiča električky nasledovali Štefana Linnera do pristavenej električky Škoda 30T #7530. V malom kolektíve záujemcom vysvetlil, že logicky preferujú zamestnancov na plný úväzok. Dobrá skúsenosť je aj so študentami vysokých škôl. Najhoršie skúsenosti sú s tzv. brigádnikmi (zamestnanec na vedľajší pracovný pomer), keď je veľký problém zosúladiť časové možnosti vodiča s vhodnou službou, aby počet odjazdených hodín korešpondoval s podpísanou zmluvou. Z ďalšej diskusie vyplynulo, že v skupinke záujemcov o pozíciu vodiča električky sa nachádza viacero študentov, vodič nákladného auta, rušňovodič, pracovníčka pošty či nezamestnaný. Otázky padali zo všetkých strán. Dozvedeli sme sa, aký je ideálny vodič električky – „vyjazdený“, minimálne tridsiatnik s pokojným defenzívnym štýlom jazdy, ktorý svoje osobné problémy nechá doma a do električky nastupuje s čistou hlavou.
Nastal čas návratu do mesta. Pracovníci dopravného podniku pre nás pripravili prekvapenie v podobe súkromnej okružnej jazdy električkou #7530 cez centrum do Petržalky s tým, že môžeme vystúpiť na ktorejkoľvek zastávke, kde nám to vyhovuje. Počas jazdy všetci nakúkali do kabíny, električka sa postupne vyprázdňovala a formálne stretnutie sa zmenilo na príjemný rozhovor.
Ako zhodnotiť prvý náborový deň? Podľa dobre zvládnutej mediálnej kampane, vhodne zvolenému programu sa Dopravný podnik Bratislava prezentoval ako stabilná spoločnosť s príjemným pracovným prostredím a kolektívom. Vidno, že sa časy menia a BEÚS – ako sami zamestnanci nazývajú dopravný podnik podľa historického názvu fungujúceho do 40. rokov minulého storočia – na sebe začal pracovať.
Drobné chyby sa však náborovému dňu nevyhli. Keď už DPB investoval toľko peňazí a snahy na organizáciu akcie, očakával som, že v závere bude možnosť okamžite navštíviť personálne oddelenie a doladiť detaily pred podpisom zmluvy. Prekvapil termín začatia kurzu, ku ktorému je možný nástup vodiča električky do zamestnania. V zasadačke zaznel dátum 5.3.2018. Neviem si predstaviť, koľko z potenciálnych záujemcov bude čakať skoro 100 dní, aby počas kurzu zarobilo 330 eur. Tento ponúkaný plat je navyše pre mnoho rodín likvidačný. Motiváciou pre množstvo kvalifikovaných vodičov autobusov a trolejbusov, ktorí majú záujem o vykonávanie tejto profesie v Bratislave, môže byť náborový príspevok v hodnote 3000 eur, z prezentácie mi však nebolo jasné, čo treba splniť na jeho získanie.
Podľa množstva záujemcov, ktorí sa Náborového dňa zúčastnili, dopravca zistil, že podobné náborové akcie majú zmysel a o prácu vodiča je záujem. Verím, že mnoho záujemcov Náborový deň presvedčil a o niekoľko mesiacov nás cestujúcich s úsmevom a bezpečne odvezú do cieľa našej cesty.
Isidor