Občianska iniciatíva Lepšia doprava v závere minulého roka predložila viacero projektov pre lepšiu dopravu. Prvým z nich je návrh vybudovania prestupných električkových zastávok. Projekt priblížil Martin Fundárek z iniciatívy.
Prečo ste sa rozhodli navrhnúť zmeny v zastávkach na Radlinského ul. a Krížnej ul.?
Prvotným impulzom bola bezpečnosť cestujúcich. Zastávka Vazovova na Radlinského ulici zostala popri Šafárikovom námestí poslednou v meste, kde cestujúci pri nástupe a výstupe vstupujú do jazdnej dráhy automobilov. Takéto zastávky boli kedysi bežné, ale v časoch, keď bolo áut mnohonásobne menej než dnes. Pri dnešnej frekvencii dopravy a bezohľadnosti niektorých vodičov už takéto riešenie nie je akceptovateľné. Výstavba novej budovy, kvôli ktorej sa musela pôvodná zastávka v smere do centra zrušiť, priniesla šancu na moderné a bezpečné riešenie. Žiaľ, mesto ju nevyužilo. Zastávka bola presunutá pred daňový úrad opäť bez vybudovania nástupišťa, čím sa ohrozenie cestujúcich dokonca zvýšilo, pretože tam je aj frekvencia automobilov vyššia. V opačnom smere, kde je to ešte horšie, zastávka zostala bez zmeny.
Druhým dôvodom je nedostatočný komfort cestovania električkami. Liniek je veľa a majú príliš dlhý interval, čo znižuje atraktivitu MHD. Už viackrát sa objavili úvahy o znížení počtu liniek so súčasným zlepšením intervalov. To by si vyžadovalo viac prestupovania. Ale na to chýbajú poriadne prestupné uzly, kde by mohli cestujúci prestupovať bezpečne, s minimálnymi presunmi a s možnosťou skryť sa pred nečasom. Za kľúčové z tohto hľadiska považujeme práve prestup na Radlinského ulici a v smere z centra aj na Krížnej na zastávke Legionárska. Asi sa pýtate, prečo len v smere z centra. Do centra je možné prestúpiť na Trnavskom mýte, kde je kryté nástupište.
Aké zmeny navrhujete?
Navrhli sme vybudovať prestupné zastávky pred daňovým úradom, vybavené prístreškami, s vylúčením automobilovej dopravy okrem MHD. Na týchto zastávkach by bolo možné pohodlne prestupovať nielen medzi električkovými linkami, ale aj na autobusy. V smere do centra by tu mala nástupište linka 94, v opačnom smere by mohli zastavovať linky 31 a 39. Tie by potom pokračovali po električkovej trati ako v „bus-pruhu“ až po Račianske mýto. Výstupište linky 94 na Vazovovej by sa posunulo na dnešné nástupište, čiže bližšie k prestupnej zastávke.
Pripravili sme aj iné varianty – zachovanie prejazdu pre autá s tým, že by jazdili po električkovej trati, resp. preloženie jazdného pruhu v smere z centra do polohy dnešného chodníka.
Na Krížnej sme navrhli predĺženie zastávky, jej rozšírenie na úkor jazdného pruhu a vybavenie prístreškami.
Aké zlepšenia od toho očakávate?
Predovšetkým sa na Radlinského odstráni ohrozenie cestujúcich autami. Nebude sa treba presúvať z jedného nástupišťa na druhé, nanajvýš prejsť cez trať, a bude sa aj kde schovať pred nečasom. Legalizovanie jazdy autobusov po električkovej trati umožní autobusom vyhnúť sa zápche pred Račianskym mýtom. Odpadnú zdržania na Floriánskom námestí, pretože semafory bude možné vypnúť. Útlm dopravy a vypnutie semaforov umožní v budúcnosti poľudštiť námestie.
Vraveli ste, že úsek sa má pre autá uzavrieť. Vyzerá to na prvý pohľad hrozivo.
Ale skutočne len na prvý pohľad. V smere z centra prevažnú väčšinu frekvencie tvoria vozidlá, ktoré sa vyhýbajú zápche na Vazovovej ulici. Z Námestia 1. mája schádzajú cez Kollárovo námestie alebo cez ulicu I. Karvaša. Zápcha na Vazovovej vzniká jednak tým, že vozidlá musia dávať prednosť vozidlám z Radlinského ulice, jednak tým, že jedny aj druhé sú blokované električkami zastavujúcimi na zastávke Vazovova v smere do Rače. Tým, že sa Radlinského uzavrie, pre autá to paradoxne bude znamenať zlepšenie – budú môcť z Vazovovej vychádzať takmer nepretržite, prednosť budú musieť dávať iba električkám a autobusom, čiže v rannej špičke približne raz za minútu, a nič ich v ďalšej jazde nebude blokovať. Odpadne dôvod na obchádzanie pri ceste od Hodžovho námestia. Pre ostatné smery sme navrhli niekoľko variantov „obchádzok“. Niektoré sú možné už dnes, iné by si vyžiadali zmenu značenia, menšie či väčšie investície.
A čo Krížna?
Tam je to jednoduché. Jeden z jazdných pruhov sa dnes do polovice zastávky využíva na parkovanie, takže z hľadiska priepustnosti nenastane nijaká zmena. Ubudne len niekoľko parkovacích miest.
Podľa doterajších informácií je nádej, že sa tento projekt zrealizuje. Vznikne tak prvý moderný prestupný uzol medzi električkami a autobusmi v Bratislave. V rámci projektu sa však uvádza aj úprava električkových zastávok na Krížnej ul., o ktorej je zatiaľ ticho. Má zmysel reformovať električkové linky, ak sa táto zastávka nezrealizuje?
Myslím si, že nedobudovanie zastávky Legionárska by bolo chybou. Terajšia dlhodobá uzávierka trate na Hlavnú stanicu poskytuje výnimočnú príležitosť na reformu linkového vedenia, ba priam k nej nabáda. Lepšie linkové vedenie by mohlo priniesť úspory a investícia do Legionárskej by nemala byť veľká, mohla by sa rýchlo vrátiť.
Celé znenie návrhu si môžete prečítať tu.
Doplnené: podľa zverejnenej zmluvy by mala byť projektová dokumentáciu na zastávku spracovaná do konca marca tohto roka.
TomJ