Zastupiteľstvá BSK a Bratislavy schválili zavedenie prvej etapy Bratislavskej integrovanej dopravy 1. marca 2013.
Zastupiteľstvá Bratislavského samosprávneho kraja a Hlavného mesta Bratislava na posledných zasadnutiach v tomto roku schválili zavedenie 1. etapy Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji 1. marca 2013. V rámci Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) bude realizovaný jednotný predplatný cestovný lístok (PCL) pre spoje Dopravného podniku Bratislava, Železničnej spoločnosti Slovensko a Slovak Lines a pravdepodobne aj RegioJet na území Bratislavy a Záhoria. Zaintegrované územie bude rozdelené na 22 zón, z toho 2 na území mesta Bratislava a 20 na Záhorí. Zákazník si pri kúpe PCL sám stanoví, v ktorých zónach chce cestovať, a podľa toho zaplatí cenu - podobne ako to bolo pri električenkách v Bratislave platných pre bývalé 1. a 2. pásmo. Na výber budú predplatné lístky pre jednu až 10 zón, bratislavské zóny sa však budú dať pre predplatné cestovné lístky zakúpiť len spoločne na celé mesto. Ďalšiou možnosťou bude celosieťový predplatný lístok platný na celom území kraja.
V rámci zón, na ktoré bude PCL platiť, bude môcť cestujúci neobmedzene cestovať vlakmi, električkami, trolejbusmi a autobusmi zúčastnených dopravcov. Napríklad cestujúci z Malaciek, ktorý dochádza do Bratislavy, bude môcť za 76,90 € mesačne bez obmedzení a ďalších poplatkov cestovať vlakmi aj autobusmi na trase Bratislava - Malacky, mestskou hromadnou dopravou v Bratislave aj Malackách a tiež do ďalších obcí v príslušných zónach - teda napríklad aj do Stupavy, či Zohora.
Držitelia predplatných cestovných lístkov pre mesto Bratislava (zóny 100 a 101) zakúpených pred spustením BID budú môcť využívať jednotlivých dopravcov podľa tarifných podmienok platných pri ich zakúpení. To znamená, že ak má v súčasnosti cestujúci zakúpený PCL platný len pre Bratislavu, výhody možnosti cestovať všetkými dopravcami bude môcť získať až po zakúpení nového PCL platného od 1.3.2013 alebo neskoršieho termínu.
Jednorazové lístky až v 2. etape
Zavedenie BID sa zatiaľ nedotkne cestujúcich, ktorí cestujú menej pravidelne, alebo z iného dôvodu nechcú využívať predplatné cestovné lístky. Tí budú platiť cestovné tak ako doteraz - budú používať jednorazové alebo turistické cestovné lístky samostatne u jednotlivých dopravcov. Samostatný zostane aj SMS lístok platný len pre MHD v Bratislave, s ktorým BID zatiaľ nepočíta. Spoločné jednorazové lístky v rámci BID by mali byť zavedené k termínu celoštátnej zmeny cestovných poriadkov v decembri 2013, kedy by už mali byť obstarané potrebné zariadenia pre DPB a tiež železničné stanice v regióne.
Dopravná optimalizácia zatiaľ nebude
O kvalitnú dopravu je záujem
Obec Chorvátsky Grob pre svojich obyvateľov objednáva dopravu na prímestskej linke 630 (Zlaté piesky - Chorvátsky Grob) kde dopravu prevádzkuje Dopravný podnik Bratislava, a ktorej prevádzka je veľmi podobná navrhovanému systému BID. Vyše štvorročné skúsenosti z jej prevádzky dokazujú, že ponúknutie kvalitnej dopravy spôsobí prísun cestujúcich, nakoľko linka jazdí slušne vyťažená. "Šestotridsiatka" jazdí v pravidelnom intervale, takže jej odchody si pravidelní cestujúci ľahko zapamätajú a vždy ide po tej istej trase. S lístkom je možné prestúpiť na bratislavskú MHD s ktorej odchodmi (električkami na Zlatých pieskoch) bol koordinovaný aj cestovný poriadok. Na linke je kvalitná obsluha zabezpečená aj cez víkend a v sedle. Vyťaženosť linky navyše dokazuje, že pre cestujúcich nie je problémom ani prestupovanie, ak spoje na seba nadväzujú.
Integrovaná doprava však nie je len o jednotnej tarife, ale aj o dopravnej optimalizácii. Podľa schválenej Koncepcie BID by sa mal systém prímestskej dopravy viac podobať systému MHD - linky by mali mať prehľadné a jednotné trasy, jednoznačné číslovanie, zrozumiteľné cestovné poriadky s odchodmi v pravidelných intervaloch, čím by sa stali ľahko zapamätateľnými. Súbežná vlaková a autobusová doprava by sa mala eliminovať a ušetrené výkony autobusov by sa mali využiť na zlepšenie lokálnej obsluhy, zabezpečenie nadväzností k vlakom a predĺženie doby prevádzky. Obsluha by podľa koncepcie mala byť celkovo atraktívnejšia pre súčasných aj nových cestujúcich.
Uvedené zlepšenia však BID od 1.3.2013 realizovať nebude, čomu nasvedčuje aj nový cestovný poriadok regionálnych autobusov, ktorý princípy integrovanej dopravy aplikuje len vo veľmi malom rozsahu (pozitívnym príkladom sú napríklad spoje linky 102401 do Marianky, ktoré aspoň čiastočne pripomínajú riešenie navrhnuté v Koncepcii BID). Namiesto toho väčšina liniek naďalej premáva v zdanlivo náhodných časoch po zdanlivo náhodných trasách, pričom označované sú len názvom konečnej zastávky a pomaly rolujúcimi nácestnými zastávkami. Jednoduchosti nepridáva ani zložitý systém obmedzení prevádzky. Cestujúci teda musí v neprehľadnom cestovnom poriadku "lúštiť" rôzne poznámky stanovujúce, kadiaľ a kedy spoj premáva. Ak teda cestujúci zvažuje presadnutie z auta do prímestskej dopravy, systém ho odrádza ešte pred príchodom na zastávku. Autobusy navyše končia premávku mimoriadne skoro - z okresných miest do Bratislavy idú posledné autobusy spravidla okolo 22:00, z Bratislavy okolo 22:45 - a nočná doprava neexistuje.
Zvyšok kraja o rok
Od decembra 2013 sa plánuje rozšírenie BID aj na okresy Pezinok a Senec, čím by malo dôjsť k tarifnej integrácii celého kraja. To, či k rovnakému termínu dôjde aj k zlepšeniu dopravnej obsluhy územia, zatiaľ nie je známe.
810zssk
Tvoje moznosti od marca budu:
- tratovy listok ZSSK DNV-Malacky + PCL pre zony 100+101 (39,60 tratovy + 26 eur mestsky listok) = 65,60€
- predplatny cestovny listok BID pre zony 100, 101 a 5 regionalnych zon = 76,90€
Prva moznost ti umozni cestovat vlakmi ZSSK na uvedenej trase a vsetkymi prostriedkami DPB, ZSSK a SL v Bratislave. Druha moznost ti umozni cestovat vlakmi aj autobusmi medzi Bratislavou a Malackami, MHD Bratislava, MHD Malacky a tiez do niektorych dalsich obci (Jakubov, Lab, Zohor, Marianka).
PCL BID navyse (na rozdiel od tratoveho listka ZSSK) existuje v podobe na viac ako mesiac.. napr. rocny ta vyjde 765,90, teda zaplatis len 63,83€ mesacne.