Na Štefánikovu ul. by sa mohla vrátiť električka

Štúdia navrhuje obnoviť rýchle spojenie Hlavnej stanice a centra so zachovaním zelene a revitalizáciou verejných priestorov.

Téma stavu priestoru pred Hlavnou stanicou a jeho revitalizácie rezonuje už mnoho rokov. K nej sa vlani pridala aj téma zastavenia električkovej dopravy na najväčšiu bratislavskú stanicu. Veľkú prestavbu predstaničného námestia plánuje firma Transprojekt. Daňou za revitalizáciu priestoru majú byť veľké nákupné a obchodné priestory, menej zelene, širšie ulice a viac áut. Termín začatia výstavby nie je jasný, firma má od mesta prenajaté pozemky do roku 2016.

Magistrát medzitým plánuje prostredníctvom eurofondov budovať električku z Petržalky na Hlavnú stanicu. O trase medzi Kamenným námestím a stanicou sa zatiaľ nerozhodlo. Uvažuje sa buď o modernizácii trate na Špitálskej ulici a pokračovaním cez areál fakultnej nemocnice na Hlavnú stanicu alebo o smerovaní cez Obchodnú ulicu.

Efektívnejšia a lacnejšia alternatíva

Neformálne združenie Tram Štefánikova si myslí, že prestavba predstaničného námestia a výstavba električkovej trate medzi Kamenným námestím a Hlavnou stanicou sa dajú zrealizovať podstatne lacnejšie a citlivejšie k životnému prostrediu než sa v súčasnosti navrhuje. „Naviac je možné centrum a stanicu spojiť kratšou a rýchlejšou trasou,“ dodáva líder združenia Erik Žiak. Spolu so spolupracovníkmi preto spracoval alternatívnu štúdiu riešenia oboch aktuálnych tém – revitalizácie Hlavnej stanice a spojenia kapacitnou MHD do centra.

Štúdia navrhuje obnoviť električkovú trať z Hurbanovho nám. cez Suché mýto, Hodžovo nám. a Štefánikovu ul. na Hlavnú stanicu. Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená.

Navrhovaná električková trať by mala mať zastávky na Suchom mýte, pri SAV a na Hlavnej stanici priamo pred staničnou budovou. Zo Suchého mýta by mala pokračovať stredom Hodžovho nám. a Štefánikovej ulice. Cestnej doprave by sa mal ubrať v každom smere jeden pruh, no ten beztak mesto plánuje vyhradiť ako buspruh. Projekt navrhuje premávku autobusov po električkovej trati ako je to bežné v Európe i vo svete. V križovatke SAV sa má okrem zriadenia električkovej zastávky predĺžiť aj súčasná autobusová zastávka, na ktorú sa momentálne nezmestia ani dva kĺbové autobusy či trolejbusy.

Predstaničné námestie: pohodlné prestupy a zeleň

Najpozoruhodnejším úsekom projektu je predstaničné námestie (od 1.8.2012 Nám. Franza Liszta). Nová trať by mala byť vedená v rovnakých miestach ako sa nachádza dnešná nepoužívaná trať, no mala by sa dostať až priamo pred staničnú budovu, aby sa skrátili pešie presuny od električiek k vlakom a naopak. Priblížené majú byť aj autobusové a električkové nástupištia navzájom.

Novodobé prístavby k historickej staničnej budove majú byť odstránené a nahradené novou budovou v severnej časti stanice. Vzniknúť by tak mohol reprezentatívny priestor hodný európskej metropoly. Budovy Múzea dopravy majú zostať zachované a naviac môžu byť prístupné priamo z námestia.

Novinkou má byť prepojenie stanice s dnešnou zastávkou MHD Sokolská na Pražskej ulici. Tá je aj dnes rovnako blízko k staničnej budove ako zastávky MHD na prestaničnom námestí, no cesta k nej vedie okľukami cez železničné pozemky s nevyhovujúcim povrchom, kadiaľ je zakázané prechádzať. Hlavná stanica by sa tak stala prístupnou aj pre všetkých, ktorí cestujú linkami MHD po Pražskej ulici.

Napriek tomu, že navrhované riešenie predstaničného priestoru obsahuje množstvo zelene, naďalej zostáva plocha zhruba 10000 m2 pre prípadné zámery investorov. Odporúčaná je však taká výstavba, aby ťažila z výbornej dostupnosti mestskej, regionálnej aj diaľkovej verejnej dopravy a úmerne tomu budovala iba nevyhnutný počet parkovacích miest.

Chodci a cyklisti ako priorita

Štúdia brala dôraz aj na pešiu a cyklistickú dopravu, čo je potrebné nielen v zmysle odporúčaní Európskej únie a približovania sa k mestám s vysokou kvalitou života, ale aj dôležité pre trvalo udržateľnú mobilitu v meste. Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest – na Nám. Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ul. a Hodžovom nám. s napojením na historické centrum. Spracovatelia nezabudli ani na prístrešok na bicykle pred Hlavnou stanicou.

Na niektorých miestach (napr. Suché mýto, Leškova ul. a Nám. Franza Liszta) má zaniknúť časť parkovacích miest, pri Hlavnej stanici však majú vzniknúť dve nové parkoviská určené pre krátkodobé parkovanie.

Projekt pozerá aj do budúcnosti

Pôvodná električková trať po Štefánikovej ul. (Foto: Eugen Lazišťan)

Súčasťou štúdie sú simulácie križovatiek Hodžovo nám. a SAV, aby bolo preukázané, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ku kolapsu dopravy, a to ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže. Videá zo simulácií je možné nájsť nižšie.

Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu (električka schopná jazdiť aj po železničných tratiach), štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na Hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku, ktorá by bola výrazne rýchlejšia než súčasná trať cez Karlovu Ves.

Kompetentní by mali triezvo zvážiť možnosti financovania

Združenie Tram Štefánikova pripravovalo štúdiu vyše roka. „Veríme, že kompetentní zvážia súčasné finančné možnosti investora prestavby stanice, mesta, kraja a štátu, a prednosť dostane také riešenie, ktoré je skutočne reálne. Reálne nielen z hľadiska investícií, ale aj z hľadiska údržby a prevádzky, aby nedopadlo rovnako ako súčasná električkovú trať na Hlavnú stanicu a celkovo súčasný predstaničný priestor,“ hovorí Erik Žiak.

Štúdia na záver apeluje na triezvosť pri rozhodovaní o riešení Hlavnej stanice i električky: „Bratislava nepotrebuje ďalšie projekty podzemných dráh, ktoré by nakoniec nikdy neboli realizované, ani ďalšie predimenzované stavby s negatívnym dosahom na zeleň a kvalitu života v centre mesta. Práve návrat ku skromným a účelným riešeniam s najlepším pomerom úžitok/náklady v duchu hesla ‚menej je viac‘ korešponduje aj s marketingovým sloganom ‚little big city‘, ktorým sa Bratislava prezentuje.“

Kontakt na autorov: tramstefanikova@gmail.com

Simulácia križovatky Hodžovo nám.

Simulácia križovatky SAV

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Lina111 #55:
Ano, stala by menej, sucasne by bola ovela menej efektivna.

Tento "vymysel" sa tam zmesti, pozri si tie vizualizacie (aj s podkladom) a ponukne dlho chybajuce spojenie cez Stefanikovu.
Mam taky dojem, ze rekonstrukcia existujucej trate by stala ovela menej ako tento vymysel. Neviem si dost dobre predstavit, ako to tam chcu narvat ?
zase ta trat cez areál fakultnej nemocnice??? ?
uz to hodne dlho nie je fakultna nemocnica, ked uz ide o to...
a toto ked niekto moze mysliet vazne, tak co uz...
Napad je to dobry, ale co myslite tym ze tie nove pristavby zburaju. Mate na mysli tu velku vstupnu cast? Ak hej tak je to blbost, lebo potom ta stanica bude este mensia. Racej nech eliny idu len okolo zilinskej na hlavnu ako keby mala mat 5x5 m
Tiez mi je smutno za elinou na Hl. stanicu, od zrusenia trate som nuteny chodit do roboty pesi, lebo byva na Zabotovej. Pamatam na casy, ked som chodil do skoly na Zochovu elinou po vtedy Obrancov mieru. Na elinu by som radsej zabudol a radsej by som z Amer. namestia vybudoval troleje po Stefanovicovej pre trolejbus. Aj to raz bolo, ked chodil trolejbus po Stefanovicovej. Je to aj o mnoho lacnejsie, lebo napajenie 600 V je tam, staci zrusit elektrickove troleje a nainstalovat pre trolejbus bez vacsej upravy ciest.
Jozef ❗
Reakcia na: ronyrony #48:
Nie je to irelevantny problem, cielom by malo byt aby elektrickova draha mala co najspolahlivejsiu prevadzku. Ked budes trat trat cez miesta kde je vyssie riziko uzavierky tak je to recept na problem. Rovnako mas dlhsi usek bez alternativy (= nizsia flexibilita). Dalej, z Banskobystrickej len tazko vyhodis auta, skor by tam musela byt elektricka sucastou jazdnych pruhov - opat vyssie riziko problemov. A zapchy. O tom ze v uzle SAV by si mal ovela horsie prestupy.

Spravne to chapem ze chces kvoli (horsej) variante urvat dobru polku namestia pred Hodzovym namestim??
Reakcia na: 810zssk #42:
Bol by som zvedavý, ak by vyskúšali absolútnu preferenciu električkovej dopravy na celom území Bratislavy, ako by to dopadlo ... či by to vyvolalo väčší rozruch ako zriadenie bus pruhu na Štefánikovej ?
teraz nevypadava? to je irelevantny problem.
napojenie na Hodzovom? ved som to napisal. postav sa pri sluzobnej brane do pionieroveho palaca a otoc sa pohladom smerom k suchemu mytu. Tadial.
Reakcia na: ronyrony #46:
A teraz si predstav ze pri kazdom proteste pri Urade vlady by vypadla elektrickova doprava na stanicu, tak ako vypadavaju trolejbusy na Kolibu. A ako by si to na Hodzku napojil? A vobec, co je na tomto variante akoze lepsie?
daleko lepsia trasa: (napojenie na existujucu trasu - nezastavany priestor) zilinska, nam. slobody, banskobystricka, tam napojenie na povodnu trasu smerom cez Suche myto k Michalskej.

Pretoze elektrickova doprava je dobra a trasa je vynikajuca, kludna, rovna, dost priestoru tak pred uradom vlady ako aj pri pionierskom palaci, nemoze v tom byt vobec ziadny problem a hlavne zastavky budu mat blizko. Ide o idealne prepojenie, ktore vyuzije najma znicenu trasu smerom na Hlavnu stanicu, ktora je uz v likvidacii bez nahrady a aktualne ju uz nahradzuje dalsia siet sukromnych budov s kancelariami 🙂
Reakcia na: lupask #41:
Tento projekt je alternatívou voči projektu zástavby (nie prestavby) priestoru pred stanicou.

Projekt od IPR vôbec nie je riešením zlého stavu námestia - je to asi niečo podobné, ako keby sme mali špinavé auto a namiesto toho, aby sme ho vyčistili, tak to auto darujeme niekomu inému. A kopa ľudí bude ešte tlieskať, že super, vyriešili ste problém, nemáme špinavé auto. Čo na tom, že auto už nemáme vôbec ?
Reakcia na: lupask #41:
A to naozaj ešte niekto verí v to, že prestavba (či skôr živelná zástavba) Nám. Franza Lista aj reálne bude?
Reakcia na: lupask #41:
Predpokladam ze linka 1 cez Stefanikovu a 2 cez Stefanovicovu?
Reakcia na: Petto #39:
Nie je to idealny stav. Ale proste su krizovatky (tie najvacsie) kde aj elektricka bude musiet cakat, ak nebude mimourovnova.

Tento projekt, akokolvek je uzasny a som zanho, neriesi 1 zasadnu vec - a sice planovanu prestavbu Hlavnej stanice. Tam sa totiz ak dobre pamatam vobec nepocita s tym ze jedneho dna by tie elektricky mohli chodit aj cez Stefanikovu...
a ake by bolo linkovanie v pripade pridania tejto trasy?
Reakcia na: Petto #39:
Šancová je v koordinácií už od Račka, tam ide poobede súvislý dopravný prúd. Takisto celé SAV všetky jeho časti museli byť vzájomne skoordinované aby autá nestáli tam kde na to nemajú miesto. Preto električka vyšla tak, ako vyšla. Keď budeme tam kde v Nemecku, tak večer a nedele ráno tam môže mať električka všade plnú preferenciu a tých pár áut sa môžestopnúť v ľubovolnom čase podľa potreby.
Aj v textovej časti sa to presne píše. Že tu sú namodelované pevné signálne plány, ale jednoznačne sa odporúča všade dobudovať slučky resp. iné prvky detekcie vodiziel a v mimošpičkových časoch riadiť križovatku, alebo aspoň jej niektoré časti, dynamicky.
Preferencia pre elektricky zo Stefanikovej smerom na HS ci opacne 0 bodov - na kazdom semafore stoja - t.j. take bratislavske. Ale inak pekny navrh ?
K tym spojkam, ono ked sa clovek pozrie aj na ine mesta, je vela trati tzv. manipulacnych, ktore maju svoj zmysel pre vybudovanie. U elektriciek totiz nie je moc moznosti kolizii, a tudiz pri polovici z nich (krizovatky) ak sa nejaka vyluci, je mozne teda naplanovat obchadzkovu trasu. Napr Praha v poslednej dobe prerabala niektore krizovatky, a aj ked linky toto nevyzaduju, na 2 posledne robenych (Palackeho a Flora) sa montoval isty smer ktory nebol (na palackeho odbocenie od karlova na jiraskovo nam, a na flore rovny smer od olsanskych hrbitovu na orionku). Zmysel? Manipulacne jazdy, vyjazdy z vozovne ci moznosti ineho linkovania v pripade vyluk. v BA je takych miest ako nas* tych.... A nic. Tu napriklad pri zakolajovani sancovej, stefanikovej, a imricha karvasa pretiahnutie k nivam a cez nivy na safko (odtial pripojka do Prietrzky) by si sice vyziadalo mega nakladov a uplne nove prelinkovanie, avsak umoznilo by radikalne odlahcit iste prepravne prudy (Racianske Myto-Hlavna stanica, Hodzovo namestie - Hlavna stanica, Petrzalka-Centrum, a pod)
dufam, ze sa to zrealizuje...dobra myslienka, zial opat nie z mesta vratit eliny na Stefanik street..