Trasa linky X13 sa zmení, no opäť nepôjde ani na Námestie SNP, či Šafárikovo nám.
Mesto spolu s dopravným podnikom pripravujú zmenu trasy náhradnej autobusovej linky X13 z Hlavnej stanice. K zmene sa pristúpi na základe kritiky súčasnej trasy s minimálnym využitím cestujúcimi a mala by sa zrealizovať v druhej polovici februára. Ani nová trasa však neobslúži historické centrum mesta, pretože povedie okružne cez Štefanovičovu, Imricha Karvaša, Radlinského, Kollárovo nám., Hodžovo nám a Štefánikovu. Dostať sa napríklad od reduty na Hlavnú stanicu bude naďalej komplikované.
„Primátor mesta Milan Ftáčnik sa na náhradnom trasovaní linky dohodol s vedením dopravného podniku a ročné náklady na linku sú približne na úrovni 150-tisíc eur. Projekt rieši mimoriadnu dopravnú situáciu, ktorá vznikla z dôvodu havarijného stavu električkovej trate a prípadná ďalšia prevádzka električiek po existujúcej trati by mohla mať aj tragické dôsledky,“ uviedol magistrát. Stále otvorenou otázkou je možná spoluúčasť investora projektu Predstaničné námestie na prevádzkových nákladoch.
Po Obchodnej a Jesenského nemožno
Cestujúci a návštevníci sa pýtajú, prečo linka X13 nemôže jazdiť po trase bývalej električkovej linky 13, ktorú uvádza väčšina bedekerov ako linku pre prístup do centra. Takto jazdili autobusy aj pri krátkodobých výlukách. Agáta Staneková z DPB argumentuje, že pri operatívnych výlukách sa zvyčajne trasa náhradnej autobusovej dopravy prispôsobuje trase električiek. „Pri stanovení trás dlhodobých výluk sa musí trasa prispôsobovať aj technickým podmienkam pre takúto dlhodobú prevádzku. Z tohto autobusová linka X13 jazdí po komunikáciách, ktoré sú prispôsobené na takúto dopravu. V minulosti jazdila pri uzatvorení úseku kyvadlová doprava po Štefanovičovej ulici a vozidlá boli nútené jazdiť sčasti aj po električkovej trati. Tá je však dnes v zlom stave a poškodené sú aj zádlažbové panely, ktoré by poškodili pneumatiky autobusov.“
Dôvod, prečo bola v roku 2006 Obchodná ul. zrekonštruovaná tak, že neunesie ani ľahšie midibusy, treba podľa DPB hľadať v koncepcii povrchovej úpravy určenej architektonickou štúdiou magistrátu. „Obchodná ul. a Hurbanovo nám. boli dimenzované na pojazd kolesových vozidiel zaisťujúcich zásobovanie objektov s hmotnosťou do 3,5 t a ojedinelý prejazd vozidiel zabezpečujúcich odvoz domového odpadu – OLO. Keďže pešia zóna je neprimerane zaťažovaná (nákladná doprava pre okolité stavby s nemožnosťou iného prístupu, aktivity na Hviezdoslavovom nam., otáčanie autobusov, bezpečnostné opatrenia a pod.) dochádza k častým závadám na zadlažbených povrchoch. Poruchy vznikajú ako na telese električkovom tak, aj na priľahlých častiach, ktoré správe DPB.a.s. nepatria, a to v dôsledku vibrácií koľajníc je koľajový zvršok v nevýhode. Opravu poškodenej dlažby v súvislosti s výstavbou priľahlých objektov vyžadujeme od stavebníka, ostatné závady riešime vo vlastnej réžii,“ informuje DPB.
Podobný problém je aj na Jesenského, Mostovej a Nám. Ľ. Štúra, kde je 9 rokov po rekonštrukucii trate dlažba v žalostnom stave. Na otázku, kedy dôjde k oprave dlažby, sme od magistrátu odpoveď nedostali.
Trasa mohla viesť aj do historického centra
Napriek uvedeným problémom mohla trasa viesť aj do historického centra. Zvažovalo sa viacero variantov:
- okružná trasa Hlavná stanica – Štefanovičova – Imricha Karvaša – Americké nám. – Špitálska – Nám. SNP – Suché mýto – Hodžovo nám. – Štefánikova – Hlavná stanica
- obojsmerná trasa Hlavná stanica – Štefánikova – Hodžovo nám. – Suché mýto – Nám. SNP – Štúrova – Šafárikovo nám., prípadne až po Euroveu
Rozhodnuté nakoniec bolo o krátkej okružnej trase cez Kollárovo nám. Nová trasa však zvíťazila aj v ankete na stránkach imhd.sk ešte pred zavedením linky X13, keď za ňu hlasovalo 55 % respondentov z celkového počtu 1022 hlasujúcich.
Oprava električkovej trate možno už v roku 2013
„Bratislavský magistrát pristúpil k dočasnému riešeniu hlavne preto, že finančné náklady na čiastočnú rekonštrukciu havarijného úseku trate boli vyčíslené na viac ako 1,5 mil. eur. Primátor M. Ftáčnik bol zároveň informovaný investorom projektu Predstaničné námestie, že so stavebnými prácami by sa malo začať už v roku 2013 a v prvej etape bude okrem iného realizovaná výstavba novej električkovej trate. Z týchto vecných dôvodov pristúpila bratislavská samospráva len k dočasnému riešeniu situácie, nie ku širšej a zároveň finančne oveľa nákladnejšej rekonštrukcii existujúcej trate,“ uzatvára magistrát.
Zvero
Dalsia vec, vie mi niekto prosim vas vysvetlit ako mozu zadlazbove panely poskodit pneumatiky autobusov? Keby povedala ze napravy a pruziaci system, to by som bral skor.
Za tretie, dakujeme magistratu za take rekonstrukcie dlazieb....kedy sa konecne budu tito ludia trestnopravne zodpovedat za svoje ciny?
No a na margo tej trasy, zachadzka do historickeho centra, ci uz takou alebo onakou trasou by nebola tak strasne nakladna, aby sa to nedalo spravit...mozno sa obavali potom az prilisnej vytazenosti tejto linky....