Nová električka bude jazdiť s cestujúcimi zdarma od 1. júna

Trasa povedie z Rače cez centrum do Ružinova.

Testovacia električka Bombardier Flexity Outlook určená pre španielske mesto Alicante bola 30. mája slávnostne predstavená verejnosti a pre novinárov bola vykonaná prezentačná jazda. Predchádzalo tomu viac než mesačné testovanie najskôr počas nocí a následne aj počas dní. "Zamestnanci DPB v spolupráci s výrobcom overovali vlastnosti vozidla, vykonali potrebné skúšky na vozidle aj na tratiach, školenie personálu a zabezpečili splnenie podmienok pre povolenie prevádzky s cestujúcimi," informovala Agáta Staneková z DPB. Počas skúšobných jázd s cestujúcimi bude vozidlo premávať obmedzenou maximálnou rýchlosťou 40 km/h, v bežnej premávke by bolo možné jazdiť aj vyššími rýchlosťami.

Nasledovať budú prezentačné jazdy pre cestujúcich od 1. do cca 20. júna 2012. Ich trasa však bude iná ako uvádzali niektoré médiá. Vozidlo bude jazdiť z Rače cez Radlinského, Obchodnú a Nám. SNP na Kamenné nám., odtiaľ po Špitálskej, Krížnej a cez Trnavské mýto do Ružinova. Späť bude premávať po rovnakej trase, na trase bude zastavovať na všetkých zastávkach. Odchody z Rače budú denne o 10:00, 12:00, 14:00 a 16:00, odchody z Ružinova o 11:00, 13:00, 15:00 a 17:00. Jazdná doba do centra mesta bude z Rače cca 25 minút, z Ružinova cca 20 minút, celá trasa by mala trvať 45 minút. Jazda električkou bude zdarma.

"Električka Flexity Outlook je obojsmerná, s riadiacimi stanovišťami na oboch koncoch a dverami na oboch stranách. To dovoľuje jej využitie na tratiach, na konci ktorých nie sú potrebné klasické obratiská zaberajúce pomerne veľkú plochu, ale stačí niekoľko priamych koľají prepojených výhybkami s oveľa menšími nárokmi na priestor. Vodič na konečnej iba prejde na opačný koniec vozidla a pokračuje v jazde opačným smerom. Je to výhodné napríklad pri postupnom predlžovaní električkových tratí, kedy sa môžu dokončené úseky hneď využívať bez čakania na dobudovanie definitívneho koncového obratiska," vysvetlil DPB výhody obojsmernosti.

Medzi nevýhody obojsmerných električiek naopak patrí vyššia obstarávacia cena, náročnejšia údržba, menší počet miest na sedenie, viac priestoru zabraného kabínami a menšie pohodlie vodičov. Obojsmerné električky sa tak zvyknú obstarávať iba v nevyhnutne potrebnom počet na zabezpečenie výluk a pre prevádzku na dočasne ukončených tratiach. V niektorých mestách, kde sa neprevádzkujú slučkové obratiská, obojsmerné vozidlá tvoria celý vozový park. Výrobcovia dokážu dodať vzhľadovo identické vozidlá pre jednosmernú aj obojsmernú prevádzku a takisto aj s rôznymi dĺžkami.

Podľa vyjadrenia primátora mesta sa predbežne uvažuje s obstaraním 20 obojsmerných vozidiel, pričom mesto bude rokovať s ministerstvom dopravy o možnosti financovania cez nevyčerpané fondy EÚ. Presná špecifikácia vozidla bude predmetom diskusie novozriadenej Komisie MHD, ktorej členmi budú okrem predstaviteľov mesta, BID, DPB a ministerstva dopravy aj odborníci z občianskych združení zaoberajúcich sa problematikou MHD.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
akurat teraz je v novinach o 12 na jojke o elinach... vraj ich bude 20 a chcu to do 2015
Reakcia na: Marek1978 #47:
pre bratislavu je to ozaj nezmysel, lebo ci uz docasne obratisko bosakova, alebo pri panonskej je pase.

momentalne v BA sa teoreticky budu stavat uz obratiska akurat tak pri boroch, a pri avione/letisku a aj to bohvie kedy

kazdopadne keby na magoriate porozmyslali, tak by mohli cez peniaze pre integrovanu dopravu postavit predlzenie trate po bory resp po TID bory ako aj predlzenie ruzinovskej radialy po TID ruzinov, kde by sa mohol urobit aj velky prestupny terminal a P&R ..

inak aj pri plane ruzinovskej zony, nechapem, preco sa stale uvazuje s prepojenim na letisko, ked radovo vacsi uzitok by bolo keby sa elektricka elegantne dostala do avionu, kde by to malo obrovsky vyznam aj pre ludi, lebo uprimen za dialnicou uz nic nie je, a letisko sa da obsluhovat aj autobusmi. resp planovanou zeleznicou (tam netreba 15 minutovy takt)
Reakcia na: alevla #59:
v električkách nejde o to aby sa tam sedelo, ale aby sa rýchlo vystúpilo, nastúpilo a zmestilo sa tam čo najviac ľudí ? osobne ani nesedávam z istých hygienických dôvodov ☺ navyše, v starších električkách tiež nie je na sedenie až tak veľa miest, takže tie by podľa vás tiež nemali byť vhodné, a držiaky sú tam aj na bokoch ako som si všimla, takže chytiť sa je kde ?
ešte by ma zaujímalo, v čom je rozdiel medzi slušnými veľkomestami a BA čo sa týka tejto električky? Akože ak by premávala po Paríži, tak by tam ľudia nemali tie problémy čo v Bratislave? či ako ste to mysleli ?
absolutne nevhodna do BA, kedze chodi len z Race do Ruzinova ?
odviezli sme sa tou elektrickou, vhodne pre slusne velkomesta a nie pre ba. Zapory: malo miest na sedenie!!!, nevhodne umiestnene sedadla /otocenie/, nedobre statie- vysoko umiestnene madla.
Klad vidime len v tichom chode a nizkopodlaznostou.
no takze ja som tiez velmi nadseny po dnesnej jazde...vobec som necakal ze je to take tiche a vobec nehrka/nehadze (ja som cakal asi daco ako K2S) ? jedine naozaj tych sedadiel je malo, bola slusne zaplnena (povedzme ako pocas spicky) a zase stat 20 min pri ceste napr.z Race do mesta tiez nie je bohvieco...no a este to signalizacne snad bude ine , som sa az zlakol najprv ?
Reakcia na: Marek1978 #56:
Vďaka za vysvetlenie, niečo o prestávkach som vo fóre zachytil, ale myslel som si, že sa to rieši ako obvykle striedaním pri vozovni, resp. inde - asi mi je to už jasné, s týmto vozom nemôže jazdiť "hocikto", a preto sa vodiči s danou spôsobilosťou prevážajú vo voze. Dík
Reakcia na: anbis #55:
Kvoli prestavkam, nakolko trasa netrva 45 min, ale 55, cize im nevychadzaju povinne prestavky. A po dalsie kvoli ludom, aby ich usmernovali a podavali nejake informacie.
no musím povedať, že z pohľadu cestujúceho je to super, až na počet sedadiel, ale chápem, že je to daň za obojsmernosť. Fascinujúca je tá tichá a mäkká jazda, dokonca ani v preslávenom oblúku na Pionierskej to neškrípe - nie som strojár, ale predpokladám, že rozdiel medzi podvozkami zo 60. rokov a dnešnými je tu zreteľný. (Ak to nie je tým, budem vďačný za vysvetlenie, ďakujem.) Chválim aj nápad s letákmi so základnými informáciami a technickými parametrami, ktoré si možno zobrať na kabíne vodiča, bežných cestujúcich to určite poteší a možno vylepší aj ten povestný imidž DPB. Na záver by som položil jednu otázku, aký je dôvod jazdenia s 2 (asi) vodičmi v kabíne? ak je to zverejniteľné? dík
Nu bol som vcera,že deti sa prevezu do rače a nazad,ale bol som trošku prekvapený,lebo ten grafikon čo tu DP uvádza je zlý!!!! O 18 hod ten voz ide akurát tak do vozovne ,tak si láskavo opravte uvedený grafikon,
Reakcia na: Solider #50:
Preco by mala byt Vieden pre Bratislavu v tomto konkretne prikladom? Ako opacny priklad mozem uviest Budapest, ktora ma naopak vsetky obojsmerne tramvaje... A co plynie z toho pre nas... ? Absolutne nic!
Ked bude mat BA cca 20 - 40 ks "obojsmercakov", nic zle sa nestane - prave naopak...
O kolko sedakov bude menej? Pri Flexity-Alicante to predstavuje kolko? 13 miest vratane druheho
stanovista ?! Stat sa tam da plnohodnotne. Okrem spominaneho druheho, alebo zadneho stanovista.
IMHO: trate kde sa daju robit zastavky formou ostrovnych nastupisk, su tiez jednou z vyhod obojsmernosti...
Obojsmerné električky BA netreba. Nemajú peniaze ani na Vario LF. Aby to bolo ako s CapaCity? Vyberie sa luxus, ktorý nie sú schopní zaplatiť. Treba radšej klasické jednosmerňáky, veď BA má všade slučky. ❗
Reakcia na: Marek1978 #41:
Neušetrí sa však na tom, že cestujúcim sa zníži komfort znížením počtu miest na sedenie. Zaujímavé je, že v bohatšej Viedni ani neuvažujú nad obojsmernými električkami. Možno uvažujú nad tým, že pri budovaní blokových slučiek by museli vykupovať pozemky pod cestami ?
Reakcia na: VLK #43:
To je vazne vystavba tohto http://goo.gl/maps/wmF2 drahsia ako nakup obojsmernych elektriciek? Nehovoriac o tom, ze v BA podmienkach (kedy vozidlo prestavkuje s vodicom) budes aj tak potrebovat viac kolaji, cize plocha ktoru zaberies zostane asi rovnaka (ak nie vacsia) a dlzka kolaji bude tiez velmi podobna, alebo vacsia.
Reakcia na: VLK #43:
Platí to aj pre bratislavské podmienky?
Reakcia na: kecho #44:
Nemyslel som konkretne Bosakovu, tam to je vyriesene ako hovori Mike, ale ine plochy, kde sa bude uvazovat o obratisku a nielen v Petrzalke.
Reakcia na: kecho #44:
Čo sa týka 1. etapy Starý most - "Bosákova" - (obratisko na tom trávnatom placi pri Chorv. Ramene - medzi Nám. Hraničiarov Lachovou a Jantárovou) tak tam malo komplet pozemky metro a. s. práve pre NS - čiže teraz pre električku. Toto je ok... pozemky sú vysporiadané aj ďalej po celom koridore až po Lúky, problém môže byť tam na juhu niekde ako je Panónska a spol. Ale v čom má Marek pravdu, že postaví sa trať napr. po Technopol, tam sa s obratiskom neuvažuje, ale už počas výstavby by tam nejaké tie obojsmerné el. mohli premávať... odtiaľ už je slušný dopyt...
Reakcia na: VLK #43:
lenže pozemky sú už kúpené - čo teraz? "výhodne" ich predáme?
ako tu bol nedávno článok s nadpisom v štýle: Mesto vymenilo pozemky pre električku za pozemky pre električku...