Stále nie je jasné, ako bude jazdiť MHD počas 14-mesačnej rekonštrukcie.
Ulicu Mlynské nivy čaká 14-mesačná rekonštrukcia, ktorá súvisí s výstavbou projektu Stanica Nivy. Hoci sa o tomto projekte hovorí už niekoľko rokov a developer avizuje začiatok výstavby na koniec leta tohto roku, doteraz nie je jasné, ako bude jazdiť MHD počas výstavby. Ide pritom o jednu z najvýznamnejších komunikácií pre MHD v Bratislave, po ktorej ročne prejde 217 tisíc spojov MHD. Zastávka Autobusová stanica je tretia najvyťaženejšia v celom meste.
„Zatiaľ stále nie sú známe konkrétne termíny a spôsob uzávierky,“ uviedla Iveta Keseláková z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu a odkázala nás na dopravný podnik. „DPB, a. s. ešte nedisponuje informáciami o postupe stavebných prác pri výstavbe novej autobusovej stanice, z toho dôvodu nie sú zatiaľ určené ani obchádzkové trasy MHD. Akonáhle bude všetko známe, cestujúcu verejnosť bude DPB, a. s. včas informovať,“ uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Bez trolejbusov sa doprava výrazne zhorší
Keďže dočasná budova autobusovej stanice bude postavená na opačnej strane ulice, obsluha Mlynských nív a okolia mestskou hromadnou dopravou bude potrebná aj naďalej v súčasnom rozsahu. Zatiaľ čo autobusy sa uzavretej komunikácii dokážu vyhnúť, u trolejbusov to bude horšie. Dopravný podnik vlastní iba 21 trolejbusov s pomocným naftovým pohonom, ktoré nedokážu nahradiť všetky trolejbusy jazdiace po Mlynských nivách – linky 202 205 210 a 212. Linka 202 je naviac jednou z dvoch základných liniek pre sídliská Medzi jarkami a Dolné hony.
Podľa našich informácií sa uvažuje s úplnou výlukou trolejbusov a ich nahradením autobusmi v úseku Nemocnica sv. Michala – Svätoplukova, ktoré budú jazdiť obchádzkou po Landererovej a Košickej ulici. Objavujú sa návrhy, aby táto linka náhradnej dopravy jazdila iba raz za 20 minút, keďže autobusov nie je dostatok. Dnes majú pritom len linky 202 a 205 priemerný interval 5 minút. Pri ceste z centra mesta na Dolné hony by cestujúci museli najskôr využiť (s veľkou pravdepodobnosťou preplnený) autobus a následne prestúpiť na trolejbus. Počas víkendovej výluky by to bolo znesiteľné, ale v tomto prípade ide o trvanie výluky 14 mesiacov.
Kedysi sa komunikácie rekonštruovali aj bez výluky trolejbusov
Zhoršenie cestovania v prípade vylúčenia trolejbusov sa nepáči občianskym aktivistom. Mikuláš Hrubiško z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava upozorňuje, že keď sa v 80. rokoch minulého storočia rekonštruovala Prievozská ulica, trolejbusy neboli zrušené. „V smere z mesta sa postavila provizórna jednostopová trať po Mlynských nivách a Plynárenskej ulici, v smere do mesta sa jazdilo po rekonštruovanej Prievozskej a trolejová stopa sa posúvala podľa postupu stavebných prác.“
„Pri prestavbe Hodžovho námestia sa taktiež trolejbusové stopy rôzne premiestňovali a menili smery v uliciach pod hradom. Pri troche dobrej vôle sa všetko dá,“ myslí si Hrubiško.
Možností, ako zachovať trolejbusovú dopravu, je viacero – od jazdy cez stavenisko a priebežného posúvania trolejového vedenia až po vybudovanie dočasnej trate na Páričkovej ul., prípadne trvalej trate po Dostojevského rade, Landererovej a Košickej ulici.
Ani finálne riešenie nemusí byť najlepšie
Zatiaľ čo problém zrušenia trolejbusov by cestujúci pociťovali počas výstavby novej stanice, Cyklokoalícia upozornila na problémy, ktoré by nastali po výstavbe projektu. Cyklotrasa pri zastávkach MHD prechádza z pravej strany buspruhu na jeho ľavú stranu a na týchto miestach budú vznikať kolízne situácie. „Vedenie cyklistov medzi stojacimi autobusmi/trolejbusmi na husto frekventovaných zástavkách cyklistické manuály výslovne uvádzajú ako zásadne nevhodné a nebezpečné,“ upozorňujú v tlačovej správe.
Cyklokoalícia na svojej webstránke uviedla aj ďalšie výhrady. Tie síce priamo nesúvisia s MHD, ale v konečnom dôsledku ich neriešenie zo strany magistrátu a developera povedie k vyššej intenzite automobilovej dopravy a tým k zhoršeniu situácie aj pre MHD.
Na druhej strane projekt počíta s budovaním nových buspruhov, takže na Mlynských nivách by sa situácia ani po výstavbe projektu nemala pre MHD zhoršiť.
Valec
Ide pritom o priestor, do ktorého denne prichádzajú stovky autobusových spojov nie len z regiónu, ale aj z iných kútov Slovenska a zo zahraničia. Už dnes vznikajú kolóny regionálnych a diaľkových autobusov pri výjazde a príjazde na autobusovú stanicu, ktoré nechtiac obmedzujú aj ďaľšiu dopravu. Opomenutím takejto požiadavky bude stav zakonzervovaný na dlhé ďalšie roky.
http://www.bratislava.sk/assets/File.ashx?id_org=700000&id_dokumenty=11054307