V roku 2014 je potrebné zakúpiť minimálne 100 nových autobusov.
Poslanci Mestského zastupiteľstva hlavného mesta budú na svojom októbrovom zasadnutí 24.10. prerokovávať materiál zaoberajúci sa nepriaznivým stavom vo vozidlovom parku autobusov Dopravného podniku Bratislava. Uvedený materiál poskytuje informáciu o súčasnom stave autobusov a prináša návrh obnovu a doplnenie stavu autobusov tak, aby neprichádzalo k ďalšiemu obmedzeniu výpravy vozidiel kvôli nedostatku prevádzkyschopných vozidiel.
Podľa predloženého materiálu mal DPB k začiatku septembru 2013 k dispozícii spolu 448 autobusov. Z uvedeného počtu je po plánovanej životnosti 142 vozidiel, pričom 122 z nich má vek viac ako 12 rokov. Najviac vozidiel po životnosti je v kategórii midibusov (63 % - všetkých 31 vozidiel SOR B 9.5) a u kĺbových vozidiel je po životnosti 47,7 % autobusov (92 autobusov Ikarus 435 a Karosa B 741 CNG). Zlá situácia je najmä pri kĺbových vozidlách, ktoré sú vyraďované z dôvodu korózie nosných častí. Staré vozidlá trpia taktiež zvýšenou poruchovosťou a vyžadujú si zvýšené náklady na údržbu a prevádzku. Za prvých 8 mesiacov tohto roka muselo byť v dôsledku nevyhovujúceho technického stavu vyradených 25 vozidiel, z čoho 16 bolo kĺbových.
Uvedená situácia má za následok neustále znižovanie výpravy vozidiel, v lepšom prípade nahrádzanie veľkých vozidiel menšími, čím sa zhoršuje kvalita poskytovaných služieb pre cestujúcich. Na základe analýzy sa konštatuje, že pre rok 2014 je potreba zaobstarania minimálne 50 krátkych a 50 kĺbových nových autobusov. Ak by však mali byť nahradené všetky vozidlá po životnosti, v roku 2014 by bolo potrebné vymeniť spolu 146 autobusov.
Pre ilustráciu, vo februári tohto roka bolo pre plnú výpravu vrátane 5 %-nej prevádzkovej zálohy a 5 %-nej oprávky (vozidlá na väčších opravách) potrebných 431 vozidiel. Na základe uvedenej výpravy a zásad pre obnovu vozidiel MHD by ročná potreba obnovy vozidlového parku autobusov mala byť na úrovni približne 50 vozidiel.
Ak poslanci schvália navrhnuté uznesenie k materiálu, vedenie dopravného podniku by malo na novembrové Mestské zastupiteľstvo pripraviť návrh na zakúpenie 100 nových autobusov ako náhradu za najstaršie vozidlá vrátane návrhu na zabezpečenie bankového úveru na tento nákup.
Juraj76
1. V máji najprv o tom rokovala komisia dopravy, teraz ju DP obišiel a rovno rokoval s primátorom? Aspoň jej stanovisko sa nespomína.
2. V auguste zvažoval DP viacero alternatív finančného krytia tendra, teraz je už isté, že to bude riešiť úverom od bánk? Už má aj rozpracované jednania?
3. V máji tvrdil, že najstaršie Karosy majú 12 rokov, podľa tohto materiálu majú všetky 22 rokov a sú teda najstaršie autobusy v Bratislave? Čo sa stalo, že DP zmenil názor? Vari pochopil, že ak aj vozidlo podstúpi generálnu opravu a modernizáciu, nemožno ho považovať za nové?
4. Navrhnutý tender je jasný: 50ks krátkych autobusov a 50ks kĺbových autobusov. Ale čo je to za tender? Krátkych autobusov ide nakupovať toľko, koľko ich je už teraz po dobe životnosti, ale kĺbových ide nakupovať dokonca o 12 menej ako je najstarších KAROS! A pritom dokonca ide nahrádzať aj (alebo len?) kĺbové IKARUSY. To je nedostatočný počet! Alebo ide nakupovať nové vozidlá pre Petržalku a opäť posilňovať vozovňu Trnávka na úkor vozovne Jurajov dvor, ako to robí pravidelne od roku 2011?
5. V materiáli sa viackrát píše, že DP by potreboval momentálne asi 146 autobusov a tak ako v máji, píše aj o tom, že ročne treba obnovovať asi 43- 54 autobusov ročne? Riaditeľ komisie Dopravy Uhler povedal, že zákon umožňuje vypísať tender nie na presný počet autobusov, ale len na roky, a DP by si len sám objednával u víťaza každý rok taký počet autobusov, aký chce. Robí DP niečo aj v tomto smere? Alebo to bude zase jediný tender na dlhé roky? Ignorujúc fakt, že podľa jeho vlastného materiálu bude každý rok pribúdať autobusov po dobe životnosti (napr. budúci rok 21, v roku 2015 18).
6. V materiáli sa vôbec nespomína druh vozidiel podľa paliva. Pôjde opäť len naftové autobusy? Teda sa opäť bude opakovať situácia z roku 2009? Tam bol najprv vyhlásený tender na miešané autobusy (teda tam boli aj plynové autobusy) po jeho zrušení sa tender rozdelil na 3, prednosť dostali tendre na naftové autobusy a tender na plynové autobusy sa nakoniec ani vôbec neuskutočnil. Naopak- vozovňa JD bola zbavená všetkých nových autobusov a nechné jej boli len zastarané KAROSY! A teraz? Minulý rok vraj chceli nakúpiť za peniaze z predaja emisií plynové autobusy, Emisie nakoniec nepredali a tak tender bol zrušený (resp. sa vôbec neuskutočnil), teraz by dostal prednosť opäť tender na naftové autobusy, takže Jurák sa má pripraviť na odobratie aj toho "rekordného" počtu 12 nízkopodlažných kĺbových autobusov? Tender na naftové autobusy by DP zároveň úplne poprel slová DP o podporovaní ekologickejšej dopravy. Naopak, DP By týmto tendrom podporil životnému prostrediu škodiacu naftovú dopravu. Nových naftových autobusov by nakúpil oveľa viac ako trolejbusov!!!