GIB pokračuje v prípravách na realizáciu prestupného uzla Blumentál a nových trolejbusových tratí.
V roku 2013 sa pripravuje realizácia alebo pokračovanie v príprave viacerých dopravných stavieb, ktoré sa dotknú aj mestskej hromadnej dopravy. Zoznam stavieb spracoval Generálny investor Bratislavy (GIB). Z celkového počtu 9 stavieb sa 6 týka zlepšenia podmienok pre MHD alebo zlepšenia previazania parkovania na MHD. Popisy štyroch z nich prinášame v tomto článku, zvyšné dve sa týkajú trolejbusových tratí na Trenčianskej ul. a Gaštanovej ul., ktorým sme sa už venovali v samostatnom príspevku.
Rekonštrukcia Trenčianskej ul. pre trolejbusovú dopravu
Ako príprava na predĺženie trolejbusovej trate z obratiska Ružová dolina až po supermarket LIDL má byť za 130 tis. € zrekonštruovaná časť Trenčianskej ulice. Súčasťou rekonštrukcie má byť realizácia nového nástupišťa a výstupišťa trolejbusov, rekonštrukcia vozovky aj rekonštrukcia chodníka. Naopak, v rámci rekonštrukcie Trenčianskej sa nezmení súčasný nevyhovujúci stav v križovakte s Ružovou dolinou. Stavebné úpravy tejto križovatky tak, aby mohli cyklisti využívať cyklochodník v stredovom páse bez zosadnutia z bicykla, bude nutné riešiť z iných zdrojov.
Úprava križovatky Hodonínska - Vrančovičova
Za 450 tis. € chce mesto v roku 2014 rozšíriť existujúcu križovatku a zriadiť na nej cestnú svetelnú signalizáciu z dôvodu zvýšenia bezpečnosti a umožnenia lepšieho výjazdu áut z Vrančovičovej v smere do mest najmä v rannej špičke. Zmene by mala padnúť za obeť zeleň. Podľa verzie projektu, ktorú máme k dispozícii, by to malo byť aj na úkor zriadenia samostatného odbočenia pre autá do Vrančovičovej ulice. Aktivisti z Lamača pôvodne navrhovali kruhovú križovatku alebo prebudovanie existujúcej križovatky tak, aby bola zastávka MHD smerom do centra bližšie k priechodom a aby súčasťou stavby boli aj cyklochodníky. Žiadali taktiež nezávislé odborné posúdenie rôznych variantov prestavby križovatky, proti čomu sa však vyjadril Krajský úrad pre cestnú dopravu a magistrátne Oddelenie dopravného plánovania. Vybudovanie CSS je plánované bez preferencie MHD, možno tak predpokladať predlžovanie jazdnej doby liniek 23 30 37 63 92 a 130. Rovnako možno predpokladať zhoršenú dostupnosť zastávky MHD v smere do centra pre chodcov, ktorí v rámci signálneho plánu dostanú len minimálnu dĺžku zelenej.
Trolejbusová trať Patrónka
Rekonštrukcia existujúcej a vybudovanie novej protismernej trolejovej stopy medzi Vojenskou nemocnicou a Patrónkou sa už začali 2. apríla 2013. Ukončenie sa predpokladá do 30. septembra 2013. Stavba bude stáť 1,765 mil. €, z toho iba 5% bude financovať mesto. Podľa našich informácií predložil Dopravný podnik Bratislava návrh na zmenu dopravného značenia, ktoré by malo umožniť prejazd trolejbusov od Patrónky v smere na Kramáre bez zdržaní počas dopravných špičiek. Návrh bude predmetom ďalšieho rokovania medzi kompetentnými orgánmi.
Prestupný uzol Blumentál
Spoločná zastávka električiek a autobusov pred daňovým úradom na Radlinského ulici má vydané územné aj stavebné povolenie a čaká sa na rozhodnutie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPaRV SR) o žiadosti o nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ. Zastávka má byť podľa GIBu tzv. Viedenského typu - s vyvýšením cesty tak, aby tá zároveň slúžila ako nástupište. Otázkou je, ako budú na takto riešenej zastávke zastavovať autobusy, aby bolo možné ich pristavenie k obrubníku a bezbariérový výstup a nástup cestujúcich. Projekt neprevzal ani jeden z troch variantov realizácie zastávky, ktoré mestu predložila Občianska iniciatíva Lepšia doprava v roku 2011. "Po schválení žiadosti uskutoční GIB výber zhotoviteľa stavby a po preverení procesu verejného obstarávania MPaRV SR sa začne s jej realizáciou," píše GIB. Nejasný teda zostáva osud cestnej svetelnej signalizácie a taktiež celkové stvárnenie verejného priestoru Floriánskeho námestia.
Parkoviská P+R
Záchytné parkovisko s napojením na MHD by malo vyrásť pri Cintoríne Ružinov (od 1.5.2013 premenovaný na Cintorín Vrakuňa). Vzniknúť by mala nová riadená ľavá odbočka z parkoviska smerom na Podunajské Biskupice, a to napriek tomu, že neďaleko sa nachádza prievozský most, ktorý umožňuje mimoúrovňové odbočenie. Touto zmenou organizácie dopravy tak paradoxne dôjde k ďalšiemu spomaleniu MHD v dôsledku novej CSS bez preferencie. Súčasťou projektu bude aj prebudovanie zastávky MHD a prímestskej autobusovej dopravy smerom na Podunajské Biskupice. Zastávka bude po novom umiestnená v zastávkovom zálive medzi riadeným priechodom a novou riadenou križovatkou pre výjazd z parkoviska. Momentálne sa zabezpečuje príprava súťažných podkladov na výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie.
Navrhované parkoviská P+R oproti OC Rača a na Zlatých pieskoch nebudú zriadené z dôvodu nesúladu s územným plánom resp. pre vysoké náklady na výkup pozemkov. Informáciu o prípadných rokovaniach s majiteľom parkoviska pri Shopping Palace s cieľom zriadiť parkovisko P+R materiál GIB neuvádza.
Petto
Inak uz kopu jamy pre trakcne stoziare v oboch smeroch.