Cestovanie v IDS BK od 1.11.2015: Základné otázky a odpovede

Od 1. novembra 2015 je zavedená III. etapa IDS BK.

Čo je Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji a aké novinky prináša zavedenie jeho III. etapy?

Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji (IDS BK) je spojením doterajších troch nezávislých systémov verejnej dopravy do jedného, v ktorom platia spoločné podmienky. Ide o mestskú hromadnú dopravu v Bratislave (dopravca Dopravný podnik Bratislava), regionálnu železničnú dopravu (Železničná spoločnosť Slovensko) a regionálnu autobusovú dopravu (Slovak Lines). V rámci IDS BK vytvárajú tieto spoločnosti jednotný systém v ktorom je možné použiť jeden lístok na spoje všetkých troch dopravcov. Cestujúci si tak nemusia kupovať niekoľko lístkov pre rôzne úseky cesty, ale postačuje im jeden s ktorým môžu prestupovať medzi MHD, vlakmi a prímestskými autobusmi. Cestujúcim s predplatnými lístkami (tzv. električenkami) sa zároveň otvárajú nové možnosti ich využitia, keďže nemusia každý deň využívať ten istý spôsob dopravy, ale môžu ich striedať podľa aktuálnej situácie bez nutnosti dokupovať si ďalšie lístky. Napríklad cestujúci zo Záhorskej Bystrice dochádzajúci do biznis centier neďaleko Patrónky môže využiť linku MHD č. 37, ale aj prímestské autobusy Slovak Lines, podľa toho, ktorý spoj mu v danom čase viac vyhovuje. Stačí mu na to klasická električenka.

Od 1. novembra 2015 bude zavedená naraz druhá a tretia etapa IDS. Druhá etapa znamená, že výhody IDS BK bude možné využívať na celom území Bratislavského kraja a tiež v niektorých blízkych obciach za hranicou kraja. Tretia etapa znamená, že v IDS BK bude dostupný celý sortiment cestovných lístkov: od cestovných lístkov na jednu cestu, cez turistické lístky na celý deň až po ročné predplatné lístky. Integrovanú dopravu tak budú môcť využiť nie len pravidelní cestujúci, ale bude vhodná aj na občasné cesty.

V tomto článku prinášame odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa použitia IDS BK od 1.11.2015. Okrem toho si môžete prečítať stručný prehľad noviniek pre cestujúcich v rámci mesta Bratislava a pre cestujúcich v regióne. Informácie o zmenách cien cestovného, ktoré sa dotknú cestujúcich len v rámci Bratislavy, ako aj podmienok pre bezplatnú dopravu, sú uvedené v samostatnom článku.

Kde môžem cestovať s IDS BK?

Od 1. novembra bude IDS BK zahŕňat celé územie Bratislavského kraja a tiež niektoré ďalšie obce za hranicou kraja: Bílkove Humence, Borský Svätý Jur, Cífer, Čakany, Čenkovce, Hubice, Janíky, Jánovce, Jelka, Kvetoslavov, Lakšárska Nová Ves, Mierovo, Miloslavov, Moravský Svätý Ján, Nový Život, Oľdza, Plavecký Peter, Prievaly, Sekule, Šamorín, Štvrtok na Ostrove, Veľké Úľany a Zlaté Klasy.

V rámci tohto územia bude možné použiť:

  • MHD v Bratislave
  • prímestské autobusy Slovak Lines
  • prímestské autobusy Dopravného podniku Bratislava (linka 37 do Marianky a linka 525 do Chorvátskeho Grobu) okrem prihraničnej dopravy
  • vlaky kategórií Os a REx, ktoré prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko

Upozorňujeme, že cestovné lístky IDS BK neplatia v spojoch iných ako vyššie uvedených dopravcov (napríklad RegioJet, SAD Dunajská Streda, SAD Trnava, SKAND Skalica a ďalší) a ani na diaľkových linkách dopravcu Slovak Lines Express.

Môžem s IDS BK cestovať v prihraničí, napríklad do Rajky?

Nie, prihraničné oblasti v tejto etape IDS BK integrované nebudú.

Čo sú to zóny?

Vzhľadom na veľké množstvo možných kombinácií trás sa v IDS nedá použiť kilometrické cestovné, na aké boli cestujúci doteraz zvyknutí v prímestskej doprave. Namiesto toho je územie zahrnuté v IDS BK rozdelené na tarifné zóny, ktoré sú znázornené v schéme zón a sú tiež uvedené v cestovných poriadkoch. Zóny 100 a 101 zahŕňajú mesto Bratislava, zóny s číslom vyšším ako 200 sú regionálne zóny. Cestujúci musí mať platný cestovný lístok pre každú zónu, ktorou prechádza, a to aj v prípade, ak v nej daný spoj nemá žiadnu zastávku. Napríklad medzi železničnými stanicami Devínske jazero (zóna 101) a Zohor (zóna 225) leží tarifná zóna 215, v ktorej sa nenachádza žiadna zastávka. Nakoľko však cestujúci tento úsek prešiel, musí mať lístok platný aj pre zónu 215. Do počtu zón sa zarátava aj nástupná a cieľová zóna. Každá použitá zóna sa počíta len raz, a to aj v prípade ak ňou cestujúci počas svojej cesty prechádza viackrát. Okrem toho existujú aj celosieťové lístky, ktoré umožňujú po dobu ich platnosti cestovať na celom území v IDS BK.

V IDS BK existujú dve výnimky pri výpočte cestovného:

  • Zóna 100 sa pri použití papierového lístka počíta ako 2 zóny, t.j. ak ňou cestujúci prechádza, musí ju zarátať dvakrát. Preto je napr. na cestu, ktorá zahŕňa zóny 100, 101 a 215 potrebný štvorzónový lístok (2x zóna 100 a k nej zóny 101 a 215). Výnimkou z výnimky je prípad, kedy cestujúci cestuje len v rámci mesta Bratislava (t.j. nepoužíva žiadnu regionálnu zónu). Vtedy je možné lístok na dve zóny použiť na cestu medzi zónami 100 a 101. Vďaka tomu platí, že ak cestujúci s papierovým lístkom cestuje len v rámci Bratislavy, nemusí zóny vôbec sledovať (papierový lístok len na jednu zónu neexistuje).
    • Pre bratislavské zóny ďalej platia špeciálne podmienky pri kúpe električenky: Električenku pre zónu 100 je možné zakúpiť iba spolu so zónou 101. Električenku pre zónu 101 je možné zakúpiť len v kombinácii s aspoň jednou ďalšou zónou (nemusí však ísť o zónu 100).
  • Obec Zálesie leží súčasne v zóne 610, aj v zóne 710. Ak cestujúci nastupuje alebo vystupuje na zastávke v Zálesí, zaplatí len za jednu z týchto zón, a to tú, ktorá je pre neho výhodnejšia. Teda ak cestuje z/do smeru Ivanka pri Dunaji, Zálesie sa započíta do zóny 610, a ak cestuje z/do smeru Malinovo, Zálesie sa započíta do zóny 710.

Príklad 1: Cestujúci cestuje z centra Bratislavy do Senca. Prechádza zónami 100, 101, 610, 620 a 630. To je celkom 5 zón. Keďže sa však zóna 100 počíta ako dve zóny, potrebuje lístok na 6 zón.

Príklad 2: Cestujúci cestuje z Rače do Viničného cez Pezinok. Prechádza zónami 101, 510, 520 a 525. Potrebuje teda lístok na 4 zóny.

Príklad 3: Cestujúci cestuje z Perneku do Pezinka cez Pezinskú Babu. Prechádza zónami 249, 531 a 520. Potrebuje teda lístok na 3 zóny.

Príklad 4: Cestujúci cestuje vlakom z Vajnôr na bratislavskú hlavnú stanicu. Prechádza zónami 101 a 100. Postačuje mu lístok na dve zóny, keďže na základe vyššie uvedenej výnimky z výnimky sa v tomto prípade zóna 100 ráta len ako jedna zóna.

Ako si vybrať správny cestovný lístok IDS BK?

Platnosť cestovného lístka IDS BK je obmedzená dvomi parametrami: časom a počtom zón. Pre výber správneho typu lístka preto cestujúci potrebuje vedieť, koľko bude jeho cesta trvať a cez koľko zón bude prechádzať. Od týchto údajov potom závisí cena lístka. Orientovať sa len podľa časovej platnosti cestovného lístka nebude možné, pretože rovnakú časovú platnosť bude mať viac lístkov na rôzny počet zón.

Z pohľadu časovej platnosti sa lístky delia na tri základné skupiny:

  • Cestovné lístky na jednu cestu majú časovú platnosť od 15 do 180 minút, pričom každý typ lístka ma stanovenú tiež zónovú platnosť. V zásade platí, že so stúpajúcou zónovou platnosťou stúpa aj časová platnosť, tak aby bola dostatočná pre takmer akúkoľvek cestu v rámci daného počtu zón. 180-minútový lístok je celosieťový, čo znamená že s ním cestujúci môže po dobu troch hodín cestovať po celom území IDS BK. Zoznam druhov cestovných lístkov na jednu cestu nájdete v cenníku.
  • Denné cestovné lístky majú časovú platnosť 24, 72, alebo 168 hodín. Lístok na 24 hodín je podľa voľby cestujúceho možné zakúpiť buď pre zóny 100+101, alebo za vyššiu cenu pre celé územie v IDS BK. Lístky na 72 a 168 hodín sú dostupné len pre zóny 100+101. Upozorňujeme na zavedenie týždenných električeniek (viac informácií je uvedených nižšie), ktoré sú cenovo výhodnejšie ako 168-hodinový lístok v prípade, ak už cestujúci vlastní čipovú kartu.
  • Predplatné cestovné lístky (tzv. električenky) majú časovú platnosť 7, 30, 90, alebo 365 dní a platia pre zóny, ktoré si cestujúci sám zvolí pri kúpe. Na kúpu električenky je potrebné mať platnú čipovú kartu niektorého zo zapojených dopravcov, alebo študentskú kartu (napr. ISIC) vydanú partnerskými školami, alebo Bratislavskú mestskú kartu. Viac informácií o čipových kartách nájdete tu. Pri električenkách je stanovený samostatný cenník pre električenky, ktoré zahŕňajú zónu 100 a samostatný cenník pre električenky bez tejto zóny.

Lístky vždy platia u všetkých troch dopravcov v IDS BK, bez ohľadu na to, ktorý ho vydal. V rámci platnosti cestovného lístka môže cestujúci neobmedzene prestupovať, alebo prerušiť cestu. V prípade, ak to cestujúci v rámci časovej platnosti stíha, môže sa na ten istý lístok taktiež vrátiť naspäť. Všetky lístky sú prestupné a platia aj v nočnej doprave. Pre viac informácií odporúčame navštíviť stránku Cenník a článok Predaj a použitie cestovných lístkov IDS BK, kde podrobne informujeme o možnostiach kúpy jednotlivých typov lístkov a pravidlách pre cestovanie s lístkami IDS.

Koľko teda za svoju cestu v IDS BK zaplatím?

Ak už viete, koľko zón precestujete, a ako dlho bude Vaša cesta trvať, cenu svojho lístka môžete nájsť v cenníku.

V cenníku som nenašiel lístok pre "môj" počet zón. Prečo?

Maximálny počet zón pre ktoré je možné zakúpiť cestovný lístok IDS BK je 10. Ak chce cestujúci použiť viac zón, môže si zakúpiť celosieťový lístok, ktorého cena je vypočítaná ako cena 11-zónového lístka. V praxi to znamená, že ak si kúpite celosieťový lístok, platíte za 11 zón, ale môžete cestovať vo všetkých zónach.

Pri cestovných lístkoch na jednu cestu ďalej nie je možné zakúpiť lístok len na jednu zónu. Cieľom tohto opatrenia je zamedziť nespravodlivosti pri krátkych cestách. Pri existencii jednozónového lístka by napr. cestujúci cez celé Malacky platil menej ako cestujúci na jednom kilometri medzi susednými obcami v rozličných zónach. Preto aj na najlacnejší lístok možno cestovať na území dvoch zón - kratšia cesta je zohľadnená v nižšej časovej platnosti: Na dve zóny bude existovať lístok s platnosťou 15 alebo 30 minút.

V cenníku som našiel aj "karnet". Čo to je?

Karnet je lístok určený na viacero ciest, ktorého použitie je flexibilné. Skladá sa z 24 políčok (12 na jednej strane lístka a 12 na druhej), ktoré si cestujúci označuje podľa prevodnej tabuľky, ktorá je uvedená priamo na lístku a nájdete ju tiež v cenníku. Napríklad, ak si cestujúci označí 5 políčok, môže cestovať po 4 zónach po dobu 60 minút. Zvyšné políčka mu potom zostávajú na použitie pri ďalších cestách. Podrobnosti o spôsobe označovania a používania karnetu nájdete v článku Predaj a použitie cestovných lístkov IDS BK.

Kúpila som si lístok od železníc. Ako je možné, že mi platí aj v MHD, keď ju prevádzkuje iná firma?

V rámci integrovaného dopravného systému si dopravcovia tržby z cestovného delia na základe množstva odjazdených kilometrov, výsledkov dopravných prieskumov a mnohých ďalších údajov. Časť peňazí, ktoré ste zaplatili železniciam sa tak dostala aj k iným dopravcom, a preto váš lístok platí aj u nich.

Aký je rozdiel medzi cenou lístka na MHD a na IDS?

Žiadny. Jedným z pilierov integrovanej dopravy sú práve jednotné tarifné podmienky. Cestovné lístky sa teda nedelia na lístky pre MHD a lístky pre IDS. Aj úplne obyčajný 15-minútový lístok či klasická električenka budú platiť vo všetkých prostriedkoch v IDS (MHD, vlaky, prímestské autobusy).

Jedinou podmienkou je, aby išlo už o lístky predané podľa tarify IDS BK. Tie spoznáte podľa nápisu "CESTOVNÝ LÍSTOK IDS BK", resp. loga IDS BK priamo na lístku. Tieto lístky sú zároveň širšie ako pôvodné. Nové lístky budú v predaji od 1.11.2015. Električenky sú v IDS BK integrované už od roku 2013, a preto ich môžete použiť na cesty vlakmi, či prímestskými autobusmi aj keď boli zakúpené skôr. Staré (úzke) lístky na MHD môžete používať len do 8. novembra 2015, a to za podmienok za akých boli vydané.

Výnimkou sú SMS lístky, ktoré aj naďalej platia len u Dopravného podniku Bratislava.

Kedysi som si v Bratislave kupoval električenku len na jedno pásmo. Budem mať túto možnosť opäť?

Nie. Električenku pre zónu 100 je možné zakúpiť len spolu so zónou 101. Električenku pre zónu 101 je možné zakúpiť len spolu s akoukoľvek inou zónou (po novom nemusí isť o zónu 100, ale postačuje regionálna zóna - napr. bude možné zakúpiť kombináciu zón 101+610 pre cesty medzi Zlatými pieskami a Čiernou Vodou).

Keď v Bratislave ešte existovali pásma, mohol som s električenkou cestovať až do prvej zastávky toho nasledujúceho. Platí to aj v IDS BK?

Nie. Pri ceste medzi zastávkami v rôznych zónach je potrebné mať platný lístok pre obe zóny a ak spoj prechádza aj cez ďalšie zóny, tak tiež lístok pre tieto zóny.

Môžem na jednu cestu použiť viacero lístkov?

V niektorých prípadoch áno. Napríklad ak máte električenku pre Bratislavu a idete na výlet k Slnečným jazerám v Senci, stačí Vám dokúpenie cestovného lístka na regionálne zóny. Bližšie podrobnosti o rôznych možných kombináciách nájdete v článku Predaj a použitie cestovných lístkov IDS BK.

Môžem mať naraz platných viac električeniek?

Áno. Napríklad si môžete zakúpiť ročnú električenku pre zóny 100+101 (mesto Bratislava) a k ním dokupovať mesačné električenky pre zónu 215. Je na cestujúcom, akú kombináciu zvolí podľa svojich potrieb. Na jednej čipovej karte môžu byť súčasne nahraté tri až štyri lístky (podľa typu karty).

V cenníku som našiel výhodnejšie ceny pre elektronickú peňaženku. Ako ju získam?

Keďže ešte všetci dopravcovia neaktualizovali svoje vybavenie pre potreby IDS BK v plnom rozsahu, elektronickou peňaženkou je zatiaľ možné platiť len v autobusoch dopravcu Slovak Lines. Takto zakúpené lístky sú lacnejšie o 10%. Ako elektronickú peňaženku možno použiť čipovú kartu Dopravného podniku Bratislava, alebo Slovak Lines - na tieto karty je možné nahrať kredit priamo v autobusoch Slovak Lines, alebo na predajnom mieste Slovak Lines.

Rozšírenie platnosti elektronickej peňaženky na linky Dopravného podniku Bratislava a Železničnej spoločnosti Slovensko, ako aj na iné typy kariet, je plánované v priebehu roku 2016.

Nové podmienky mi nevyhovujú, môžem cestovať po starom?

Vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko áno. U tohto dopravcu bude platiť duálna tarifa, čo znamená, že cestujúci si sám môže zvoliť, či využije tarifu železníc, alebo tarifu IDS BK.

Na linkách Dopravného podniku Bratislava a v autobusoch Slovak Lines však už bude platiť výlučne tarifa IDS. Výnimkou sú cesty na územie, kde IDS BK zavedený nie je (napr. linky Slovak Lines do Trnavy alebo medzinárodné linky DPB).

Cestujem až za hranice IDS BK. Aký lístok si mám kúpiť?

Pokiaľ cestujete vlakom, máte možnosť zakúpiť si cestovný lístok podľa tarify železníc pre celú trasu, pričom v takom prípade sa cestujúceho tarifa IDS vôbec nedotkne. Ak máte pre časť trasy platnú električenku, stačí vám dokúpiť si lístok železníc pre zostávajúci úsek. Novinkou od 1. novembra 2015 bude možnosť električenky a lístky železníc kombinovať v ľubovoľnej stanici na trase, a to aj v prípade, ak tam vlak nezastavuje.

Príklad: Máte električenku pre Bratislavu (zóny 100 a 101) a cestujete regionálnym expresom do Kútov. Pre úsek z Hlavnej stanice po Devínske Jazero použijete Vašu električenku a pre zvyšný úsek (Devínske Jazero - Kúty) si dokúpite železničný lístok. Po novom nevadí, že vlak v Devínskom Jazere nezastavuje, nakoľko od 1. novembra 2015 bude kombinovanie električeniek a lístkov IDS možné v akejkoľvek stanici na trase.

V autobusoch zaplatíte za úsek v IDS BK cestovné podľa cenníka v IDS BK a pre zostávajúci úsek (od poslednej zastávky v IDS BK) zaplatíte bežné kilometrické cestovné. Nemusíte si však kupovať dva rôzne lístky, vodič Vám vie vydať jeden lístok pre celú trasu, za predpokladu, že neprestupujete na iné spoje.

Príklad: Cestujete z Modry do Košolnej priamým autobusom Slovak Linesu. Pri nástupe v Modre Vám vodič vydá lístok priamo až do Košolnej. Cena sa bude skladať z ceny za úsek v IDS BK (Modra - Doľany, zónové cestovné) a úsek mimo IDS BK (Doľany - Košolná, kilometrické cestovné).

Podrobnosti o spôsoboch kombinácie rôznych cestovných dokladov nájdete v článku Predaj a použitie cestovných lístkov IDS BK.

Ako zaplatím dovozné za batožinu?

Pri použití vlakov sa batožina prepravuje podľa podmienok Železničnej spoločnosti Slovensko. Pri použití liniek ostatných dopravcov (Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines) platia nasledovné pravidlá:

  • bezplatne sa prepravuje batožina, ktorej rozmery nepresahujú 60 cm x 45 cm x 25 cm a ďalej tiež zviera prepravované v schránke maximálne týchto rozmerov, detský kočík obsadený dieťaťom, 1 pár lyží s palicami, 1 snowboard, 1 detské sánky a 1 prenosný hudobný nástroj v obale
  • pre ostatné batožiny (vrátane bicykla) alebo prepravu zvieraťa cestujúci použije zľavnený 15-minútový lístok za 35 centov, ktorý v takomto prípade platí 180 minút bez obmedzenia zónovej platnosti
  • vodiaci pes sa prepravuje bezplatne
Prináša IDS BK novinky aj pre cyklistov?

Pri ceste vlakmi a prímestskými autobusmi Slovak Lines sa prepravné podmienky nemenia, u Slovak Lines však dochádza k úprave ceny, keď si po novom bude potrebné zakúpiť zľavnený 15-minútový lístok za 35 centov, ktorý na prepravu batožiny platí 180 minút bez obmedzenia zónovej platnosti.

Na linkách MHD sa obnovuje možnosť prepravy bicyklov aj v pracovné dni, s výnimkou času prepravných špičiek (6:00-9:00 a 13:00-18:00). Počas víkendov bude preprava bicykla možná po celý deň. Zároveň sa zavádza povinnosť zaplatiť dovozné pre bicykel - zľavnený 15-minútový lístok za 35 centov, ktorý na prepravu batožiny platí 180 minút bez obmedzenia zónovej platnosti.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
som velmi velmi zvedavy ako cely tento cirkus budu vysvetlovat turistom
Reakcia na: lupask #1:
Čo konkrétne na tom turista nepochopí? Pochopí turista tarifné podmienky v Londýne? Pochopí aj v Bratislave. Podstata je rovnaká.
Reakcia na: lupask #1:
Este ze do Viedne, ci Prahy turisti nechodia 🙂 Inak priemerny turista:
a) necestuje do Vysokej pri Morave
b) ma celodenny, alebo podobny listok
Ja sa skor bojim vysvetlovania domacim a predovsetkym niektorym zamestnancom dopravcov. Najma ak podmienky vznikaju 3,5 dna pred spustenim.
Vraj môžme cestovať vlakom a Slovák linesom? Kde? Len v meste a Petržalka je v pi...! Trochu je to nedomyslené lebo v Nemecku jazdi prímestská doprava v rámci celého daného územia. Čiže uvediem príklad ako by to mohlo byt u nás. Nastúpite na prímestský spoj v Jakubove, pracujete v Petržalke, tak sa ním odveziete! Neviem prečo musíme stále všetky busy sústreďovať len do jedného bodu. Ani v Prahe to tak nefunguje! Vlaky, ja by som rad cestoval S vlakom ale v Petržalke nejazdi a to ma fungovať tretia etapa integrovaného systému. Nech prepáčia ich jasnosť musím sa zasmiať!
Reakcia na: 810zssk #3:
Šoféri Slovak Lines dodnes nechápu, že prečo keď idem z Bernolákova do BA, tak chcem platiť iba po Zlaté piesky. Priložím mu električenku na zóny 100+101 ku strojčeku (resp. kase) a ten trubadúr tam navolí, že idem platiť z karty. ? A potom mi vysvetľuje, že nemám nabitú kartu a ja mu darmo hovorím, že to tam prikladám preto, lebo mám kúpené zóny 100+101 a platím iba po prvú zastávku v BA. A vysvetľuj toto somárovi, ktorí robí posledný spoj a ešte nervačí, a chce ťa vyhodiť z autobusu, resp. mňa mohol mať akurát tak rád, ale na moju priateľku čo je polovica zo mňa si trúfali. Tak chúďa vždy zaplatila celú trasu. Raz som sa nasral a šli sme to reklamovať do SL, kde nám ochotná pani ukázala aj ten strojček a že akú chybu robia šoféri pri tom načítaní karty, že oni tam navolia platbu kartou. Takže už som dostal školenie a teraz môžem zaúčať šoférov SL ?

Na druhej strane hanba na ksicht vedenia Slovak Lines. Neunúvajú sa zjavne vôbec robiť školenia (alebo po modernom "workshopy"), kde by ukázali šoférom teoreticky v prezentáciách o čo ide, aké zmeny sa dejú a tiež aj prakticky doniesť nejaké zariadenie kde si to budú môcť vyskúšať. A ak sa aj také niečo robí, tak zväčša v osobnom voľne šoférov, ktorým to ani nezaplatia, čiže bohovská motivácia tam ísť a niečo sa naučiť.

Aj keď CP stále stoja za hovno a postrádajú taktové odchody a nadväznosti, tak myslím si, že mesačníky dokopú niektorých ľudí k úvahám o presedlaní na verejnú hromadnú dopravu, čo doteraz sprostí SADkári nevedia pochopiť a z vlastnej vôle iniciovať zavedenie takýchto cestovných dokladov, čo je dvojnásobná hanba, keďže starší šoféri mesačníky a týždenníky pamätajú a tvrdia tiež, že je to hanba, že sa zrušilo to, čo fungovalo a vyhovovalo ľuďom. Namiesto toho sa zaviedli akési priblbé dobíjacie karty, kde cestujúci ako otrok vkladá sumu. Poznám od zopár ľudí tie stresy, že si musí odložiť na nabitie kreditu na kartu. Raz mesačne keby po obdržaní výplaty kúpil mesačník, tak má po problémoch.
Heh preco sa zona 100 musi ratat 2x?
Vdaka, namiesto minuska ste mi mohli radsej dat odpoved. Stale nechapem tieto zelene a cervene bodiky. No inak na mape som si vsimol ciastocnu regionalnu vlakovu dopravu, cize len niektore vlaky budu patrit do IDS?
Reakcia na: pharel #6:
Lebo je velka a je tam podstatne lepsia ponuka spojov. Ono sa totizto par rokov dozadu spravilo to ze regiozony sa zmensili (a teda museli stat menej), ale zony v BA zostali ako boli a teda boli moc drahe. Riesenim by bolo aby Bratislava bola tromi roznymi zonami, ale...
Reakcia na: pharel #7:
Ciastocne integrovana trat znamena, ze si na nej nie je mozne oznacit listok. Do vlaku mozes nastupit len ak mas PCL, alebo listok oznaceny u ineho dopravcu (popripade na inej zeleznicnej stanici).
Reakcia na: 810zssk #9:
Vdaka moc 🙂
mna by zaujimalo, ako sa bude kontrolovat, ze som listok vyuzil len na ten pocet zon, na kolko bol urceny. ked si oznacim napr. trojzonovy v zone 101 a pojdem cez zony 101, 215, 225 a este do 235, kde uz neplati listok, ako mi dokazu, ze som vyuzil listok aj na zonu napr. 225 a nepresiel som ju taxikom, pesi... ?
Reakcia na: PeterNovak #11:
Taketo pouzitie CL nie je mozne.
Reakcia na: PeterNovak #11:
Tak že si označíš lístok v zóne 101 a ten ti potom platí v zóne s ňou susediacou a následne v ďalšej zóne susediacou s predošlou. Polopate: zóny jednoducho musia na seba naväzovať aspoň jedným spoločným bodom. Nemôžeš si kúpiť lístok na tri zóny a potom jednu zónu preskočiť. A ani si neviem predstaviť ako by si to stihol za ten čas v ktorom je lístok platný.
Reakcia na: 723.6 #5:
Ono by som nevidel až tak problém vo vodičovi. V SL sa hlási výstupná zastávka. Čiže ak ideš len po Zlaté piesky, má pravdu vodič. Ak ideš trebárs až na ASMN, zas má pravdu vodič, lebo si mu nenahlásil, že ideš na ASMN. V takomto prípade by totiž automaticky vyšiel vodičovi lístok, v ktorom by si mal zahrnutú cestu zo ZP vrámci PCL a doplatok v hotovosti, keďže karta je prázdna. Nie je chyba vždy len vo vodičoch. Viem o čom hovorím, cestujem zrovna s tými istými autobusmi z Bernolákova aj ja a nikdy som nemal problém.
Reakcia na: N/A #4:
Máš pravdu, ani v Prahe to tak nefunguje. Všetky prímestské spoje z libereckého smeru končia na Černom Moste, všetky prímestské spoje zo smeru od Berouna končia na Zličíne, atď atď. Prímestské vlaky končia tiež buď na Masarykovom nádraží, v Libni alebo na Smíchove. Premenené na drobné, všetko z Jablonova by malo končiť teda v lepšom prípade na Patrónke, všetko od DS v Podunajských Biskupiciach, všetko od Pezinka v Rači a všetko od Senca na Zlatých Pieskoch.
Reakcia na: Kanarcan #14:
Podľa mňa to je vo vodičoch. V tomto prípade musím súhlasiť so 723.6. Zo začiatku existencie BID to bol dosť častý jav. Lebo povedzme že máš klasicky električenku na 100+101. Nastúpiš v Bernolákove. Pýtaš si lístok na Nivy keďže cestuješ na Nivy. Priložíš kartu a vodič by Ti mal na základe tej karty vydať lístok v cene iba po Zlaté piesky, lebo ďalej Ti platí električenka.
Lenže Ty keď priložíš kartu, vodičovi to vypíše že karta prázdna. Vodič to vyhodnotí, že nemáš kredit na karte a musí Ti vydať lístok na celú trasu v hotovosti - teda dá novú voľbu a vydá Ti lístok na Nivy.

Ale keď mu vyhodí že karta je prázdna, on tam má nejakú voľbu (tuším má stlačiť mriežku), keďže strojček vie, že tam je nahratý kupón BID - kde mu to vyhodí možnosť vydať lístok aj tak. Vtedy Ti vydá správny lístok - bude až na Nivy, ale cena bude iba po Zl. Piesky a ďalej už pôjdeš na platnosť električenky. Úplne presný postup neviem, toto mi iba rozprávali viacerí zainteresovaní. Takže problém bude aj (alebo hlavne) to, že vodiči neboli/nedávali pozor na školení, alebo si to nezapamätali.

A tiež je problém to, že vodiči si vyhodnotili, že BID platí iba na Záhorie, takže viacerí, ktorí jazdia iba na smery PK, SC, Šamorín usúdili, že ich sa to netýka. Preto vyššie uvedený problém už možno na Záhorí nie je, ale v smere od Senca môže mať niekto problém stále...
Reakcia na: Mike #16:
Je to presne tak ako pises v druhom odstavci.
Reakcia na: Mike #16:
Máš pravdu, na začiatku trochu boli zmätky, ale to bolo možno prvých pár týždňov. Ja cestujem práve zo seneckého smeru a problém som nemal ani jeden. Vždy hlásim zastávku, na ktorej chcem vystúpiť a vždy mi dá vodič správny lístok.
Trochu sa v tom strácam.
Ak mám električenku na 100+101 a potrebujem cestovať z Čiernej vody, aký lístok potrebujem na úsek Čierna voda - Vajnory? Stačí dvojzónový / 15 minútový / 70centový?
A SMS lístok na 525-ku platí či neplatí?
Reakcia na: Mike #16:
Dovolim si nesuhlasit 🙂

podla mna je problem vo vyrobcovi softveru. Ak su na karte peniaze, program ma vzdy zvolit taky mod, aby odcerpal co najmenej prostriedkov a zohladnil to, ze cestujuci ma predplateny PCL, v ramci ktoreho je zahrnute aj cestovanie spojmi SL. Vodic nema toto vobec riesit. Myslel som ze to tak je a ze toto uz bolo davno osetrene a vyriesene.
Reakcia na: m@jo #19:
Ano, staci. SMS listok nevedno..
Otázočka: ? A čo RgioJet? nepripojí sa....?
Reakcia na: Emil #22:
Nie.
Reakcia na: Zvero #20:
Ved presne tak to je. Ak je kredit, vyda spravny listok, vodic neriesi. Ak kredit nie je, vodica o tom informuje a spyta sa ci to ma vydat v hotovosti.
Reakcia na: Mike #16:
Hláška znie "Nedostatok kreditu, vydať v hotovosti?" a toto keď potvrdí, tak vydá všetko dobre - ak máš PCL, tak ti ho zohľadní, ak nie, tak ti naúčtuje celú trasu. Nič teda netreba nahadzovať druhýkrát. Lenže, vodiči sa tejto hlášky zľaknú a celé to tým pádom pokazia.
Reakcia na: Valec #25:
Dik 🙂 v tom pripade by mala hlaska zniet:

"Nedostatok kreditu, doplatiť v hotovosti?"
pripadne
"(Na vydanie listka) je potrebny doplatok v sume XY eur. Vydat listok?"
Reakcia na: Zvero #26:
To druhe by bolo idealne.
Reakcia na: Zvero #26:
Existuje na Slovensku len veľmi málo dopravcov, ktorí si vedia do detailov zadefinovať, čo chcú aby im bolo dodané.
Reakcia na: Valec #28:
zato ale vedia veľmi presne určiť podmienky tak, aby im to dodal konkrétny dodávateľ ?
Reakcia na: Kanarcan #18:
Opravim ta, bolo to asi prvych par MESIACOV.
Má už niekto skúsensť s týmto: "Po novom nevadí, že vlak v Devínskom Jazere nezastavuje, nakoľko od 1. novembra 2015 bude kombinovanie električeniek a lístkov IDS možné v akejkoľvek stanici na trase.", t.j. či to v pohode akceptujú sprievodcovia vo vlakoch?
Reakcia na: Kanarcan #15:
A na to si ako prišiel? Prímestské vlaky od Berouna končia na Wilsoňáku, prímestské vlaky od Benešova končia na Wilsoňáku, prímestské vlaky od Všetat končia na Wilsoňáku. Že vlaky od Rudnej končia na Smíchove a od Kladna, Kralup a od Kolína oboma smermi končia na Masne, za to môže nedostatok perónov na Wilsoňáku a nie nejaká dogma, že prímesto musí končiť na periférii. Nakoniec ani Masna, ani Smíchov nie sú na periférii. Autobusy sú z pochopiteľných dôvodov niečo iné.
Haha takze podla televiznych novin, SeniorPassy dostali stopky, kedze sud vyhovel hromadnej zalobe sikanovania starych :)))
Reakcia na: pharel #34:
To je co za kravinu? Je to rozhodnutie niekde k dispozicii?
Reakcia na: 810zssk #35:
Ide o predbežné rozhodnutie vydané na základe tohto: http://new.prerabame.sk/eicp/wp-content/uploads/2016/01/n%C3%A1vrh-na-za%C4%8Datie-konania_ESUO_c_a_DP-BA-Slovak-Lines-ZSS.pdf

Samotné rozhodnutie zverejnené zatiaľ nie je.
Reakcia na: Valec #36:
Ale ako si sam vysvetlil: https://imhd.sk/ba/doc/sk/14823/Zmena-cien-cestovneho-a-podmienok-pre-bezplatnu-prepravu?dfpi=209#209
To by ma zaujimalo, ako by sud dopadol (asi by mali za pravdu dostat dopravcovia IDS). Nemuseli by sa nejak zmenit zakony? ?
Reakcia na: Error 0x007 #37:
Ono stačí prečítať si to podanie Inštitútu. Ten v celom namieta to, že na preukazovanie veku pre bezplatnú prepravu netreba SeniorPas, ale stačí občiansky preukaz. Akurát že SeniorPas neslúži na preukazovanie veku, ale je cestovným lístkom, ktorým sa preukazuje uzatvorenie zmluvy. Naviac, občania 70+ nemajú bezplatnú prepravu ale nárok na zľavnené cestovné, alebo nárok vybaviť si SeniorPas. Každá jedna osoba si teda môže vybrať.
Súd v zmysle medializovaného nie len že nariadil v predbežku prepravovať všetkých 70+ len na základe občianskeho preukazu (teda v rozpore so Zákonmi), ale naviac aj bezplatne. Som teda zvedavý, kto zaplatí prípadnú škodu, ktorá týmto rozhodnutím vznikne.

BTW, súd má rešpektovať zákony, rozhodnutie súdu teda nemôže byť v rozpore s nimi. Ani sa na základe rozhodnutia nebudú zákony meniť. (Niekto z právnikov to isto vysvetlí lepšie).
Reakcia na: Valec #36:
Dakujem. Podanie som cital, ale argumentacia za tym rozhodnutim by ma teda zaujimala.
Reakcia na: Valec #38:
A aka presne skoda ma vzniknut z toho ze ludi budu dopravcovia vozit za 0 eur namiesto za 0 eur?

Cely SeniorPas postrada zmysel vo chvili ked stoji 0 eur.
Reakcia na: 810zssk #40:
Škoda za tých, čo ten SeniorPas nemajú a pri ceste by reálne aj čosi zaplatili. Netvrdím, že to budú tisíce, ide o princíp.

No skús v BA okrem samotného SeniorPasu dať naň ešte aj cenu. Aj keby to bolo čo i len 10 centov na rok, tak z toho médiá spravia neskutočnú senzáciu a budú to rozmazávať a štvať ľudí ešte pol roka. Ak by sa také čosi zaviedlo hoc už len v Pezinku, tak okrem miestnych novín po tom ani pes neštekne. Veď kto napríklad vedel, že v KE musia mať občania na 68 rokov pri bezplatnej preprave už vyše 7 rokov čipovú kartu za 6,80 €.
Reakcia na: Valec #41:
Tvoj druhy odsek ide uplne mimo podstaty toho co som pisal a na co reagujes. Ja neriesim ze SeniorPas ma stat viac, ja som napisal ze SeniorPas stratil opodstatnenie vo chvili ked bolo rozhodnute ze jeho cena ma byt 0 eur. V takom pripade sa mala preprava realizovat bezplatne na zaklade preukazania naroku, presne tak ako napr. deti do 6 rokov, sprievodca drzitela preukazu TZP, ci ustavny sudca.
Reakcia na: Valec #41:
Ale načo je dobré zdierať 70+ dôchodcov o ich posledné peniaze, keď v meste vďaka katastrofálnemu výkonu kontroly cestovných dokladov unikajú tisíce eur na nezaplatenom cestovnom? Pokojne im mohol byť ako evidenčný doklad (zmluva s dopravcom) vydaný zalaminovaný papier platný iba s OP, ktorého hodnota je minimálna a mohli byť financované z väčšieho výberu cestovného, prípadne z pokút, ktoré by sa normálnym výkonom kontroly so štandardným počtom revízorov na 650-tisícové mesto vybrali v priebehu pár týždňov.
Reakcia na: Solider #43:
Ono zalaminovany papier, alebo necipova plastova karta by setrili peniaze pri podstatne viac druhoch preukazov, ale to by netiekli peniaze za nezmyselne cipove karty spravnym smerom 🙂
Reakcia na: 810zssk #42:
Dieťa do 6 rokov, ani sprievodca ŤZP necestuje sám... títo sa prepravujú v rámci zmluvy s tými, s ktorými cestujú.

Len nech ťa lepšie pochopím... o čo viac opodstatnenia by mal SeniorPas, ak by jeho cena nebola rovná nule?
Reakcia na: Valec #45:
Tento argument som tusil (hoci mi nepride uplne platny, ale budis) a preto som uviedol aj ustavneho sudcu 🙂

Keby jeho cena nebola rovna nule tak ma opodstatnenie take, ze je z neho prijem.
Reakcia na: Valec #47:
Dakujem.
Reakcia na: Valec #45:
To je taká zaujímavá konštrukcia, že na uzavretie prepravnej zmluvy je potrebný nejaký SeniorPas, či čokoľvek iné. Taká gumová. Prepravná zmluva sa uzatvára nastúpením do vozidla. Keby platil tvoj konštrukt, tak by cestujúci bez cestovného lístka nemohol dostať pokutu, lebo však neuzavrel prepravnú zmluvu.
Reakcia na: S499.1023 #49:
Hahaha :))))
Inak to bol iba tah ako zarobit, tie cipove karty pre seniorov daco stali tak aspon tak sa nabalili a nechapem preco to je iba na rok ze kazdy rok to treba obnovovat.
Reakcia na: S499.1023 #49:
Zákon o cestnej doprave aj Zákon o dráhach hovorí ale niečo iné ako ty.
Reakcia na: Valec #51:
Minimálne Zákon o cestnej doprave hovorí niečo v tomto zmysle:

§ 11
„Dopravca v pravidelnej doprave je povinný:

b) prepravovať cestujúcich podľa tarify a vydať cestujúcemu cestovný lístok alebo iný doklad potvrdzujúci zaplatenie cestovného alebo ho zaevidovať v elektronickom systéme, ak sa na zaplatenie cestovného použilo elektronické médium,

c) uzatvoriť zmluvu o preprave osôb s každým cestujúcim pripraveným na zastávke na trase autobusovej linky v čase odchodu autobusu podľa cestovného poriadku; to neplatí, ak je vyčerpaná kapacita autobusu podľa osvedčenia o evidencii, cestujúci nie je podľa prepravného poriadku spôsobilý na prepravu alebo prepravu na trase autobusovej linky dočasne znemožňuje aktuálny technický stav, priepustnosť cesty alebo bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Z písmena b) vyplýva, že cestujúcich dopravca prepravuje podľa tarify, pričom vydá cestujúcemu cestovný lístok alebo iný doklad o zaplatení cestovného alebo ho ho zaevidovať v systéme, ak na zaplatenie použil elektronické médium. Z tohto vyplýva, že dopravca vydá cestovný lístok alebo doklad iba takému cestujúcemu, ktorý za lístok zaplatil. Tomu, koho tarifa oslobodila od platenia cestovného, teda v zmysle tohto ustanovenia nemusí vydať lístok.

Z písmena c) vyplýva, že dopravca je povinný zobrať každého cestujúceho na zastávke, pokiaľ spĺňa podmienky ustanovené prepravným poriadkom a pokiaľ vozidlo nie je preplnené alebo nie je chyba v stave a zjazdnosti cesty.

Zmluva o preprave osôb sa riadi § 760 Občianskeho zákonníka. Táto zmluva sa uzatvára použitím dopravného prostriedku, čiže nastúpením do dopravného prostriedku (a teda konkludentne) a akceptovaním podmienok tarify a prepravného poriadku.

Podľa zákona č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v zmysle § 6 ods. 1 sa na túto zmluvu vzťahujú primerane ustanovenia § 760 OZ. Taktiež sa tu uplatňuje § 17 ods. 1 zákona o doprave na dráhach.
Reakcia na: Valec #51:
Cituj.
Reakcia na: Solider #52:
Toto ma zaujíma, ako vykladá právo (alebo lingvistika), lebo s jednoduchou logikou by som to pochopil že
"„Dopravca v pravidelnej doprave je povinný:"
buď:
- vydať cestujúcemu cestovný lístok
- alebo vydať cestujúcemu iný doklad potvrdzujúci zaplatenie cestovného
- alebo cestujúceho zaevidovať v elektronickom systéme, ak sa na zaplatenie použilo elektronické médium.
Čiže ako laik by som pochopil že každý cestujúci musí spadať do jednej z týchto troch kategórií..
Reakcia na: Mike #54:
Mne z uvedeneho textu vyplyva ze hovori o sposoboch ako evidovat zaplatenie cestovneho. Ak sa niekto prepravuje bezplatne, tak sa zaplatenie cestovneho prirodzene nepotvrdzuje.
Reakcia na: Mike #54:
Áno, podľa písmena § 11 pís. b) musí 1. prepravovať cestujúcich podľa tarify a 2. vydať cestujúcemu cestovný lístok ALEBO doklad o zaplatení ALEBO zaevidovať v systéme, AK sa na zaplatenie použilo elektronické médium.

Cestovný lístok upravuje § 16:

„(1) Potvrdením o uzatvorení zmluvy o preprave osôb a o zaplatení cestovného je cestovný lístok v papierovej podobe alebo v elektronickej podobe.“

(4) Cestujúci je povinný
a) mať platný cestovný lístok pri nastupovaní do autobusu, ak ho vydala výdajňa cestovných lístkov mimo autobusu alebo ak ide o cestovný lístok vo forme aktivovaného elektronického média,

(5) Cestujúci je povinný mať cestovný lístok pri sebe po celý čas prepravy a bezprostredne pri vystupovaní z autobusu a na výzvu sa ním preukázať osádke autobusu, revízorovi alebo osobe poverenej výkonom odborného dozoru.“

Obdobné platilo aj v staršej právnej úprave (168/1996 Z. z).

Čo z toho vyplýva? Je občiansky preukaz/preukaz ZŤP alebo ZŤP-S na tieto účely cestovným lístkom? Zákon na toto nedáva jednoznačnú odpoveď. Ak sa má preprava uskutočňovať /1./ na základe tarify a /2./ vydaním cestovného lístka v papierovej alebo elektronickej podobe, potom celý tento systém bezplatnej prepravy na základe občianskeho preukazu je postavený na úplne deravom zákone.

Pretože v tarife môže byť uvedené, že vybraní cestujúci sa prepravujú bezplatne a svoj nárok preukazujú občianskym preukazom (preukazom ZŤP) alebo vyhlásením (deti do 6 rokov), ale zároveň nemôže byť splnená druhá podmienka a to vydanie cestovného lístka v papierovej alebo elektronickej podobe, keďže občiansky preukaz je papierový iba komunistický knižkový a starý zalaminovaný a elektronický je iba nový plastový s čipom (starý plastový bez čipu teda podľa jazykového výkladu nie je?).

Celé zle ?
Reakcia na: 810zssk #55:
Takto by to dávalo zmysel, ale potom príde spomínaný § 16 ods. 1, ktorý hovorí, že potvrdením o uzatvorení zmluvy o preprave osôb je cestovný lístok. Takže tí, ktorí nemajú cestovný lístok, sú podľa tohto ustanovenia považovaní, ako keby nemali potvrdenie o uzatvorení zmluvy o preprave osôb?

Ak by to bolo usporiadané takto, potom by to celé vyriešilo:
1) Dopravca je povinný prepravovať cestujúcich podľa tarify a vydať cestujúcemu, ktorý uhradil cestovné podľa tarify, cestovný lístok alebo iný doklad potvrdzujúci zaplatenie cestovného v hotovosti alebo prostredníctvom elektronického média
2) Potvrdením o uzatvorení zmluvy o preprave osôb a o zaplatení cestovného je cestovný lístok vo fyzickej alebo elektronickej podobe alebo doklad slúžiaci k preukazovaniu nároku na osobitné cestovné
Ahojte. Dnes som prvykrat skusil cestovat v IDS 🙂 a otazocka. Kupil som si listok na 2 zony 90c. Kedze mam elektricenku, planoval som si ho oznacit az na stanici. Nenasiel som oznacovac. Spytal som sa sprievodcu co sedel na perone a ze mam ist do vlaku ze to je sobre. Prisla sprievodkyna, kukla elektricenku aj listok ci je spravny pocet zon kam idem ale ziadne znehodnotenie listka, ziadne razitko, ziadne cvaknutie. Kde sa teda cvakaju listky?
Reakcia na: pharel #58:
? Na OCL na staniciach, ktoré budú spustené nevedno kedy ? Momentálne platí, že s jednorázovým cestovným lístkom zakúpeným dopredu môžeš nastúpiť do vlaku iba ak už bol predtým označený a beží jeho platnosť.. (teda iba ak na ten lístok na ten vlak prestupuješ..). Aj keď teda podľa toho, odkiaľ kam konkrétne si išiel.
Alebo ak si si ten lístok kúpil pri okienku na stanici, tak tam Ti vedia vydať IDS-kový lístok platný od výdaja a ten už nemusíš ďalej označovať..
Stále veľa sprievodcov, v prospech cestujúcich, neovláda tarifu IDS
Reakcia na: Mike #59:
Isiel som do Jura. Kupil som si v automate na listky v meste 🙂 ale super ze su este tolerantni, teraz ale som si ten listok 90c cvakol v buse z Jura do BA a na zbytok cesty mam elektricenku. Sofer najskor aby som prilozil a zaplatil 1,50€ a ja ze naco ked mam elinu a cvakol som si 2-pasmovy listok. On ze OK ale nabuduce sa to tak s listkom nerobi, iba staci prilozit elektricenku a doplatit to pasmo Jur-BA. Ibaze to chcelo 1,50€ a ten listok 30 min stoji 90c :)) tak si listok kupim aj nabuduce radsej.
Asi mali z eurofondov namiesto oznacovacov Lajnsu kupit nejaku kompetentnu osobu ktora by bola schopna vyskolit vodicov na IDS tarifu. To uz je fakt komedia ako ten IDS funguje.. ?
Reakcia na: pharel #60:
Postup z tvojej strany bol dobrý... ale keďže štatistika je viac ako cestujúci, je potrebný nasledovný krok:
- v Jure si cvaknúť lístok a vodičovi povedať pokiaľ s ním ideš. Ak by len do zóny 101, je všetko OK, ak ďalej, tak mu nahlásiť len Raču,
- v Rači prísť k nemu a nahlásiť zvyšok trasy a priložiť kartu s električenkou.

Inak, ak by si tú kartu priložil, tak by ti predalo lístok za 0,70 € (z Jura do Raču to do 15 min. určite stíha), nie za 1,50 €. Papierový lístok by ti potom zostal na pamiatku.

Inak, odporúčam sa so svojimi zážitkami podeliť aj na:
podatelna@region-bsk.sk
info@idsbk.sk
sekretariat@slovaklines.sk
Reakcia na: Valec #62:
OK dik 🙂 a to som s takym plnym sebavedomim isiel aj do vlaku aj do busu, ze sak ovladam IDS pravidla, som tu vareny peceny na iMHD, komenty citam a zrazu facku aj z jednej aj z druhej strany 😃
Reakcia na: Valec #62:
"- v Rači prísť k nemu a nahlásiť zvyšok trasy a priložiť kartu s električenkou."

Nie je toto náhodou (hoci len neoficiálne) zakázané? Čo ak bude plný bus, ako sa bude za vodičom predierať dopredu?
Reakcia na: Peon #64:
Zakázané to nie je.... stále môže vystúpiť a prebehnúť dopredu. A ak nie, cestuje bez lístka.
Reakcia na: Valec #65:
A prečo vlastne nemôže tú električenku pípnuť hneď pri nástupe, keď k nej má nadväzujúci lístok? Cestujúci by to zneužili?
Reakcia na: Mike #59:
1) Kedy že to bol spustený ten IDS BSK?
2) Prečo nevedia na stanici vydať aj lístok, platný od cestujúcim uvedeného času?
Reakcia na: S499.1023 #66:
Lebo sa nie len pípa, ale aj eviduje trasa. Z Jura mu nevie zadať trasu do evidencie bez toho, aby mu nevypočítalo doplatok (nastupnu zástavku určuje podľa GPS) , keďže električenka neplatí na celú jeho cestu. Ak by si papierový lístok neoznačoval, ale kúpil rovno v buse, tak je všetko OK.
Reakcia na: Valec #65:
Necestuje "bez listka", cestuje bez registracnej potvrdenky, co nie je cestovny doklad. V pripade kontroly CL mu dopravca nema pravo udelit pokutu, pretoze cestujuci ma cestovny listok v zmysle PP IDS BK. Slovak Lines mi potvrdil ze takyto pripad by nepokutovali.

Druha vec je ze vodic to po nom moze teoreticky chciet (lebo Slovak Lines..). Takze mozne riesenie je preukazat sa listkom/oznacit si listok, vyziadat RP po Racu a potom ist kam cestujuci chce, pripadne ak to vodic bude riesit tak si az potom pipnut kartu.

Inak najjednoduhsie je to kupit z kreditu na karte (doplatky v hotovosti stale niektori vodici nie su schopni predat). To ze na displeji svieti 1,50 je preto, ze to je bezna cena a zlava za PCL sa vypocita az po prilozeni karty. Ako pise Valec, malo by to byt 0,70 v hotovosti, resp. 0,63 z karty.
Reakcia na: S499.1023 #67:
2) Na stanici v pokladni vedia predať dva druhy jednorázových integrovaných lístkov:
- Platné od označenia a
- Platné od výdaja.
Reakcia na: Valec #68:
A to tam nemôže vodič smieť odkliknúť "pokračuje na JCL"?
Reakcia na: Mike #70:
To viem. Pýtam sa, prečo nevedia vydať CL so začiatkom platnosti podľa želania cestujúceho?
Reakcia na: S499.1023 #71:
Teoreticky by vodic vedel vydat registracnu potvrdenku na celu trasu. Lenze vodici SL spravidla tarifu nepoznaju, ked cestujucemu nieco nesedi odpovedaju "strojek povedal" a ked im clovek da vopred oznaceny CL, tvaria sa ako keby videli diabla.
Reakcia na: 810zssk #73:
No práve. S takouto úrovňou školenia vodičov ten IDS vôbec nemali spúšťať.
Reakcia na: S499.1023 #72:
Lebo v čase prípravy výdajného systému ZSSK sa nepredpokladalo, že ŽSR okrem troch pripomienkovacich konaní k dokumentácií umiestnenia označovačov bude mať ešte niekoľko kôl pripomienok k realizácii toho umiestnenia v zmysle schválenej dokumentácie. Takže teraz je nutné dorobiť všetko to, čo ŽSR síce v dokumentácii odsúhlasilo, ale pri preberaní sa im to nepáči. A to je dôvod, prečo doteraz neboli označovače spustené do prevádzky.

Predaj CL s voliteľným časom začiatku bol teda vyhodnotený ako nie veľmi potrebný.
Reakcia na: S499.1023 #74:
Oni to nemali spustat v takejto podobe z viacerych dovodov, ale tlacili eurofondy..
Reakcia na: Valec #75:
"Predaj CL s voliteľným časom začiatku bol teda vyhodnotený ako nie veľmi potrebný."

Uff a to je také drahé / IT zložité, že sa to nedá nastaviť teraz vo výdajnom systéme ZSSK?
Reakcia na: Peon #77:
To by určite problém nebol, problém by bol v školení pokladníkov/-čok.
Reakcia na: Valec #75:
Je vidieť, že ste v rámci zavádzania IDS neabsolvovali stáž v Karlsruhe u dnes už penzionovaného Dietera Ludwiga. Ten pri rozprávaní o začiatkoch zavádzania mačkopsa v Karlsruhe hovoril: DB nám boli veľmi nápomocné. My sme prichádzali s myšlienkami, čo by sa mohlo spraviť a DB nám hovorili, prečo to nejde.
Reakcia na: S499.1023 #79:
Ešte doslovný citát: "Die Herren bei der Bundesbahn waren da damals sehr kooperativ, für jede technische Lösung von uns haben die auch das passende Problem gefunden."
Ahojte chalani, dik za vase reakcie. Toto je odpoved z infocentra IDS BK:
"Dobrý deň,
je nám ľúto, že Vám vznikli popisované komplikácie pri využití IDS BK.
V prípade cesty do Svätého Jura bola chyba v tom, že lístok ktorý ste si dopredu kúpili ste nemali ako použiť na železnici. Označovače cestovných lístkov na železničných staniciach zatiaľ neboli sprevádzkované. Ak nepríde k ďalším zdržaniam zo strany ŽSR, tak očakávame spustenie označovačov v najbližších mesiacoch. Ospravedlňujeme sa za túto dočasnú nedokonalosť systému. Sprievodca vo vlaku Vám zakúpený lístok z automatu nemal ako označiť. Z uvedených dôvodov je pri využití vlaku v rámci IDS BK potrebné zakúpiť si lístok pred cestou osobne na stanici vypýtaním si lístka na IDS BK. Takto Vám bude v okienku vydaný lístok s už vytlačeným presným časom platnosti lístka. Sprievodca na nástupišti Vás mohol o takomto postupe informovať.
Pri ceste späť Vám mal vodič autobusu Slovak Lines bez problémov akceptovať vaše cestovné doklady. Postupovali ste správne, ale vodič zrejme nebol správne zaškolený a nevedel ako má danú kombináciu lístkov zadať do systému. Je nám ľúto, že k takej situácii došlo. BID, a.s. je koordinátor IDS BK a preto Vám odporúčam sa ešte obrátiť aj na dopravcu Slovak Lines, keďže jedine on môže priamo riešiť podobné záležitosti s jeho vodičmi.

Ďakujeme za využitie IDS BK. Dúfame, že Vás vaša skúsenosť neodradila, a že systém využijete aj v budúcnosti. Pracujeme na jeho neustálom zdokonaľovaní."
Napisal som aj do Slovak lines 🙂
Reakcia na: pharel #81:
Som zvedavy na odpoved SL, budem rad ak sa potom podelis 🙂
Reakcia na: Peon #77:
Teraz by to už bolo výrazne drahšie a komplikovanejšie ako vtedy. Navyše ZSSK má rôzne zmeny naplánované dopredu, takže ak by takáto požiadavka teraz aj vznikla, môže trvať možno aj polroka, kým sa dostane na radu.
Reakcia na: 810zssk #82:
Ahoj, podelim, dosla teraz:
"V zmysle Prepravného poriadku IDS BK je kombinácia dvoch cestovných lístkov IDS BK možná vo všetkých variantoch, po dodržaní pravidiel platnosti a označovania cestovných dokladov IDS BK. Kombinácia cestovných lístkov IDS BK a podľa vlastnej tarify dopravcu možná len v spojení s predplatným cestovným lístkom IDS BK. Miestom kombinácie cestovných lístkov v ZSSK môže byť len zastávka, a to aj v prípade, že ňou daný spoj prechádza, v SL len zastávka, v ktorej spoj zastavuje.
Vo Vašom prípade pri nástupe do vozidla SL s vopred zakúpeným cestovným lístok na jednu cestu 2-zónovým si označíte lístok v označovači, tento vodičovi predložíte k nahliadnutiu a oznámite mu výstupnú zastávku v zóne 101, napr. zast. BA, Rača Trávna, nakoľko lístok platí na dve zóny 510 a 101. Vodič Vám vydá registračnú potvrdenku do tejto zastávky. Na zastávke BA, Rača Trávna opäť musíte prísť za vodičom, a z karty si vypýtať cestovný lístok do zastávky BA, Nová doba, pričom priložíte kartu k označeniu predplatených zón 100+101, z pokladne Vám bude vydaný lístok bez hodnoty do uvedenej zastávky. Týmto spôsobom je cestovanie nepohodlné, ale máte na celý úsek cesty platné cestovné lístky. Pohodlnejšie je v tomto prípade neoznačovať si lístok, ale vypýtať si lístok od vodiča zo Sv. Jura do zast. BA, Nová doba, pričom by ste priložili kartu s PCL a vodičovi by ste doplatili v hotovosti 0,70 eur za zónu 510.
Čo sa týka cestovania a označenia lístka vlakom, obráťte sa na dopravcu ŽSSSK."
Ten preklep v poslednom slove pobavil 🙂
Reakcia na: pharel #84:
Železničná spoločnosť socialistické Slovensko. ? ?
Reakcia na: 810zssk #82:
Kazdopadne mi to prijde uletene pocas jazdy prijst k vodicovi opat a potvrdit si platnost elektricenky 😃
Zislo by sa aktualizovat pasaz o elektronickej penazenke...?
Ahojte, mohol by som sa vas opytat, ci mi viete vysvetlit, aka je to ciastocne integrovana zeleznicna linka v IDSBK (napriklad do Rohoznika alebo Ciferu)? Preco ked sa to nachadza v BK tak to nie je uplne integrovane? A co to pre mna znamena ako cestujuceho, ze iba na vybrane vlaky mi bude stacit listok IDSBK? Bude mat oznacenie Sxx? Vdaka
Reakcia na: pharel #88:
Nejde o linku v pravom slova zmysle, skôr o úsek. Ide o to, že do Cíferu môžeš cestovať na tarifu IDS. Pri opačnej ceste ale nie je k dispozícii označovač JCL. To isté platí pre Sekule.
Reakcia na: pharel #88:
PP IDS BK:
B.3.5: Na úseku označenom v schéme zón ako „čiastočne integrovaná železničná trať“ sa OCL na železničných staniciach nenachádzajú. Nástup do vlaku v železničnej stanici, na ktorej sa OCL nenachádza je možný len s už označeným CL1C, alebo s CL1C zakúpeným pred cestou na predajnom mieste ZSSK s už vyznačeným časom platnosti.

B.3.12: Na úseku označenom v schéme zón ako „čiastočne integrovaná železničná trať“ sa KOCL na železničných staniciach nenachádzajú. Nástup do vlaku na železničnej stanici, na ktorej sa KOCL cestovných lístkov nenachádza je možný len s už zakúpeným eCL.
Reakcia na: Valec #90:
Z PLR do MLR jel jsem přes ČSSR, SNB mé DKW si stoplo na TK...
Reakcia na: S499.1023 #91:
Nabudúce ti sem skopírujem aj tabuľku so skratkami. ?
Reakcia na: Valec #92:
Aj ja si prosím, ja napríklad neviem, aký je rozdiel medzi OCL a KOCL?
Reakcia na: Valec #90:
BDD...
Reakcia na: Valec #90:
Vdaka chalani a viete aj povedat preco tam nie su oznacovace? Nevysli peniaze na ne? 😃
Reakcia na: pharel #95:
Napríklad preto, že označovače platil BSK a niektoré z tých staníc sú mimo Bratislavského kraja.
Reakcia na: pharel #95:
Na tratiach 112 a 113 najmä kvôli tomu, že nikde v blízkosti nie je prívod EE a v čase prípravy boli obe trate na zrušenie.