Nové električky fakt budú, to nie je aprílový žart!
Hlavné mestečko Autoslava, kedysi známe aj ako Breslavspurc, Pressburg, Pozsony a Bratislava, v týchto dňoch napäto očakáva nové električky. Rozhodli sme sa preto venovať sa práve tejto rozsiahlej (asi 35 km dlhej) problematike hlbšie (najhlbšie však do plytkého tunela) a obšírnejšie (1000 až 1435 mm). Nové električky pre Autoslavu sú natoľko závažnou spoločenskou témou, že zodpovední občania z neformálnej skupinky (samo)zvanej Asociácia zodpovedných robotníkov (AZR) z vozovne Jurajov dvor dokonca iniciovali referendum, aby bolo jasné, ako si prostý ľud a cestujúca verejnosť nové električky vlastne predstavuje.
Výsledky nedávneho referenda o smerovaní električkovej dopravy v Autoslave (ne)jasne poukázali na potrebu chrániť tradičnú električku, ktorá má byť prirodzene tvorená dvojicou vozov typu T3 – konkrétne prvým, riadiacim, vozom a druhým, riadeným. Na čele tradičnej električkovej súpravy má stáť tradične prvý voz, druhý má ísť vždy až druhý, teda za prvým. Podľa vyjadrenia odborníkov na túto problematiku z ÚD (ústredné dielne) ide o rokmi osvedčený model.
Pripomeňme si, ako zneli referendové otázky:
- „Súhlasíte s tým, aby sa električkovým vlakom nemohlo nazývať žiadne iné vozidlo na prepravu osôb okrem zväzku medzi prvým vozidlom električky typu ČKD T3 a druhým vozidlom električky typu ČKD T3?“
- „Súhlasíte s tým, aby iným typom usporiadania vozidla nebolo umožnené využívanie električkových tratí?“
- „Súhlasíte s tým, aby cestujúci nemohli vyžadovať nízku podlahu vo vozidle, tichú a pohodlnú jazdu či klimatizáciu, akustické, optické informačné systémy vo vozidle?“
Verejnosť rovnako poskytla dostatočne zrozumiteľnú odpoveď na závažné otázky, či majú byť nové električky hranaté alebo červené.
Priestor na vyjadrenie sme poskytli aj zástancovi iného názoru, tiežodborníkovi, SÚDr. X. Y., ktorý si však neželal byť menovaný:
„Podľa môjho názoru sú ľudia z Asociácie zodpovedných robotníkov príliš jednosmerne zaujatí tradičnou víziou električkového vlaku, tvoreného klasickou súpravou typu T3. V prevádzke však existujú aj iné typy električiek, niektoré jazdia sólo, iné sú dokonca spojené kĺbom a predstavujú tak netradičnú formu spojenia predného a zadného článku električky. Tu však treba podotknúť, že nejde o nič nové – takéto typy električiek tu boli už dlhé desaťročia. Nejde pritom o žiadnu chorobu či úchylku. Vo svete existuje mnoho druhov električiek, ktoré majú dokonca viacero článkov spojených kĺbom do jedného vozidla a tieto vozidlá tam bežne jazdia a nikto sa nad ich netradičným usporiadaním nepozastavuje,“ uzatvára SÚDr. X. Y.
Budú nové električky z Viedne?
Na aké električky sa teda môžu obyvatelia nakoniec tešiť sme sa chceli opýtať aj toho najkompetentnejšieho – primátora mesta. Tu sme však nepochodili, keďže tento sa práve nachádzal na pracovnej ceste v Amsterdame, Berlíne, Helsinkách, Kodani, či Zürichu. Na našu e-mailovú otázku sme však od neho dostali stručnú odpoveď, že „to dáme!“
Skúsili sme preto položiť rovnakú otázku aj dáme. Od dámy, upratovačky na magistráte a veštice Teodory v jednej osobe, sme sa napokon dozvedeli, že tu budeme mať čistotu ako na Balkáne, krízu ako v Grécku, dopravu ako v Istanbule a električky ako v Kyjeve. V čarovnej EMtrest guli údajne videla nové, malé dvojnápravové električky v celovečernom nátere s varovným nápisom Lídl Pig City.
Pátranie po detailoch pokračovalo, až nám napokon istý nemenovaný zdroj blízky (pre niekoho možno) otravnému podniku a ešte bližší predčasnému dôchodku prezradil, že v rámci tendra na nové elekričky pre Autoslavu sa prihlásili traja uchádzači – poľský Soplaris, chorvátsky Končiar a český strojársko-zbrojársky gigant, firma SOS Libchavy. Firmu Soplaris napokon z tendra vyradili pre námietku, že Soplaris predsa vyrába autobusy. Chorvátska firma Končiar, ktorá už medzičasom doviezla do Autoslavy na testovanie svoju novú, modernú nízkopodlažnú a klimatizovanú električku, mala taktiež smolu – pre nevšimnutie požiadaviek kladených na výrobcov si ich nikto ďalej nevšímal.
Električka od chorvátskej firmy Končiar v rámci skúšobnej jazdy v Dúbravke |
Električka Končiar TMK 5950 v elegantnom celočervenom nátere dorazila na konečnú Dúbravka - Pri kríži |
Ešte počas zimy mnohých Autoslavčanov prekvapil okrem snehovej kalamity a nových trolejbusov značky SOS aj autobus rovnakej značky jazdiaci po zasneženej Dúbravke miesto po ceste priamo po električkovej trati. Až neskôr vyšlo najavo, že nejde o šoféra autobusára-srandistu, ale že do mesta nenápadne prišla nová električka v autobusovom dizajne firmy SOS. Viacero obyvateľov tak údajne tejto zimy utrpelo okrem zranení na šmykľavých zasnežených chodníkoch aj psychický šok.
SOS NE18 Kixy |
Medzičasom sa do krásavice na Dunaji vrátil z krásavice na Dubaji pán primátor a hneď aj informoval médiá a verejnosť, že po štyroch rokoch náhle zistil, že v mestskej pokladničke sa nachádza fakt málo finančných prostriedkov, takže v rámci šetrenia mesto napokon nenakúpi električky ani od firmy SOS, čo je samozrejme škoda.
Ako ďalej pán primátor informoval, na pracovnej ceste v Istanbule objavil v jednom bazári staré nemecké električky typu Gotha, ktoré je možné celkom lacno odkúpiť a ešte lacnejšie zrekonštruovať – teda natretím na červeno, nalepením nálepiek a pridaním elektronických tabúľ. Konečne konkrétne a koncepčné riešenie pre Autoslavu! A ešte bude možné vďaka kratším, užším a nižším električkám aj krátiť prevádzkovú dotáciu pre (preňho zrejme) otravný podnik.
Takto vyzerá prvá zrekonštruovaná električka pre Autoslavu ex Bratislavu, označovaná ako BAGotha – síce nie je nová, nízkopodlažná a nemá ani veľkú kapacitu. Primátor však odkazuje cestujúcim: „Ak sa trochu potlačíte, tak to dáte! Ja som to tiež dal.“ |
Martin Fundárek