Od 1. mája by mala začať jazdiť nová linka 97.
Mestskí poslanci 30. marca napriek nesúhlasu Komisie dopravy a informačných systémov schválili uznesenie, v ktorom žiadajú primátora, aby „schválil novú linku, ktorá plynule naviaže na doterajšiu linku 95 bez prestupov“. Reagovali tak na petíciu, ktorú podpísalo viac ako 3000 občanov. Trasa má viesť zo zastávky Farského cez Bosákovu, Most Apollo, Košickú a Mlynské nivy k Autobusovej stanici a späť cez Karadžičovu, Landererovu, Most Apollo, Einsteinovu, Krasovského a Jantárovú cestu na Farského.
Nová linka má mať označenie 97 a malo by ísť o predĺženie každého druhého spoja linky 95. Jazdiť by mala od 1. mája 2017 na skúšobné obdobie 3 mesiace. Ak linka zostane v prevádzke celoročne, mesto bude musieť zaplatiť dopravnému podniku viac ako 530-tisíc eur ročne. Táto suma by mala pokryť stratu, ktorú linka vyrobí.
Keďže trasa novej linky bude okružná a povedie cez úseky, kde bývajú dopravné zápchy, už nebude možné v smere do Petržalky nadväzovať všetky spoje linky 95 na električku. Nové opatrenie tak paradoxne zhorší situáciu tým, pre ktorých prestup z električky na autobus zostane najvýhodnejším spojením.
Petícia ako následok zlyhaní magistrátu
Linka 95 od otvorenia Mosta Apollo jazdí po približnej trase budúcej električkovej trate v Petržalke. Postupne celú linku nahradia električky. Projekt výstavby električkovej trate do Petržalky bol rozdelený na dve etapy. Jednak preto, aby sa z neho časť stihla zrealizovať v predchádzajúcom programovom období čerpania eurofondov (do konca roka 2015), jednak preto, aby druhá časť trate zohľadnila urbanisticko-architektonickú súťaž na centrálny petržalský koridor. To zákonite viedlo k nutnosti zavedenia dlhodobého provizória, ktorým je prestupovanie medzi autobusovou linkou 95 a električkami na zastávke Farského.
Predchádzajúce vedenie mesta s hlavným dopravným inžinierom Tiborom Schlosserom bolo upozornené na budúce problémy cestujúcich pri prestupovaní. Návrh priblíženia električkových a autobusových zastávok napriek tomu nebol akceptovaný. Zlepšenie prestupu sa bude riešiť až v rámci budovania 2. etapy trate, ktorá má byť dokončená v roku 2020.
Po sprevádzkovaní električkovej trate sa potvrdili obavy. Prestup na linku 95 pri smere jazdy na Lúky je neatraktívny a križovatka nezvláda nápory cestujúcich, ktorí zostávajú stáť na úzkych ostrovčekoch. Súčasné vedenie mesta má viaceré možnosti ako tento problém riešiť. Môže urýchliť prípravu a výstavbu finálnej podoby prestupného uzla Farského tak, aby bol dokončený skôr ako v roku 2020. Môže rozšíriť ostrovčeky v križovatke na úkor málo využitých jazdných pruhov tak, aby zvládali pojať všetkých prestupujúcich cestujúcich.
Namiesto využitia uvedených možností prišla petícia za obnovenie trasy linky 95 medzi Petržalkou a Šafárikovým námestím. Petícia nelieči „chorobu“, ale snaží sa eliminovať len jej príznaky. Nesnaží sa o systémové a odborné riešenie, ale chce zaplátať jeden nedostatok.
Komu vlastne pomôže nová linka?
Požiadavky uvedené v petícii podpísali 3 percentá obyvateľov Petržalky a len časť tých, ktorí na Farského reálne prestupujú. Poslanci pritom požiadavkám z petície vyhoveli len naoko. Občania požadovali spojenie na Šafárikovo nám. a nová linka sa mu oblúkom vyhne. Linka 97 miesto toho bude duplicitne obsluhovať spojenia, ktoré v súčasnosti obsluhujú linky 68 a 88.
Zatiaľ nie je jasné, ako sa ku krokom poslancov postaví Európska komisia. Tá spolufinancovala projekt výstavby električkovej trate, ktorá vedie v línii autobusovej linky 95, logicky preto mal klesnúť počet autobusov jazdiacich na druhý breh Dunaja. Magistrát síce na bruselských úradníkov pripravuje „fintu“ s označením linky 97, v skutočnosti však pôjde o predĺženie každého druhého spoja linky 95 bez prestupovania.
Poslanci svojím „kompromisným“ riešením nenaplnia požiadavky občanov a spochybňujú projekt električkovej trate v Petržalke. Po predĺžení električkovej trate v roku 2020 a zrušení linky 95 bude musieť časť cestujúcich na zastávky Nám. hraničiarov až Technopol a Vyšehradská prestúpiť z električky na inú autobusovú linku. Čo ak aj potom vznikne petícia za zachovanie linky 95? Bude ochotná Európska komisia financovať pokračovanie petržalskej električky, ak sa v Bratislave o doprave nerozhoduje na základe dlhodobých stratégií, plánov a odporúčaní dopravnej komisie?