Občianska iniciatíva Lepšia doprava upozorňuje na nedostatky v projektovej dokumentácii električky medzi Bosákovou a Jesenského ulicou.
Občianska iniciatíva Lepšia doprava upozorňuje na nedostatky v projektovej dokumentácii električky medzi Bosákovou a Jesenského ulicou. Lepšia doprava síce podporuje električku do Petržalky, no v zaslanom vyjadrení informuje o možných problémoch, ktoré môže spôsobiť navrhovaný projekt.
"V prípade realizácie stavby podľa projektu, ktorý bol spracovaný projektantmi firmy Alfa 04 a oficiálne predložený firmou Metro v rámci stavebného konania, by podľa Lepšej dopravy boli nevhodne umiestnené a zle stavebne riešené električkové zastávky a sťažený až znemožnený prestup na autobusové linky. Rovnako by sa premrhala šanca zatraktívniť verejný priestor a využiť mestotvorný potenciál Štúrovej ulice. Oficiálny projekt je podľa Lepšej dopravy myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, električkovú trať vníma izolovane bez väzieb na iné dopravné systémy." Lepšia doprava preto spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia, o ktorom aktívne komunikuje s vedením hlavného mesta, Starého Mesta aj Dopravného podniku.
Problémy v oficiálnom projekte podľa Lepšej dopravy:
- električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice – mimo cieľov ciest, so zhoršenou dostupnosťou Šafárikovho námestia, Eurovey a autobusových zastávok na Dostojevského rade;
- riešenie električkových zastávok vytvára funkčné problémy pre chodcov – zúženie chodníka, úzke nástupné ostrovčeky, bariéry (zábradlia);
- poloha trate na Štúrovej vytvára problémy pre obojsmerné vedenie cyklistickej dopravy;
- dopravný režim Štúrovej ulice a na Šafárikovom námestí je nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave (IAD), zanedbáva priestor Štúrovej ako výraznej mestotvornej ulice v centre Bratislavy a ponecháva jej tranzitnú funkciu;
- chýbajú priame väzby pre chodcov a cyklistov v línii Starý most – Štúrova.
Zmeny, ktoré navrhuje iniciatíva:
"Riešenie, ktoré navrhuje Lepšia doprava, mení filozofiu projektu a vníma Šafárikovo námestie ako kľúčový verejný priestor centra mesta a komfortný prestupný uzol MHD," uvádza stanovisko. Malo by ísť o nasledujúce zmeny:
- zhodnotenie výnimočného priestoru pred budovou Univerzity Komenského;
- polohu električkových zastávok priamo pred parčíkom a univerzitou;
- obmedzenie a čiastočné vylúčenie áut na Štúrovej ulici, avšak ponechanie ulice pre obsluhu centra;
- zachovanie prestupného uzla MHD – posunutie zastávky autobusov na Dostojevského rade smerom k Novému mostu bližšie ku križovatke; v opačnom smere zachádzanie autobusov na električkovú trať a prestup na hrane z električkovej zastávky;
- priame línie pohybu chodcov a cyklistov zo Starého mosta na Štúrovu a opačne;
- na Štúrovej ulici upokojenie dopravy, bezbariérové riešenie ulice, zväčšenie priestoru pre chodcov a celkové estetické pozdvihnutie aj v nadväznosti na revitalizáciu parku na Šafárikovom námestí.
Konkrétny návrh riešenia so schémou aj vizualizáciami možno nájsť na facebookovej stránke Lepšej dopravy: www.facebook.com/LepsiaDoprava.
"Dopravné stavby v centrách miest sú v západnej Európe úzko späté so zatraktívnením verejného priestoru, s prioritným dôrazom na verejnú, pešiu a cyklistickú dopravu. Iniciatíva Lepšia doprava predložila svoje návrhy primátorovi mesta Milanovi Ftáčnikovi a následne sme o návrhoch diskutovali s hlavným dopravným inžinierom Tiborom Schlosserom, hlavnou architektkou Ingrid Konrad a starostkou Starého Mesta Táňou Rosovou. Veríme, že mesto nepremárni ponúkanú príležitosť a bude sa v krátkom časovom horizonte zaoberať zmenami projektovej dokumentácie. Aj Bratislava má šancu pripojiť sa k súčasným európskym trendom riešenia dopravy," uzatvára svoje stanovisko iniciatíva.
Prestupovanie môže byť horšie
Ak by sa realizoval pôvodný projekt, zastávka električiek by sa posunula hlboko do Štúrovej ulice. Z nej by bolo odvšadiaľ ďaleko - nielen do Eurovea, ale aj k autobusom. Tie by mali zastávku len pri Malej scéne - vzdialenej vyše 400 metrov od navrhovanej električkovej zastávky.
Bratislava má podobne ako ostatné vyspelé mestá prestupný systém MHD a ten neplánuje zmeniť. Dopravný podnik viackrát deklaroval, že prestupy sú nevyhnutné. V tomto prípade budú nevyhnutné pre tých, ktorí budú prichádzať z Petržalky električkou a budú chcieť pokračovať na Autobusovú stanicu či do Devína alebo Devínskej Novej Vsi. Napriek tomu sa s prestupmi v projekte neuvažuje. Výsledok bude jasný - pretrvávajúci odpor cestujúcich k prestupovaniu. A nebude to vinou cestujúcich, ale tých, ktorí ich pri prestupovaní posielajú na 400-metrové prechádzky.
Projekt taktiež nerieši náhradnú dopravu za električky v prípade opráv trate či mimoriadnych udalostí. Ak by sa musela náhradná doprava zavádzať, nebolo by ju kde napájať na električky a prestupy by boli opäť komplikované. Mementom môže byť súčasná linka X13, ktorá kvôli nevhodným spôsobom zrekonštruovaným električkovým tratiam v centre mesta s nízkou nosnosťou nemôže mať trasu, ktorá by skutočne nahrádzala pôvodnú električkovú linku 13.
Chyby z minulosti sa tak opakujú aj v tomto projekte.
tr3mp
Keď už chceme silou mocou investovať do IAD, tak radšej do Schlosserovej vízie nového mosta pri tuneli prípadne aj s pokračovaním k Šancovej/Severnej tangente (nech je to akokoľvek ďaleká vízia) a presmerovať vnútorný okruh z nábrežia za Dunaj a nábrežie následne upokojiť.