Buspruh pomohol najmenej dvom tretinám cestujúcich.
Bratislavská samospráva v spolupráci s členmi komisie pre verejnú dopravu testovala dnes (27.9.2012) počas rannej dopravnej špičky premávku na ceste z Petržalky od zastávky MHD "Hálova" cez Most SNP, Hodžovo námestie až na Štefánikovu ulicu po križovatku pri Slovenskej akadémii vied (SAV). Testovanie bolo spojené s monitoringom dopravy na úseku jednej z najfrekventovanejších ciest, kde bol počas Európskeho týždňa mobility vytvorený dočasný BUS pruh.
Komplexné merania budú pokračovať do konca tohto týždňa (30.9.) a následne vedenie mesta vyhodnotí experiment, rozhodne o miere zavedenia BUS pruhu do praktickej podoby. Pri záverečnom hodnotení budú použité nielen údaje z praktických meraní, ale taktiež informácie z palubných počítačov vozidiel MHD pred a počas experimentu.
Jazda mestskou hromadnou dopravou trvala pred vyznačením BUS pruhu v rannej špičke 14 až 15 minút. Pri dnešnom testovaní trvala cesta z petržalskej zastávky "Hálova" k budove SAV na Štefánikovej ulici autobusom 9,5 minúty, teda autobus išiel v súlade s cestovným poriadkom. Cestovanie hromadnou dopravou bolo reálne rýchlejšie o cca 5 minút vo vyhradenom pruhu ako bez neho. Jazda autom v tom istom čase trvala na testovacom úseku 15 minút. Okolo zastávky Aupark pred nájazdom na Most SNP prešlo za 10 minút 386 áut a len v každom deviatom aute boli minimálne dvaja cestujúci. Prechádzajúcimi autobusmi sa za ten istý čas prepravilo viac ako 900 ľudí, teda približne dvakrát viac ako autom. Vyhradený experimentálny BUS pruh pomohol cestujúcim v MHD skrátiť jazdnú dobu do práce či školy o tretinu času.
Významnejší rozdiel v jazdnom čase vozidiel MHD oproti autám bol nameraný priamo na Štefánikovej ulici. Prejazd týmto úsekom trval vodičom áut približne 10 minút, vozidlám MHD trvala jazda 2 minúty. Vo vzniknutej kolóne stálo približne 50 áut. V rannej špičke prechádza týmto frekventovaným úsekom každých desať minút v priemere 9 vozidiel hromadnej dopravy (autobus, trolejbus).
Tieto čísla ukazujú, že mestská doprava prepraví v čase najväčšej dopravnej špičky okolo 700 cestujúcich, a v takom istom časovom intervale sa individuálne v aute prepraví maximálne 130 ľudí. Hromadnou dopravou sa tak prepravilo len na Štefánikovej ulici 5-krát viac ľudí ako autom, čo má nezanedbateľný vplyv na kvalitu životného prostredia.
44