Novinky pre cestujúcich v Bratislave (od 1.11.2015)

Prinášame prehľad najvýznamnejších noviniek pre cestujúcich v Bratislave v súvislosti s rozšírením IDS.

Od 1. novembra 2015 bude zavedená II. a III. etapa Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). V tomto článku prinášame prehľad najvýznamnejších noviniek pre cestujúcich v Bratislave:

  • Lístky budú platiť aj vo vlakoch a prímestských autobusoch. Doterajšie lístky na MHD budú nahradené novými lístkami na integrovanú dopravu. Tie budú okrem MHD platiť aj v prímestských autobusoch Slovak Lines a vlakoch Os a REx Železničnej spoločnosti Slovensko. Cestujúcim sa tak rožšíria možnosti ako cestovať po meste. Jedinou výnimkou je SMS lístok, ktorý bude naďalej platiť len v MHD.
  • Dôjde k zmene sortimentu cestovných lístkov. 15-minútový lístok bude prestupný, zatiaľ čo 60-minútový lístok zdražie na 1,20 €. Zdraženie sa však nedotkne ciest do 30 minút, nakoľko sa do ponuky vracia 30-minútový lístok, ktorý bude stáť 0,90 €. Zavedie sa tiež karnet, lístok na viac ciest, ktorý umožňuje flexibilné použitie, a s ktorým budú cesty na 30 a viac minút mierne lacnejšie.
  • Zanikne nočná tarifa. Nočné spoje budú mať rovnaké tarifné podmienky ako denné linky.
  • Pribudnú týždenné električenky. Tieto električenky budú o niečo menej výhodné ako električenky s dlhšiou platnosťou, sú však vhodným riešením, ak cestujúcemu zostáva kratší čas medzi koncom platnosti predchádzajúcej električenky a napr. dovolenkou či začiatkom prázdnin, takže mesačnú sa mu už kupovať neoplatí. Týždenná električenka bude lacnejšia ako papierový týždenný lístok - stáť bude 10,40 €, takže sa oplatí už aj v prípade, ak absolvujete každý deň dve cesty nad 15 minút.
  • Zlacnejú turistické lístky. Kým doteraz boli lístky na 24 až 168 hodín pomerne nevýhodné, po novom ich cena klesne a oplatia sa aj pri menšiom počte ciest. Napríklad po novom za 24-hodinový lístok zaplatíte len 3,50 € (o euro menej než doteraz), takže sa opatí už v prípade, ak po dobu jeho platnosti absolvujete tri cesty dlhšie ako 30 minút, alebo štyri cesty dlhšie než 15 minút.
  • Niektorým cestujúcim zanikne nárok na bezplatnú prepravu. V rámci zjednocovania tarifných podmienok bolo potrebné nájsť kompromis medzi doterajšími rozdielnymi podmienkami poskytovania zliav u jednotlivých dopravcov. Niektoré skupiny tak prídu o bezplatné cestovanie, iným sa naopak rozsah zliav rozšíri: napríklad osoby od 62 rokov už budú mať nárok na polovičné cestovné aj v prípade, ak nie sú dôchodcami, seniori nad 70 rokov budú môcť po vybavení evidenčného lístka cestovať zadarmo po celom kraji a držitelia diamantovej Jánskeho plakety s pobytom v okresoch Senec, Pezinok a Malacky, ako aj protifašistickí bojovníci a politickí väzni z týchto okresov, získajú nárok na 90-% zľavu na bratislavské električenky. Postup pre vybavenie zliav nájdete v samostatnom článku.
  • Lístky budú predávať aj železnice a Slovak Lines. Keďže už aj jednorazové lístky budú spoločné pre MHD, vlaky a prímestské autobusy, zavedie sa ich predaj aj u Slovak Lines a Železničnej spoločnosti Slovensko. Cestujúci tak budú mať možnosť jednoduhšie získať akýkoľvek typ lístka na železničných staniciach, či na autobusovej stanici na Mlynských nivách. Predaj električeniek na Bratislavskú mestskú kartu bude naďalej možný len na predajných miestach DPB (pre ostatné typy kariet je možné električenku zakúpiť u všetkých troch dopravcov).
  • Zmenia sa podmienky na prepravu batožiny. Po novom budete môcť za 35 centov prepravovať batožinu, alebo zviera po dobu troch hodín. Rovnaké podmienky budú platiť pre bicykel, ktorý už nebude prepravovaný zadarmo. Pozor, úprava podmienok pre batožinu sa vzťahuje len na MHD a prímestské autobusy. Vo vlakoch platia doterajšie podmienky. Zároveň sa zvyšuje sankčná úhrada v prípade nezaplatenia dovozného na 5 €.
  • Bicykle bude opäť možné prepravovať v MHD aj v pracovné dni. Výnimkou bude čas od 6:00 do 9:00 a od 13:00 do 18:00, kedy bude preprava bicyklov v pracovné dni naďalej vylúčená. Cez víkendy zostáva zachovaná možnosť prepravy bicykla po celý deň.

Podrobné informácie o integrovanom dopravnom systéme nájdete v ďalších článkoch na imhd.sk.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
a k tomuto velmi jednoduchemu prehladu sa hodi uz len ftacnikova fotka "vitajte v boratislave"
Viac vynimiek ako spolocnych pravidiel. To sa stane vtedy, ked kazdy viac baziruje na svojom, ako spolocnom. Vesele su najma podmienky prepravy nakladu, zvierat a byciklov, ci zlavy (ako obvykle). Bezneho deprimovaneho pracujuceho to ale nepostihne. Kdeze by uz ten trepal bicykel, ci zviera? Lebo ak by aj chcel, tak v case, ked je to pre neho zaujimave, si vo vlaku musi vyhliadnut specialny vozen, v autobuse zaplatit a z MHD ho rovno vyhodia, nech sa na nom vozi, lebo exponovany cas. Integracia ako remen.
Reakcia na: lostrail #3:
tak bycikel alebo bicykel?? ? ?
Turistický lístok 24hod. 6,90 všetky zóny- tak to se vyplatí..... Len pre porovnanie: IDSJMK zhruba tá istá cena, ale na 3x väčšom území a 4x toľko zón. Zase má markíza príležitosť natočiť reportáž, ako sme zase v niečom lepší ako bratia Česi.
Reakcia na: pastekar #5:
Ale vyplati. Stale je to lepsie ako doterajsie moznosti.

Hoci samozrejme argument ze v IDS JMK to plati na vacsiom uzemi je platny (co s tym ma pocet zon, to uz netusim...).
Reakcia na: 810zssk #6:
Máš pravdu. Počet zón je nepodstatný. Vieš, keď som hladný, nie som to ja. Teraz, keď som si dal čokoládovo-arašidovú tyčinku, tak ma napadlo lepšie prirovnanie: počet dopravcov, medzi ktorých sa prerozdelujú tržby a dotácie.
Reakcia na: 810zssk #6:
Predpokladám, že si autor článku. Tak len malé upozornenie. Asi si pri vkladaní ilustračných obrázkov k článkom urobil zámenu. K MHD si dal vlak ak REGIÓNU si dal obrázok autobusu MHD.
Reakcia na: pastekar #7:
Myslim ze pre porovnavanie je podstatny celkovy dopravny vykon v IDS, teda to aku dopravnu ponuku ma cestujuci za tu cenu k dispozicii. Samozrejme tam vyhrava IDS JMK. Ale ostatne parametre podla mna nie su tak dolezite, z pohladu posudzovania cenovej vyhodnosti.
Neviem, ale keď má BK zhruba polovičné tržby z dopravy ako JMK, tak ich prerozdelenie medzi troch respektíve dvadsiatich dvoch dopravcov je dosť podstatné číslo. Nemyslíš?
Reakcia na: pastekar #10:
Myslim ze relevantna je trzba v pomere k vykonom, nie k tomu kolko dopravcov tie vykony odjazdi. Samozrejme ze ked niekto jazdi menej vykonov, tak dostane menej penazi, to je uplne normalne.