Magistrát predložil na pripomienkovanie mestským častiam Stratégiu dopravnej politiky parkovania, ktorá by mala výrazne zmeniť súčasný stav parkovania v meste.
Materiál identifikuje viacero problémov. Napríklad to, že súčasný spôsob parkovania v Bratislave skôr podporuje používanie automobilov a uličné parkovanie nie je využívané ako nástroj riadenia dopravy, čo vedie k neefektívnemu využívaniu dostupných miest. Neexistuje ani účinná kontrola dodržiavania predpisov.
Mesto preto navrhuje nové zásady:
- spoplatnenie celého verejného priestoru,
- zvýhodnenie spoplatnenia pre rezidentov - trvalo bývajúcich obyvateľov miest,
- umožniť krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé - celodenné parkovanie v uličnom priestore,
- zrušiť vyhradené parkovanie (okrem parkovania pre telesne postihnutých občanov),
- zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko pre celé mesto s možnosťou nastavenia rôznej výšky poplatkov pre mestské časti samostatne ako aj v priebehu dňa,
- zaviesť fond dopravy z príjmov statickej dopravy, ktorý sa bude orientovať na údržbu statickej dopravy, organizáciu a reguláciu dopravy, preferovanie mestskej hromadnej dopravy a alternatívnych druhov dopravy.
V problematických zónach by pre obyvateľov malo byť umožnené bezplatné parkovanie iba prvému automobilu. Stratégia sa nepriklonila k podobným dokumentom niektorých miest, ktoré preferujú budovanie parkovacích miest v takej vzdialenosti od objektov, aby verejná doprava bola bližšie než parkovacie miesto.
Minimálny hodinový poplatok za parkovanie by mal byť najmenej 1 €, v najvyťaženejších zónach by malo byť dlhšie parkovanie znevýhodnené – napr. za 2,5 hodiny by to už malo byť 4 €. V niektorých prípadoch by mala byť dĺžka parkovania aj časovo obmedzená na 2,5 hodiny. Previazanie na cenu cestovného v mestskej hromadnej deprave, ktoré navrhovala Koncepcia parkovacej politiky z roku 2009, však už nie je natoľko zreteľné. V Stratégii sa o ňom hovorí už iba vo všeobecnej rovine: “Poplatky za parkovanie majú odzrkadľovať trhovú cenu, zohľadňovať skutočný dopyt a cenu benzínu a /alebo cestovné za jednorazovú jazdu v mestskej hromadnej doprave“. Pôvodný materiál navrhoval stanoviť minimálnu ročnú cenu pre rezidentov na úroveň ceny ročného predplatného lístka MHD a umožniť jej držiteľom jazdiť aj s MHD bez ďalších poplatkov.
Zaplatiť by malo byť možné viacerými spôsobmi:
- platba cez mobil
- identifikačný, platobný a časový prístroj vozidla (In-Vehicle-Meter, IVM) – podobný mýtnej jednotke
- parkovacie automaty
- papierové parkovacie karty (cenovo znevýhodnené oproti iným druhom platieb)
Cieľom je aj výrazne zvýšiť kontrolu dodržiavania parkovania, a to aj tam, kde v súčasnosti polícia vedome toleruje porušovanie dopravných predpisov (napr. paralelné parkovanie na jazdnom pruhu pozdĺž vyhradeného parkovania, parkovanie v oblúku križovatky, na zelenej ploche a pod.)
V prípade zavedenia parkovania v navrhovanej podobe sa zvýši atraktivita MHD a tým aj dopyt po nej. Materiál sa však okrem zmienky o fonde na preferovanie MHD nezaoberá tým, akým spôsobom bude dochádzať k peňažným transferom pre zvýšenie výkonov a kapacity MHD a ani v akej výške. Stratégia sa taktiež nevenuje budovaniu záchytných parkovísk P+R a atraktívnemu napojeniu parkovísk na mestskú hromadnú dopravu. Nie je tak jasné, z čoho by mali byť tieto náročné projekty financované. Práve nerozpracované previazanie parkovacej stratégie s mestskou hromadnou dopravou môže byť jedným z hlavných problémov projektu.
Ambiciózny project počíta so zavedením pilotnej prevádzky už v roku 2012 a celoplošnej zmeny v meste v roku 2013. Potrebné zmeny legislatívy by chceli autori presadiť do roku 2014.