Nových prvkov tam však veľa nebude.
Mesto pripravuje modernizáciu spodného úseku električkovej trate na Hlavnú stanicu medzi ulicami Radlinského a Kýčerského, teda tej časti, ktorá by sa nemala meniť ani v rámci prestavby predstaničného priestoru. Momentálne prebieha verejné obstarávanie na dodávateľa stavby, ktorá bude spolufinancovaná z eurofondov. Podobne ako v Dúbravke však hrozí, že nepôjde o modernizáciu, ale skôr o rekonštrukciu do stavu, ktorý nebude príliš odlišný od súčasnosti.
Pripomienky k plánovanej rekonštrukcii spracovala Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Podľa nej projekt „nerieši viaceré negatíva súčasného stavu a zachováva ich na ďalšie desiatky rokov – ide najmä o polohu výhybiek a odbočení, ktoré umelo znižujú rýchlosť električkovej dopravy a prinášajú cestujúcim nekomfortné a pomalé cestovanie – a neprináša viaceré dostupné moderné riešenia, ktoré už dokonca boli použité aj v Bratislave – napr. zatrávnenie trate“.
Ivan Bútora z Lepšej dopravy približuje niektoré konkrétne nedostatky: „Na Radlinského ulici aj na Imricha Karvaša projekt zachováva samostatné odbočovacie koľaje napriek tomu, že boli pôvodne vybudované kvôli cestnej svetelnej signalizácii, ktorá je tam už roky zrušená. Električka tak na krátkom úseku zbytočne brzdí a znovu sa rozbieha. Navrhli sme preto umiestniť výhybky na odbočenie bezprostredne pred križovatku. Navrhli sme tiež použiť výhybku s možnosťou jazdy zvýšenou rýchlosťou a zmeniť tvar trate tak, aby bola jazda električiek čo najväčšmi plynulá. Rovnako sme navrhli úpravu celej križovatky Radlinského a Imricha Karvaša, ktorá je priestorovo predimenzovaná a, ľudovo povedané, je na nej priveľa asfaltu a betónu.“
Projekt sa vôbec nezaoberá súčasným stavom, keď „nosná električková doprava“ medzi Blumentálom a zastávkou STU jazdí na 400-metrov dlhom úseku maximálnou rýchlosťou 15 až 30 km/h pre veľký počet výhybiek a krížení, ktoré sú navyše nevhodne rozmiestnené. „Ak tam zostane súčasné riešenie, mesto premrhá ďalšiu príležitosť zatraktívniť MHD pre cestujúcich,“ vraví Bútora.
Opäť bez náhradnej dopravy na Hlavnú stanicu?
Projekt má aj ďalšie problémy. Absencia mazacích zariadení v koľajových oblúkoch bude viesť k zvýšenému hluku priamo pred nemocnicou na Radlinského ulici. Potenciál zníženia hluku mesto nevyužilo ani v ďalšej časti trate: „Žiadame použiť zatrávnený koľajový zvršok v úseku Radlinského – Žilinská z dôvodu zníženia hlučnosti, zvýšenia estetickosti priestoru a v neposlednom rade aj zníženia sálania tepla v letných mesiacoch. Pripomíname, že v západnej Európe sa dlažba na električkových tratiach používa iba vtedy, ak budú pojazďované cestnou dopravou alebo sú súčasťou pešej zóny,“ uvádza sa v jednej z pripomienok.
Návrh projektu nepočíta ani s náhradnou dopravou za električky v prípade výluk, mimoriadnych udalostí alebo prestavby predstaničného priestoru, takže v úseku Hlavná stanica – Radlinského by opäť nebola zabezpečená náhradná doprava.
Výhrady zaslala Lepšia doprava mestu pred rokom. „Primátor Ftáčnik Komisii verejnej dopravy prisľúbil pripomienky vyhodnotiť do Vianoc 2013. Pomaly sú tu už Vianoce 2014 a primátor ani nikto z jeho administratívy nám vyhodnotenie nezaslal,“ konštatuje Bútora. Na vyhodnotenie sme sa spýtali hovorcu mesta. „K pripomienkam Iniciatívy Lepšia doprava sa predbežne nebudeme vyjadrovať. Niektoré mesto akceptuje, niektoré presahujú rámec rekonštrukcie električkovej trate,“ informoval Ščepán.
Podľa našich informácií však mesto opäť neakceptovalo z výhrad takmer nič, podobne ako pri trati v Dúbravke či zastávke Blumentál. Z modernizačných prvkov, ktoré reálne pocítia cestujúci a obyvatelia mesta, v projekte zostali len preferencia MHD a čiastočná úprava trate pri Národnej banke Slovenska.
Rekonštrukcia by mala trvať najmenej 2 mesiace
Ešte 20. októbra hovorca mesta Stanislav Ščepán uviedol, že predbežne sa s rekonštrukciou začne „v druhej polovici novembra 2014“ a „s obnovením premávky medzi dokončením prvej etapy a začiatkom druhej sa nepočíta“. Dnes je však vzhľadom na plánované obnovenie električkovej dopravy na Hlavnú stanicu zrejmé, že sa tento termín dodržať nepodarí. Rekonštrukcia by mala „trvať v závislosti od poveternostných podmienok v zimnom období dva mesiace,“ uzavrel Ščepán. Podľa našich informácií sa počíta so začiatkom rekonštrukcie spodného úseku na jar 2015.
Max