Pre technické problémy nebude od 1. marca zavedený integrovaný dopravný systém.
Cestujúci si zatiaľ nemôžu zakupovať predplatné lístky Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Preprava na linkách DPB, Slovak Lines a Železničnej spoločnosti Slovensko bude aj od 1. marca realizovaná po starom a v súlade s doterajšími tarifnými podmienkami.
Doplnené o stanoviská Bratislavskej integrovanej dopravy, Železničnej spoločnosti Slovensko a dodávateľa tarifného a informačného systému EMtest-SK.
Dôvodom je problém so softvérom, ktorý by v niektorých prípadoch znemožňoval riadne používanie cestovných lístkov IDS BK. "V priebehu dnešného dňa (28.2.2013) sme boli informovaní jedným z dopravcov, že v posledný deň skúšobnej prevádzky došlo k neočakávaným technickým nedostatkom v softwarovej aplikácii. Problém, ktorý sa na strane dodávateľskej spoločnosti vyskytol, bolo prisľúbené vyriešiť v čo najkratšom čase," uvádza spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID) vo svojom vyhlásení.
Zo stanoviska BID, a.s. (celé znenie nájdete nižšie) vyplýva, že problém sa týka systému pre prímestské autobusy. Zariadenia a software pre tieto autobusy dodáva spoločnosť EMtest, ktorá sa v minulosti zapísala do povedomia v súvislosti s problematickým zavedením tarifného a informačného systému v košickom dopravnom podniku. Softvérové problémy boli zaznamenané u produktov tejto firmy aj v prípade automatov na cestovné lístky. Podrobnosti ohľadom bratislavských softvérových problémov sa pokúšame zistiť u kompetentných. Spoločnosť Slovak Lines nás odkázala na BID, a. s., tá však na naše otázky zatiaľ nereagovala.
Jednou z otázok, ktoré sme položili BID a.s. je, prečo sa o vážnych problémoch so softvérom, ktoré odsúvajú termín spustenia IDS BK na neurčito, dozvedeli cestujúci iba niekoľko hodín pred oficiálnym začiatkom fungovania. Mnohí so zakúpením predplatného cestovného lístka totiž čakali na začiatok marca, aby mohli cestovať výhodnejšie.
Aktualizované 1.3.2013, 9:08 o vyhlásenie BID, a. s.
V priebehu budúceho týždňa bude známy nový termín spustenia I. etapy integrovanej dopravy. Technické nedostatky počas posledného testovania softvéru sú dôvodom oddialenia štartu integrovanej dopravy v Bratislavskom regióne, ktorý mal byť dnes 1. marca 2013.
„Zásadný problém sa vyskytol na strane dodávateľa systému pre prímestské autobusy, o čom nás informoval dodávateľ EMtest-SK a túto skutočnosť následne potvrdila aj spoločnosť Slovak Lines.“ uviedla Zuzana Horčíková zo spoločnosti BID. Podľa nej spoločnosť EMtest-SK pracuje na odstránení nedostatkov. BID ešte včera informovala o týchto skutočnostiach svojich partnerov, ktorými sú kľúčoví dopravcovia v Bratislavskom regióne ako Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines, Železničná spoločnosť Slovensko a Železnice Slovenskej republiky a požiadala ich aby o oddialení štartu integrovanej dopravy informovala v rámci svojich možností cestujúcich. „Dodávateľ nám prisľúbil nápravu počas najbližších pár dní, nový termín spustenia integrovanej dopravy však oznámime definitívne až potom, ako nám bude vedieť garantovať jeho stopercentnú funkčnosť, testovať ho budeme niekoľko dní aby sme predišli podobnej situácii a cestujúcim sa za vzniknuté nepríjemnosti ospravedlňujeme“, povedala Zuzana Horčíková.
Cestujúci sa môžu so svojimi podnetmi obrátiť na BID prostredníctvom mobilu 0911 451 171 alebo mailom na info@bid.sk.
Prvá etapa IDS BK, bude po spustení zahŕňať len predplatné cestovné lístky (PCL) predané po dátume štartu. Rozoznať ich možno podľa údajov na potvrdenke, na ktorej budú uvedené zvolené zóny
Aktualizované 1.3.2013, 13:11 o vyhlásenie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s.
Plánované spustenie Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) v termíne 1. marca 2013 bolo zrušené rozhodnutím koordinátora integrovaného dopravného systému, Bratislavskej integrovanej dopravy, a. s. Dôvodom sú závažné technické problémy na výdajnom zariadení jedného zo zmluvných partnerov IDS BK. IDS je o kooperácii všetkých partnerov. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) preto, aj napriek svojej pripravenosti, rozhodnutie koordinátora plne rešpektuje. Po stanovení nového termínu spustenia IDS BK zo strany koordinátora, budeme verejnosť spoločne informovať.
V Železničnej spoločnosti Slovensko prebiehali prípravné práce na IDS BK v zmysle harmonogramu, ktorý bol priebežne prejednávaný aj s koordinátorom BID, a. s.. O oddialení termínu spustenia IDS BK z technických príčin na strane ostatných zmluvných partnerov sme sa dozvedeli až z oficiálneho stanoviska koordinátora BID, a. s., ktoré nám bolo do spoločnosti doručené až v termíne 28. februára 2013 o 17:43 h. Zamestnanci prvého kontaktu ZSSK boli vyrozumení ešte dňa 28. februára 2013, pričom informácie pre cestujúcich boli na železničných staniciach aktualizované.
Nespustenie IDS BK nemá na zákazníkov ZSSK negatívny dopad v podobe zmeny cestovného poriadku prípadne prepravných podmienok ZSSK. Cestovný poriadok pre IDS BK je už od 9. decembra 2012, a ten ostáva aj spolu s Prepravnými poriadkom (PP) ZSSK naďalej v platnosti. Po zavedení IDS BK, teraz už v náhradnom termíne, sa cestovný poriadok ZSSK meniť nebude a taktiež vďaka duálnej tarife ostanú naďalej v platnosti všetky ustanovenia PP ZSSK.
Po spustení IDS BK ponúkne ZSSK svojim zákazníkom ďalšie možnosti ako využiť jej služby – v zmysle PP IDS BK.
Aktualizované 1.3.2013, 16:33 o stanovisko spoločnosti EMtest-SK, s. r. o.
Samozrejme, že nás vzniknutá situácia prinajmenšom mrzí, ale keď sme si včera okolo obeda robili aktuálnu analýzu stability aplikácie (jednej z viacerých, ktoré boli dodávané, testované a nasadené – predaj v predpredaji na kamenných predajniach, predaj v busoch cez palubáky, predaj a predpredaj cez internet, aplikácie pre automaty, aplikácie pre revízorov a celý kontrolný systém a pod.), racionálnym a zrelým riešením bolo nenasadiť nestabilné riešenie, ale posunú ostrý štart o niekoľko dní s pocitom úplnej aplikačnej istoty.
Bol prijatý pracovný harmonogram, up grade pre úlohy, komunikáciu a zodpovednosť a sme pripravení veci spracovať na požadovanej očakávanej úrovni.
Treba brať do úvahy aj reálie sprevádzajúce projekt – tri typy úplne rozdielnych čipov (MIFARE Classic, DESfire ev1 a SMART MX 12Kb), rôzne úrovne štruktúrovania dát na čipoch, min. 50 subjektov, ktoré systémovo emitujú karty s akceptáciou na pôde BID, termíny uzavretia a riešenia formálno-právnych dokumentov a pod.
Branislav Jurčišin zo spoločnosti EMtest-SK zároveň vyzdvihol spoluprácu so Slovak Lines: Bez ohľadu na detaily riešenia a vzniknutej situácie je zrejmé, že žiadny z dopravcov a ani kompetentných organizácií (VÚC a mesto BA) nemá so situáciou priamo nič spoločné, naopak, prístup a snaha Slovak Lines o úspešné nasadenie systému bola perfektná a úctyhodná.
Dezerter