1. júla 2007 po prvýkrát vyšli do ulíc nočné linky N21 až N99.
Pred desiatimi rokmi sa Bratislava so svojou nočnou dopravou dostala na úroveň menších európskych metropol. Dovtedajšie linky s číslami 501 – 518 nahradili nové nočné linky s označeniami N21 – N99. Písmeno „N“ symbolizuje slovo noc v najmenej deviatich európskych jazykoch a preto ho na označenie nočných liniek zvolili aj iné mestá. Čísla nočných liniek boli zvolené podľa denných liniek, ktoré obsluhujú podobnú trasu alebo cieľ.
Zmena označenia však nebola najväčšou zmenou. Tou sa stalo výrazné posilnenie dopravy, ktorá bola po redukcii v roku 1995 zabezpečovaná iba tromi spojmi za noc. V roku 2007 počet odchodov z centra stúpol na 5 resp. 6. Pôvodné neintervalové odchody boli nahradené odchodmi každú hodinu, prípadne s vloženým spojom o polnoci. Tým sa stali odchody ľahšie zapamätateľnými.
Posilnenie dopravy sa zaobišlo bez výrazného zvýšenia nákladov dopravného podniku. Využili sa úspory vďaka otvoreniu novej petržalskej vozovne na Lúkach, ktorá umožnila znížiť kilometre autobusov najazdené pri cestách medzi vozovňou a linkami. Časť úspor pochádzala z výkonov neverejných služobných spojov, ktoré boli určené iba pre zamestnancov dopravného podniku.
Všetko mohlo byť úplne inak
Dopravný podnik sa zmenou nočnej dopravy zaoberal dlhšie, napríklad v septembri 2006 bol spracovaný interný materiál, ktorý uvažoval s odchodmi z centra o 0:00, 1:11, 2:22 a 3:33 podľa vzoru Stuttgartu. V materiáli boli definované linky s číslami 521, 530, 532, 534, 543, 553, 555, 560, 561, 567, 570, 571, 574, 590, 591 a 593. Keďže sa v tom čase pripravovalo aj zavedenie integrovanej dopravy, „päťstovkový“ rad bol nakoniec rezervovaný pre linky integrovanej dopravy v pezinskej oblasti a „nočáky“ dostali N-kové označenia.
Zaujímavosťou je, že bez medializácie príprav novej nočnej dopravy by možno reforma spustená nebola. Vtedajšie vedenie dopravného podniku však nechcelo dementovať zverejnené informácie, a tak dalo spusteniu nových „nočákov“ zelenú.
Nový systém nočnej dopravy sa neobišiel bez rôznych zmien, ktoré však celkový systém nenarušili. To sa však netýkalo tarify. Päť mesiacov po zavedení novinky dopravný podnik zvýšil ceny na dvojnásobok a na nočných linkách prestal uznávať električenky. Argumentoval vyššou kvalitou nočnej dopravy a nasadením pracovníkov bezpečnostnej služby do vybraných nočných spojov. V kuloároch sa však šepkalo, že dôvodom na túto zmenu bolo to, že sa novinka v MHD nepáčila taxikárom. Vyššie ceny nočnej dopravy definitívne zanikli až v roku 2015 po spustení 3. etapy integrovanej dopravy.
Vďaka tomu, že nočná doprava sa stala prehľadnou a ľahko použiteľnou, sa postupne podarilo zlepšiť aj dopravu počas Vianoc a Silvestra (namiesto každých 75 minút to bolo vlani už každých 30 minút). Úspech novej nočnej dopravy ilustruje tiež to, že napriek tomu, že sa počet spojov zdvojnásobil, postupom času bolo nutné na viaceré linky nasadiť väčšie vozidlá, aby zvládali nápor cestujúcich.
Región zatiaľ bez nočnej dopravy
Z bratislavskej nočnej dopravy by sa mohol poučiť Bratislavský samosprávny kraj, ktorý zabezpečuje dopravu pre obyvateľov regiónu. Tí sú momentálne odkázaní len na denné linky. Prvou lastovičkou boli nočné spoje počas Bielej noci 2016, zatiaľ však ostalo len pri nich.
Viko
A áno, oblasť Dunajskej a Grösslingovej je nedostatočne pokrytá, ale zdá sa mi to pomimo nočákovej témy.