Dve električky za sebou na jednej zastávke už zastaviť nemôžu. Došlo tiež k zníženiu počtu záložných električiek o dve.
Električková doprava v Bratislave neprežíva práve najlepšie obdobie svojej histórie. V posledných rokoch prišlo vplyvom budovania svetelných signalizácií bez preferencie električiek a zlého stavu koľajových tratí k zníženiu priemernej rýchlosti električkovej dopravy, havarijný stav trate vyústil až do uzavretia úseku Radlinského - Hlavná stanica. Mesto pripravuje projekty obnovy tratí do Dúbravky a na Hlavnú stanicu, ktoré sa budú realizovať najskôr v roku 2014.
Popri zhoršujúcej sa kvalite sa však zlepšila bezpečnosť dopravy. Vážne nehody sa električkám v posledných rokoch vyhýbajú aj vplyvom prijatých opatrení a zlepšením disciplíny vodičov. Naposledy sa podobná nehoda ako pri Lafranconi udiala pred 5 rokmi.
V posledných dňoch ale došlo v električkovej doprave v takmer rovnakom čase k hneď trom zmenám, ktoré majú negatívny vplyv na jej kvalitu - z hľadiska priemernej rýchlosti, kapacity a spoľahlivosti.
Dva električkové vlaky v zastávke sú zakázané
Ako reakciu na nehodu električiek na zastávke Lafranconi, kde narazil jeden električkový vlak do druhého, zaviedol DPB opatrenie zakazujúce vodičom električiek zastavovať na všetkých zastávkach v meste ako 2. vlak v poradí. To znamená, že za sebou v zastávke nemôžu stáť dva električkové vlaky. "Všetky zástavky električiek (bez ohľadu na dĺžku nástupišťa) sa považujú (...) za zastávky, priestor ktorých neumožňuje vodičovi vlaku zastaviť v zastávke ako druhému v poradí – sú to zastávky pre jedno vozidlo (vlak alebo iné vozidlo, napríklad autobus)" - tak znie nové nariadenie. Doteraz mohli vodiči v zastávkach zastavovať aj s druhým vlakom v poradí, ak dodržali od prvého vlaku odstup najmenej 1 meter.
Doplnené 20:12: Dopravný podnik tvrdí, že "tento príkaz nezakazuje, aby na zastávke stáli dve električky súčasne, ale zakazuje, aby dve električky súčasne prichádzali na zastávku. Ak tam teda jedna električka už stojí, druhá môže za ňou zastaviť." Príkaz však hovorí o tom, že zastávky sú iba pre jedno vozidlo a podľa nášho prieskumu priamo v teréne to takto chápu aj samotní vodiči a druhý vlak v zastávke nezastavujú, prípadne čakajú už pred križovatkou. Ako nás informovala Zuzana Vachová, vedúca odboru marketingu a komunikácie DPB, zavedenie novinky je "krok, ktorý smeruje k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich, nakoľko často prebiehali cez koľajnice, aby stihli spoj".
Jedným z príkladov významného negatívneho vplyvu opatrenia na rýchlosť električkovej dopravy je zastávka Floriánske námestie v smere na Vazovovu, kde sa pravidelne za sebou stretávajú súpravy liniek 5 a 8. Doposiaľ mohli na tejto zastávke zastaviť električkové súpravy za sebou a prejsť cez svetelnú križovatku počas jedného jej cyklu. Teraz musí 2. električková súprava vyčkať na odjazd prvej, až potom môže zastaviť a otvoriť dvere a následne už prejsť počas jedného cyklu križovatky s predchádzajúcou električkovou súpravou nestihne, čím sa vytvára meškanie a nepravidelnosť rozstupov električiek na radiálach. Ak nariadenie zostane v platnosti, situácii nepomôže ani plánované presunutie zastávky do nového prestupného uzla Blumentál.
Ešte horšia situácia vzniká na zastávke Karlova Ves v smere do Dúbravky. Zle navrhnuté riadenie križovatky si v prípade, že sa za sebou stretnú 2 električky idúce do obratiska Karlova Ves, vynucuje, aby druhá električka ostala stáť na svojej výstupnej zastávke dovtedy, kým sa návesť na križovatke pre predchádzajúcu električku "voľno rovno a vľavo" nezmení na návesť "voľno" (rovno), resp. "stoj". Ak príde medzitým 3. električka, smerujúca do Dúbravky, čo nie je výnimočná situácia, musí sa jej vodič rozhodnúť, či zastaví ako 2. v poradí a vystaví sa riziku skrátenia výkonnostných odmien, alebo ostane stáť pred zastávkou, hoci cestujúci by radi vystúpili a nerozumejú, prečo im to nie je umožnené.
Kombinácia zastaraného riadenia križovatiek, za ktoré zodpovedá magistrát, a nového príkazu DPB spôsobí meškanie električiek a nepresnosť celej električkovej dopravy. Zákaz zastavovania dvoch vlakov v zastávke má pritom opodstatnenie na jednotlivých radiálach, kde je žiaduce, aby odchody električiek neboli hromadné, ale rovnomerné, čím môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti. Nový predpis však zaviedol zákaz celoplošne.
Dôkazom nekoncepčnosti je navyše fakt, že pri všetkých nových projektoch výstavby alebo obnovy električkových tratí sú navrhované zastávky s takou dĺžkou, aby sa do nich mohli zmestiť dve súpravy električiek. V prípade platnosti nového zákazu tak budú dlhé nástupištia vybudované zbytočne, čím sa zbytočne premrhajú finančné prostriedky.
Znížená kapacita
V snahe usporiť finančné prostriedky sú od 5. októbra 2013 na najvyťaženejšiu električkovú linku 5 nasadzované počas voľných dní namiesto električkových súprav článkové električky s menšou kapacitou. Okrem úspor sa tým však docieli aj zníženie komfortu prepravy, čo môže mať za následok odliv časti cestujúcich a z toho vyplývajúce zníženie tržieb. V dňoch pred dňom školského vyučovania môžu vznikať situácie, kedy sa cestujúci prestupujúci z vlaku na ŽST Vinohrady do električky ani nezmestia. Navyše počas voľných dní pred dňom školského vyučovania už nie sú na linku 7 vypravované 2 električkové vlaky, ale túto linku obsluhuje iba záložné vozidlo z vozovne Krasňany, samozrejme iba ak je k dispozícii. Železničná stanica Vinohrady čiastočne nahradila Hlavnú stanicu, na ktorú už električky nejazdia, takže od konca roka 2011 na nej vystupuje ďaleko viac cestujúcich železničnej dopravy než dovtedy.
Ak vypadne električka, náhrada nemusí prísť
V rovnakom čase došlo aj k zrušeniu dvoch záložných električiek, ktoré sa nachádzali v Rači a v Ružinove a ich úlohou bolo nahradzovať vypadnuté vozidlá. "Hlavným dôvodom je zefektívnenie prevádzky MHD v Bratislave znížením neproduktívnych výkonov," uviedla Adriana Volfová, hovorkyňa DPB. Ak sa nejaká električka pokazí a všetky záložné vozidlá budú v tom čase hradiť iné prevádzky neschopné električky alebo nebudú dostatočne blízko, spoj jednoducho vynechá. Takáto situácia síce mohla vzniknúť aj doteraz, bola však menej pravdepodobná.
V nedeľu popoludní sa pravdepodobnosť absencie záložného vozidla zvyšuje už spomínaným vypravovaním jedného z nich na linku 7. Cestujúci pri vynechávaní spojov začnú považovať električkovú dopravu za málo spoľahlivú, dôsledkom čoho môžu dať pri svojej ďalšej ceste prednosť individuálnej automobilovej doprave.
Poznámka: Vzhľadom na neukončené vyšetrovanie nehody električiek pri Lafranconi bol odstránený nasledujúci text: Nehodu pri Lafranconi podľa predbežných zistení nezavinilo neopatrné zastavovanie vodiča súpravy, ktorá prichádzala do zastávky za stojacu električku, ale jeho nevoľnosť. Mnohé bratislavské električky sú vybavené tzv. "zariadením mŕtveho muža", ktoré má za úlohu zabezpečiť, aby električka v prípade nevoľnosti, spánku či nebodaj úmrtia vodiča, sama zastavila. Električková súprava T3P #7783+7784, ktorá narazila do pred sebou stojacej električky na zastávke Lafranconi ale napriek jej nie až tak dávnej modernizácii takýmto zariadením vybavená nie je. Logickým riešením by bolo vybaviť všetky električky typu T3P tzv. zariadením mŕtveho muža, DPB však namiesto toho prijal opatrenie, ktoré zopakovaniu spomínanej nehody nijako nezabráni a prispieva k nezanedbateľnému zníženiu priemernej rýchlosti električkovej dopravy.
Andreas.Papak