Mesto pripravuje veľké projekty na obnovu tratí, električiek aj trolejbusov

Ak sa podarí realizovať ambiciózne ciele, MHD v Bratislave čaká revolúcia.

Na budúcnosť verejnej dopravy v Bratislave sme sa počas prezentácie električky Bombardier Flexity Outlook spýtali Hlavného dopravného inžiniera mesta Tibora Schlossera.

Modernizácie električkových tratí

Mesto sa chystá na modernizácie električkových tratí. Niet sa čo diviť, veď moderná električka Bombardier kvôli nevyhovujúcemu stavu tratí nemohla ísť do Karlovej Vsi, Dúbravky a ani cez Americké námestie. Mesto chce preto požiadať Európsku úniu o podporu.

„Pod modernizáciou môžeme chápať horizontálne, vertikálne usporiadanie tratí, vylepšovanie geometrie tratí, môžeme vylepšovať aj úroveň trate – napríklad zatrávnenie trate ako na Záhradníckej ul.,“ vysvetľuje Schlosser. Modernizácia sa môže týkať aj zavedenia skutočnej „tvrdej“ (absolútnej) preferencie električiek a takisto zavedenia informačného systému na zastávkach.

Samotné zatrávnenie električkových tratí pomáha pri ich odhlučnení, čo môžeme počuť na úseku električkovej trate na Záhradníckej ulici. Aj nové električky sú tiché, a ak idú po zatrávnenej trati, hluk sa ďalej znižuje. „Pre príklad sa môžme pozrieť do Francúzska alebo Nemecka, kde električky na takýchto tratiach vyrábajú hluk viac zvonením, pretože električka je taká tichá, že ju ľudia nepočujú.“ Schlosser tým narážal na obavy niektorých obyvateľov Petržalky z hlučnosti vozidiel. „Štandard je 50 decibelov, keď rozprávame, to je 60 decibelov.“

V rámci modernizácie sa má pripraviť projekt Račianskej radiály, kde sa uvažuje nad rekonštrukciou už od Račianskeho mýta. „Chceme upraviť aj vstup električkovej trate do Račianskeho mýta (...) tak, aby zastávky mali šírku 3 metre, aby v každom smere boli minimálne dva jazdné pruhy a do mesta zachované tri jazdné pruhy.“ Pod modernizáciu by mala spadať aj úprava „esíčka za Detvianskou“, na ktorom pre malý polomer oblúka môžu jazdiť električky rýchlosťou len 15 km/h, čím strácajú drahocenné sekundy.

Na rozdiel od Račianskej radiály by sa modernizácia trate v Dúbravke mohla začať takmer okamžite. „Až po konečnú máme projektovú dokumentáciu hotovú, treba ju len spustiť,“ hovorí Schlosser. Súčasťou zmien by malo byť aj zatrávnenie zvršku koľajovej trate. Preveruje sa aj možnosť rekonštruovať trať v úseku tunel – obratisko Karlova Ves.

Nové električkové trate

V rámci stratégie pravdepodobne zostane Dúbravská a Račianska radiála iba na rozchode 1000 mm rovnako ako Vozovňa Krasňany. „Musím priznať, že sme dostatočne odvážni, možno dostatočne drzí, ale predstavte, že by sme mali trať Tomášikova – Zátišie, teda spojenie troch radiál, Račianskej, Vajnorskej, Ružinovskej. Predstavte si, že by električka šla po Dunajskej a cez Nivy do Prievozu. Teraz riešime električku do Petržalky, ale nechceme zostať len na Jantárovej ceste. Predstavte si, že by električka mohla ísť cez Šintavskú a Jiráskovu. Alebo na druhú stranu cez Nám. hraničiarov a k Technopolu. Alebo ďalšia trať k nemocnici na Antolskej.“ Plánuje sa aj prepojenie tratí na Špitálskej a Radlinského ul. cez areál Fakultnej nemocnice, čím by vznikla možnosť otáčať električky zo všetkých radiál v tomto uzle.

Okrem novej trate do Petržalky s duálnym rozchodom by mohla vzniknúť aj nová trať z Devínskej Novej Vsi cez pripravovanú štvrť Bory s napojením sa na železnicu smer Hlavná stanica. Táto trať by už bola budovaná s rozchodom 1435 mm. „Problém je dohoda so železnicou, pretože vieme, že táto trať je najviac vyťažená a nedokážeme v týchto podmienkach do tejto trate zatiahnuť aj MHD. Budeme potrebovať tretí tunel, rekonštrukciu Hlavnej stanice a tromi koľajami skapacitniť trať do Devínskej Novej Vsi.“ Do úvahy to pripadá o 4 – 5 rokov. Strategické rozhodnutia podľa Schlossera musí urobiť ministerstvo.

20 nových električiek do roku 2015, ďalších 50 do roku 2020

Mestu sa možno podarí prelomiť bariéru, ktorá mestám na Slovensku na rozdiel od Českej republiky, Maďarska a Poľska bránila využívať eurofondy na obnovu vozidiel elektrickej mestskej dopravy.

„Rokuje sa s ministerstvom dopravy o objeme, koľko električiek by výrobcovia v Európe dokázali do roku 2015 dodať.“ Podľa Schlossera to môže byť 20 – 25 súprav. Predpokladom je zakúpenie obojsmerných nízkopodlažných električiek s dverami na oboch stranách, a to aj vo výhľade.

Pripravuje sa verejná súťaž na 70 električiek, z ktorých by mala byť prvá časť dodaná do roku 2015, ostatné dodávky by mali byť rovnomerne rozložené do roku 2020 tak, aby v budúcnosti nedošlo ku skončeniu živnotnosti všetkých vozidiel naraz.

V hre je aj nová technológia Primove. „Tieto vozidlá pracujú na báze magnetickej indukcie a v centre mesta by nemuseli mať trakčné vedenie.“ Európska únia je podľa Schlossera ochotná podporiť aj takýto projekt. Systém bez trolejového vedenia je žiaduci tam, kde nie je možné alebo je nevhodné umiestniť stožiare trolejového vedenia – napríklad na námestiach, pred historickými budovami a na peších zónach.

80 nových trolejbusov do roku 2015

Na Slovensku máme momentálne trolejbusy v piatich mestách, okrem Banskej Bystrice a čiastočne Prešova je drvivá väčšina vozidiel dávno po životnosti. „Strategicky rokujeme so všetkými mestami a chceli by sme dať spoločne jednu požiadavku na ministerstvo dopravy, aby podporilo všetkých päť. Chceme prechádzať tomu, aby vznikol falošný konkurenčný boj medzi mestami na Slovensku.“

V Bratislave by sa mali vymeniť dve tretiny vozidlového parku. To predstavuje 80 vozidiel, z nich 50 kĺbových a 30 dvanásťmetrových. Aj tento projekt by mal byť financovaný z eurofondov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Tak tomu sa povie ambiciozne plany. Bodaj by sa aj vsetky naplnili. 🙂
Až moc ambiciózne plány... Budeme radi, ak do 2015 dodajú tých 20 električiek a ak do roku 2020 spravia trať na Hlavnú stanicu a do Dúbravky 😛 a nieto Primove 😃
Ozaj a kde nechali predĺženie Ružinovskej radiály k Avionu?
Projekty su to pekne a je hlavne dobre, ze sucasne vedenie mesta na rozdiel od minuleho ma koncepciu, predstavy a zdravy rozum pokial ide o dopravu. Druha vec je aby sa to aj realizovalo. Zaklad je nech je v 2014tom v plnom prude vystavba trate na Bosakovu (idealna by bolo aj nacate pokracovanie k Technopolu) a tie nove vozidla... nech je do volieb aspon nejaka realizacia.
az som sa musel stipnut ci este nespim ☺ fajn, ze je nejaka koncepcia, radsej ambiciozne plany ako ziadne...iba ma zaujima, ci naozaj 30 solo a 50 klbovych t-busov (ci by to nahodou nemalo byt naopak)?
Reakcia na: Ttom #5:
Skôr by ma zaujímal výrobca 😃 Určite to bude buď Soplaris alebo SOR 😃 V lepšom prípade Syfilis 😕
ja si myslim ze Sor na 99 %...aj ked samozrejme by som rad videl Solaris...len nebude tych 30 ks solo trochu malo? lebo 15Tr(M) su v lepsom stave aj mladsie, ale zase aspon by mohla byt 208, 212 prip. aj 204 klbova
Reakcia na: Ttom #5:
Nemalo. Jednak ešte na DD treba nejaké 2, takže pri tendri by mala byť podmienka že u časti pomocný dieselagregát, potom niektoré súčasné sóla chceme nahrádzať kĺbmi (plánovaná nosná linka 208+212 Cintorín Ružinov - Voj. Nemocnica má byť komplet kĺbová), potom sa plánujú nové trate (a napr. do Avionu by som sólo voz neposielal...) a v neposlednom rade treba nahradiť dnešné 15Tr(M), lebo ak teda budú možnosti tak po GO treba počítať životnosť 6? 8? rokov a potom voz vyradiť a nie posielať na druhú GO.
aha a este jedna otazka pre tych co vedia viac? vsetky tie eliny by mali byt obojsmerne ci len tych prvych 20-25 ks?
Reakcia na: Mike #8:
tak pravda, ze tie klby sa iste zidu a z tych 14 Tr je tych 14 ks ci kolko novostavba, takze vydrzia dlhsie..no kazdopadne ak by toto vsetko vyslo tak sa velmi tesim ? jedina pripomienka mna ako cestujuceho je ta obojsmernost elin (uz som to tu rozoberal a bol som znoseny pod ciernu zem, takze nejdem do toho zabrdat radsej znova ) ?
a ja zas vravim, ze uverim, ked uvidim. aj toto vedenie mesta uz prezentovalo vsakovake plany a potom polovicu z nich nerealizovalo pre peniaze a druhu polovicu urobilo zle. to je z mojej strany len metafora, ale pozrime sa na zavadzanie novych liniek, napr mojej oblubenej 64, alebo nepreferenciu elektriciek... ale ked sa podari, budem stastny ako blcha.
Reakcia na: Ttom #5:
Prečo naopak? Budúce linky 33, 62, 71 a 72 ti zožerú dosť kĺbov. Ďalej máš veľa Škodoviek 14Tr, ktoré po GO majú v pláne dojazdiť až po roku 2020, netreba podceňovať kvality trolejbusov po generálke aj napriek ich nenízkopodlažnosti. (nehovorím, že všetky opravy sa podarili, na to sú to však odborníci, ktorí posúdia technický stav jednotlivých vozidiel)


Trolejbusy, ktoré absolvovali pseudo VP v Banskej Bystrici to teoreticky s ťažkosťami potiahnu ešte 2-3 roky.
Reakcia na: Peter6607 #12:
povodne sa myslim prezentovalo 35 ks novych solo a ziande klbove ak si dobre pamatam, preto som sa pytal ? uz mi to Mike vysvetlil a aj sameho ma to potom napadlo, ale dik ?
Reakcia na: Ttom #13:
Pôvodne to čo údajne nachystalo bývalé vedenie DPB že kompletné podklady pre tender tak ten mal byť na 35 sólo a 35 kĺb, spolu 70 ?
Ešte by ma zaujímalo či a kedy je v pláne spojiť DD so zvyškom mesta. V žiadnom článku sa totiž nenachádza ani zmienka.
Reakcia na: Mike #14:
Minule vedenie? To rovno napis ze 35 30Tr a 35 31Tr ?
Reakcia na: Peter6607 #15:
Ako mohli by, to je pravda, vsak aj tak uz v poslednej dobe tu jazdi viac 15Tr(m) ako 25Tr 🙂
Jedina pripomienka, ak by bola niekedy v buducnosti toto pravda, tak nech su tie vozidla KLIMATIZOVANE preboha. Zijeme v 21. storoci.
Reakcia na: Ttom #7:
Ani nesranduj prosím ťa... radšej by som videl 27tr a 28tr... Alebo si viete predstaviť CapaCity trolejbus? To je pre BA asi sci-fi 🙂
Reakcia na: Mike #8:
Nebolo by lepšie podiahnuť do Avionu radšej elinu ako tbus?
Reakcia na: 19roman97 #20:
Elina tam podľa územného plánu má ísť (síce je to tam uvádzané ako nosný systém ale to sa dá zmeniť), tbus nie (aj keď aj to sa dá zmeniť.) Podľa mňa tam a do Pharosu, ktorý vyrastá za diaľnicou, majú opodstatnenie oba systémy. Ale kto to kedy zaplatí a vybuduje, to je scifi....

#15 Peter6607: To je v pláne cez St. Grunty, keď sa nejako rozumne prepoja na Molecovu. Tá mimoúrovňová križovatka je scifi, možno sa to postupne zmení na úrovňovú priesečnú..
Reakcia na: Mike #21:
Cez St. Grunty? ? ?
Po tych problemoch so SORmi, ktore uz sam vyhlasil aj Ftacnik by to bol klinec do rakvy, ak by sa kupili dalsie karoserie NB18 hoc aj s elektromotorom od Skody.
Reakcia na: Petto #23:
V BA je možné všetko 😉
To sa uz zvolebnieva, ci ako ??? ? ?
Reakcia na: Mike #21:
Este stale ich nepresli tie Stare Grunty? Inak je to skoda, Molecova je ako stvorena na MUK.
Reakcia na: Mike #21:
tie stare grunty ich dufam uz konecne prejdu, trolej pre DD treba potiahnut v trase sucasneho busu na stanicu a na obsluhu intrakov spravit odpocku na obratisko sucasnej 39 (a keby zatrolejovali este aj nabrezie a staromestsku, tak 1. mozu spravit trolejovu 31 a 2. vyriedit elektrickove zastavky na subeznej trase
Reakcia na: Petto #23:
SOR vyhrá, pretože je to najlacnejšia ponuka. Osobne neviem o tom, žeby v Prešove boli s 31Tr za ten rok nejaké problémy, to sa skôr 25Tr po troch týždňoch začínali porúčať.

Takže čo navrhuješ, opäť raz vodu kázať a piť víno, a urobiť tender, kde určitých uchádzačov automaticky vylúčime?

K električkovým tratiam: električku z Devínskej by som skôr riešil tak, že pri Boroch vylezie na železničnú trať, a na stanici v Lamači z nej zlezie a pôjde ďalej po Lamačskej, Brnianskej, Pražskej a Štefánikovej až do centra. Tak by napríklad vznikol aj priestor na vybudovanie spojky na Harmincovej ulici.

A čo sa týka spojky v areáli Fakultnej nemocnice na Americkom námestí, tak nebolo by výhodnejšie vybudovať blokovú slučku na Májkovej, resp. Americkom námestí?

Reakcia na: Solider #28:
Rozmýšľam, do ktorého mesta sa s ponukou vozidla prihlásil SOR. Vždy to bola Škoda Electric. Onehdá som v jednom článku čítal, že Škoda ponúka 26/27Tr alebo 30/31Tr podľa toho, ktorý z nich lepšie spĺňa požadované kritériá... Avšak ak je kritériom o jedny dvere viac ako býva štandard, tak potom nie je o čom.
No,tak uvidíme koľko percent s toho splnia.Osobne sa mi páči zatrávnenie tratí ale tam kde kopíruje autobus električku by som uvítal vybetónovanú trať aby tam mohol vojsť Bus a tým by sa umožnilo lepšie prestupovanie.Tak ako to funguje aj inde vo svete.
Príklad: Dúbravka smer po Damborského by tak mohli urobiť,tým pádom by nemuselo byť toľko zastávok na jednom danom mieste.No a tých miest je viac.
"Plánuje sa aj prepojenie tratí na Špitálskej a Radlinského ul. cez areál Fakultnej nemocnice"
aha, tu som pochopil kolka bije ? ? ? ad psychiatria... ?
btw, uz ked planuju, mohli by vediet, ze hodne dlho je to nemocnica univerzitna, to asi tak odraza, ze ako o tom vie aj druha strana, ked planuju trat ze pozemok niekoho druheho, mohli by aspon vediet ze kto to je, lebo FN uz v Bratislave dlho ziadna neexistuje ?
"V hre je aj nová technológia Primove. „Tieto vozidlá pracujú na báze magnetickej indukcie a v centre mesta by nemuseli mať trakčné vedenie.“"
jasne, jasne... jazdia tu pomaly historicke vozidla, ale DPB musi snivat o nejake magnetickej indukcii... trate sa poslednych 20rokov len redukovali, ale my nesmieme byt pesimisti, musime byt rovno megalomansky a planovat vsetko mozne... nepostavili sme ani 1 trat do petrzalky, rovno 4 tam musime planovat ? ? ?
neuveritelne, vie vedenie tohto mesta a dopravneho podniku aj nieco ine ako produkovat megalomanske bludy - metro, magneticka indukcia, nechcu rovno maglev??? tunel od filialky do petrzalky, teraz rovno 5 petrzalkskych radial a trate krizom kde len cloveka napadne... a samozrejme nevedia CI VYROBCOVIA BUDU STIHAT VYRABAT ELEKTRICKY tak ako by Bratislava schela objednavat... ja skapem od smiechu ? ? ?
Reakcia na: eripmav #32:
Milej zlatej, mozno ti to uslo, ale existuje aj taka vec ktora sa vola fyzika. Ta sposobuje napr. to, ze ak niekde chceme stavat, musi tam byt miesto... aj preto je potrebne planovanie... 5 radial v Petrzalke dnes naozaj realnych nie je. Ale mozno o 20 rokov bude a preto im uz dnes musime zachovat miesto...
Reakcia na: 810zssk #33:
ano, ano, planovanie v Bratislave, to obzvlast ide...
to vidim, krasne sa naplanoval koridor pre elektricku pozdlz Karadzicovej,
aj pri prestavbe krizovatiek sa mysli na buducu elektricku, ako napriklad krizovatky Kosicka/MlynskeNivy, tam je vsetko predpripravene na pripadnu buducu trat... presne tak ako napriklad na Mileticovej...
planovanie na papiery ide tito bludnym stvoram vo vedeni mesta naozaj kraaaaasne...
lenze planovanie je o tom, ze uz davno dopredu viem co kde bude, a ten plan je v kazdom pripade realny... a ked napriklad rekonstruujem velku krizovatku, tak to tam na to pripravim...
nepredavam pozemky, nedovolim vystavbu... no, zaujimave je, ze nic z toho sa v Bratislave nedeje...

v kazdom pripade, mozno planovat radialy je fajn...

najkurioznejsie su tie perly o tom, ako nevedia ci vyrobca bude stihat dodavat elektricky, alebo to preburanie sa cez areal univerzitnej nemocnice, aby sa mohla nova trat napojit na neexistujucu trat na hlavnu stanicu ? lebo ta trat na hlavnu stanicu dovtedy sa samovolne rozpadne nez to bude realne ?
a hlavne napajanie vozidiel magnetickou indukciou! dufam ze uz myslia na to a planuju ako prerobia K2S na napajanie magnetickou indukciou...

prepacte, ale v dnesnej situacii ak by som bol vo vedeni mesta a niekto sa zacne v pracovnom case co i len sekundu zamyslat nad magnetickou indukciou ako napajanim elektriciek, tak do sekundy leti... to je asi zly vtip... v casoch ked nam tu premavaju historicke kusky rekonstruovane K2S musi byt taky clovek asi uplne mimo... ale byrokraticka uradnicka hnida ktora sa cely zivot zivy tym ze "planuje" a produkuje bludne plany, myslienky, ktore vzivote nebudu realizovane a su naprosto zbytocne a je za to platena z dani...
Reakcia na: eripmav #34:
Tie pocty vozidiel suvisia s tym, ze doteraz mala Bratislava z EU fondov na elektricky 0 (slovom nula) €. Po zlyhani statu pri cerpani eurofondov je tu zrazu dost velky balik, ktory sa ale musi minut v tomto programovacom obdobi. Takze je logicke, ze sa ho snazia rozdelit na taky pocet elektriciek, ktory je mozne fyzicky do 2015 mozne vyrobit a na ine projekty.
Strategicky rokujeme so všetkými mestami a chceli by sme dať spoločne jednu požiadavku na ministerstvo dopravy, aby podporilo všetkých päť. Chceme prechádzať tomu, aby vznikol falošný konkurenčný boj medzi mestami na Slovensku.
Co to znamena? To akože iné mesta aby nahodou nerobili projekt, aby vyhrala BA?
Reakcia na: OBUS #36:
Navrhujem navrat na zakladku, specialne do tej casti kde sa prebera citanie s porozumenim... jasne sa tam pise ze chcu dat SPOLOCNU poziadavku, aby ministerstvo podporilo VSETKYCH pat miest...
Reakcia na: 810zssk #26:
Tak ja píšem, čo je v územnom pláne, lebo asi podľa toho by sa malo stavať.. resp. na stavbu ktorá je v rozpore s územným plánom by sa nemalo vydať stavebné povolenie.. maximálne ako na dočasnú stavbu (ako el. do Petržalky, ale to nie je riešenie...).. a teraz:
zakreslime teda do územného plánu trolejbusovú trať po trase 32ky? teoreticky by to šlo, možno podjazd v Mlynskej pod diaľnicou bude slabé miesto...
alebo zakreslíme do úp trať po nábreží cez Staromestskú na Hodžovo, alebo nebodaj cez Dost. Rad na Nivy? toto neviem či niekto seriózne navrhne alebo ešte nebodaj odsúhlasí... toľko spomínaný súbeh s el...
Keď sa čo i len jeden z týchto plánov splní do roku 2020 tak osobne vyhľadám Ftáčnika a Schlossera a pripijem si s nimi nechutne drahým šampanským a poďakujem im za ich úspech a priblíženie Bratislavy k moderným západným mestám ?
Reakcia na: Mike #38:
Vsak ja to nevycitam tebe... akurat si myslim, ze viest to cez Stare Grunty je trochu blbost 🙂
Reakcia na: roman2 #39:
ja si myslim ze univerzitna nemocnica uz tajne pripravuje trat cez svoj areal ? elektricky budu chodit cez hlavny a jediny vchod z Mickiewiczovej ulice, prudkym odbocenim zo Spitalskej, nasledne prejdu arealom a tunelom (financovanym z EU fondov ako sucast transeuropskeho zeleznicneho TGV koridoru Pariz - Bratislava) popod kridlo neurologie a psychiatrie na Radlinskeho ulicu ?

a na kamennom namesti nevymienaju vyhybky, ale pripravuju ten elektromagneticky prenos energie do novucickych elektriciek K2S pripravenych na elektromagneticky prenost, aby nemuseli tak malebne krasne kamenne namestie spatit tie nechutne stlpy a trakcne vedenie ?
Reakcia na: eripmav #41:
kedze rajonom UNB pracovisko Stare Mesto je Karlova Ves, si myslim ze elektrickova trat cez areal aj s priamou linoku z Karlovej Vsi je plne v zaujme UNB, a navrhujem tu vytvorit aj obratisko, miesta je tu dost, a predlzit sem linku 6
pre autorov stranky: nechcete obnovit SCI-FI sekciu??? myslim ze tento clanok je inspiraciou na minimalne 10 dielov...
prve elektricko-sanitky na pracovisku Stare Mesto Univerzitnej Nemocnice Bratislava...
Maglev v Bratislave...
vyrobcovia nestihajuci plnit objednavky elektriciek pre Bratislavu...
Reakcia na: Solider #28:
Nechytať prosim za slovíčka.
Škodovka si svoju povinnosť splnila pri 25 Tr , pravdepodobne sú spoľahlivé elektromotormi aj 30,31 Tr. Ale obe karosérie už naozaj nie do Bratislavy, neustále nejaké "citelisacke poruchy" , SORácke problémy - rám, otrasný nepraktický interiér - viacmenej žiadne NP sedadla, klíma zlá, vetranie ešte horšie. Toto ti fakt nevadí ???

čo sa týka tbus trati ..... kde je spomínané zatrolejovanie 32ky, ďalej perspektívny Lamač???
nevidím tam ani požiadavku aspoň 2 " duobusov".
Zacinam ponimat vazne podozrenie ze erimpav je vysokosofistikovany, ale inak obycajny troll...
Reakcia na: eripmav #41:
Add1:Ja len nepochopím, na ktorú Máriu chce Schlosser spraviť trať v Medickej záhrade (kde inde,jedine ak zbúra satrú nemocnicu) ? S prepáčením rozmrdáme jeden z mála parkov v meste len preto,aby sme spojili električkové trate?Fakt super ? Aj to málo zelene čo v centre je dáme do p....Vivat Bratislava ?
Add2:Predstaviť si vieme všetci to spojenie troch radiál.Otázka znie prečo,ale zrušili tú električkovú odbočku Vajnorská-Trnavská-Miletičova?Prepojenie takto úplne haslo...Jedine ak spravia "skratku" z Ružinovskej radiály do Rače na spôsob Astronomická-Tomášikova-Vajnorská-Riazanská-Račianska-Komisárky ? To už si viem predstaviť ?
Reakcia na: roman2 #46:
Co s tym ma Medicka zahrada? Nikto nechce trat cez Medicku zahradu.
Reakcia na: roman2 #46:
Inak Tomasikova (s eventuelnym pokracovanim na Prievozsku) by bola velmi logickym krokom, dufam, ze sa nad tym zacne vazne uvazovat.
Reakcia na: 810zssk #47:
ale okolo UNB prac. Stare Mesto resp. priamo v nej je tiez pomerne udrziavana a hodnotna zelen, ktora je navyse chranenym arealom spolu s parkom medzi Avionom, Americkym namestim, nemocnicou a Radlinskeho ulicou...
neviem ci chcu stavat tu trat takto:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=5555236
asi takto...
ale v tom pripade ide o znacnu likvidaciu parku, rozdelenie dvoch casti nemocnice elektrickovou tratou... v tomto trasovani netreba sice nic burat (jeden svedsky domcek, ktory vidno aj na satelitnych snimkach, na popisnych nie), ale mysliet si ze je realne spravit trat tak, ze na oboch stranach trate budu budovy nemocnice je nic ine nez tazky fail...

prosim vas, priznajte si, ze cele toto je tak vhodne do silvestrovskeho vidania, alebo ako tazke sci-fi kombinovane s tragikomediou aku tu b BA uz roky vidime... Metro! TEN-T koridor Pariz-Bratislava-Mars... a podobne...
Reakcia na: 810zssk #47:
A ten park pri lekárskej fakulte sa jak volá potom?Trať na Americkom stačí len zrekonštruovať nič viac,neviem si predstaviť v okolí nemocnice a lekárskej fakulty nejakú "zlošukoidnú" trať bohvie kade, bohvie kam ? jedine ak podzemnú alebo nadzemnú čo by sa dosť podobalo na Bratislavu.Keď hyzdiť Staré mesto tak poriadne ?
Reakcia na: roman2 #50:
medicka zahrada:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=5555270

verejny park na americkom namesti:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=5555271

park v arealy nemocnice:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=5555272
kadial to asi srandisti z futurologickej sekcie magoriatu chcu viest ?
Reakcia na: roman2 #50:
No ten park rozhodne nie je Medicka zahrada, to je rozlohou trochu ina kava ?
Reakcia na: 810zssk #48:
Myslím,že teraz je na mieste uvažovať nad električkou do Petržalky a nie nad nejakými sci-fi fantasmagóriami tratí cez Dunajskú,Nivy,Prievozskú až po pre mňa za mňa na Dolné hony ? ? ?
Reakcia na: 810zssk #52:
Sorry sekol som sa ?
Reakcia na: eripmav #51:
Dobre som si myslel,že medická je tá pri Ul.29.8. ?
Podľa môjho a "zlošukoidného" plánu p.Schlossera to vidím tak,že zrovnajú zo zemou medickú záhradu aj s lekárskou fakultou, a aby toho nebolo málo tak zrovnajú aspoň jeden z tých menších parčíkov na druhom a treťom linku ?
Reakcia na: roman2 #53:
Tu sa nezhodneme. Podla mna treba mat jasnu koncepciu ako sa ma kolajova doprava rozvijat. Jasne ze to vsetko nepostavime za dva roky, ale musi byt jasne kam smerujeme. Nie ze sa robi X malych projektov ktore su vzajomne uplne nekoordinovane.
"Mestu sa možno podarí prelomiť bariéru, ktorá mestám na Slovensku na rozdiel od Českej republiky, Maďarska a Poľska bránila využívať eurofondy na obnovu vozidiel elektrickej mestskej dopravy."

len aby sme sa z toho sna nezobudili priskoro... ?
Reakcia na: Petto #44:
Príde to, čo si objednáš. Ak si objednáš najlacnejší autobus v najlacnejšej výbave, nemôžeš očakávať, že Ti príde nemecká Setra. Ak sú v SORoch lacné tlmiče, odzrkadlí sa to na tom, že rám viac trpí, ale ak sa aj niekto napriek tomuto nedostatku ženie cez rozbité cesty a priecestia v plnej rýchlosti, nemôžme sa diviť, že sa autobusy pomaly rozpadajú. Interiér môže vyzerať nepraktický, ale za danú cenu je primeraný. Klíma a absencia dvojitého stmaveného zasklenia je neschopnosťou objednávateľa, nie výrobcu. Samozrejme je to aj o servise, dnes sa už nedá všetko opraviť kladivom a nitovačkou.
Reakcia na: 810zssk #56:
to je cista pravda!
trba jasnu koncepciu, jasny plan, ktory bude uz aj v oficialnych dokumentoch ako uzemny plan, naprosto presne treba vediet kde pojde trat, aka, kolko bude stat... a nie len trat ale aj cesty, inzinierske siete a podobne...

a presne tieto veci tento pamflet naprosto nesplna...

lebo tu kazdy sniva a sniva a sniva... ano, bolo by to pekne mat trat na Tomasikovej... a vedia tito snilkovia ze stredom Tomasikovej ide kanalizacny kolektor? je to pekne pozriet sa na mapu a povedat si, tu by sa hodila trat... ale to je take planovanie na urovni 4 rocneho decka, toto presne predviedol magistrat... ja ked som mal 4 roky tak som tiez snival kde by mohli chodit elektricky...

ako je to so stavbou elektrickovej trate nad kanalizacnym kolektorom??? maju vobec odpoved na tuto otazku???
vsak to nie je plan toto, to su fantasmagorie... a v tom je problem...
neexistuje ziadny konkretny plan!!!! planom sa mysli na centimeter presne naplanovane tu pojde trat, tu pojde cesta, tu pojde chodnik, tu bude strom, a nie len to!!! planovanie mesta uz davno nie je 2D, ale je 3D... cize plan je aj to, ze tu je kanalizacia, tu je vodovod, plyn, kolektor pre kable elektricke a telekominikacne... pre boha, vsak toto vsetko je zaklad planovania...
toto je naozaj na smiech, na smiech so slzami...
toto mesto sa 20rokov ruti ako neriadena strela a tak to aj vyzera... miesto realny a podrobnych planov, ktore sa postupne plnia sa tu zivia fantasmagorie v obrysoch ze "tu by bolo fajn viest elektricku" a zivelne sa kde tu nieco postavi ako Apollo a okolite krizovatky, Mileticova, Zahradnicka, Sitina, Patronka...

"naplanovat" ze zastavky na Racianskom myte maju mat aspon 3 metre a treba tam aspon 2 jazdne pruhy pre auta, to nie je planovanie, ale to je elementarna samozrejmost, na ktoru dojde aj nadanejsi ziak 1. triedy ZS ktory sa zaujima o dopravu...
planovanim by bolo, keby uz konecne niekto nacrtol ako bude to Racianske myto vyzerat, a samozrejme aj s riesenim INZINIERSKYCH SIETI... tu si to kazdy predstavuje jako Hurvinek valku... preklady inzinierskych sieti su casto najvacsou polozkou stavby v meste... kto nema jasno v tomto, akoby ani nic nemal... a to nehovorim o majetkovom vysporiadani radsej uz ani...
"sa uvažuje nad rekonštrukciou už od Račianskeho mýta" ???
to vaaaaazne???
naozaj na tom magistrate su nesmierne bystry ludia, oni si vsimli ze na Racianskom myte je situacia horsia ako v Indii... kedze som v Indii bol, tak mozem porovnavat...
naozaj ludia ani v Indii nestoja na 10cm priestoru zastavky medzi elektrickovou tratou a jazdnymi pruhmi aut na cervenu ani v Indii, a nebodaj na jednom z najfrekventovanejsich dopravnych z hladiska MHD aj IAD a pesich uzlov uz vobec nie...

prepacte, ale toto nie je ziadny plan a koncepcia a uz vobec nie ambiciozna...

pravda je totiz zrejme taka, ze rozsirenie nastupneho ostrovceka a priestoru pre cakanie pred priechodom z ostrovceka Rac. myto smer Raca pri zachovani 2 jazdnych pruhov do Race pre auta si totiz celkom zjavne vyzaduje PRELOZENIE TRATE...
a tu uz ti mentalni invalidi na magistrate doplanovali...
Reakcia na: Solider #58:
Ja viem, je to aj chyba mesta alias DPB ale zároveň aj SORu že taký paškvil dokáže vyrobiť, len aby uspel cenovo.
Reakcia na: Petto #61:
Situácia v podnikoch tiež nie je taká ružová, aby si mohli dovoliť nakupovať menej autobusov za vyššiu cenu.
Inak zamyslal sa niekto nad tym, ze kto nam da love na tych 50 novych "virtualnych" NP električiek? EU fondy chcu len na tych 20-25.
Reakcia na: Petto #63:
A na to si ako prisiel? EU fondy maju byt na vsetko.
Reakcia na: d3k0 #65:
Ved vsade sa vyhlasovalo o 20-25 cez EU fondy, no tu je zrazu na imhd info o 70 vozidlach.
Reakcia na: Petto #66:
Kde sa vyhlasovalo, kolko vozidiel chce mesto obstarat do roku 2020?
Reakcia na: 810zssk #56:
Malé projekty sú tie reko to je jasné,ale čo s tými veľkými?Veľký projekt je jednoznačne trať cez Old bridge do Petržalky.To je nad slnko jasné,že to jednoducho potrebujeme.Potom je tú ten projekt prepojenia Dúbravky a Bôr.Neviem v akom štádiu je celý projekt Bory,ale podľa toho čo som videl a čítal o tom tak to bude jednoducho vyžadovať nejakú trať.O tom by sa malo začať debatovať čím skôr nech sa potom radiála nestavia po kolaudácii jednotlivých administratívnych a obytných zón.V čase keď tam budú bývať nájomcovia a obyvatelia.Tak ako to býva občas zvykom v tomto štáte a meste.
O tej električke okolo Nív a cez Prievozskú by som nateraz neuvažoval.Neviem ako si to Schlosser predstavuje,že kam až to chce potiahnuť,ale rozhodne by som tomu neprikladal nateraz taký silný dôraz.To nech radšej rozmýšľa o prepojení Zlatých pieskov a Komisárok
Reakcia na: d3k0 #67:
Vo viacerých denníkoch, na markíze sa hovorilo, že budú chcieť vysúťažiť cez EU fondy práve 20-25 vozidiel bez udania časového horizontu. Toto o r. 2020 a 70 ks čítam na imhd po 1.krát ?
Reakcia na: eripmav #59:
Bohužiaľ je tu jeden žalostný fakt a ten je,že plán verejnej dopravy v meste bol vypracovaný niekedy koncom 80tych a začiatkom 90tych rokov (v čase keď sa začalo a prestalo stavať to metro) a v tom projekte boli plány celej elektrickej trakcie.Odvtedy sa ani lístok nepohol.Hanba!
S tým čo si napísal sa nedá nesúhlasiť,to je sci-fi príbeh,ktorý by nenapísal ani Steven Spielberg ?
Reakcia na: roman2 #68:
Lenze ked o nej nebudes uvazovat teraz tak v buducnosti sa budes moct pozerat na uzemie kde ju nebudes mat kde postavit. Opakujem: Treba KONCEPCIU. To neznamena ze to ideme hned projektovat. Len si spravme dokument kde sa popise ake trate chceme do buducnosti (horizont 50 rokov) + doplnme to do UP nech je rezerva na vybudovanie. Nic viac nateraz nechcem.

Inak Prievozska a Nivy by tu elektricku potrebovali omnoho viac ako Vajnory.
Reakcia na: Petto #69:
Radi prinasame informacie ako prvi 🙂 Ostatni sa totiz nepytali dostatocne konkretne 🙂
Reakcia na: Mike #38:
Myslím, že T trať cez Mlynskú dolinu by sa mohla postaviť, aj keď nie je v ÚP (v novom alebo po ďalších ZaD už snáď bude). Nevidím právny dôvod, prečo nie. Jedine ak nie je v ÚP ako verejnoprospešná stavba, tak môže to skomplikovať proces, ale inak je ten výklad čudný. A to sa týka aj cyloktrás.
Reakcia na: d3k0 #72:
Tak aspoň vidím spoľahlivosť našich médií, ale ani ma to veľmi už neprekvapuje. A to by malo byť všetkých 70 električiek obojsmerných ? To mi príde zbytočnosť.
Reakcia na: roman2 #68:
prepojenie ZL. pieskov a Komisárok ❓ to aktuálne nemá zmysel, nakoľko to vedie územím nikoho... mesto má snahu stavať trate tam, kde chýbajú dnes...

Eripmav: čudoval by si sa, aké sú projekty s UNB...
Reakcia na: Petto #74:
a kto to tvrdí ❓ predstavený bol zámer, v ktorom sa hovorí o 70ks električiek, z nich prvých 20 bude určite obojsmerných, ostatné zrejme jednosmerné... takisto medzi TB budú aj nejaké s pomocným agregátom...
Reakcia na: roman2 #68:
Zhodneme sa, že najdôležitejšia je momentálne trať do Petržalky. Číslo dva v dôležitosti je však určite trať na Mlynské nivy. Je tu obrovské množstvo existujúcich biznis centier, na urbanizáciu čaká aj územie Twin City. Táto trať má potenciál aj čo sa týka juhovýchodného predĺženia smerom na Podunajské Biskupice/Vrakuňu a možnosti obsluhy P+R parkoviska, prípadne ukončenia prímestských autobusových liniek. Je na zváženie, či na Mlynské nivy prísť po Dostojevského rade alebo po Dunajskej, ja som skôr za druhú možnosť, najmä kvôli lepšiemu napojeniu na hlavnú stanicu a severné oblasti mesta, pričom z Petržalky a Dúbravky je to len o máličko dlhšie. Zároveň sa vytvorí prestupný uzol v prirodzenom centre mesta na Kamennom námestí, čo umožní oživiť túto lokalitu.

Samotná ET Bory musí byť podmienená alternatívnou traťou do centra. Ak sa len predĺži trať z Dúbravky, vznikne extrémne dlhá radiála so všetkými nevýhodami (čo sa stane v prípade nehody pri tuneli?). Riešením môže byť buď nová električková trať Hlavná stanica - Patrónka - Harmincova, alebo strojkoľajnenie trate 110 a obsluha Borov tramtrainom, prípadne hybrid - tramtrain z Borov cez Dúbravku a od Tesca Lamač po železničnej trati. Extrémne dôležité v tramtrainovom riešení je napojenie na mestskú sieť na Hlavnej stanici - toto súčasný projekt prestavby (zástavby) Predstaničného námestia znemožní ❗

Prepájania radiál sú dôležité aj vo východnej časti, omnoho rozumnejší koridor v prvej etape však je Tomášikova ako Rača - Vajnory. Jednak vedie omnoho zastavanejším územím a taktiež umožňuje prepojiť 3 (alebo 4, ak rátame aj Mlynské nivy) radiály namiesto dvoch.
Reakcia na: Salomon #30:
mne sa napriklad to zatravnenie trati z technickych dovodov az tak velmi nepozdava, obmedzuje to moznosti udrzby, otvorene strkove lozko (s gumenymi priecestiami) nie je zasadny problem podbit, vymenit opotrebovane kolajnice a pod. (to ze sa to v sucasnosti nerobi a vzdy sa pocka az kym sa trat rozpadne je druha vec, ale ak chce mat mesto dlhodobo funkncu kolajovu dopravu tak by sa aj tento pristup mal zmenit)
Reakcia na: si #78:
Veď je to pevná jazdná dráha, čo tam chceš podbíjať?
Reakcia na: VLK #75:
Trať jednoznačne chýba v Petržalke.Uznávam tie Zlaté piesky sú teraz bezpredmetné ?
Reakcia na: VLK #76:
Ono to vyjadrenie predsa len bolo spred mesiaca (hovorilo sa, ze aj vyhladovo budu vsetky elektricky obojsmerne), mozno sa nieco za ten mesiac uz zmenilo.
Reakcia na: tr3mp #77:
Tak dnes som čítal,že sa chystá výstavba komplexu Čulenová.To Twin City je podľa mňa ešte na dlho ? Pán boh vie kedy sa vôbec začne stavať.Na čom to celé stojí?Podľa plánov už mala byť hotová aspoň nová autobusová stanica s nákupným centrom!
Ja by som tú trať neviedol cez Dunajskú.Možno by som ju strihol zo Šafka cez Dostojevského a pri VÚB banke by odbočila na Prievozskú a ďalej smer CR prípadne pri protihlukovej stene by sa rozdelila na dva smery.Jedna linka cez Vlčie hrdlo na P+R (pre ľudí smerujúcich od Dunajskej Lužnej) s pokračovaním po Kazanskej na Dolné hony a druhá po Gagarinke na konečnú cintorín Ružinov.
Ak by chcel niekto prestúpiť v centre na električku na hlavnú tak by prestúpil na Šafku.Pravdepodobne to vyjde tak,že bude linka z Bosákovej cez Štúrovú,SNP,Obchodnú na Hlavnú stanicu (aspoň tak mi to logicky vychádza). Ak budú chcieť ísť ľudia z Nív na Hlavnú stanicu tak povedzme linkami 21,210 (ako teraz) s dobrými intervalmi spojov alebo trolejbusmi na Rajskú respektíve smer Hodžovo nám.Ešte ma však napadla taká myšlienka:Prešo neviesť linky 202 a 205 po Dunajskej a na Kamennom námestí by sa spravil prestup na hrane s elinami.Pri Kyjeve by odbočili do prava na Rajskú a na Cintorínskej by mali konečnú (tam kde dnes) len iným smerom.Jediné čo by sa spravilo by bola nová trolejbusová trať na Dunajskej,Štúrovej&Kamennom nám.

K tej trati z Borov: Tram train nie je zlá voľba,musela by sa však spraviť nejaká štúdia ako to sformovať a spojiť s Hlavnou stanicou a s prestupom na električky s "našim"1000mm rozchodom.Trasa cez Patrónku je dobrý nápad no stále je ti ten otáznik ako a kde spojiť tram-train.

Trať Tomášikova: eripmav to vyjadril jasne...Inžinierske siete sú problém a prekládka je nákladnejšia pomaly ako samotná výstavba trate
Reakcia na: roman2 #82:
Trať na Mlynské nivy, tak ako si ju predstavuje mesto, zosobnené v tomto prípade hlavným dopravným inžinierom, nemá viesť po Prievozskej a Gagarinovej. Na tej má zostať trolejbusová doprava, vylepšená vyhradením BUS pruhu. Električková trať má ísť po Mlynských nivách až na ich koniec, teda po Hraničnú ulicu. V budúcnosti potom ďalej južne a cez oblasť Domových rolí do PB/Vrakune.
Reakcia na: VLK #76:
To ale treba šotoušom vyšpecifikovať už v prvej informácii. ?
Reakcia na: tr3mp #83:
To je potom čistý fail ? Tak či tak bude kopírovať trolejbusy od Ul.29.8. po protihlukovú stenu ☺ Tie dva smery by som uprednostnil pred trolejbusmi a všetci by boli spokojní.Trolejbusy keď tak ťahať cez Apollo do Petržalky do Ovsišťa
Reakcia na: tr3mp #83:
Predpokladám že v nedávno schválenej UŠ Mlynské Nivy západ žiadna zmienka o el. trati nie je..
Reakcia na: tr3mp #77:
Toto keby vyslo tak je super. Predpokladam ze trat Mlynske nivy este na papieri nie je, ze?

Inak pokial ide o trat po Prazskej, napojenie by sa dalo spravit aj po reko stanice v okoli zastavky Predstanicne namestie - vznikla by tam podzemna krizovatka a prestupny uzol. Nevyhoda by bola ze zastavka Hlavna stanica by pre zacinajuce linky bola inde ako pre linky iduce z Patronky. Zacinajuce by stali tam kde dnes akurat pod zemou, linky z Patronky by stali cca v priestore zastavky Sokolska. Skusim to nakreslit do Gugl mapy ked budem na PC.
Reakcia na: roman2 #85:
Z toho čo je napísané nižšie mne vychádza, že súbeh bude od Kamenného po zastávku Košická (smer Prievozská).
Reakcia na: 810zssk #87:
A keby sa pod tým IPR centrom riešila električka tak, ako v Linzi pod stanicou, tak by aj končiace vozidlá aj tie pokračujúce na Pražskú mohli mať zastávku na jednom mieste... Ďalej by sa dalo pokračovať podzemne až po úroveň Hroboňky, kde by sa dala trať TT prepojiť so železnicou, zatiaľ čo ET by pokračovala stredom (okrajom?) Brnianskej až po Patrónku. Či by ďalej do Dúbravy pokračovala ET z Patrónky, alebo by sa niekde za Tescom odpojila trať TT nechávam na zváženie (priestorové, ekonomické, prevádzkové...) iným.
Reakcia na: roman2 #85:
Pokiaľ máš na jednej radiále (Prievozská + Gagarinova) už vybudovanú infraštruktúru pre MHD a ešte je priestor pre jej kapacitné posilnenie a zefektívnenie (BUS pruhy + komplet kĺbová výprava na 208), aký zmysel by malo investovať do jej komplet náhrady inou infraštruktúrou? Na druhej starne v osí Mlynských nív od Košickej nemáš žiadnu verejnú dopravu, len kopec povrchového parkovania, pričom to je rozvojové územie.
Reakcia na: ufo #79:
na pevnej jazdnej drahe podbijat nemusis, ale kolajnice zoderies a permanentne navaranie tiez nie je ziadna vyhra....
Reakcia na: roman2 #82:
inzinierske siete su sice problem, ale tak mozes nad kanalizacny zberac prelozit cestu pripadne hladat ine trasovanie kolajiska ako v strede, kde je vola tam je cesta (a tento kolajovy prepoj by mal vyznam v kolajovej sieti hlavne pri obojsmernosti vozidiel aby sa eliminovala zranitelnost radial....
Reakcia na: roman2 #85:
Súbeh by bol (pri súčasnom stave siete) od Rajskej po Košickú. Ja by som išiel však ďalej a spravil súbeh električiek a trolejbusov aj v úseku Dunajská - Nám. SNP - Štefánikova. Vytvorilo by to omnoho lepšie možnosti prestupov (202 vs. petržalské a dúbravské električky, 202 vs. autobusy na Hodžovom, Kramáre vs. električkové linky v centre). Rozhodne by súbeh v takomto úseku mal väčší zmysel, ako zrušenie trolejbusov na Gagarinovej a ich náhrada električkami.
Ako sa tu pekne stavaju vzdusne zamky 😃
A k typom, vzhladom na to kto bude gestorom pre EU fondy (defacto pan pociatke) tak trofle budu musiet byt Sorky a myslim si, ze aj elektricky budu musiet byt od Skody... samozrejme bude sa argumentovat specifickymi podmienkami v Bratislave a na zapadne pomery zlym stavom kolajnic a tak tieto podmienky zvladne jedine elektricka od Skody. Stejna pisnicka jako v Praze.
Tie Sorky ma nijak neseru, aj tak by bol navyber len shitelis alebo Sor a skutocne radsej Sor. No predstava, ze tu bude 15T alebo mozno este horsie 14T... katastrofa. Tusim radsej T3 😃
Reakcia na: Ámos #94:
Bohuzial mas asi pravdu. Inak moze byt 14T ci 15T na nas rozchod ?
Reakcia na: Petto #95:
Fuj velebnosti... 14T ? To radsej ostat pri tych historicakoch co tu jazdia... Sak to je jak detske ihrisko
Reakcia na: 19roman97 #97:
Lenže aj tie historičáky raz zhnijú ? a čo ich nahradí?Dovtedy to SOR vyrieši tak,že na karosériu NB18 urobia električkové nápravy a nad kabínu vodiča spravia prípravu na pantograf a výzbroj s motorom pôjde smerom ku ku kĺbu ? A máme na svete exkluzívny typ pre Bratislavu Škoda SOR NB2020T ? ? ? ?
Reakcia na: roman2 #98:
Lenže 100x radšej Soplaris ako 14T 😃
Reakcia na: 19roman97 #99:
To hej ?
Reakcia na: Ámos #94:
zase iba plky, hlúposti a výlevy... pán si asi nevšimol, že tu akosi nebola na ukážku Škoda... a pre krátkosť času na dodávku to nebude môcť byť nič, čo by sa ešte malo vyvíjať, takže vyzerá to na výber z toho, čo už existuje, a na 1000mm toho až toľko nie je...
Reakcia na: VLK #101:
aky vyvoj? 15T moze mat rozchod od 950 po 1524mm.
Reakcia na: tr3mp #83:
suhlas, napojenie AS, business clusteru mlynske nivy vlastne az po potencialne rozvoj po hranicnu je super..

ono by napriklad v prvej etape stacilo potiahnut elektricku aspon po obratisku na urovni cerpacky slovnaft k apollo I a potom to predlzit po forum resp po baumax

kazdopadne, bratislava nemusi nic nove vymyslat, staci ked oprasia plan vystavby elektriciek pred nerealizovanym metrom. nieco co sa malo stat uz 20 rokov dozadu ..

http://www.dialnice.info/gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=7019

je tam aj riseenie na dlhu trat na bory, aj alternativa s napojenim okolo kramarov, vychodne prepojenie radial, smer PB dve radialy v petrzalke
Reakcia na: Ámos #102:
môže mať, ale ešte nemá... a nemyslím si, že pod kĺby tak ako sú dnes sa dajú dosadiť 1000mm podvozky
Reakcia na: VLK #104:
mysliet si neznamena vediet.
tvoje zbozne prianie mat tu flexity a jej skusanie v Ba nic neznamena.
Reakcia na: Ámos #105:
si vedľa ako jedľa... a setsakramentsky ❗
Reakcia na: VLK #106:
nuz ostava nam len pockat do taky rocik a uvidime ci sa v prvomrade bude nieco dodavat a ak ano, kto vyhra tender.
Reakcia na: tr3mp #93:
Tiež by som sa nebál súbehu trakcií na úsekoch, kde to môže byť prínosné. ?
Reakcia na: aquila #103:
plán je pekný ale otázne by bolo kolko nových budov už stojí na tej červenej čiare...tam bude asi najväčší problém...keby sa to udržalo "čisté" tak by sa to riešilo určite lahšie...ale v Bratislave prejde hocijaká stavba
Reakcia na: NOKS #109:
Vidis, a ked sa pozries nizsie tak zistis ze ked navrhujes aby sa vytvorila uzemna rezerva do buducnosti tak si ten zly 🙂
Reakcia na: ivanbuto #108:
Napokon, ak chceme aby sa medzi jednotlivymi formami dopravy prestupovalo, tak je logicke ze tam isty subeh bude ak nechceme silou mocou tahat niektory system mimo dopytu.
Reakcia na: 810zssk #110:
to je jasné že rezerva musí byť ale minulosť ukázala že rezerva je každému u prdele...vždy keď prišiel dakto s peniazmi že chce stavať tak aj staval (česť výnimkam) ale väčšinou aj tak všetko prešlo...však súdruh Bajan by vedel rozprávať ako sa premieňali roel s burinou na hypermarkety a podobne...a po pauze sa aj tak málilo a trebalo sa tam znova natlačiť...niektorí ludia si proste od huby neodtrhnú a potom sa môžme čudovať že teraz nemáme poriadne kade ťahať kolajnice a podobne...
Reakcia na: NOKS #112:
Naozaj? Mas dojem ze koridor stredom Petrzalky je zastavany? Nie, je volny, pretoze v minulosti mal niekto rozum a spravil tam rezervu. Podobne by sme mali mat rozum aj my a vytvorit spominanu rezervu, ktora by potom mala ist do UP a teda sa dodrziavat.
Reakcia na: 810zssk #113:
otázne je či aj bude volný kým sa dačo rozhýbe..
Reakcia na: NOKS #114:
To je super argument proti tomu aby sa uzemna rezerva nevytvorila, co ak ju niekto nedodrzi? Lebo istota ze nebude je lepsia ako moznost ze nebude, hej? 😃
Uz je mi vyslovene na grcanie z tych vsetkych "pseudovizii", niektore z nich su uz tak otrepane a smiesne, ze je to na zaplakanie. Vid tych par metrov travnika - najprv sme cakali ci sa to osvedci (hlavna vec ze inde je to normalne a fungujuce uz dlhe roky), teraz cakame na co vlastne? Na to ze nema mesto peniaze, asi na to. A co je este horsie, nema ani len snahu vylepsit to, co by vylepsit mohlo a ma na to kapacity a nie je to tak nakladne. Staci sa pozriet kedy sa naposledy revidovali vo velkom chronometraze a akym sposobom sa robia ciastkove revizie. Staci sa pozriet na co sa pouzivaju prostriedky. Asi nakup novych (a nekvalitnych) uniforiem (a vraj za ovela vacsie peniaze ako za Zahradnika) je ten spravny sposob investovania, kym chudaci vodici trolejbusov (a nielen trolejbusov) sa v lete varia v kabine pri teplotach okolo 50°C, kym kancelarske krysy (vratane tych z Olejkarskej) idu v takom pocasi uz o druhej domov. Myslim ze sudny a normalne zmyslajuci clovek si uz mohol spravit obraz o tom, co je v tomto meste ozaj zrealizovatelne a co nie. Mestu chybaju peniaze a samozrejme, len sa nepozerat do minulosti, len sa v tom nazacat vrtat a neotvarat rany, ktore sa este poriadne nestihli zacelit! Nie, pokial sedia takito ludia vo vedeni magistratu a DPB, tazko sa nieco zmeni. Mozno sa stane nieco obdobne ako sa deje doteraz, ze nove autobusy sa devastuju na rozbitych cestach, ano, takto sa magistrat stavia k svojmu majetku. Je smutne, ze niektori ludia si stale neuvedomili, ze je jedno, aka strana je pri moci, ale urcite veci musia ist vpred. Je len otazka casu kedy to pochopia, ale jedno viem isto: ze vcera uz bolo neskoro a zajtra to este nebude. Takychto kecov sme sa uz napocuvali....reci sa hovoria, chlieb sa je.
Reakcia na: eripmav #59:
Hehehe, to s tym kanalizacnym kolektorom, to je presne trafeny zlaty kliniec po hlavicke, akym sposobom tu uvazuju vrcholove spicky magistratu a DPB....presne mi to pripomenulo jednu prihodu....ked sa nakupili Solarisy, boli urcene povodne na linku 50....dovtedy kym si niekto neoveril priamo na mieste (a najsmutnejsie je to, ze ani len toto neplanoval!) ze dva Solarisy cez Stary most jednoducho neprejdu...a tak skoncili na 88-cke....

Som rad, ze aspon niekto to tu vnima z vyssej urovne, je z historie uz pouceny a nehada sa tu o sprostostiach a malichernostiach....ostatni, spite v pohode dalej 🙂
Reakcia na: Zvero #116:
este som zabudol jeden velmi podstatny rozhodujuci clanok, ktory som vo svojom prispevku nespomenul....poslanci mestskeho zastupitelstva....nie je ich vidiet, ale maju velku moc...
Reakcia na: Zvero #116:
nuž prečítal som si, ale okrem veľkého množstva pindania som sa akosi nič nedočítal... nuž čujme, či prinesieš aj dáke riešenie, alebo to ostane iba vo fáze výlevu...

súhlasím, že mnoho vecí nie je dobrých, ale iba málo ľudí prináša riešenia, ostatní si iba chlebáreň otvárajú... ?
Reakcia na: VLK #119:
V principe som na tvojej strane, VLK, ale v jednom ma Zvero pravdu: vedenie DPB je nekompetentne a nie je schopne normalne zrealizovat ani veci co nestoja nic (ako Zvero povedal chronometraze, ale tiez napr. normalne nastavenie infosystemu, kvalitne napisat oznam aby bol pochopitelny, vcas informovat o zmenach, atd.) a prilis pred investiciou neuvazuje nad tym ako ju vyuzije (tie Solarisy, ale napriklad aj trolejbusovu trat na Prazskej).

Teda jedna vec je, ze mesto ma fajn vizie a verim, ze existuje potencial ich realizacie. Druha vec je, ze DPB je absolutne neschopny dopravca, ktory nema ani najmensiu snahu robit veci dobre, hoci by nestali nic (aby som nekrivdil - je par veci ktore vysli, napr. linkovanie elektriciek, ale v principe tie male detaily na ktorych tak strasne zalezi absolutne nezvlada). Preto akekolvek snahy mesta o skvalitnenie dopravy budu zabijane neschopnostou DPB.... dnes uz som presvedceny ze pri DPB pomoze naozaj len povyhadzovat komplet cele vedenie a dosadit tam ako GR niekoho kto bude riesit kvalitu poskytovanych sluzieb, kto bude vyzadovat perfekcionizmus a na odborne dopravne pozicie potom ludi, ktori sa doprave dlhodobo venuju, maju zaujem na skvalitnovani a nie su nasiaknuti tym DPB-spiritom...
Reakcia na: VLK #119:
riesenia???
riesenia ma prinasat vedemie mesta, vsak co ineho je hadam uloha vedemia mesta???

absolutne prvroda uloha mesta je strategicky plan pre rozvoj mesta!
a ten sa nerobi stylom ze
- tu by sa mi pacila elektrickova trat, cez Tomasikovu (nehovorim ze tu by sa nehodila), cez nemocnicu...
- zastavka na racianskom myte by mala mat 3 metre (na to dosli po kolkych rokoch???
a podobne...


vedenie tohto mesta malo mat uz davno zostaveny plan rozvoja mesta,
mestu ma byt jasne nie len to kde bude aka cesta, kde elektrickova trat, kde vodovod, kde kanalizacia, kde ine siete... ma dokonca aj urcovat kde sa bude stavat aka vystavba: napriklad tu obytna, tu biznis administrativa, tu priemysel, tu sklady...

ono to totiz vsetko spolu suvisi...

v tomto meste prebieha rozvoj takto:
developer ziska vhodny pozemok... nasledne si pretlaci uzemny plan a povolenia na to co ON INVESTOR CHCE a stava... poniektori pri mensich projektoch stavaju pokojne aj nacierno...

neuveritelne...

ty si hadam nemyslis, ze plan na rozvoj 0.5milionoveho mesta a aj 1 mil. aglomeracie je v schopnosti nejakeho jedinca aby ho co i len nacrtol... ten jedinec toho schopny musi trpiet vaznou poruchou psychickou...

na tom plane ma nepretrzite pracovat niekolko odbornikov na magistrate... odbornikov na kazdu jednu oblast, na dopravu, odbornikov na dopravne stavby (lebo to co ti prvi navrhnu musi byt aj realne postavitelne!), na vodovody a kanalizacie, urbanistov...

to je prosim pekne fulltime job pre team aj desiatok ludi...
ja verim tomu, ze ma magistrate by to bol zlomok z tych darmozracov...
ty co vyprodukovali tieto kraviny o magnetickej indukcii ako prenos energie do elektriciek, tak ti by mali mat HODINOVU VYPOVED!!!!!!!!!

a v meste ma byt aj 20 rokov dopredu jasne ze kde a kedy pojde aka cesta a trat...
a nie len co sa tyka rozvoja mesta, ale aj uz existujucich priestorov, ich uprava do ineho stavu... pripadne mozne premeny priestorov...
Reakcia na: eripmav #121:
len sa zasmejem a mávnem rukou ? neviem čo vidíš v návrhoch reálne nepostaviteľné...

čo sa týka elektromagnetickej indukcie, mohol by si si niečo o tom naštudovať... napr. už aj taká Čína to používa na dobíjanie svojich elektrobusov, takže ja to vidím ako schopné riešenie do budúcnosti (s napájaním prostredníctvom elektromagnetickej indukcie mám aj svoje skúsenosti)... ?
Reakcia na: VLK #119:
No vidis, a ja sa musim smiat tiez :))))

Ja som sa snazil vo svojom prispevku poukazat na to, ze takych rieseni tu uz bolo a nic sa nedosiahlo. Ja nie som proti ziadnej z tych veci uvedenych, len uz...toho bolo naozaj dost.

Tu su riesenia:

- Ziskat spat peniaze, ktore boli nehospodarne vynalozene a/alebo vyvodit trestno-pravnu zodpovednost voci ludom, ktori sa takychto rozhodnuti dopustili a vedome nam uskodili. Aj so spatnou platnostou. Nik si v riadne usporiadanej republike nemoze mysliet, ze mu zlocin alebo priestupok prejde.

- Opravit cesty

- Opravit kolajnice a trolejovu trat - vyhybky, meniarne, zvrsky, skratka vsetko co je potrebne

- Opravit zastavky a prebudovat ich obrubniky na kasselske.

- Zaviest informacny system, ktory hlasi zastavky vo vsetkych vozidlach MHD a je prepojitelny aj s inymi dopravcami.

- Postupne presadzovat unifikaciu vozidloveho parku

- Vsetky nove vozidla vybavit klimatizaciou (celovozidlovou), do vsetkych prostriedkov, ktore maju pred sebou este aspon 2 roky zivota, vybavit aspon klimatizaciou pre vodica

To je len zlomok toho, co ma napadlo. A nepytaj sa ma ako to mam spravit. To nie je moja starost. Ja som toto mesto ani podnik do takych dlhov nedostal. Vobec sa sam sebe divim, ze som sa do tejto diskusie pustil a nevyuzil svoj cas nejako inak...
Reakcia na: VLK #122:
Este k tej elektromagnetickej indukcii: priznam sa na rovinu, ze neviem o tom skoro nic, ale v zasade, myslim si, ze Bratislava bola (a stale je!) uz dost dlho jednym velkym test-centrom, najma co sa tyka autobusov, takze co keby sme si nove technologie odpustili a drzali sa radsej trochu viac starych ale osvedcenych veci....

Nova technologia automaticky prinasa vyssiu cenu a neviem si predstavit ze by centrum mesta bolo bez troleja... a ak by bolo, prvy vypadok a hradenie zalozneho vozidla by stroskotalo na tom, ze tam nebude dopravca moct poslat iny voz ako ten ktory vyuziva napajanie prostrednictvom elmag indukcie....a ak maju troleje zostat, tak si myslim ze tuto technologiu nam netreba. Cina a podobne staty maju dost velku siet aj dost prostriedkov na to, aby si mohli taketo experimenty dovolit. My v nasej situacii urcite nie.
Reakcia na: NOKS #112:
Územné rezervy aspoň na dopravné stavby sa celkom dodržujú. Viď električka v Petržalke. Stavby na Dostojevského rade nestoja na mieste rezervy, metro malo viesť z Petržalky na Kamenné námestie a druhá trasa z Kamenného námestia na autobusovú stanicu. Takže napr. budova poisťovňe je mimo (áno, je v trase voľakedy uvažovaného dočasného riešenia NS MHD z 80-tych rokov, ale to je 30 rokov minulosť).

Zastavala sa však rezerva na Kamennom námestí, v čase zastavania však už nebola rezervou. Dôvodom na zmenu územného plánu boli fantázie železníc o NS MHD založenom na vlakoch. To viedlo k nezmyselnému pretrasovaniu plánovaných trás v centre a zmenu vedenia na Kamennom námestí - stanica sa posunula tak, že bude (ak bude) razená, nie stavaná z povrchu. Na časti pôvodnej rezervy už stoja nové budovy oproti Dunajskej 3. Zvyšok rezervy je medzi Dunajskou 1 a 3.
Reakcia na: VLK #122:
mozno trosku off topic, ale nestaci ti dnesne mnoztsvo emg smogu v meste ked by si este rad prenos (nemalych) vykonov prostrednictvom emg indukcie v zone kde sa pohybuje velke mnozstvo ludi ?
(aj samotne rozvodne kable vyzaruju urcite mnozstvo emg ziarenia, aj ked radovo mensie ako keby si to chcel prenasat "vzduchom" a k tomu si pridaj mnozstvo RF vysielacov ktore casto aj nosime pri sebe (mobil, bezdrodove handsfree, ...))
Reakcia na: si #126:
vidíš, mnohí si iba myslia, že... no a skutočnosť je taká, že pri tejto technológii sa spínajú jednotlivé polia iba ak je nad nimi vozidlo... čiže sa naopak EMG smog minimalizuje ?
Reakcia na: 810zssk #113:
cast tych pozemkov z rezervy sa uz rozpredalo, napriklad vtipne boli aj pozemky, ktore kupil popper pod buduce depo v petrzalke. potom kde je betonarka.

dalej uzemna rezerva bola aj kde je teraz lidl a shellka na molecovej, budova slovenskej poistovne/allianz .. budovy HB reavis ...

celkovo bolo od roku 1989 zrusenych 1500 stavebnych uzaver ..
Reakcia na: VLK #127:
takze mi chces tvrdit ze ked budem stat na zastavke vedla rozbiehajuceho sa vozna tak sa budem v tom transformatore s otvorenym jadrom nachadzat v mensom emg ziareni ako dnes kedy je cely vykon vedeny v troleji/kolaji a pri JS napajani su tam indukcie fakt ze minimalne ? (sarada s elektrickou vyzbrojou vozidla je uzavreta v plechovej skrini vozidla a je (principialne) v oboch typoch vozidiel (ak chces odlisovat vyzbroje, tak sa rovno zamysli nad starou odporovou, tam sa ti toho opat naindukuje minimum)
hnonline.sk/ekonomika/c1-56592920-mesta-mozu-dostat-trolejbusy

toto vyzera dost nadejne...

ak by sa zrusila filialka a dali by sa tie peniaze do "ekologickej" dopravy, bolo by to viac ako fajn.

skoda, ze mesto nema ziadne projekty na zlepsie parametrov trate, ze ozaj nezabudnu na metro ako take .. napriklad na radialach podla moznosti urobit mimouronove krizovania, na kopcovatej trati v dubravke a karlovke by to bolo docela jednoduche.

to iste ruzinovska radiala, keby sa miestami urobilo mimourovnove krizenie, bolo by super...
Reakcia na: aquila #130:
Bratislava by mohla byt ambicioznejsia v pocte elektriciek do 2015. 35kusov by bolo idealnych aby sa obmenila aspon polovica T3 a do 2020 aspon dalsich 40-50 aby sa mohli vyradit ostatne T3 a zacat s T6A5. V 2020 budu pomaly koncit 3 desatrocnicu existencie.
mesto ma take dlhy ze aj DP si musel pozicat a zalozit 20 trolejbusov lebo nebolo mesto schopne zaplatit ich prestavbu ale mesto ma obrovske plany ? a kto to zaplati ked sa tu stale hrame na socializmus a ludia cestuju za socialne a nie ekonomicke cestovne kazdy nadava ze sa vozi v starych ale na nove dat nechce
Reakcia na: Ámos #131:
občas sa čudujem, či dokážu niektorí diskutéri chápať zmyslu písaného slova... ? ? ?
Viem si tu predstaviť trolejbusy: ako http://www.skoda.cz/cs/produkty/trolejbusy/trolejbus-27-tr-solaris/ a http://www.skoda.cz/cs/produkty/trolejbusy/trolejbus-26-tr-solaris/ ako 12m a 18m alebo http://www.skoda.cz/cs/produkty/trolejbusy/trolejbus-31-tr-sor/ a http://www.skoda.cz/cs/produkty/trolejbusy/trolejbus-30-tr-sor/ ale skor to prvé.
Električky by mohli byť: http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/tramvaj-forcity-praha/ FOR CITY
alebo flexity.... aj tak si myslím že je to megalománske ale páčia sa mi výzorom ale aj tech. par. hlavne trolejbusy solaris
?
myslím že SOLARIS sa u nás osvedčil celkom dobre až na ten horiaci SOLARIS zo začiatku ale každý autobus zo začiatku má svoju technickú chybu ale nesmie byť ich viac!! ?
Reakcia na: KAMIL65 #134:
Nestraš tu s dalsou karoseriou SOR NB radu.
Určite by som pouvažoval aj o zopár ks tbusov s diesel agregátmi. Nielen pre 33tku ale i iné linky.
Reakcia na: Petto #136:
dobrá uvaha ale ja som to tam dal iba preto aby trolejbusy doplnili SOR NB sériu ?
toto už malo dávno byť dávno spravené a aj hotové. Holt,Bratislava zaspala dobu
toto už malo byť dávno spravené (chybička)
Predbežné oznámenia:

Nákup trolejbusov pre Dopravný podnik Bratislava
http://e-vestnik.sk/#EVestnik/Detail/41941

Nákup električiek pre Dopravný podnik Bratislava
http://e-vestnik.sk/#EVestnik/Detail/41942
Reakcia na: TeBeCe #140:
a so stavbou druhej vetvy Vojenská-Patrónka a tým pádom prečíslovaním Tbusov to vyzerá ako? ?
Reakcia na: kecho #141:
zatial nijak...
Reakcia na: TeBeCe #140:
No som zvedavy, kedy a aka bude blizsia specifikacia tendrov. Snad nebude u tbusov poziadavka 5 dveri ?
Reakcia na: Petto #143:
Počet dverí bude špecifikovaný ako dĺžka vozu deleno štyrmi (metrami), aby mal každý cestujúci k dispozícii vlastné dvere 😉 niečo ako bol kedysi v sci-fi iba dverový Ik...
Ak to vsetko prebehne transparentne, davam like a drzim palce!
Mam vsak este dve osobne pripomienky:
- co sa tyka cestovania do Dubravky, zastavky su prilis nahusto v Dubravke aj Karlovej Vsi. Ak chcete, aby ludia vyuzivali MHD, mala by byt rychla. Napr. zastavky Drobneho a Alexyho by mohli byt nahradene jednou, ktora by bola v strede. V tom istom duchu aj Borska - Karlova Ves a Nad Luckami - Miestny urad KV.
- velmi ocenujem nakup autobusov Mercedes z dovodu, ze maju vzadu (kde sa nachadza motor) dve napravy co znizuje tlak na vozovku a cesty sa zrejme az tak nenicia. Je to lajicky pohlad, do detailov technicke parametre neovladam 🙂
Ta elektricka z Bordeaux nemoze byt nahoda. Navstivil som to mesto a aj ked maju len tri radialy, je to na uplne inej urovni.