Či sa optimalizácia dotkne aj cestujúcich, ukážu už nasledujúce týždne.
Záložné vozidlá majú nezastupiteľné miesto v doprave. Vždy keď dôjde k poruche, nehode alebo inej mimoriadnej udalosti, nastupujú na scénu a snažia sa zaujať miesto po vypadnutom vozidle. Takzvané „záložáky“ sú rozmiestnené na strategických bodoch v meste, odkiaľ sa môžu rýchlo dostať tam, kde sú potrebné. Spoznáte ich podľa tabuľky za čelným sklom.
Nastavenie počtu záložných vozidiel sa v rôznych dopravných podnikoch rôzni. Príliš veľa náhradných vozidiel stojí dopravcov nemalé prostriedky, avšak v prípade potreby nimi vedia zabezpečiť kvalitnú náhradnú dopravu. Väčšinu času však stoja nevyužité. Príliš málo vozidiel zase dokáže len s ťažkosťami nahradiť aj bežné výpadky a nie to ešte rozsiahlu náhradnú dopravu za električky na dlhých úsekoch. Potrebný počet závisí tiež od počtu porúch, nehôd a výpadkov. To, čo v niektorom meste postačuje, v inom nemusí.
Existujú aj iné riešenia. Niektoré dopravné podniky napríklad nevypravujú električkové záložné vozidlá. Bežnú električkovú dopravu majú totiž zabezpečenú s takými hustými intervalmi a takou nízkou mierou poruchovosti a nehodovosti, že aj prípadný občasný výpadok spoja je prijateľný, pretože onedlho príde ďalší. Brniansky dopravný podnik zas namiesto vypadnutých električiek posiela autobusy priamo po električkovej trati, pokiaľ sa nejedná o otvorený koľajový zvršok. Na Ukrajine je možné sa stretnúť s tým, že pri výpadku elektrickej trakcie žiadna náhradná doprava nemusí existovať.
DPB: Okrem záloh použijeme aj operatívne riadenie
Od konca septembra došlo z dôvodu „zefektívnenia prevádzky MHD v Bratislave znížením neproduktívnych výkonov“ k zredukovaniu počtu záložných vozidiel. Namiesto 11 záložných autobusov je ich v prevázke podľa DPB o 3 menej, naše zistenia hovoria o úbytku 5 vozidiel v pracovných dňoch a úbytku 8 vozidiel cez voľné dni. U električiek došlo k redukcii zo piatich na tri. Pôvodne slúžilo aj jedno trolejbusové záložné vozidlo, avšak to bolo zrušené už dávnejšie z dôvodu nedostatku trolejbusov a tiež pre obmedzené možnosti napojenia sa na trať. Počty, o ktoré bol znížený počet záloh, poskytol DPB.
Najdôležitejšiu úlohu majú práve autobusové „záložáky“. Nielen preto, že autobusy vykonávajú väčšinu bratislavskej MHD, ale aj preto, že dokážu plnohodnotne nahradiť aj vypadnuté trolejbusy a na určených trasách aj električky. V prípade, ak sa stane nehoda alebo sa objaví porucha na trati, musia autobusy často zvládnuť zabezpečenie dopravy na celej radiále. Dopravy, ktorú inak zabezpečujú aj desiatky električiek alebo trolejbusov. Zaujímalo nás preto, ako bude po znížení počtu záložných vozidiel riešená náhradná doprava práve u závislej trakcie. DPB v stanovisku uviedol, že „mimoriadne udalosti budú riešené operatívne a budú k dispozícii aj záložné vozidlá“. Operatívne sa v minulosti riešila náhradná doprava tak, že potrebné autobusy boli stiahnuté z iných liniek MHD.
Zatiaľ čo v predchádzajúcom prípade môže dôjsť k zhoršeniu MHD, v prípade menej často jazdiacich liniek by k tomu dôjsť nemalo. Ak linka jazdí iba raz za polhodinu či hodinu, výpadok spoja by cestujúci značne pocítili. „Práve takého spoje sú hradené v prvom rade,“ potvrdila hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
„Nočáky“ s jedným „záložákom“
V nočnej doprave došlo k zníženiu počtu záložných vozidiel o polovicu – z dvoch na jedno. Druhé záložné vozidlo bolo zavedené v roku 2007 v rámci reformy nočných spojov, keď sa počet odchodov zvýšil z 3 na 6. V prípade, ak počas noci v krátkom časovom slede vypadnú dva autobusy – napríklad pre poruchu alebo kontrolu revízorov, cestujúci sa už nočného spoja nemusia dočkať. Nočné linky pritom jazdia v intervale 60 resp. 30 minút. „V prípade mimoriadnej udalosti budeme situáciu riešiť operatívne,“ znie stanovisko DPB.
Okrem záložných vozidiel slúžili na výpravniach aj záložní vodiči. Tí nahradzovali vodičov, ktorí sa nedostavili do služby – napríklad ráno zaspali alebo ochoreli. Takéto zálohy boli zrušené. Ako budú po novom riešené, vysvetľuje hovorkyňa DPB: „Na každej výpravni zostáva k dispozícii vozidlo s vodičom tzv. domáca záloha, ktorou sa riešia takéto prípady. DPB dbá o to, aby vodiči zvýšili svoju zodpovednosť a prístup k práci a v prípade nemožnosti nastúpiť do práce dostatočne včas informovali zamestnávateľa, aby vedel promptne zabezpečiť náhradu.“
O hodnotenie opatrení sme ešte 1. októbra požiadali aj objednávateľa výkonov MHD – mesto Bratislava. Magistrát sa doteraz nevyjadril.
Valec