Pribudnú prestupné zastávky aj tráva.
Prípravy modernizácie električkovej trate v Karlovej Vsi a Dúbravke sú už v plnom prúde. V týchto dňoch sa pripravuje projektová dokumentácia, ktorá určí, čo sa zmení a čo nie. Modernizácia sa líši od klasickej rekonštrukcie tým, že by mala okrem výmeny zastaraných a opotrebovaných komponentov trate zlepšiť kvalitu mestskej hromadnej dopravy najmä zlepšením parametrov tratí, zvýšením cestovnej rýchlosti, zavedením preferencie verejnej hromadnej dopravy, ale napríklad aj lepším prepojením jednotlivých druhov dopravy. Pozrime sa teda, čo sa zlepší pri modernizácii električkovej trate v Karlovej Vsi a Dúbravke.
„Projekty sa pripravujú v súlade so schválenou národnou stratégiou verejnej dopravy, ktorá požaduje zlepšenie parametrov napr. v oblasti cestovnej rýchlosti. Rovnako je v platnosti mestským zastupiteľstvom schválená koncepcia rozvoja MHD v Bratislave do roku 2025, ktorá definuje viaceré technické parametre, ako je napríklad zatrávnenie na zníženie hlučnosti najmä v husto urbanizovaných lokalitách. Modernizácia sa bude týkať všetkých súčastí trate, od koľajového podložia, cez samotné koľajnice, nástupiská, prejazdy, priechody pre chodcov, svetelnú signalizáciu, trakčné stožiare až po trolejové vedenie,“ informovalo tlačové oddelenie mesta Bratislava.
Prestupný uzol Molecova a spoločné zastávky
V rámci modernizácie karloveskej radiály sa bude riešiť aj súčasný nepriaznivý stav prestupných uzlov tak, aby sa v maximálne možnej miere eliminoval pohyb cestujúcich cez komunikácie.
Autobusy budú podľa vyjadrení mesta na vybraných prestupných zastávkach zastavovať na spoločnej hrane spolu s električkami, čo prispeje k zvýšeniu bezpečnosti chodcov a k výraznému zjednodušeniu prestupovania. Podľa našich informácií budú mať električky a autobusy spoločné zastávky Lafranconi a Damborského. Hovorkyňa mesta Ivana Skokanová uviedla, že „to však neplatí v prípade prestupného uzla Molecova, kde budú nástupištia trolejbusov a autobusov hneď vedľa električkových tak, aby bol prestup cestujúcich čo najkomfortnejší a minimálne ovplyvňoval nosnú električkovú dopravu.“ V rámci modernizácie sa tak využije ideový návrh Občianskej iniciatívy Lepšia doprava.
„O projekte rokujeme aj s dotknutými mestskými časťami (Staré Mesto, Karlova Ves a Dúbravka), rovnako ako so zástupcami Cyklokoalície a zástupcami Lepšej dopravy,“ dodala hovorkyňa.
Vzhľadom na hustotu premávky električiek nebudú autobusy medzi zastávkami premávať po električkovej trati. Neráta sa ani s vybudovaním električkového obratiska Molecova.
Rozmiestnenie zastávok
Jedným z často diskutovaných nedostatkov karloveskej radiály je hustota električkových zastávok. Pri modernizácii sa preto ráta aj so znížením počtu zastávok tak, aby sa zrýchlila električková doprava, ktorá je pre Karlovu Ves kľúčová. Magistrát podľa slov hovorkyne navrhuje zlúčenie zastávok Jurigovo námestie a Segnerova. Materiál, ktorý máme k dispozícii, uvádza, že zlúčením zastávok by došlo nielen k skráteniu cestovného času pre cestujúcich a úspore nákladov DPB, ale aj k zlepšeniu dostupnosti pošty Bratislava 4 a predajne Billa, pričom poliklinika Karlova Ves by naďalej zostala v prijateľnej pešej dostupnosti.
Doplnené 9.4.2015 18:00 + 22:11: Podľa vyjadrenia mesta sa po odbornom posúdení a rokovaní s projektantom zastávky Jurigovo námestie a Segnerova napokon zlučovať nebudú a dôjde len k modernizácii súčasných zastávok. Podľa našich informácií sú dôvodom neochoty realizovať skutočnú modernizáciu električkovej trate obavy z možného dlhšieho posudzovania vplyvov na životné prostredie než pri čiastočnej modernizácii. Tento argument teda môže ovplyvniť parametre trate na najbližšie desiatky rokov.
Podľa našich informácií by sa malo zmeniť aj prestupovanie medzi električkovou dopravou a náhradnou autobusovou dopravou v prípade výluk. Doterajší prestup vykonávaný na zastávke Borská by sa mal presunúť priamo do obratiska Karlova Ves. To by po novom malo byť navyše napojené aj na trať z Dúbravky. Prestupovať by sa malo v tesnej blízkosti medzi električkami a autobusmi a bez prechádzania cez cestu.
So zatrávnením sa počíta
Aj napriek nedávnym vyjadreniam dnes už bývalého hlavného dopravného inžiniera Tibora Schlossera o tom, že by zatrávnenie tratí iba zbytočne predražovalo stavbu, mesto v tomto prípade v súlade s prijatou koncepciou plánuje zatrávniť niektoré úseky modernizovaných tratí v husto obývaných lokalitách, najmä na sídliskách. Trávnatý koberec na trati pomôže výrazne znížiť hlučnosť a zlepšiť tak okrem verejného priestoru aj životné podmienky obyvateľov.
„V rámci modernizácie zelený trávnatý koberec dostane trať v úseku od Riviéry po konečnú Karlova Ves ako aj na začiatku Dúbravky, aktuálne sa ešte v rámci projektu prejednáva možnosť zatrávnenia trate na nábreží, “ uviedla hovorkyňa.
Na otázku, kedy sa očakáva začiatok modernizácie Dúbravsko-Karloveskej radiály, hovorkyňa magistrátu uviedla, že „do konca roka 2015 mesto plánuje mať pripravený projekt s vydaným stavebným povolením tak, aby mohlo v roku 2016 zažiadať o nenávratný finančný príspevok z operačného programu Integrovaná infraštruktúra.“ Konkrétny termín začiatku a ukončenia prác bude závisieť od ponúk vo verejnom obstarávaní.