Sprievodca nočnou dopravou

Premávka celodenných liniek v noci

Prevažná väčšina celodenných liniek má posledné odchody z konečnej zastávky okolo 23.00. Iba výnimky premávajú aj krátko po polnoci. Prvé ranné spoje začínajú premávať až od 4.30, vo väčšine prípadov až tesne pred 5.00. Konkrétne posledné resp. prvé odchody celodenných liniek nájdete v časti Cestovné poriadky.

Nočné spoje a ich hromadné odchody

V Bratislave premáva 20 nočných liniek označených písmenom N a číslom linky, ktorej trasu prevažne kopírujú resp. obsluhujú podobnú oblasť mesta. Linky N21 N29 N33 N34 N37 N53 N55 N61 N70 N74 N80 N93 a N95 začínajú z Hlavnej stanice, linky N44 N47 a N72 z Hodžovho námestia. Do okrajových častí mesta premávajú nadväzné linky N56 a N91. Hlavnými prestupnými uzlami sú Hlavná stanica a Hodžovo námestie, kde je možné vykonať prestup aj smerom na Hlavnú stanicu a rovnako aj zo stanice. Spoločné odchody liniek z Hlavnej stanice sú o 23.30, 0.00, 0.30, 1.30, 2.30 a 3.30. Z opačných konečných spoje odchádzajú po cca 23.55, 0.55, 1.55, 2.55 a 3.55. Po príchode liniek na Hodžovo námestie v smere na Hlavnú stanicu je možné prestúpiť na linku N47 v smere na Valašskú. Po prejazde spojov zo stanicu cez Hodžovo námestie odíde linka N44 na Kolibu a linka N72 na Dolné hony. Podrobné informácie o odchodoch sú uvedené na stránke Cestovné poriadky.

Tarifa na nočných spojoch

Od 1. novembra 2015 platí na nočných spojoch rovnaká tarifa ako na denných linkách. Na prepravu nočnými spojmi je tak možné využiť celý sortiment cestovných lístkov IDS BK.

Zastavovanie na zastávkach

Všetky zastávky nočných spojov sú na znamenie. Pri nastupovaní je cestujúci povinný na zastávke stáť tak, aby ho vodič mohol vidieť a oplatí sa aj pre istotu zamávať. Pri vystupovaní je nutné v dostatočnom predstihu pred zastávkou stlačiť tlačidlo "STOP".

Vyčkávanie nočných spojov

Nočné spoje sa štandardne vyčkávajú na Hlavnej stanici tak, aby ich hromadný odchod nebol skorší ako príde posledný nočný spoj. Maximálna doba čakania je 3 minúty po odchode podľa cestovného poriadku. Nadväzné linky N53 N56 N55 a linky N91 N93 sa vyčkávajú na prestupných zastávkach Zlaté piesky (linky N53 N56), Hečkova (linky N55 N56) a Jasovská (linky N91 N93). Na linke N70 je zabezpečený prestup zo spoja z Hlavnej stanice o 00:30 na spoj s odchodom o 00:59 od ŽST Podunajské Biskupice.

Stručné trasy nočných spojov

  • linka N21 Hlavná stanica - Patrónka - Dúbravka - Devínska Nová Ves
  • linka N29 Hlavná stanica - Kramáre - Devín
  • linka N31 Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Cintorín Slávičie údolie
  • linka N33 Hlavná stanica - Račianske mýto - Nám. Ľ. Štúra - Dlhé diely
  • linka N34 Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Karlova Ves - Dúbravka
  • linka N37 Hlavná stanica - Patrónka - Lamač - Záhorská Bystrica
  • linka N44 Hodžovo nám. - Koliba
  • linka N47 Hodžovo nám. - Valašská
  • linka N53 Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Vajnory
  • linka N55 Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Rača
  • linka N56 Rača, Hečkova - Východné - Zlaté piesky (prípoj k linke N55 a N53)
  • linka N61 Hlavná stanica - Suché mýto - Nám. SNP - Dunajská - Autobusová stanica - Trnávka - Letisko
  • linka N70 Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Ružinov - Vrakuňa - Podunajské Biskupice
  • linka N72 Hodžovo nám. - Autobusová stanica - Dolné hony
  • linka N74 Hlavná stanica - Ružinov - Vlčie hrdlo
  • linka N80 Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Most SNP - Muchovo nám. > - Ovsište - Zrkadlový háj - Kopčany - Kapitulský dvor
  • linka N91 Petržalka, Jasovská - Jarovce - Rusovce - Čunovo (prípoj k linke N93)
  • linka N93 Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Most SNP - Vyšehradská - Jasovská
  • linka N95 Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Most SNP - Einsteinova - Zrkadlový háj - Depo Petržalka
  • linka N99 Depo Petržalka - Budatínska - Holíčska - Pajštúnska - Jiráskova - Osuského - Nám. hraničiarov - Jantárová cesta - Bosákova - Ovsište

Podrobné trasy nočných spojov a poznámky k nim

Linka N21 (Devínska Nová Ves, Dúbravka)

Hlavná stanica, Pražská, Brnianska, Patrónka, Lamačská cesta, Alexyho, Saratovská, Agátová, Eisnerova, Istrijská, Mlynská, Jána Jonáša, Agátová, Saratovská, Alexyho, Lamačská cesta, Patrónka, Brnianska, Pražská, Hlavná stanica (okružná trasa)

Upozornenie: Pri ceste z Devínskej Novej Vsi do Dúbravky a centra mesta je potrebné použiť zastávky linky 21 v smere k Volkswagenu vzhľadom na jednosmernú trasu v Devínskej Novej Vsi. Spoj o 0:00 z Hlavnej stanice končí premávku na zastávke Jána Jonáša, VW1.

Linka N29 (Kramáre, Devín)

Hlavná stanica, Pražská, Stromová, Limbová, Mlynská dolina, Botanická, Devínska cesta, Kremeľská, Hrad Devín

Linka N31 (Mlynská dolina, Cintorín Slávičie)

Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Nábr. arm. gen. L. Svobodu, Mlynská dolina, Cintorín Slávičie

Linka N33 (Dlhé diely)

Hlavná stanica, Šancová, Račianske mýto, Legionárska, Karadžičova, Dostojevského rad, Vajanského nábr., Rázusovo nábr., Nábr. arm. gen. L. Svobodu, Botanická, Karloveská, Molecova, Hany Meličkovej, Majerníkova, Dlhé diely

Linka N34 (Karlova Ves, Dúbravka)

Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Nábr. arm. gen. L. Svobodu, Botanická, Karloveská, M. Sch. Trnavského, Saratovská, Repašského, Žatevná, Štepná, Pri kríži

Linka N37 (Lamač, Záhorská Bystrica)

Hlavná stanica, Pražská, Brnianska, Patrónka, Lamačská cesta, Hodonínska, Vrančovičova, Podháj, cesta I/2, Bratislavská, Nám. Sv. Petra a Pavla, Čsl. tankistov, Záhorská Bystrica

Linka N44 (Koliba) - trolejbusová linka

Hodžovo nám., Nám. 1. mája, Námestie slobody, Žilinská, Karpatská, Podkolibská, Hlavná, Jeséniova, Koliba

Poznámka: Spoje linky odchádzajú z Hodžovho nám. po prejazde ostatných nočných spojov v smere z Hlavnej stanice.

Linka N47 (Hrad, Horský park) - trolejbusová linka

Hodžovo nám., Palisády, Zámocká, Mudroňova, Búdková, Lovinského, Valašská

Poznámka: Spoje linky odchádzajú z Hodžovho nám. po prejazde ostatných nočných spojov v smere na Hlavnú stanicu.

Linka N53 (Nové Mesto, Zlaté piesky, Vajnory)

Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Kollárovo nám., Mickiewiczova, Krížna, Trnavské mýto, Vajnorská, Cesta na Senec, nadjazd Vajnory, Pri starom letisku, Roľnícka, Vajnory

Poznámka: Na spoje o 23:30, 0:00 a 0:30 na Zlatých pieskoch nadväzuje linka N56 na Východné. Linka je zároveň prípojom k spojom linky N56 z Východného s prestupom na Zlatých pieskoch.

Linka N55 (Nové Mesto, Vinohrady, Krasňany, Rača)

Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Nám. 1. mája, Mýtna, >> Vazovova, Račianske mýto, Račianska, Žitná, Púchovská, Rybničná, Na pántoch

Poznámka: Na spoje o 1:30, 2:30 a 3:30 na Hečkovej nadväzuje linka N56 na Východné. Linka je zároveň prípojom k spojom linky N56 z Východného s prestupom na Hečkovej.

Linka N56 (Zlaté piesky, Východné, Rača)

Zlaté piesky, Cesta na Senec, nadjazd Vajnory, Pri starom letisku, Východná, Dopravná, Pri Šajbách, << Púchovská, Žitná, Hečkova

Poznámka: Linka je prípojom z linky N53 (prvé tri nočné odchody) a linky N55 (posledné tri nočné odchody). Zároveň je prípojom k linke N55 (prvé tri nočné odchody) a k linke N53 (posledné tri nočné odchody). Bližšie informácie sú uvedené pri linkách N53 a N55.

Linka N61 (centrum, AS Mlynské nivy, Trnávka, Letisko)

Hlavná stanica, Štefánikova, Suché mýto, Nám. SNP, Dunajská, Mlynské nivy, >> Svätoplukova, Dulovo nám., Košická, Miletičova, Trenčianska, Bajkalská, Drieňová, Tomášikova, Rožňavská, Slovinská, Bulharská, Galvaniho, Ivanská cesta, Letisko M. R. Štefánika

Linka N70 (Ružinov, Vrakuňa, Podunajské Biskupice)

Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Kollárovo nám., Mickiewiczova, Záhradnícka, Ružinovská, Vrakunská cesta, Hradská, Uzbecká, Korytnická, Učiteľská, Odeská, ŽST Podunajské Biskupice, Dvojkrížna, Kazanská, Uzbecká, Hradská, Vrakunská cesta, Ružinovská, Záhradnícka, Mickiewiczova, Kollárovo nám., Hodžovo nám., Štefánikova, Hlavná stanica (okružná trasa)

Upozornenie: Pri ceste z Podunajských Biskupíc do centra mesta je potrebné použiť zastávky linky 67 alebo 70 v smere k ŽST Podunajské Biskupice vzhľadom na jednosmernú trasu v Podunajských Biskupiciach. Spoje o 0:00 a 0:30 z Hlavnej stanice končia premávku pri ŽST Podunajské Biskupice. K spoju o 0:30 je zabezpečený prestup na spoj o 00:59 od ŽST P. Biskupice.

Linka N72 (Ružinov, Prievoz, Vrakuňa, Dolné hony) - trolejbusová linka

Hodžovo nám., Kollárovo nám., Ul. 29. augusta, Mlynské nivy, Prievozská, Gagarinova, Popradská, Vrakunská, Uzbecká, Kazanská, Dvojkrížna, Čiližská

Poznámka: Na Hodžovom námestí je zabezpečený prestup zo spojov z Hlavnej stanice.

Linka N74 (Ostredky, Ružinov, Prievoz, Vlčie hrdlo)

Hlavná stanica, Šancová, Trnavské mýto, Trnavská cesta, Vrakunská cesta, Ružinovská, Tomášikova, Mierová, Prievozská, Bajkalská, Vlčie hrdlo

Linka N80 (Petržalka - Ovsište, Háje, Kopčany)

Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Most SNP, Einsteinova, Muchovo nám. >>, Bosákova, Šustekova, Mamateyova, Ovsište, Mamateyova, Furdekova, Osuského, Jiráskova, Bratská, Kopčianska, Údernícka, Kapitulský dvor

Poznámka: V oblasti Ovsišťa linka na zachádzkovej trase zastavuje na každej zastávke iba raz: v smere na Kapitulský dvor zastavuje na zastávkach Šustekova, Bulíkova, Ovsištské nám. a Ovsište (nástupište) a ďalej ide bez zastavenia na zastávku Lachova; v smere na Hlavnú stanicu ide za zastávkou Lachova bez zastavenia do Ovsišťa, kde obsluhuje zastávky Ovsište (nástupište), Ovsištské nám., Bulíkova a Šustekova.

Linka N91 (Jarovce, Rusovce, Čunovo)

Jasovská, Jarovce, Rusovce, Čunovo

Poznámka: Linka je prípojom z/na linku N93 na zastávke Jasovská (s výnimkou odchodu o 0:00 z Hlavnej stanice). Výstupište aj nástupište linky je na zastávke liniek 91 a 191 v smere do centra.

Linka N93 (Petržalka - Dvory, Háje, Kopčany)

Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Most SNP, Panónska cesta, Bratská, Smolenická, Budatínska, Vyšehradská, Jantárová cesta, Betliarska, Dolnozemská cesta, Jasovská

Poznámka: Linka je prípojom z/na linku N91 na zastávke Jasovská (s výnimkou odchodu o 0:00 z Hlavnej stanice). Výstupište aj nástupište linky je na zastávke liniek 91 a 191 v smere do centra.

Linka N95 (Petržalka - Háje, Lúky)

Hlavná stanica, Štefánikova, Hodžovo nám., Staromestská, Most SNP, Einsteinova, Rusovská cesta, Nám. hraničiarov, Osuského, Romanova, Pajštúnska, Jantárová cesta, Betliarska, Depo Petržalka

Linka N99 (Petržalka)

Depo Petržalka, Betliarska, Jantárová cesta, Lietavská, Budatínska, Šintavská, Jantárová cesta, Pajštúnska, Jiráskova, Osuského, Nám. hraničiarov, Jantárová cesta, Bosákova, Šustekova, Mamateyova, Ovsište

Poznámka: Linka dopĺňa ostatné petržalské nočné spoje a premáva medzi ich odchodmi.

Cestovanie nadväznými linkami na Východné, Dolné hony, Kolibu, do Jaroviec, Rusoviec a Čunova

  • Linka N56 premáva medzi Zlatými pieskami a Račou cez Východné. Z centra mesta sa dá na Východné dostať prvými troma nočnými spojmi linky N53 (o 23:30, 0:00 a 0:30 z Hlavnej stanice), kde na Zlatých pieskoch vyčká linka N56 na prestup. Pri cestovaní v skorých ranných hodinách (1:30, 2:30, 3:30 z Hlavnej stanice) je možné použiť linku N55 a na zastávke Hečkova v Rači prestúpiť na linku N56. Cestu z Východného do centra je možné uskutočniť prvým a tretím spojom v smere Východné - Hečkova, kde je zabezpečený prípoj linky N55. Na posledné tri spoje v smere Východné - Zlaté piesky nadväzuje linka N53. Počas celej noci je tak možné dostať sa jednak z centra na Východné a jednak z Východného do centra.

  • Linka N91 obsluhuje Jarovce, Rusovce a Čunovo a na sieť ostatných nočných spojov sa napája na zastávke Jasovská, ktorá je končenou linky N93. Zabezpečený je prestup z linky N93 odchádzajúcej z Hlavnej stanice o 23:30, 0:30, 1:30 a 2:30 na zastávke liniek 91 a 191 Jasovská v smere k Mostu SNP. Uvedené nástupište bolo zvolené pre minimalizovanie pešieho presunu cestujúcich. Rovnako je umožnený prestup aj v smere z Čunova, pričom linka N93 nadväzuje na každý príchod spoja linky N91.

Inou kategóriou sú trolejbusové nočné spoje. Keďže nie je vybudovaná trolejová spojka Štefánikovej ulice a Hlavnej stanice, trolejbusy sa otáčajú na Hodžovom námestí, kde na ne nadväzujú autobusové nočné spoje z Hlavnej stanice.

  • Linka N44 odchádza z Hodžovho námestia na Kolibu 15 minút po prejazde nočných spojov v smere z Hlavnej stanice. Prestúpiť na ňu je možné aj z liniek N33 a N74 na zastávke Karpatská. V smere z Koliby trolejbus ide na Hodžovo námestie a ďalej ako linka N47.
  • Linka N47 odchádza z Hodžovho námestia na Valašskú po prejazde nočných spojov cez Hodžovo námestie v smere na Hlavnú stanicu
  • Linka N72 odchádza z Hodžovho námestia na Dolné hony po prejazde nočných spojov z Hlavnej stanice. Rovnako je teda umožnený prestup zo všetkých častí mesta. Na linku je zároveň možné prestúpiť krátkym peším presunom aj v uzle Malý trh - Autobusová stanica z linky N33.

Príklady cestovania nočnými spojmi

Príklad cestovania z Devínskej Novej Vsi do Jaroviec: Cestujúci o 23:52 nastúpi na zastávke Štefana Králika (nástupište v smere na Volkswagen) do autobusu linky N21 označeného cieľom "Hlavná stanica". O 0:18 vystúpi na Hlavnej stanici, kde prestúpi na spoj linky N93 smer Jasovská s odchodom 0:30. Následne o 0:49 vystúpi na Jasovskej a pokračuje linkou N91 do Jaroviec.

Príklad cestovania od internátu Lafranconi na Dolné hony: Cestujúci o 2:13 nastúpi na linku N34, z ktorej prestúpi na Hodžovom námestí na trolejbus linky N72 s odchodom 2:35 a ním pokračuje až na Dolné hony.

Príklad cestovania z Kramárov do Prievozu: Cestujúci použije linku N29 na Hlavnú stanicu, kde prestúpi na jednu z liniek prechádzajúcich Hodžovým námestím (najlepšie linky N53 N55 N70). Na Hodžovom námestí prestúpi na trolejbus linky N72 do Prievozu. Všetky spoje pritom na seba nadväzujú a čakanie je minimálne.

Nočné regionálne linky

Od novembra 2021 premávajú v rámci IDS BK aj nočné regionálne autobusové linky. Linky premávajú počas nocí z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu. Spoločný odchod nočných liniek z Bratislavy je o 0:40 z Hodžovho námestia po príchode nočných liniek MHD (zabezpečený je prestup z týchto liniek na regionálne). V smere do Bratislavy premávajú spoje týchto liniek po 23:20. Niektoré zastávky na koncoch trás niektorých liniek v smere z Bratislavy sú určené iba na výstup cestujúcich. Podrobné informácie o trasách a odchodoch sú uvedené na stránke Cestovné poriadky.

Prehľad nočných regionálnych liniek:

Linka Trasa
299 Bratislava - Stupava - Lozorno - Plavecký Štvrtok - Malacky
598 Bratislava - Vajnory - Chorvátsky Grob - Slovenský Grob
599 Bratislava - Svätý Jur - Pezinok - Vinosady - Modra
699 Bratislava - Ivanka pri Dunaji - Bernolákovo - Veľký Biel - Senec
798 Bratislava - Most pri Bratislave - Malinovo - Zálesie - Tomášov - Nová Dedinka
799 Bratislava - Rovinka - Dunajská Lužná - Miloslavov - Dunajská Lužná - Kalinkovo - Hamuliakovo - Šamorín

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Mám jednu otázku: Môžem na Hl. stanici nastúpiť do akéhokoľvek nočného busu, ktorý je pristavený na nástupišti ešte pred časom odchodu?

PS: Prosím, nepovažujte ma za blbca. Potrebujem sa len informovať.
Reakcia na: Sim0n #2:
Väčšina vodičov žiaľ umožňuje nástup až bezprostredne pred odchodom.
Reakcia na: 810zssk #3:
No ale ak už stojí pri nástupišti s rozďavenými dverami, tak hádam nastúpiť môže?
Reakcia na: S499.1023 #4:
Predpokladám, že otázka smerovala k tomu, že či môže nastúpiť do pristaveného busu, pretože vozy sú tam pristavené už niekoľko minút pred odchodom. A k tomu je odpoveď, že nie, pretože vodiči otvárajú dvere až bezprostredne pred odchodom.

Napriek tomu, že máme už niekoľko rokov dopravácky naladené vedenie podniku, ktoré viackrát túto prax s neumožnením skoršieho nástupu v zastávke kritizovalo a prisľúbilo zmenu, doteraz nebol predpis upravený tak, aby cestujúci mohli nastupovať do vozidiel počas ich pobytu v zastávke. A tak nielen v noci, ale aj cez deň sa na viacerých východiskových zastávkach, ako napríklad na Jungmannovej, musia na nástupišti pozerať na pristavené vozy so zavretými dverami.
Reakcia na: Solider #5:
Tak ja sa do busu so zatvorenými dverami nastupovať nesnažím, aby som si zbytočne nerozbil čelo 😃.
Reakcia na: Solider #5:
Extrém je nástupište linky 78 pri Eurovea, kde bus stojí priamo na nástupišti a ľudia stoja v pekných radoch pred dverami a čakajú na ich otvorenie.
Reakcia na: Solider #5:
Otázkou je, aká je právna zodpovednosť šoféra, ak by sa niečo stalo. Predsa len počas toho čakania má asi pauzu.
Reakcia na: bobitwo #8:
Pauzu má raz za deň.
Reakcia na: Solider #5:
Ako sa riešia zastávky ako Nám Ľ Štúra pre L1 v tomto predpise?
Reakcia na: Ike #9:
Tie 25 minútové prestoje pred Euroveou pred každým kolom sú tam teda na čo?
Reakcia na: Andrej #10:
To je priebežná konečná.
Reakcia na: bobitwo #8:
A aká má byť? Ako zodpovedá rušňovodič stojaceho vlaku na stanici za cestujúcich vo vlaku?
Reakcia na: Solider #13:
Ja čo viem, autobus nie je vlak. Otázka je stále rovnaká. Čo by pre šoféra znamenalo, že tam tí cestujúci budú skôr?
Reakcia na: bobitwo #14:
Vôbec nič.
Reakcia na: Andrej #11:
To je vyrovnavaci čas a vodič na neho nemá nárok. Predstav si Lidl, v ktorom 15 minút nikto nejde ku pokladni. Pokladník si môže oddýchnuť, ale nemá na to nárok.
Reakcia na: Ike #16:
Čože? Čiže ak vodič chytí extrémne zápchy a príde na konečnú s 25 minútovým meškaním, musí sa ihneď otočiť a ísť naspäť?

Vôbec ma neprekvapuje že v tomto bordeli nikto nechce tú prácu robiť.
Reakcia na: Andrej #17:
Ak predtým nešoféroval 4 hodiny tak áno, musí ísť hneď naspäť (práve preto sa to volá vyrovnávací čas, aby vyrovnal meškanie). Po 4 hodinách má ale nárok na 30-minútovú prestávku, aj keby prišiel na konečnú neskôr.
Reakcia na: Andrej #17:
Ty máš v práci prestávku každú pol hodinu?
Reakcia na: Ike #15:
Ak vôbec nič, tak prečo potom vyhadzujú ľudí na konečnej? Nejaký pre niečo to asi robia.
Reakcia na: Ike #19:
Napísal som niekde že by mal mať prestávku každú pol hodinu?

U nás v Kanade máš nárok na prestávku každé 2 hodiny. V praxi to tak vyzerá, že po 2 hodinách máš 15 minútovú pauzu, potom 2 hodiny práce, hodinová pauza, dalších 2 hodín práce, 15 minútova pauza, 2 hodiny práce, koniec. To už je iné kafe. Práca vodiča je psychicky náročná, predstava že by vodič musel teoreticky jazdiť 4 hodiny bez prestávky je úplne šialená.
Reakcia na: Andrej #21:
V Eú na to máme nariadenie 561/2006
Reakcia na: bobitwo #20:
Treba rozlišovať medzi konečnou, kde vozidlo stojí pristavené v nástupišti a konečnou s obratiskom a oddeleným nástupišťom. V prvom prípade ide napríklad o zastávku typu Nové SND pre linku 78, ktorá by mala jednoznačne mať možnosť nástupu cestujúcich počas celého pobytu vozidla v zastávke. Druhý prípad predstavuje napríklad obratiská ako Čiližská, kde ani technicky nie je možné pristaviť vozidlo oveľa skôr kvôli množstvu spojov.
Reakcia na: bobitwo #20:
Dopravca nemá voči cestujúcemu prevádzkovú povinnosť.
Reakcia na: bobitwo #14:
Nič. Tak ako v iných krajinách v Európe, kde je toto úplne bežným štandardom.
Reakcia na: Ike #22:
Nuž, tak sa nečudujeme, že to tak vyzerá ako to vyzerá. Ešte môžeme byť radi že tú prácu vôbec niekto robí.
takže jediný rozdiel je ten, že kým napríklad 78 nemá možnosť mať oddelené výstup a nástup (lebo tam nie je priestor), tak tam sa treba rvať do autobusu, ale na Čiližskej už je to v poriadku, lebo mhd má oddelené nástupište a výstupište a aj odstavnú plochu pre vozidlá. To je logika v štýle, ty si môžeš dať koláčik, lebo máš modré tričko, ty nie, lebo máš zelené tričko.
Reakcia na: bobitwo #27:
Ono najviac iritujuce je to, keď na teba prší a pozeráš na vodiča, ako si sedí v teplucku v buse. Chápem, že keď si odíde na záchod alebo sa najesť, že zavrie bus. Ale keď je vnútri a iba čaká na odchod, nevidím dôvod, prečo by nemohol pustiť ľudí dnu skôr.
Reakcia na: bobitwo #27:
Veď ale to čakanie bez cestujúcich tu nikto neobhajuje, či?
Reakcia na: TomJ #28:
Ja nevidím dôvod prečo by ich tam nemohol pustiť ani keď ide na záchod alebo sa najesť. Normálne to funguje všade okolo nás. V čom je Budapešť alebo Varšava iná že tam sa to dá a tu nie?

Mimochodom, najväčší výsmech je to pri tých nočákoch v zime keď je pod nulou, ľudia mrznú na zastávke a BEUSáci si veselo púšťajú kolegov do teplúčka v autobuse. Keby som bol z DPB tak lozím od hanby po kanáloch za celú tú organizáciu na hlavnej.
Kedysi dávnejšie bol uvedený dôvod to že vodič si chce užívať ticho a po ďalšie nemusí riešiť v Tom čase bezpečnosť vo vozidle...
Hlavne tie víkendy sú také že tam úplne rozumiem že chcú mať chvíľu svoj pokoj
Reakcia na: Ma178rek #31:
Ticho si môže ísť užívať na sociálku.
Reakcia na: 810zssk #32:
Super prístup. Len potom sa nesťažuj, že nie sú ľudia.
Reakcia na: bobitwo #33:
Počkať, ale veď teraz je vodič pánom vozidla, tak prečo nie sú ľudia? Podľa tvojej logiky by na Slovensku teraz mal byť prebytok vodičov, lebo vyrovnavacka = pauza.
Reakcia na: 810zssk #30:
Ja by som dôvod videl minimálne v tom, že si nemáš ako zabezpečiť ochranu súkromných ch vecí (možno s výnimkou nových električiek). Nenechal by som ľudí vo voze bez dozoru, lebo by mi hneď zmizla peňaženka, mobil, desiata... proste čokoľvek. Holt, sme na Slovensku.
Reakcia na: bobitwo #27:
A teraz si predstav, že napr. v takej Viedni (najbližšie veľké mesto s možnosťou nástupu na konečnej) to presne takto je. Teda, ak ešte niekde je priestor obratiska oddelený od nástupnej/výstupnej zastávky (v minulosti takto bolo obratisko linky D Südbahnhof).
Reakcia na: 810zssk #32:
V sociálkach si môžeš akurát užívať záchodový smrad a retropocit 90. rokov.
Ja som niekde počul, že jeden z dôvodov prečo by sa nemali, respektíve sa nepúšťajú, cestujúci do autobusu ešte pred bezprostredným odchodom zo začiatočnej zastávky je označenie cestovného lístka. Čo ak nastúpim do 78 s rozčapenými dverami a označím si 30 minútový lístok, ale autobus odíde až za 10 minút. Vo Vrakuni narazím na revízora a čo mu poviem?
Reakcia na: palinoo #38:
Čo ak si kúpim lístok sms lístok 30 minút pred odchodom môjho spoja?

To predsa nie je žiadny problém.
Reakcia na: Ike #39:
Moc nechápem...To je ako keby si povedal, že si možem kúpiť SMS lístok ráno a celý deň cestovať...
Alebo mi niečo uniká?
Reakcia na: palinoo #40:
Uniká mi to, že prečo by si cestujúci označoval lístok povedzme 15 minút pred odchodom?
Reakcia na: Valec #35:
V Maďarsku a Poľsku sa nekradne, keď už teda nechceme ako príklad používať vyspelý svet?
Reakcia na: Ike #41:
Neviem, ale zrejme to môže nastať. Nastúpi do autobusu - označí si lístok. Už vidím ako by vyzerala tá hádka s revízorom.
Najjednoduchšie podľa môjho názoru je, že vodič otvorí dvere tesne pred odchodom a hotovo.
Reakcia na: palinoo #43:
Ako by vyzerala hádka? Rovnako ako keď si kúpim sms lístok o 20 minút skôr. Chýba na strane zákazníka.
Reakcia na: palinoo #43:
A prečo by si kvôli tomu ľudia čo majú električenky nemohli sadnúť skôr do vyklimatizovaného/vytopeného voza?
Zrejme kvôli možným komplikáciám ako sú tieto.
Samozrejme, že by to bola chyba cestujúceho, keby si to označil skôr. Práve preto si myslím, že sa to nerobí (nepúšťajú sa cestujúci skôr do voza), aby sa tomuto zabránilo.
Či je to správne alebo nesprávne...každý povie inak.
Reakcia na: palinoo #38:
Toto má predsa PP IDS BK už dávno vyriešené:
B.3.6 Cestujúci s CL1C ... je povinný pri prvom nástupe do vozidla označiť si cestovný lístok najneskôr pri odchode vozidla zo zastávky...
Reakcia na: 810zssk #42:
Neviem, možno tam majú možnosť zamknutia kabíny, možno tam majú zamykaciu skrinku....
Reakcia na: Andrej #17:
ja fakt nechápem čo sa nad tým zavzdušňuješ, urob si výlet po európskych mestách a preskúmaj obehy vozov/vodičov závislej aj nezávislej trakcie, zistíš že štandardne zaužívaným trendom je krútiť kolieskom 4 hodiny s krátkymi výdržami, mať prestávku v pravom slova zmysle (45-60 alebo miestami aj viac minút) a potom zase 4 hodiny jazdiť .. takto sú postavené zákony pre vodičov VHD a nikdy to nebolo iné, to že v beuse sú grafikonisti natolko štedrí že na niektorých linkách majú vodiči 15-25 minút po každom kole, je len miestnym špecifikom, ktoré sa pomaly ale isto vytráca z obehov, logicky, treba šetriť ...
Reakcia na: Ecomat #49:
Kľudne nech to robí každá krajina na svete, to nemení nič na tom že je to brutálna požiadavka, o to horšia pri tej mizernej mzde čo dostávajú vodiči v Bratislave. Vážne pochybujem že v hocijakej kancelárií na svete nájdeš človeka ktorý pracuje 4 hodiny bez hocijakej prestávky, tak prečo by sme to očakávali od vodičov ktorí majú oveľa ťažšiu prácu než ľudia v kancelárii? Pri takomto spiatočnom rozmýšľaní sa do predu neposunieme.
Reakcia na: Andrej #50:
Kamionisti a vodiči diaľkových autobusov sa práve hlasno zasmiali. A za nimi predavači v Lidli.
Reakcia na: Ike #51:
Jo, existuje veľa profesií ktoré majú otrasné podmienky na prácu. Ale že pokladník v Kanade má lepšie podmienky než v EU je šokujúce.
Reakcia na: Andrej #52:
Môžem vedieť ako si predstavuješ prijateľné podmienky vodiča diaľkového autobusu? Ako často má mať prestávku aby to bolo ok? Ďakujem.
Reakcia na: Ike #53:
Ako bolo uvedené, každých cca 2 hodín považujem za rozumné. Keďže to nie je moc kompatibilné s diaľkovými autobusmi, za to by som očakával rozumnú kompenzáciu, ako to majú na lietadlách.

A čo má toto spoločné s DPB? Tu nemáme žiadne linky ktoré majú jazdnú dobu dlhšiu ako hodinu. To osekávanie obehou je len lakomosť, nič iné. Ale dúfam že chápeš prečo dlhodobo trpíme nedostatkom vodičov. Neplatia, nechcú dať tým chudákom rozumné obehy. Prečo tu vôbec máme vodičov?
Reakcia na: Andrej #54:
Akurát že štedrým obehom problém vodičov nevyriešiš, ale naopak, doplníš ho o problém s vozidlami, pri dráhe aj o problém s infra (na konečných)
Reakcia na: Andrej #54:
"Ako bolo uvedené, každých cca 2 hodín považujem za rozumné. Keďže to nie je moc kompatibilné s diaľkovými autobusmi, za to by som očakával rozumnú kompenzáciu, ako to majú na lietadlách."

Piloti? Však piloti dopravných lietadiel (či už let s cestujúcimi alebo cargo) sa bežne počas letu v letovej hladine občerstvujú/používajú toaletu.
Reakcia na: Andrej #54:
Dlhé roky bola taká e-5 a niektorým sa doteraz za ňou cnie. A taká 65 má síce oficiálne len 50 minút, ale ako vymetač zápch sa veľmi ľahko dostane na 60 minút aj viac.
Reakcia na: palinoo #38:
Lebo vodič nebude robiť dozorcu vo vozidle, do ktorého mu nastúpia asociáli.
Reakcia na: Ike #51:
Je rozdiel šoférovať diaľkový bus, či kamión a bus mhd.
Reakcia na: Ike #9:
Má ich viac - pracovné a bezpečnostné.
Reakcia na: Valec #35:
A ako to robia v Nemecku, Poľsku, Maďarsku?
Reakcia na: andy27 #58:
To ani nikto nežiadal. Vodič by robil presne to čo robí dnes.
Reakcia na: samkoh #57:
Samozrejme. Je totiž omnoho príjemnejšie spraviť za smenu 4 alebo 5 kolečiek, než 57, ako bolo na blahej pamäti linke 49.
Reakcia na: Ike #55:
Problém s vozidlami nemusí byť, môže sa to riešiť aj tak že by vodič bol oddelený od jeho vozidla a vystriedaný, tak ako to robia v záhraničí.
Reakcia na: Trammat #56:
Ale nemôžu vystupíť z lietadla, a bežne majú nadštandardné služby, čo bola cela moja pointa. Tí piloti ktorí lietajú z ameriky do ázie 12+ hodín dostávajú slušnú kompenzáciu.
Reakcia na: samkoh #57:
L5 nebola až taká dlhá, túšim že mala jazdnú dobu okolo 55 minút, Mal som aj stiahnutý cestovný poriadok z 2017 ale neviem kam som ho dal. A navyše mala štedré prestávky v Rači a kratšie prestoje v Dúbravke, niečo podobné ako Krasňanské poradia dnešnej L4, ktoré majú dlhú prestávku v Dúbravke a kratší prestoj na žst NM, čo považujem ako rozumný obeh.
Reakcia na: Andrej #64:
A tych striedačov zoženie a zaplatí kto?
Reakcia na: Ike #67:
To potenciálneho zamestnanca vôbec nemusí zaujímať. Je to ten istý argument ako o plate. Určite sa nájde nejaký relevantný argument prečo DPB si nemôže dovoliť ich platiť viac, ale v praxi to bude vyzerať tak, že človek uvidí aké podmienky v tej práci bude mať, a rozhodne sa či do toho ide, ale pôjde niekde kde zarobí viac, bude mať menej náročnú prácu, a nikto nebude od neho očakávať aby pracoval 4 hodiny bez pauzy ako stroj. Ako vidíme za posledných pár rokov, skôr to bude tá druhá možnosť.

Ak vážne chceme dobrú dopravu, musíme ten nedostatok vodičov nejak riešiť. Alebo môžeš ďalej obhajovať súčasný stav, ale potom už nemáš právo sa sťažovať o kvalite dopravy čo tu teraz máme. Teraz môžeš byť vďačný že tu vôbec nejaká MHD stále funguje.
Reakcia na: Andrej #68:
Čiže nedostatok vodičov vyriešime tak, že ich budeme potrebovať ešte viac? Tu asi končím.
Reakcia na: Ike #69:
Ako inak si predstavuješ, že by si nových ľudí na tú pozíciu prilákal?
Reakcia na: Andrej #70:
Ešte raz, mesto niekde chová oslíka Otras sa? Dnes je problém s vodičmi, mesto nemá peniaze na výkony a ty navrhuješ navýšiť najhoršiu nákladovú položku - osobné náklady, len aby mali vodiči dvojnásobne štedrejšiu pauzu ako nariaďuje EÚ? Pritom vodičovi nič nezakazuje počas vyrovnávacej prestávky zapáliť si, akurát keď sú kolóny, tak ju nestíha.
Reakcia na: Andrej #64:
Za to by ťa Beusáci ukameňovali výrazne rýchlejšie než za vlky vo voze na konečnej.
Reakcia na: Ike #67:
On nehovorí o striedačoch, ale o neviazaní vodiča na voz. Čo je v princípe dobrá vec, ale vo firme kde sa nevedia vysporiadať ani s (ne)prideľovaním vozov absolútne nereálna.
Reakcia na: 810zssk #73:
Prečítaj si diskusiu hlbšie. On hovorí o tom, že by mali mať vodiči viac prestávok. Čiže aj keď sci fi neviazeš vodiča na vozidlo, zákonite potrebuješ vodičov viac.
Reakcia na: Ike #71:
magistrat pod vedenim sudruha Valla sa tak ale sprava (a ked mu uz nestaci, tak necha otriast svojich obyvatelov a zvysi im dan z nehnutelnosti), tak preco by to raz nemohol pouzit aj na nieco aspon trochu uzitocne
Reakcia na: si #75:
Lenže toto nie je ani trochu užitočné
Reakcia na: si #75:
Tebe a Trnavákovi by stačilo, keby sa nejako vyhubil Vallo. Keby to isté robil napr. primátor Kočner, tak by ste nadšene híkali.
Reakcia na: S499.1023 #77:
mne je uplne 2 ako sa ten co tam sedi vola a v podstate aj to z akeho tabora je, podstatne je to co robi... a prepac ale ten co tam je teraz uz druhe volebne obdobie teda vela kompetencii k tomu aby tam bol veru neukazal.... bohuzial jeho jedina schopnost je dobre PR....
Reakcia na: Andrej #54:
Osobne ako väčší problém vnímam dĺžku služieb a nie to, že sa môže jazdiť do štyroch hodín.
Reakcia na: palinoo #46:
Púšťal som ľudí vždy skôr a nikdy žiadne komplikácie neboli.
Reakcia na: palinoo #38:
Povieš mu dobrý deň a že cesta z Eurovey do Vrakune trvá do 30 minút podľa cestovného poriadku a on ti povie ďakujem dovidenia.
Reakcia na: Valec #35:
V ktorých vozoch sa nedá zamknúť kabína alebo kastlík v kabíne vodiča?
Reakcia na: bobitwo #27:
A čo je neprirodzené na tom si ísť sadnúť do autobusu, ktorý je na zastávke? Čo je naopak prirodzené na tom sa na takýto autobus pozerať stojac zo zastávky?
Reakcia na: Solider #83:
Prečítaj si, čo som napísal. Kým napríklad pri tej spomínanej 78 pri SND by mi malo byť umožnené sedieť v MHD, na Vyšehradskej, Jasovskej, pod Mostom SNP atď musím vystúpiť.
Reakcia na: Ike #71:
Nepovedal som že by to bolo ľahké alebo rýchle riešenie - bez zvýšenia dotácií by to určite nešlo, a zabezpečenie viac dotácií by bol náročný boj, tak ako skoro každé zlepšenie MHD. A viac peňazí budeš potrebovať aj na zvýšenie platu, lebo tie sumy ktoré sú ponúknuté pre túto prácu sú úplne smiešne.

Ale aká je alternatíva? Ako si ty predstavuješ že sa vyrieši nedostatok vodičov? Zatiaľ sa to dá, ale už bolo napísané, že v rámci šetrenia sa tie dlhé pauzy rušia (vyrovnávací čas v dobe horších zápch už asi netreba). A potom čo? Keď začnú vodiči vo veľkom pracovať 4 hodiny bez pauzy, tak budeme mať ešte väčší problém s personálom než máme teraz. A určite to nebude bezpečnejšie, keď vodič maká a maká bez prestávok. Alebo si myslíš, že tento problém nemusíme riešiť, keďže si myslíš že zabezpečenie viac prestávok nie je užitočná vec? Ty si ako postava od Dickensa, fakt.
Reakcia na: 810zssk #72:
To som navrhoval len ako možnú alternatívu aby nebol problém s vozovým parkom. Moc by ma netrápilo ak by to nebolo implementované, len špekulujem.
Reakcia na: Solider #79:
Ja si myslím že to bude kombinácia faktorov. Pracovať 4 hodiny by sa asi dalo, ak by tá práca nebola náročná; tiež by som bol ochotný pracovať dlhšie služby keby mali viac prestávok a dostával by som za to adekvátnu kompenzáciu, ale kombinácia platu + nedostatok prestávok + dĺžky služieb + delené služby + to, že vodič MHD je u väčšiny ľudí socka o ktorého si môže každý asocial utrieť ústa ma dôkladne odradilo. MHD v Toronte trpí podobnými problémami ako tá v Bratislave, a dá sa povedať že je ešte horšia... tam za 8-11 hodín nemusíš mať zabezpečenú ani jednú prestávku.
Reakcia na: Ike #41:
Pozdravujú Benátky, kde si lístok platný 75 minút validuješ pri vstupe do terminálu na linku, ktorá cez deň jazdí každých 30 minút, a do ktorej ťa tiež nepustia skôr ako pár minult pred odchodom, kedy už stepuješ nas**tý, a potom sa samozrejme koná masívny atak vlčákov, keďže to chodí tak plné, že kopa ich zostáva čakať na ďalší spoj. A samozrejme teda loď pristavili 15 minút pred odchodom. Pauzička, cigaretka, vyrovnávačka.
Teda aby som bol presný, je to irónia. Nepúšťať do pristaveného voza je v ideálnom svete na paragraf.
Reakcia na: Solider #83:
Vodiči to nechcú, vodičov je málo, vymýšľanie takýchto pixovín spôsobí, že vodičov bude ešte menej.
Reakcia na: andy27 #89:
A chcú vodiči vôbec jazdiť? Nebolo by lepšie keby autobus stál celý deň na konečnej? To by podľa mňa vodičov dokonca pribudlo!
Reakcia na: andy27 #89:
Odjazdil som síce niekoľko rokov, ale stále nerozumiem tomu, čo by na tom mala byť pixovina a čo je na tom vlastne problematické.
Reakcia na: 810zssk #90:
Ja by som dal zákonnú pauzu každých 15 minút po dobu 45 minút. To by si videl ten beus-drain zo západnej Európy na Slovensko.
Reakcia na: Solider #91:
Ak máš ľudí vo vozidle, si za nich zodpovený, nemôžeš ísť na wcko, nemôžeš ísť von kecať s kolegami. Nikto príčetný v dnešnej dobe do tohoto nepôjde. Prečo by mal? Ak chce mesto zvýšiť komfort cestujúcich mohlo postaviť funkčné prístrešky a nie hentie sklené architektonické skvosty, ktoré sú nefunkčné, nechránia pred slnkom, dažďom ani vetrom.
Reakcia na: Ike #92:
Keby si nepreháňal tak by sme možno mohli mať aj civilozovanú debatu. Existuje celý svet možností medzi extrémom "prestávka každých 15 minút" a extrémom "prestávka po 4 hodinách". Môžeš sa aj postaviť na hlavu, pracovať 4 hodiny bez pauzy NIE JE normálne očakávanie. Som strašne zvedavý, akú prácu ty máš, a či 4 hodiny podstivo pracuješ - teda že sa nepostavíš, nenatiahneš, neskontroluješ si mobil, nejdeš na WC, neprehovoríš s kolegom, nezješ nič, ani na chvíľu nemyslíš na niečo čo nemá nič spoločné s tvojou prácou.

Už si konečne uvedom že vodič nie je stroj, a že týmito požiadavkami čo furt máš od vodičov skóruješ do vlastnej bránky. Tú prácu podľa tvojich predstavov by nerobil nikto kto má alternatívne možnosti.
Reakcia na: Andrej #94:
Veď ju už ani nikto robiť nechce. Uvidíme, ako sa osvedčia eskymáci.
Reakcia na: andy27 #93:
Prečo by si bol za tých ľudí zodpovedný a nemohol ísť von? Do vlaku sa tiež bežne nastupuje keď v ňom žiaden člen personálu nie je, v čom je autobus iný? Prečo v Bratislave by si nemohol ísť na WC keď vo Krakove alebo Segedíne vodič autobusu na WC ísť môže?

Vymýšľate si tu neexistujúce problémy a potom ich používate ako šachmat.
Reakcia na: Andrej #94:
Stále nerozumiem, čo s tým ja akože mám mať? Sú nejaké právne predpisy na úrovni EÚ a sú transponované v podobe právnych predpisov v zbierke zákonov na Slovensku a interných predpisov dopravcu.

Ak sa ti nepáči, napíš na DG MOVE a uvidíš, čo ti odpíšu.

Neviem o tom, že by vodiči nechceli byť vodičmi kvôli tomu, že celoeurópske predpisy sú náročné. Vodičom chýba finančné ohodnotenie a tvojim super návrhom by si nielenže narobil škodu dopravcovi ale aj znížil absolútnu čistú mzdu vodičom. Toto by nefungovalo ani v Transport tycoon deluxe. Vodiči chcú jazdiť a chcú byť zaplatení.

Jediný, kto má problém s celoeurópskymi predpismi je nevodič z Kanady.
Reakcia na: Ike #97:
Ty s tým máš to, že už dvakrát v tomto vlákne si sa pokúsil ma zdiskreditovať s "návrhom" o prestávkach každých 30, a neskôr každých 15 minút, aj ked som nič podobné nikdy nenapísal, a si aj napísal, že zabezpečenie viac prestávok vôbec nie je užitočná vec. Takže podľa toho, čo si napísal, môžem dedukovať len to, že si myslíš že myšlienka že by prestávky mali býť častejšie je na tej istej úrovni ako 45 minútová prestávka každých 15 minút (čo je šialenstvo a nikto nič také neobhajuje), a že považuješ zabezpečenie prestávok častejšie ako vyhodené peniaze.

Ako presne vieš, že som jediný kto má problém s EU predpismi? Ty si urobil nejakú štúdiu ľudí, ktorí by sa zaújimali o tú prácu ale radšej nešli do toho? Pokiaľ viem, viacero krajín v EU trpia z nedostatku vodičov, takže asi bude dosť ľudí ktorí majú problém s nejakou časťou tej práce. Myslím si, že zredukovať to na problémy s platom je cynické a redukcionistické. Plat musí byť dobrý, ale ak samotná práca nie je atraktívna, stále budeš mať problém s personálom.
Reakcia na: 810zssk #96:
Auto a vlak sú 2 rôzne veci.
Reakcia na: 810zssk #96:
Autobus preberáš a zapisuješ stav a poškodenia, rovnako pri odovzdávaní. Ešte som nevidel odovzdávať vagóny rušnivodičom. Okrem toho, vlaky sú v prevedení antivandal a slovenské sú v takom stave, že nejaký vandalizmus tam už nie je vidieť. Kto nechce stáť na zastávke a čakať, nech si naštuduje cestovný poriadok a príde tak, aby nemusel. Alebo nech vôbec necestuje, čím menej cestujúcich, tým menej budú musieť bratislavčania platiť stratový dpb.
Reakcia na: Andrej #98:
Budem Ti venovať ešte jeden príspevok a pokúsim sa byť stručný.

Tvoja hypotéza, že na Slovensku / v Európe je problém s vodičmi kvôli nedostatočným prestávkam je nesprávna. Možno sa taký vodič nájde, ale v pracovných skupinách na úrovni EÚ, bývalého Česko-Slovenska a Slovenska to téma nie je.

Tvoj návrh, že by vodiči mali mať častejšiu zákonnú prestávku je navyše hlúpy. Už som to tu písal, v časoch, kedy chýbajú finančné prostriedky zvýšiš potrebu vodičov a tých existujúcich nijako nenamotivuješ. Spôsobíš, že kým dnes chýba DPB 50 vodičov (to je len príklad, nepoznám presné číslo), tak po tvojom nápade by DPB chýbalo vodičov odhadom 120. Vodič je najdrahšia nákladová položka! Cestujúcim by boli odrieknuté spoje, kým vodiči by sa nudili na konečných. A ak by ich aj DPB zaplatil, tak na úkor výkonov a teda reálneho zvyšovania atraktivity verejnej dopravy. Cestujúci totiž zhustenie zákonných prestávok nijako nepocíti. A už vôbec nie ten potenciálny, ktorý sa vyváža autom.

A to nehovorím o diaľkovej doprave, ktorú by si úplne zabil, pretože predstava, že vo Flixbuse budem každé dve hodiny (to bol tvoj návrh) stáť na odpočívadle, aby si vodič mohol zapáliť, nie je úplne príjemná. Zhoršil by si dopravu e-shopov a predĺžil by si celkovo dodací čas nákladnej dopravy (vrátane tovaru podliehajúceho skaze, ktorý by sa stal menej dostupný).

Neviem porovnať prácu vodiča diaľkového autobusu / nákladiaku a vodiča MHD, nič z toho som nerobil dostatočný čas, ale predpokladám, že hoci je práca diaľkového vodiča menej stresujúca, ten si teda zapáliť a dať kávu len tak nemôže. Na rozdiel od toho, ostré obraty v MHD asi tak skoro nehrozia (to by musela byť doslova všade segregovaná), takže pauza na cigu bude pravdepodobne ešte dlhú dobu po našich životoch po každom kole.

Myslím si preto, že tu vykopávame otvorené dvere. Howgh.
Reakcia na: bobitwo #99:
Ja hovorím o autobuse, nie aute.
Reakcia na: andy27 #100:
Viem že ho preberáš a odovzdávaš. Čo ako? Zapíšeš stav aký je. Rovnako ako keď ti niekto napr. popíše voz za jazdy, alebo rozbije okno kým si na sociálke. Tam už zrazu tá údajná zodpovednosť vodiča nie je problém?

Samozrejme že aj vagóny sa preberajú a odovzdávajú (väčšinou vlakvedúcimi, nie rušňovodičmi, ale princíp je rovnaký).

Vymýšľaš si neexistujúci problém a snažíš sa ho použiť ako argument proti niečomu čo bez problémov funguje u stoviek dopravcov naprieč celým kontinentom.
Reakcia na: 810zssk #103:
Odporúčam konzultovať s odbormi v DPB.
Reakcia na: andy27 #104:
Čo s tým majú odbory? Tie určujú aké má a nemá vodič povinnosti?
Reakcia na: 810zssk #105:
Mnoho vodičov v DPB si to zjavne myslí.
Reakcia na: 810zssk #105:
Majú čo hovoriť do pracovných podmienok vodičov.
Reakcia na: andy27 #107:
A to ako súvisí s tvojou vymyslenou zodpovednosťou na ktorú som reagoval?