Mestská časť Nové Mesto sa snaží o revitalizáciu parku na Račianskom mýte, no stav tohto dopravného uzla zostáva pre chodcov a cestujúcich MHD kritický.
Občianska iniciatíva Lepšia doprava navrhuje rozsah revitalizácie rozšíriť aj o vytvorenie humánnejšieho priestoru v rámci križovatky. O zámeroch projektu hovorili Martin Fundárek a Michal Dekánek z iniciatívy.
Aké dôvody vás viedli k návrhu zmien?
MF: Račianske mýto je druhým najväčším prestupným uzlom v bratislavskej MHD, ale vybavenie zastávok ani usporiadanie križovatky tomu nezodpovedá. Zastávky električiek sú úzke, postavené podľa pradávnych noriem, a nezmestia sa na ne prístrešky. Navyše sú nízke, v úrovni koľajníc, čo je veľmi nepríjemné najmä pre starých ľudí a mamičky s kočíkmi. Prechádzanie cez križovatku je nebezpečné, chýbajú dostatočné vyčkávacie priestory. Kto príde električkou z centra a chce ísť smerom k Trnavskému mýtu, nemá kde vyčkať – vozovka bezprostredne nadväzuje na električkovú trať, takže chodci uskakujú pred električkou na vozovku a pred autami na koľaje. Ostrovček na rohu je malý, ak príde električka z Rače, tí, čo vystúpia a idú či už k Trnavskému mýtu, alebo pokračujú cez Šancovú na zastávku autobusov a trolejbusov pred „Poštármi“ či na susednej Legionárskej, sa naň nevojdú a musia na zelenú vyčkávať na vozovke. Tento stav je neúnosný, treba ho riešiť skôr, než sa stane vážna nehoda.
V čom spočíva nové riešenie?
MF: Navrhujeme rozšíriť zastávky električky v oboch smeroch na úkor jazdných pruhov, vybaviť ich prístreškami a rozšíriť ostrovček jeho spojením s chodníkom so zrušením málo využívaného pravého odbočenia zo Šancovej. Zároveň navrhujeme zatraktívniť priestor nárožia vytesnením divokého parkovania áut. Zastávku autobusov na Šancovej chceme preložiť bližšie ku križovatke. Okrem toho sme navrhli zriadiť aj bus pruhy na Šancovej, cyklopruh od parčíka na Radlinského, doplniť priechody pre chodcov na severnom konci električkových zastávok a predĺženie zelenej pre chodcov cez Šancovú. Zastávky električiek by mali využívať aj autobusy, predovšetkým náhradná doprava pri výlukách, ale v smere z mesta by sa sem mohla presunúť aj zastávka linky 59. Tá by tak mohla ísť po bus pruhu, ktorý navrhujeme zriadiť na električkovom páse v rámci riešenia prestupného uzla pri Blumentáli, až na túto zastávku a na cestu sa vrátiť po výstupe a nástupe cestujúcich, čiže v čase, keď je už cesta voľná.
Aké prínosy by mali mať navrhované zmeny?
MF: Predovšetkým bezpečnosť chodcov i cestujúcich. To je najdôležitejšie. Zvýši sa komfort pohodlnejším nastupovaním, kratším presunom pri prestupe a prístreškami. Bus pruhy na Šancovej sme navrhli s cieľom zníženia časových strát spôsobených zápchami, ale aj umožnenia prejazdu vozidiel záchranných systémov. Nezabúdajme, že zápchami strácajú nielen cestujúci. Ak DPB musí kvôli zápcham len na linke 201 nasadiť dve vozidlá navyše, už len cena trolejbusov dvíha náklady na MHD o 100 000 € ročne.
Navrhované riešenie však výrazne obmedzuje automobilovú dopravu. Nie je možné iné riešenie?
MD: Áno, sú možné aj iné riešenia. Myslíme si však, že sú natoľko finančne náročné, že si ich momentálne mesto nemôže dovoliť. Išlo by o rozšírenie vozovky na úrovni električkových zastávok. To by si vyžiadalo náročné prekládky vedení a stožiarov. V smere do Rače by to znamenalo výrazné zúženie chodníka a redukciu zelene. Taktiež by bolo možné rozšíriť Šancovú ul. o jeden jazdný pruh medzi Račianskym a Trnavským mýtom. Museli by sa však okrem toho zúžiť existujúce jazdné pruhy, vyrúbať stromy a zasadiť nové v inej polohe, preložiť stožiare, a taktiež by sa zúžil chodník. Otázka preto znie, či má mesto na také riešenia, ktoré neobmedzia autá, alebo zvolí menej nákladnú cestu zvýhodnenia MHD.
Prinesie riešenie pozitíva aj pre automobilovú dopravu?
MD: Zatiaľ čo pre verejnú dopravu je naše riešenie jednoznačne lepšie, pre autá má pozitívne aj negatívne stránky. Pozitívnymi je zvýšenie bezpečnosti, pretože vodiči sa nebudú musieť obávať, že im náhle vojde do jazdnej dráhy chodec, ktorý sa dnes nezmestí na ostrovčeky. Na druhej strane sa zníži počet áut, ktoré prejdú križovatkou. To samozrejme spôsobí dlhšie zápchy - ale len pre autá. Ten, kto bude chcieť minimálne zdržanie, by mal použiť MHD. V časoch, keď je najväčší dopyt automobilistov, je ešte v spojoch dosť miesta pre tých, ktorí by presedlali na ekologickejšiu dopravu.
Myslíte si, že zodpovední úradníci schvália rozšírenie zastávok električiek na úkor jazdných pruhov?
MD: Dopravná politika tohto mesta aj štátu bola jasne deklarovaná vládou aj primátorom a viackrát bola prízvukovaná preferencia verejnej dopravy. Ak politici uviedli takéto vyjadrenia, potom by mali vyžadovať od úradníkov, aby konali v súlade s nimi. Ak úradníci rozhodnú o podpore verejnej dopravy, potom musia mať aj jasnú podporu u svojich nadriadených. Zodpovednosť úradníkov je neľahká, isteže zníženie priepustnosti križovatky bude potrebné obhajovať. No treba si uvedomiť, že tí istí ľudia majú zodpovednosť aj za to, ak sa na Račianskom mýte situácia nezlepší a nedajbože príde k tragédii. Vtedy budú musieť vysvetliť, prečo nekonali. Verím však, že k takémuto niečomu nedôjde a všetci pochopia dôležitosť zmeny.
Rozšírenie zastávok je podľa nás nielen otázkou komfortu a bezpečnosti, ale aj primeranosti rozdelenia verejného priestoru. Podľa našich prepočtov cez len 2 metre široké zastávky električiek a 3 metre širokú koľajovú trať prejde denne v smere do centra dvakrát viac ľudí, než sa odvezie v 10 metrov širokých jazdných pruhoch. Nechceme vytlačiť autá, len dosiahnuť spravodlivejšie rozdelenie verejného priestoru. Ten je dnes členený v pomere 4:1 v prospech automobilistov.
BUS-pruh na Šancovej je asi najkontroverznejší. Prečo ste ho navrhli?
MD: Šancová je významnou tepnou MHD a jej spoje prepravia niekoľkonásobne viac cestujúcich než osobné autá. Navyše je to po uzavretí električkovej trate na Hlavnú stanicu jediná prístupová komunikácia na stanicu pre celú východnú časť mesta.
Čoraz viac sa spomína spustenie integrovanej dopravy, no málokto si uvedomuje, že na to, aby ľudia z regiónu naozaj integrovanou dopravou cestovali, je nutné splniť množstvo podmienok. Dvomi z nich sú spoľahlivosť a rýchlosť. Ak verejná doprava nebude spoľahlivá a rýchla, ľudí nepriláka, a celý projekt integrovanej dopravy zlyhá. A práve súčasný stav Šancovej je taký, že o spoľahlivosti a rýchlosti verejnej dopravy nemôže byť ani reči. Ak idete na stanicu, buď idete s polhodinovým predstihom pre prípad, že bude zápcha, alebo jednoducho skúšate šťastie a "modlíte sa", aby ste neuviazli v kolóne. Ak šťastie nemáte, môžete čakať hodinu či viac na ďalší vlak. Takto atraktívna verejná doprava vyzerať nemá.
Netvrdíme však, že neexistuje lepšie riešenie než to, čo sme navrhli. Preto sme požiadali kompetentných na magistráte o navrhnutie alternatívneho riešenia zlepšenia podmienok pre MHD na Šancovej, v prípade ak nebude akceptované naše riešenie. Dopravný podnik by mal v najbližších mesiacoch zmapovať zdržania MHD na Šancovej, na základe vyhodnotenia údajov možno potom zvážiť konkrétne kroky v organizácii dopravy.
Celé znenie návrhu si môžete prečítať tu.
Ike
Čisto z matetematického hľadiska: ak sa autá zmestia na Radlinského do jedného jazdného pruhu a ak sa zmestia na Ursínyho do jedného jazdného pruhu a medzi tým nie je žiadny extrémne významný zdroj dopravy (dobre, odbočky Legionárska-Račianska a Šancová-Račianska sú aj tak mimo signálneho plánu na Radlinského a tiež to nie sú kvantá áut), tak nevidím absolútne žiadny dôvod, prečo by tu mal byť dvojpruh. Jediný (potenciálny) kritický bod (ale to už som naozaj v kožu echt autíčkara), je zastávka 59 smer Rača.