Väčšina by mala byť vybudovaná na Patrónke a v Ružinove.
Na najbližšom mestskom zastupiteľstve 26. apríla primátor mesta Milan Ftáčnik predloží materiál o rozvoji trolejbusových tratí. Spracoval ho Dopravný podnik Bratislava a uvádza plány na vybudovanie štyroch trolejbusových tratí a ďalšie možnosti rozvoja trolejbusovej dopravy. Dokument sa nezaoberá zmenou trasovania trolejbusových liniek v prípade realizácie tratí, prípadne konkrétnymi náhradami autobusových liniek.
Rozšírenie trolejbusov na Patrónke
Prvé štyri trate by sa mali dotýkať oblasti Patrónky a mali by znamenať prepojenia a predĺženia existujúcich tratí. „Ucelený dopravný systém trolejbusových tratí spočíva v napojení na dobudované prepojenie trolejbusovej trate Pražská – Hroboňova s vozovňou Hroboňova po jestvujúcej trati na Lovinského ulici, obnovou trakčného vedenia na Gaštanovej s vyústením po Valašskej ulici do Mlynskej doliny, na križovatku Patrónka, a jeho dobudovaní po Lamačskej ceste až po OD Tesco Lamač,“ píše sa v materiáli.
Trolejbusová trať „Brnianska“
Pôjde o prepojenie novej trolejbusovej trate na Pražskej ul. s traťou na Patrónke s dĺžkou trolejového vedenia je 2 x 1250 metrov. V križovatke Patrónka by okrem prepojenia trolejového vedenia na Lamačskú cestu bolo zrealizované aj odbočenie z Mlynskej doliny na Brniansku ulicu elektrickými a zjazdnými výhybkami. Náklady by sa mali pohybovať vo výške cca 900 tis. €.
Trolejbusová trať „konečná Gaštanová“
Jednalo by sa o rekonštrukciu obratiska Valašká v úseku od Lovinského cez obratisko na Gaštanovej ulici a Západnom rade s vyústením na Valašskú ulicu v dĺžke 1000 metrov. Jednostopé vedenie by predstavovalo 860 metrov a dvojstopé vedenie 240 metrov. Predpokladané náklady by mali byť 300 tis. €.
Trolejbusová trať „Patrónka - Vojenská nemocnica“
Táto trať sa v súčasnosti pripravuje na realizáciu a bude financovaná z Operačného programu Bratislavský kraj. Pôjde o zobojsmernenie existujúcej trolejbusovej trate na Lamačskej ceste a jej napojenie na trať do Mlynskej doliny aj na Kramáre. Tým sa dosiahne možnosť obojsmerného prestupovania na Patrónke aj v smere na Kramáre a taktiež medzi trolejbusmi a regionálnymi autobusmi. Náklady na realizáciu by mali dosiahnuť 2,058 mil. €.
Trolejbusová trať „OD Tesco Lamač“
„Dobudovanie trolejbusovej trate od križovatky Cesta na červený most po OD Tesco Lamač dáva predpoklad pre jej ďalšie predĺženie do oblasti Lamača v zmysle platného územného plánu,“ uvádza materiál. Pôjde o napojenie trolejbusovej trate na trať k Vojenskej nemocnici s dĺžkou vedenia 2x 800 metrov. Pred obchodným domom by malo byť vybudované jednostopé obratisko v dĺžke 590 metrov.
„Realizáciou trolejbusovej výstavby až po spomínané obchodné centrum, by sa výrazne zlepšila obsluha územia z centrálnej mestskej oblasti a z oblasti Kramárov. Vybudovaním trolejbusovej trate s nadväzným prestupovým terminálom pre autobusové linky obsluhujúce západnú časť mesta (Dúbravka, Devínska Nová Ves, Lamač, Záhorská Bystrica) by podstatne zvýšilo atraktivitu tohto územia,“ píše sa dokumente pre poslancov. Náklady na realizáciu by mali pohybovať okolo 1 mil. €.
Trolejbusovú dopravu možno rozšíriť aj inde
Dopravný podnik navrhuje aj ďalšie trolejbusové trate, ktoré by sa výhľadovo mohli vybudovať. Väčšina z nich je v pláne už dlhšiu dobu, zatiaľ sa do realizácie nedostali.
Trolejbusová trať „Trenčianska ulica“
Išlo by o predĺženie trolejbusovej trate od konečnej Ružová dolina po koniec Trenčianskej ul. pri križovatke s Bajkalskou v dĺžke cca 300 metrov. Podnik plánuje neskôr jej predĺženie a spojenie s trolejbusovou traťou na Prievozskej ulici cez Bajkalskú ulicu. Náklady na realizáciu trate boli stanovené vo výške cca 430 tis. €.
Trolejbusová trať „Rožňavská (Trnávka) - Galvaniho - Avion Shopping Park - Letisko M. R. Štefánika“
Cieľom je okrem iného zabezpečiť dlhodobo požadované spojenie centra mesta a Autobusovej stanice Mlynské Nivy s letiskom. Pred realizáciou výstavby tejto trate je možnosť zabezpečenia premávky vozidlami s pomocným dieselovým pohonom - predĺženie linky 205.
Trolejbusová trať „Košická - Most Apollo – Ovsište“
„Pred realizáciou výstavby tejto trate je možnosť zabezpečenia premávky vozidlami s pomocným dieselovým pohonom - predĺženie linky 209 cez Miletičovu a Prievozskú a predĺženie linky 210 od Mlynských nív). Uvedené by výrazne pomohlo ‚odbremeniť‘ čoraz atraktívnejšiu autobusovú linku 68, spolu s novým - stále viac požadovaným spojením Petržalky s Miletičovou ulicou,“ uvádza materiál.
„Trolejbusová sieť na území Petržalky by perspektívne tvorila ťažiskovú sieť dopravnej obsluhy k nosnému systému koľajovej dopravy na území celej Petržalky. Perspektívny stav by si samozrejme vyžadoval vybudovanie aj patričného technického zázemia (vozovňu, meniarne a pod.). Predložený návrh predstavuje prvý krok na zavedenie ekologickej dopravy tam, kde je mestská hromadná doprava v súčasnosti zabezpečovaná autobusovými linkami a kde sa neuvažuje ani so smerovaním koľajovej dopravy.“
Trolejbusová trať „Karadžičova - Dostojevského - Pribinova – Eurovea“
„Pred realizáciou výstavby obchodno-administratívneho centra Eurovea bola spracovaná výhľadová štúdia pre možnosť obsluhy tejto lokality trolejbusovou dopravou a to predĺžením jestvujúcej linky 210 zo smeru od Hlavnej stanice. V súčasnej dobe sa opätovne objavujú požiadavky na prepojenie a pri vytvorení obratiska až na Šafárikovom námestí by došlo k možnému prestupu z električiek prichádzajúcich od Petržalky, Dúbravky a Karlovej Vsi smerom do okolia nových obchodno-administratívnych centier v blízkom okolí,“ uvádza materiál. Podľa projektu stavby električky do Petržalky by sa však mala zastávka električiek od Šafárikovho námestia vzdialiť.
Plánujú sa aj rekonštrukcie vedení
V materiáli pre zastupiteľstvo sa uvádzajú aj pripravované rekonštrukcie trolejového vedenia:
- konečná Cintorín Ružinov v cene 70 tis. €
- otočka Lovinského v cene 90 tis. €
- križovatka Mickiewiczova ul. - 29. augusta v cene 60 tis. €
- križovatka Karadžičova – Záhradnícka v cene 150 tis. €
Ak bude spracovaný materiál vzaný na vedomie poslancami Mestského zastupiteľstva, bude možné na jednotlivé trate žiadať o nenávratný finančný príspevok v rámci Operačného programu Bratislavský kraj.
fonzo
A nezabudajme na to že ak sa zafinancuje tá obojsmerná premávka na patronke, budeme štastní ako blchy. A aj keby, zo dňa na deň sa všetky trate nespustia, ale pekne postupne, a v tom je ten problém, preťože niečo sa zavedie, zruší, presmeruje, na čo si ľudia zvyknú a potom pri otváraní ďalšej trate to bude pri tomto podniku len horšie a horšie ?