Nášmu invesdigestívnemu reportérovi sa podarilo zistiť, prečo sa nový Starý most začal rozoberať. Odpoveď vás prekvapí viac, ako výsledky volieb.
Len nedávno dokončený Starý most a odovzdaný do užívania testovacím jazdám električiek opäť rozoberajú a prestavujú. Po moste bude totiž v (relatívne) blízkej budúcnosti jazdiť Hyperlooping!
Táto informácia nás samozrejme šokovala, hoc‘ ani poriadne nevieme, čože to ten oný hyperlooping vlastne je. Trochu nás potešilo, že ani internetová necyklopédia to nevie, takže sme si aspoň nemuseli pripadať sprostí, no múdrejší sme takisto neboli. Napadlo nás teda využiť osvedčený zdroj informácií, ktorý často používajú aj ostatné domáce médiá a indivíduá – pani Alžbetu, predavačku novín, časopisov a nealko tabakových výrobkov v stánku na rohu Tárajovej a Klamlivej ul. Pani Betka nás milo privítala a hneď nám podávala škatuľku. Vysvetlili sme jej, že sme prišli po informácie a kúpili sme si rovno dve.
Náš informačný kanál nesklamal: „Áno, samozrejme, že som o tom počula. A nie ste prví, kto sa ma na to pýta – už sa tu bol informovať aj jeden inžinier z ministerstva. Zaujímalo ho, na akom rozchode koľají to jazdí. Keď som mu povedala, že na žiadnom, zostal dosť smutný. Hyperlooping je najnovší spôsob rýchlej dopravy v uzavretej rúre pri teplote 220 °C... pardón, v potrubí vo vákuu, kde sa pohybujú kapsule so substrátom (vlčákmi alebo tovarom), dosahuje rýchlosť až 1435 km/h, čiže je rýchly jak namydlený prd. Kapsule sú poháňané lineárnymi indukčnými motormi a vzduchovými kompresormi. Ale to vám rovno poviem, že mňa by tej hypersomariny nikto nedostal! Ja na staré kolená radšej ostanem sedieť tu v stánku,“ informovala nás dobre informovaná informátorka.
Schéma už 40 rokov budovaného metra v Bratislave (autor: Andrej Shadura) |
Hovorkyňa magoriátu Jarmila Neuveriteľná nám poskytla také informácie, až sa nám tomu nechce veriť. Vedenie mesta v súčasnosti aj napriek doznievajúcej veľkonočnej šibačke intenzívne rokuje s výrobcom systému Hyperlooping, americkou firmou Loops&Oops. Pretože mesto si nosný systém proste zaslúži – a takú dopravu nám potom budú závidieť v Helsinkách, K.O.dani aj v Zürichu! Tram-train už nie je v móde.
Na stránke firmy Loops&Oops sme sa dočítali, že ich nový systém je cool a trendy, lebo je hyper a všetko, čo je hyper, je super. Hyper tiež naznačuje, že stavba bude hyperdrahá a niekto sa na nej hypernabalí. Druhé slovo v názve naznačuje, že trať musí tvoriť loping, prípadne aspoň nejaký iný sprostý tvar (napríklad predĺženie trasy A pražského metra by bolo možné realizovať týmto systémom).
Obrátili sme sa priamo aj na toho najpovolanejšieho. Žiaľ, primátor P. K. O. Srovnal nemal čas venovať nám čas, nakoľko sa práve ponáhľal z oddelenia neúdržby mestskej zelene na rokovanie odboru likvidácie kultúrnych pamiatok.
Výňatok z dopravného grgerelu znázorňujúci trasu Hyperloopingu (zdroj: Územný generel dopravy 1969, 1997, 2016) |
Z nového územného grgerelu dopravy mesta sme však zistili, že v pláne je využiť trasu Hyperloopingu ako nosného systému MHD v mestskej časti Petržlenka, kde povedie v rezervovanom koridore od houmlesdiery v Janíčkovom & Marienkinom dvore (P+R), popri čiernej stavbe na Jasovskej, vedľa Techno-pólu, cez Romanovu, Róbertovu, Andrejovu, Bélovu a Radovu, krátkou zachádzkou ku ŽST Petržlenka, ďalej cez Kopčany na Bosonohú, Sad J. F. K. a Staronový most na Šafárikovo námestie. Konečná bude dobre situovaná v priestore medzi univerzitou, parkom, verejnými záchodmi, taxikármi a richman-búdou. Na P. J. Šafárikovom námestí tak po vyše 70 rokoch opäť vznikne atraktívny prestupný uzol medzi autobusmi, električkami, drožkami a Hyperloopingom, ako aj kultúrny verejný priestor.
Kedy teda otvoria Nový starý, lacný drahý most? Býva dobrým zvykom, že v rámci tradície „rozdávaj a panuj“ sa takéto veľké verejné stavby odovzdávajú do užívania týždeň-dva pred voľbami. Reálnym termínom sa teda javí október/november 2018, 2022, 2026 alebo 2030.
Vizualizácia ďalšej verzie Starého mosta cez Dunaj (zdroj: 2D Studio Max) |
SWTC