Dve riešenia uvažujú so zmenou zastávok tak, aby cestujúci nemuseli pri prestupovaní prebiehať cez cestu.
Cestujúci z Dlhých dielov môžu s výnimkou rannej špičky pri ceste do centra a z neho využiť len spojenie s prestupom na zastávke Molecova. Od vzniku sídliska sa napriek nárastu počtu obyvateľov doteraz s nevyhovujúcim prestupovaním nič zásadné neurobilo.
Prebiehanie cez cestu
Po vystúpení z autobusov sa najskôr prebiehalo cez cestu na električky na zastávke Segnerova, po vybudovaní trolejbusovej trate sa prebehovanie presunulo na Molecovu. Niektorí cestujúci v snahe stihnúť električku, trolejbus či autobus a skrátiť si tak dobu cestovania, prechádzajú cez cesty mimo priechodov, na červenú a preliezajú zábradlie. „Je to do istej miery pochopiteľné, pretože stavebné a dopravné riešenie ľudí núti k obchádzkam a dlhému čakaniu na zelenú. Za ten čas sa môžu len bezmocne prizerať, ako im odchádza spoj MHD, od ktorého sú vzdialení len niekoľko metrov,“ hovorí Ivan Bútora z Lepšej dopravy.
V roku 2007 vtedajšie vedenie mesta a DPB nevyužilo príležitosť na zlepšenie podmienok, keď sa v súvislosti s výstavbou trolejbusového obratiska a supermarketu Lidl upravovala križovatka Karloveskej a Molecovej ul. V tom čase bolo spracovaných viacero návrhov priblíženia električkových a autobusových zastávok.
Nevyhovujúci prestup doteraz vytvára tlak na zriaďovanie priamych autobusových liniek zo sídliska až do centra súbežne s električkovou dopravou. Jedným z dôvodov požiadaviek sú zdĺhavé a nebezpečné prestupy na Molecovej a pod Mostom SNP.
Čo sa navrhuje
- priblížiť zastávky električiek, trolejbusov a autobusov tak, aby pri prestupoch nebolo nutné prechádzať cez Karloveskú ani Molecovu ul.
- zvýšiť bezpečnosť pri prestupovaní a zároveň znížiť časové straty cestujúcich
- zvýšiť plynulosť jazdy trolejbusov a autobusov – menšie zdržanie pre MHD
- skrátiť prestupnú vzdialenosť aj medzi linkami 28 29 a 33
- zlepšiť pohodlie cestujúcich vybudovaním zastávkových prístreškov adekvátnych ich počtu
- zriadiť cyklocesty
- zlepšiť kvalitu verejného priestoru – viac zelene, úspornejšie riešenia zodpovedajúce dobe
- automobilovú dopravu obmedziť iba v nevyhnutnej miere, avšak v súlade s deklaráciami predstaviteľov mesta o podpore predovšetkým MHD a cyklistickej dopravy
- celkovo ponúknuť také riešenie, aby MHD bola reálnou alternatívou k autám aj na Dlhých dieloch
Návrhy chcú priblížiť zastávky električiek, trolejbusov a autobusov
Tému zlepšenia podmienok prestupovania na zastávke Molecova opäť nastolila Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Prichádza s dvomi priestorovo šetrnými riešeniami, ktoré bez väčších stavebných úprav dokážu vyriešiť problémy v prestupnom uzle.
Prvé z možných riešení uvažuje s umiestnením zastávky trolejbusov a autobusov hneď vedľa súčasnej polohy zastávok električiek. Takéto riešenie možno nájsť napríklad v Zürichu, čo dokumentujú obrázky 1 a 2. Cestujúci v smere do centra po vystúpení z autobusu alebo trolejbusu prejde cez jediný pruh bez križovania s dráhou áut a dostane sa na nástupište električky. Analogicky bude postupovať v opačnom smere pri prestupovaní z električky na trolejbus alebo autobus.
„Pri prestupovaní v smere do centra mesta sa tak cestujúcemu ušetrí presun cez 1 riadený priechod, pri ceste na Dlhé diely cez 3 priechody. Cestujúci idúci zo supermarketu na Dlhé diely bude musieť prekonať už len jeden riadený priechod namiesto súčasných piatich,“ povedal Bútora.
Pri takomto návrhu sa v smere do centra automobilová doprava neobmedzí, v smere do Karlovej Vsi dôjde k redukcii počtu jazdných pruhov, avšak ich kapacita bude vzhľadom na reálne využitie overené dopravným prieskumom dostatočná.
Druhé riešenie je podobné, no zastávku električiek, trolejbusov a autobusov v smere do Karlovej Vsi posúva do oblúka bližšie k Devínskej ceste. „Tým sa umožní neredukovať počet radiacich jazdných pruhov pred križovatkou s Molecovou ul., čím môže zostať zachovaná súčasná kapacita križovatky pre autá,“ hovorí Karlovešťan a spoluautor riešenia Ľubor Illek.
Vďaka priechodom pre chodcov sa aj naďalej cestujúci dostanú zo zastávok do najbližších objektov – supermarket, výšková administratívna budova a gymnázium – prejdením porovnateľnej vzdialenosti ako pri prvom variante. V smere do centra je riešenie rovnaké ako v prvom variante.
Zlepšiť by sa mal aj prestup z trolejbusov na linky 28 a 29
Okrem zmien v samotnej zastávke Molecova iniciatíva navrhuje aj ďalšie zlepšenia. V priestore obratiska trolejbusov pri Riviére navrhuje zriadiť zastávku trolejbusov pre skrátenie a uľahčenie prestupu na autobusové linky 28 a 29 v smere Devín a Devínska Nová Ves. V časti Molecovej ul. sa v smere na Karloveskú ul. navrhuje zriadiť buspruh, a to tak, aby bol garantovaný prejazd vozidlám MHD v rámci jedného cyklu križovatky.
V súvislosti so zmenou sa navrhuje zatrávniť električkovú trať a na zastávky doplniť také prístrešky, ktoré zohľadňujú veľké množstvo cestujúcich na nich stojacich. Obe riešenia uvažujú aj s doplnením cyklociest v nadväznosti na priľahlé cesty, objekty a Moravsko-dunajskú cyklistickú cestu.
„Občianska iniciatíva Lepšia doprava návrhy predloží magistrátu, mestskej časti a Dopravnému podniku Bratislava na posúdenie. V súvislosti s prioritou Európskej únie podporovať verejnú osobnú dopravu a nemotorovú dopravu iniciatíva vidí priestor pre čerpanie eurofondov na takéto zlepšenie previazania jednotlivých druhov MHD a zlepšenia cyklistickej dopravy,“ uvádza iniciatíva v tlačovej správe.
TeBeCe
http://bratislava.sme.sk/c/6623106/prioritou-mestskych-casti-je-najma-doprava.html
"Prioritou Karlovej Vsi je okrem iného aj vybudovanie svetelnej križovatky medzi ulicami Vrančovičova-Hodonínska"