Dopravný podnik predstavil prvú nízkopodlažnú električku

Prvou novou električkou začína veľká obnova bratislavských električiek.

Vo štvrtok 6. novembra 2014 sa na Námestí Ľ. Štúra uskutočnilo slávnostné predstavenie prvej bratislavskej nízkopodlažnej električky Škoda 30T ForCity Plus za účasti predstaviteľov výrobcu, mesta, ministerstva dopravy, DPB, médií a širokej verejnosti.

Nová električka po slávnostnom "krste" vykonala so zástupcami médií okruh centrom mesta. Prítomných električka prekvapila komfortným a tichým chodom bez typického pískania v oblúkoch. Prvých cestujúcich na pravidelných linkách električka odvezie v jarných mesiacoch budúceho roka po vykonaní schvaľovacích skúšok.

„Úspešne sme zrealizovali tri veľké obstarávania na nákup nových vozidiel primárne z prostriedkov EÚ. Hlavné mesto Bratislava tak získa nové jednosmerné a obojsmerné električky i nové trolejbusy. Tento významný krok sa podaril vďaka ústretovosti zástupcov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorí vypočuli našu argumentáciu a uvoľnili finančné prostriedky z Operačného programu doprava na modernizáciu nášho vozidlového parku. Keďže sme už využili aj opciu na nákup nových električiek a trolejbusov, príde tak k radikálnej obnove prestarnutého vozového parku MHD v Bratislave. Osobne verím, že cestujúca verejnosť ocení nové komfortné vozidlá európskeho štandardu a kvalita verejnej dopravy v našom hlavnom meste sa výrazne zvýši,“ vyjadril sa predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s. Ing. Ľubomír Belfi.

Až polovica vozidlového parku električiek je financovaná prevažne z prostriedkov Európskej únie (80,75% z celkových výdavkov bez DPH), štátneho rozpočtu (14,25%) a hlavného mesta SR Bratislavy (5%). Masívna modernizácia vozidlového parku DPB, a.s. predstavuje historický moment. „Vynaložili sme nesmierne úsilie na prípravu menších, no zato efektívnych projektov pre Bratislavu s cieľom zlepšiť kvalitu verejnej dopravy, a tým aj kvalitu života obyvateľov najväčšieho slovenského mesta. Som veľmi rád, že Bratislavčania sa aj vďaka Eurofondom konečne dočkajú moderných električiek, ktoré budú uspôsobené na prevádzku v podmienkach hlavného mesta,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.

Našim cieľom je využiť financie z Eurofondov do posledného centa. Som veľmi rada, že sme mohli využiť opciu na nákup ďalších kusov električiek pre Bratislavu. Dokopy ich tak bude už v roku 2015 premávať 45. Zároveň pripravujeme viacero projektov na modernizáciu dopravy v Bratislave, ktoré budú financované z nového programového obdobia," uviedla generálna riaditeľka Sekcie OPD na Ministerstve dopravy Denisa Žiláková.

„Jsem velmi rád, že první z generace tramvají ForCity Plus byla dnes představena právě v Bratislavě. K této metropoli mám velmi vřelý a osobní vtah. I proto pevně věřím, že se nová tramvaj ze Škody Transportation bude líbit především bratislavským obyvatelům. Kromě moderního designu jim nabídne především komfortní a bezpečné cestování, dostatek místa, přehledný audiovizuální a informační systém a v neposlední řadě také klimatizované prostory. Moc bych si přál, aby se tramvaje ze Škodovky staly nedílnou součástí podoby slovenského hlavního města,“ povedal Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation.

Obojsmerné päťčlánkové električky ForCity Plus majú maximálnu obsaditeľnosť 356 cestujúcich (8 osôb/m2). Väčšia priestrannosť vozidiel bola dosiahnutá vďaka novému umiestneniu zádržných systémov. Nové električky ponúknu predovšetkým komfortné cestovanie. Sú kompletne vybavené klimatizáciou, ako pre cestujúcich, tak aj pre vodiča. Zároveň disponujú spoľahlivým kamerovým systémom so šiestimi vnútornými a šiestimi vonkajšími kamerami, ktoré zvyšujú bezpečnosť cestujúcich. Samozrejmosťou je aj informačný systém vrátane zariadenia pre hlasovú komunikáciu medzi nevidiacimi cestujúcimi a vodičom. Pre ľudí so zníženou pohyblivosťou je pripravená aj výklopná plošina a takmer celá električka je koncipovaná ako nízkopodlažná. Nové obojsmerné električky s dĺžkou 32,5 m majú podvozok s rozchodom na 1000 mm a ich maximálna prevádzková rýchlosť je 65 km/hod. Ľahko dostupná elektrická výzbroj sa nachádza na streche vozidla a pri brzdení dochádza k rekuperácii energie, čo spoločne s asynchrónnymi trakčnými motormi znižuje náklady na prevádzku i údržbu.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ibiza #45:
K celej veci sa mi diskutovať nechce, len pridám jeden môj postreh z KT8D5(N2), kde sú sedačky v krajných článkoch usporiadané presne podľa tvojho gusta - kto nastúpi 4. alebo 5. dverami a akceptuje iba sedadlá v smere jazdy (a že takých ľudí je celkom dosť, napr. kvôli možným nevoľnostiam), tak má dosť problém a tlačiť sa často plnou šalinou cez 6 schodov na druhú stranu len kvôli tomu, je dosť hlúpe.

Plus, ak má sedadlo za operadlom ďalšie sedadlo otočené rovnakým smerom (ako presadzuješ ty), tak výrazne rastie pravdepodobnosť prítomnosti vandalizmu, hlavne pomaľovania operadla zozadu - v BA podmienkach bežná vec ?
Reakcia na: Error 0x007 #43:
Aj o tomto som tu uz pisal, keby si vsetko cital vidle by si. Obojsmernost nie je problem - obojsmerne vozidla premavaju aj inde a maju sedadla za sebou. Ale nemusime zachadzat daleko - vezmi si supravy RegioJet.
Reakcia na: Error 0x007 #37:
Ved a co som ja pisal?
Reakcia na: Ibiza #25:
P.S.: 30T je objsmerna elektricka, preto vy bola blbost keby boli vsetky sedadla za sebou. Lebo akym smerom by si ich orientoval?
Reakcia na: Tosi #39:
7719+7721 si vždy všimnem ❤
Reakcia na: endrucio #40:
Amen ?
Reakcia na: Tosi #39:
ale všimne, nech sa nebojí 🙂
Na tomto obrázku sa 4-ka ako pozerá, že hmm, čo to je za novú električku, mňa si už nikto nevšimne... ? http://imhd.sk/ba/galeria-media/update/8673/Vyhladavanie.html?#127317-Prezentacia-novej-elektricky-Skoda-30T-ForCity-Plus ?
Reakcia na: Mates #35:
nie su. tento experiment s drevenymi sedackami sme uz v BA mali a neosvedcil sa. Preco by sme kazdych 20 rokov mali robit rovnake chyby.

To ze si ludia v Prahe vybrali, neznamena ze si vybrali spravne. Ostatne staci sa pozriet koho si ludia dokazu vybrat na celo krajiny. (Ci teraz v CR alebo predtym u nas) Preco mate pocit, ze vyber plebsu je ten spravny?
Reakcia na: Ibiza #25:
A kde su v 30T? Predstav si, ze tiez (hlavne) nad podvozkami!
Reakcia na: ufo #13:
Ajajaj, ty si to zle pochopil, ono je vzdy idealne mat presne 5 dveri ? (okrem pri vozidlach bez klbu, tam su idealom 4 dvere ? )
Reakcia na: Ámos #34:
To teda sú ale, aspoň ich budú tepovať. Vieš v Nemecku majú takú vec, že úcta k dobre vykonanej práci. Aj u nás by sme to mohli zaviesť.
Reakcia na: Salomon #20:
a tiez latkove potahy? No ti su minimalne 100 rokov za opicami!
Reakcia na: Ibiza #18:
Darmo mu davate minusky. Vstup ludi do svojej intimnej zony v MHD, ludia akceptuju prave takzvanym psychologickym ignorovanim faktu narusenia intimnej zony a to prostrednictvom pohladu mimo oci ludi, ktori intimnu zonu narusaju.
Reakcia na: Mike #8:
veru, minule mi skoro hotdog zabehol, ked som zbadal tu krasnu bloncku.
Ta by sa veru dala pouzit,.......................... napr. pri kopani studne alebo tak nejak... ?
Reakcia na: m@rtin #15:
Ďakujem za odpoveď. Netvridil som že T15 má pokašlaný interiér ale že pokašlaly tender na enormný počet vozidiel na x rokov z ktorého teraz cúvajú.
Reakcia na: m@rtin #28:
Ano, tam je to lepsie riesene. A tesim sa aj tym novym standardam ROPID.
Reakcia na: m@rtin #26:
Uvedl jsem to nesprávně. Standardy ROPIDu chtějí navyšovat poměr sedících cestujících na úkor stojících.
Reakcia na: Ibiza #25:
A došo Vám, že těch má 30T méně sedadel proto, že je obousměrná a má v levé části vozidla dveře?
jednosměrná tramvaj pro bratislavu těch míst bude mít 69!
http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/forcity/tramvaj-29-t/Contents.3/0/349AFDE4667B69962F84696554C74ECF/resource.pdf
Reakcia na: Ibiza #18:
To je daň za koncepci, kterou si vybrala Bratislava. Nechtěla mít podvozky v kloubech, ale v článcích. To způsobilo oproti pražským 15T, že máte na stejnou délku pouze 5 dveří namísto 6, část sedadel na podestách a hodně sedadel v protisměru i v 29T. Všechno má svá pro a proti - 15T mají všechny sedadla 100% low floor bez podest a 90% ve směru jízdy. Naopak mají 15T úzké uličky v kloubech.