„Zbytočnosť“ trate vyplýva z rozhodnutí úradníkov.
Magistrát mesta Bratislava od začiatku roka 2016 povolil 6 výluk električiek na Jesenského a Mostovej ul., z ktorých posledná bude prebiehať do 27. júla. Ďalšia dlhá výluka bude v termíne 21. augusta - 6. októbra. Vlani boli električky z týchto ulíc vylúčené sedemkrát a naviac ešte 4 mesiace nejazdili počas rekonštrukcie električkovej trate na križovatke so Štúrovou ul. Vo všetkých prípadoch bez náhrady.
Bratislavský magistrát ustupuje rôznym záujmom a nemá problém vylúčiť električkovú dopravu ani na tretinu roka. Trať v centre mesta sa tak javí byť na ťarchu, alebo priam zbytočnou. Pritom koľaje cez Jesenského sú v prevádzke od začiatku električkovej dopravy v Bratislave v roku 1895. Svoj význam majú aj po 120 rokoch, keď spájajú južnú časť centra mesta a prestupný terminál Most SNP so západnou aj východnou Bratislavou.
V zahraničí na to idú inak
Bratislava nemá metro, a tak časť jeho funkcií preberá električková doprava. Na ňu sa napájajú autobusové a trolejbusové linky. Každá výluka električiek tak cestujúcim zásadným spôsobom mení spôsob cestovania. Ak je vylúčená Jesenského ulica, električky prinajmenšom v smere do Karlovej Vsi nejazdia ani k terminálu autobusov Most SNP. Pri ceste do Jaroviec, Rusoviec, Čunova, Slovnaftu či Podunajských Biskupíc, ale aj na Autobusovú stanicu treba voliť iné trasy.
Keďže počas krátkodobých výluk DPB nepripravuje upravené cestovné poriadky, dopravné spojenie so zmenenou trasou nevyhľadá ani plánovač cesty, a tak je cestujúci odkázaný na vlastné znalosti siete MHD či pomoc iných. Zahraniční turisti sú dezorientovaní, pretože výlukové oznamy sú zverejnené len v slovenčine, a schémy liniek, ktoré dostanú do rúk v informačných centrách, neplatia.
Zatiaľ čo v iných krajinách s kvalitnou MHD sa mestá snažia ľudí pritiahnuť do verejnej dopravy minimalizáciou výluk a poskytovaním aktuálnych informácií počas výluk, Bratislava motá hlavy pravidelným aj nepravidelným cestujúcim. V zahraničí je prioritou čo najmenšie narušenie prevádzky MHD, no Bratislava nemá problém povoliť konanie akcií na tých miestach, kde sa to výrazne dotkne MHD. A to nielen na akceptovateľných zopár minút.
Pri niektorých veľkých podujatiach ako napríklad maratón či oslavy Nového roka môžu byť výluky pochopiteľné, no len ťažko obhájiteľná je výluka kvôli Plesu v opere. Namiesto vylúčenia individuálnej dopravy vrátane parkovania z Gorkého ul. je pre úradníkov jednoduchšie a pohodlnejšie vylúčiť električky s dopadom na rádovo vyšší počet cestujúcich.
Bývalý primátor Milan Ftáčnik počas výkonu svojej funkcie na verejnej diskusii na Deň bez áut prisľúbil redukciu výluk na Jesenského ul., svoj sľub však nesplnil. Počas funkčného obdobia primátora Iva Nesrovnala sa situácia ešte zhoršila.
Ako získať správne informácie o výlukách na imhd.sk?
Na imhd.sk sa informácie o výlukách zobrazujú okrem titulnej stránky aj nad vyhľadaným spojením dotknutým výlukou a nad cestovným poriadkom linky, ktorej sa výluka týka, a to v žltom výstražnom rámiku.
Odporúčame informáciám o výlukách venovať zvýšenú pozornosť, pretože počas krátkodobých výluk nemusí zobrazený cestovný poriadok alebo spojenie zobrazovať skutočnosť.
Zoznam výluk na Jesenského a Mostovej od roku 2015
- 10.1.2015 Ples v opere
- 29.3.2015 Bratislava Marathon
- 12.4.2015 Národný beh Devín – Bratislava
- 1.5.2015 Veterán rallye
- 3.5.2015 Beh Wings for Life
- 19.6.2015 Globsec
- 31.12.2015 Novoročné oslavy
- 22.2.2016 Ples v opere
- 3.4.2016 Bratislava Marathon
- 10.4.2016 Národný beh Devín – Bratislava
- 16.4.2016 Globsec
- 1.5.2016 Veterán rallye
- 25.6. - 27.7. a 21.8.2016 – 6.10.2016 Predsedníctvo SR v Rade EÚ
Zoznam nezahŕňa výluky počas opráv a rekonštrukcie električkových tratí a počas mimoriadnych udalostí v doprave.
Dispecer
(Viem, že od zastávky Most SNP to tam až nie je tak ďaleko (> 300 m), ale od nej k Šafku je to celkom slušne ďaleko - cca 600 m.)