Do 22. júla je možné pripomienkovať pripravovanú modernizáciu električkových tratí na úseku Americké námestie – Ružinov.
Druhou z nového balíka modernizovaných električkových tratí v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA, je Ružinovská radiála. Konkrétne ide o úsek Americké nám. – Legionárska a Slovanet – Astronomická, ktorý pre mesto naprojektovala firma Dopravoprojekt. Samotné obratisko električiek v Ružinove predmetom modernizácie nebude, pretože v súvislosti s výstavbou novej železničnej zastávky pri konečnej autobusov Súhvezdná na Ostredkoch mesto uvažuje s presunutím konečnej električiek k novej železničnej zastávke. Podobne ani úsek Legionárska – Slovanet nemá byť modernizovaný, pretože jeho rekonštrukcia prebehla v rokoch 2008 a 2010.
Cieľom modernizácie trate má byť podľa textu zámeru zníženie hluku a vibrácií, zvýšenie prepravnej rýchlosti, skvalitnenie obsluhy územia a skvalitnenie samotnej prevádzky električkovej dopravy. To sa má dosiahnuť odstránením nedostatočného stavu koľajovej trate, zvýšením bezpečnosti električkovej dopravy, zvýšením technických a dopravných parametrov električkovej trate, uplatnením nových predpisov a technických noriem a vytvorením kvalitného mestského prostredia v priestore električkovej trate. Predpokladá sa začiatok modernizácie v roku 2017 a jej ukončenie v roku 2020.
Hoci má návrh Dopravoprojektu podstatne viac modernizačných prvkov ako modernizácia trate na Hlavnú stanicu, ktorú taktiež Dopravoprojekt projektoval a ktorá sa v súšasnosti realizuje, projekt má aj množstvo nedostatkov, na ktoré sa pozrieme.
Americké nám.: Hrozí likvidácia časti parčíka
Na Americkom námestí bola navrhnutá zastávka električiek a trolejbusov aj v smere jazdy na Krížnu resp. Záhradnícku ulicu ako náhrada za súčasné zastávky Odborárske nám. a Mickiewiczova. Zámer je síce z hľadiska zlepšenia dopravnej obsluhy lokality prínosný, projektant však riešenie navrhol tak, že posunutá komunikácia zasahuje do časti parčíka na námestí. Nevyužil pritom možnosť zlúčiť električkovú a trolejbusovú zastávku do jednej, čím by nielen uľahčil prestupovanie, ale aj ušetril priestor a zásah do parku by nebol nutný.
Naopak, viac zelene by malo priniesť zatrávnenie trate prakticky v celom dotknutom úseku, teda od Odborárskeho nám. po Legionársku a od Líščich nív po Astronomickú. Zatrávnenie v takomto rozsahu a navyše s finančne náročnou technológiou automatického zavlažovania však už možno považovať za prehnané. Tráva sa uvažuje aj tam, kde by bolo vhodné vybudovať združené zastávky električiek a autobusov a uľahčiť tak cestujúcim prestupovanie. Zatrávnenie je tiež možné realizovať lacnejšími technológiami bez automatického zavlažovania.
Čo bolo, to bolo a aj bude
Na Krížnej ulici nie je využitá možnosť zlepšiť celý verejný priestor a projekt navrhuje rovnaké dopravné značenie, aké je na nej už desiatky rokov. Nie je napríklad zapracované to, že sa už roky parkuje v pravom jazdnom pruhu či na chodníku. Skrátka zostanú aj cyklisti – ani po novom nie je na Krížnej vyznačená cyklotrasa.
Neriešený zostáva aj nevyhovujúci priestor pred najstaršou železničnou stanicou na Slovensku – budovou konky na rohu Krížnej a Legionárskej ulice. Stiesnený priestor pri budove zostáva v projekte nezmenený.
Do tretice zostáva odignorované Trnavské mýto, pretože „jeho rekonštrukcia už bola realizovaná v samostatnej stavbe“. Cestujúci dnes na zastávku električiek prechádzajú od tržnice mimo priechodu cez dva jazdné pruhy v zákrute, pretože aj takáto cesta je pre nich prijateľnejšia. Cesta cez podchod totiž nie je bezbariérová, je dlhšia a celkovo nepríjemná. V smere k Levickej ul. (zastávka liniek 68 a 78) priechod síce existuje, no je bariérový. Na cyklistov dnes tiež Trnavské mýto nemyslí – legálne ním môžu prejsť po 3-prúdovej frekventovanej ceste alebo nosením bicykla cez podchod. Stav po „modernizácii“ má byť rovnaký.
Priechody – občas áno, občas nie
Hoci sa celkovo majú zlepšiť prístupy na električkové zastávky – priechody vo viacerých prípadoch majú byť na oboch stranách nástupíšť – nie všade to projektant vykonal dôsledne. Na viacerých miestach, kadiaľ sa mimo priechodov dostávajú cestujúci na zastávky, aj po novom priechody chýbajú. Okrem spomínaného Trnavského mýta sa to týka zastávok Saleziáni, Slovanet, Herlianska-OC Retro, Tomášikova, Súmračná, Chlumeckého a Astronomická.
Nové umiestnenie električkových zastávok je vo viacerých prípadoch prínosné – na Americkom nám. sa zlepší prestup na trolejbusy, na zastávke Legionárska bude prestup lepší na križujúce linky 21 25 a 210, pretože zastávka bude bližšie ku križovatke. Neuvažuje sa ani s umiestňovaním nástupíšť „koncami k sebe“ podobne ako v Dúbravke či doteraz v Ružinove, takže nové riešenie bude bezpečnejšie.
Napriek tomu na niektorých zastávkach budú pokrivkávať nadväznosti na pešie komunikácie či autobusové linky. Z tohto pohľadu sú najväčším problémom zastávky Herlianska-OC Retro, ktorej polovica bude odsunutá od križovatky, a zastávka Tomášikova, ktorá bude od križovatky odsunutá celá. Prestup na autobusovú linku premávajúcu po Tomášikovej ul. tak bude aj naďalej zdĺhavý a takéto riešenie neumožní vytvoriť efektívnejšie linkové vedenie.
Vybavenie zastávok po bratislavsky
Prístrešky na zastávkach budú široké 1,6 metra a dlhé 4,5 alebo 6 metrov, teda opäť pomerne malé, keďže zastávky budú mať dĺžku až 65 metrov. „Súčasťou drobnej architektúry na zastávkach MHD budú lavičky, odpadkové koše a zábradlie na strane od súbežných komunikácií. Zábradlie bude do svojej polovice výšky bariérové s protiostrekovou funkciou, zvyšná časť bude oceľová,“ uvádza sa v dokumentácii. Zatiaľ čo sa v moderných električkových systémoch budujú veľké prístrešky, ktoré chránia cestujúcich aj pred ošpliechaním vedľa jazdiacimi autami, v Ružinove budú malé prístrešky a vo zvyšnom priestore betónový múrik.
Šírka nástupíšť bude rôzna, pozitívom je rozšírenie zastávky Slovanet, ktorá pri rekonštrukcii v roku 2008 dostala minimálnu šírku. Po modernizácii by tak nemali byť problémy so šírkou zastávok, aké sa vyskytujú na niektorých iných miestach v meste.
Priecestia a preferencia
V záujme zvýšenia bezpečnosti električkovej dopravy by sa mali upraviť aj niektoré prejazdy cez električkovú trať. Projektant však nevyužil príležitosť na zásadnejšiu redukciu priecestí v Ružinove a zameral sa skôr na ich zjednosmernenie. Pri Štrkoveckom jazere tak pribudne nový prejazd s možnosťou otočenia sa do protismeru v smere od Herlianskej ulice – hoci toto otočenie je možné vykonať aj neďaleko mimoúrovňovo cez Bajkalskú ulicu. Doterajšia križovatka s Herlianskou bola dokonca rozdelená na dve priecestia. V návrhu tiež zostávajú priecestia v blízkosti konečnej električiek, napriek tomu, že na blízkom ukončení Ružinovskej ulice je možné sa otočiť bezkolízne.
Lepšie však dopadol návrh preferovania električkovej dopravy. Všetky križovatky a takmer všetky priecestia budú vybavené rôznym stupňom preferencie a zväčša pôjde o absolútne upredtnostňovanie električiek. Na Trnavskom mýte by mali byť električky preferované mimo špičky, preferencia s obmedzeniami by mala fungovať aj v uzle Americké nám. – Odborárske námestie. Na Miletičovej ulici zostane viacero neriadených priecestí, kde by však mala pribudnúť signalizácia upozorňujúca vodičov áut na blížiacu sa električku.
Dva varianty stožiarov
Na posúdenie boli predložené dva varianty modernizácie. Líšia sa v technológii napájania trate a riešenia svetelnej signalizácie na križovatkách. Najväčším rozdielom vo variantoch je z hľadiska verejnosti umiestnenie trakčných stožiarov a verejného osvetlenia na Ružinovskej ulici. Zatiaľ čo prvý variant zachováva súčasný „les stožiarov“, druhý variant navrhuje podobné riešenie, aké je dnes možné vidieť v Karlovej Vsi: verejné osvetlenie na okrajoch ulice v chodníkoch a stožiare pre trolejové vedenie uprostred trate. Projektant navrhuje nové stožiare umiestniť v chodníkoch, čo môže skomplikovať pohyb chodcom.
Vo variante 2 by mali byť prakticky všetky pešie priechody riadené signalizáciou, čo na jednej strane uľahčí pohyb nevidiacim a slabozrakým, no na strane druhej pripraví cestujúcich o prednosť na priechodoch a bude viesť k častému prechádzaniu chodcov na červenú ako napríklad v Dúbravke. Variant 1 počíta s riadením peších priechodov len na niektorých miestach.
Podľa variantov sa líšia aj orientačné náklady na modernizáciu: variant 1 predpokladá 38,8 mil. €, variant 2 o 400-tisíc viac: 39,2 mil. €.
Priepomienkovanie do 22. júla
Verejnosť sa môže k navrhovanej modernizácii vyjadriť do 22.7.2015. Svoje pripomienky môže zasielať na adresu:
Okresný úrad Bratislava
odbor starostlivosti o životné prostredie
oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia
Odborárske nám. 3, P. O. BOX 19
810 05 Bratislava
anbis
Bez poznania hlbších súvislostí, ako je napr. poloha napájacích káblov (aby tak či tak nezostali niekde aj stĺpy na kraji kvôli napájaniu, ako v Dúbravke), sa mi javí lepšie realizovať nové stožiare v dnešnej polohe. Vie sa k tomu niekto vyjadriť kvalifikovanejšie?
V EIA je to celé ešte dávané do súvislosti s navrhovanou výstavbou novej meniarne pri konečnej a súvisiacou úpravou káblových trás...