Veľké opravy nízkopodlažných električiek budú realizované dodávateľsky

Dopravný podnik hľadá poskytovateľa veľkých opráv pre električky Škoda 29T/30T ForCity Plus.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) vyhlásil verejnú súťaž na poskytovateľa veľkých opráv nízkopodlažných električiek Škoda 29T a 30T ForCity Plus. Ide o električky v počte 60 kusov, ktoré boli zaradené do premávky v rokoch 2015 a 2016. Po ubehnutí určitého počtu kilometrov musia električky vždy prejsť predpísaným stupňom opravy. Po 200-tisíc km je to stredná oprava a po dvoch stredných opravách, t. j. po cca 600-tisíc km, je na rade veľká oprava. Za necelých desať rokov prevádzky už električky absolvovali dvakrát strednú opravu a tak teraz prišiel rad na vykonanie veľkej opravy. Stredné opravy nízkopodlažných električiek si DPB vykonával vo vlastných ústredných dielňach v Jurajovom dvore. Veľké opravy sa dopravný podnik rozhodol realizovať prostredníctvom externého dodávateľa, keďže bratislavské ústredné dielne zatiaľ nie sú prispôsobené na väčšie opravy nízkopodlažných električiek a chýbajú aj personálne kapacity na vykonávanie opráv. Pre modernizáciu ústredných dielní je pripravený eurofondový projekt, ktorého realizáciu sa však nepodarilo zosúladiť s potrebami veľkých opráv električiek. Dodávateľsky sa veľké prehliadky z kapacitných dôvodov rozhodol realizovať aj pražský dopravný podnik v prípade nízkopodlažných električiek Škoda 14T.

Dopravný podnik predpokladá ročne vykonať do 15 veľkých opráv električiek Škoda 29T/30T ForCity Plus. Prvé dve opravy požaduje vykonať do 100 dní (predpoklad začiatku opráv do 6 mesiacov od podpisu zmluvy), ďalšie do 60 dní v prípade jednosmernej električky a do 75 dní pri obojsmernej električke. Opravy sa budú realizovať u dodávateľa, ktorý zároveň zabezpečí odvoz a dovoz električiek. Úspešný uchádzač musí mať príslušné oprávnenia na vykonávanie opráv a musí disponovať priestormi a technológiami potrebnými pre realizáciu opráv. Dá sa preto predpokladať, že súťaže sa zúčastní niektorá firma zo skupiny českého výrobcu električiek Škoda. Predpokladaná hodnota zákazky je 31,5 milióna € bez DPH pri vykonaní všetkých 60 opráv. Zmluvná cena sa môže zmeniť len o priemernú infláciu/defláciu. Výsledkom súťaže bude rámcová zmluva na obdobie 4 rokov. Záruka na vykonané opravy bude 12 mesiacov.

V rámci veľkých opráv bude na električkách realizovaná kontrola všetkých komponentov vozidla, dôkladné kompletné umytie vozidla, premazanie súčiastok, výmena kvapalín a realizácia nového vonkajšieho laku skrine vozidla. Viaceré komponenty prejdú generálnou opravou, pôjde napr. o trakčné motory, klimatizačné jednotky a hydraulický systém bŕzd. Niektoré prvky budú vymenené za nové, napr. kĺbové spojenie článkov a plošina pre vozičkárov. Vymenené budú aj primárne vypruženia podvozkov, ložiská na súkoliach a obruče kolies. Tieto komponenty však dodá zhotoviteľovi DPB, ktorý ich sám zakúpi od dodávateľa náhradných dielov. Kompletný rozsah prác v rámci veľkých opráv je uvedený v súťažných podkladoch. Veľké opravy pohonov dverí električiek zabezpečí DPB prostredníctvom vysúťaženého dodávateľa, firmy Elmesy, s.r.o. Brno, za cenu 1,378 mil. € bez DPH.

Prípadné opravy poškodených častí sa budú realizovať iba do určitého rozsahu, v prípade väčšieho poškodenia budú opravy realizované nad rámec veľkej opravy ako mimoriadna oprava, ktorá bude účtovaná samostatne. Súčasťou opráv nebude výmena čalúnenia sedadiel, to si zabezpečí DPB vo vlastnej réžii po veľkej oprave. Pri veľkých opravách sa nebudú realizovať žiadne modernizačné úpravy.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
to je ale dost vela penazi...
Dopravný podnik Bratislava mal z môjho pohľadu riešiť ex-ante veci týkajúce sa zabezpečenia prevádzky týchto električiek, pretože toto nie sú práve najšťastnejšie riešenia z hospodárskeho hľadiska a ani dlhodobého. Už keď sa mali dodávať nové električky pred 10 rokmi, tak sa hovorilo o krytej stojánke na Jurajovom dvore, ktorá je dodnes pod šírou oblohou a všetky poveternostné vplyvy vrátane UV žiarenia robia svoje. Nehovoriac o tom, že na starších typoch sme si vedeli a vieme robiť VP aj dodnes, aj keď podstatne pomalšie a nekvalitnejšie kvôli nižšiemu stavu zamestnancov, ktorý sa znížil na jednozmennú prevádzku 6 - 14 hod., čo je dosť málo času. Treba robiť viac lepších strategických rozhodnutí a pozerať sa na dlhodobo udržateľné riešenia, za mňa by bolo adekvátnejšie upraviť zázemie údržby tak, aby sme si vedeli kompletne spravovať nové vozidlá a neriešiť opravy dodávateľsky. Každý dôvtipný pozorovateľ MHD v Bratislave je viac-menej už stotožnený s tým, že postupne bude Škoda 29/30T jediný, poťažmo dominantný typ električky v Bratislave a úmerne tomu by sa mala vytvárať aj údržbová základňa, vrátane vzdelania a školenia jej pracovníkov a rovnako aj prispôsobiť infraštruktúru, ako takú.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Škoda že sa nebude nič modernizovať. Nebolo by zlé, ak by sa modernizovali brzdy - výmena hydraulických za elektromechanické po vozre typu Škoda 52T.
A nie je to nejak veľa? Tá cena po 10 rokoch prevádzky je ako za 13-14 nových vozidiel…
Reply on: upravovač fotiek #3:
Nemuseli by sa potom nanovo schvaľovať?
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: 3pa3ck3 #5:
Schváli sa iba zmena. Okrem toho by bolo vhodné doplniť mnohočlenné riadenie a ESWčka (ak sa fyzicky zmestia v zloženej polohe pod búdu vodiča).

EDIT: Neviem, či by sa brzdy vymeniť dali, lebo na bežnom podvozku by to mohol byť problém (vyžaduje aktívnu brzdu).
Nebudu sa menit aj vonkajsie displeje za farebne?
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: peepay #7:
Nie.
Reply on: MatejBA #4:
Je to servis pre 60 vozidiel. A dosť masívny podľa popisu. Životnosť električiek je niekde medzi 40-50 rokmi. Toto nie je osobné auto či autobus, čo ti opravia v každom väčšom meste. Náhradné diely sú zákazková výroba. Preto tá cena.
To by sa snáď oplatilo aj spojazdniť vlečku na Trnávku a nabrať po 10 kusov naraz. Šoto orgazmy zaručené.
Reply on: Oliver91 #10:
A -10 vozidiel do výpravy vezmeš kde?
Reply on: S499.1023 #11:
Pravda, berem späť
Reply on: csepka_3 #2:
V ÚD je jednozmenná prevádzka už dlhšie? Je dosť extrémne ako na starej električke trvá VP 6 mesiacov zatiaľ čo tu to chcú mať spravené do 60-75 dní, ale tieto dlhé VP sú tu minimálne 10 rokov čo si pamätám.
Reply on: peepay #7:
Prečo by sa mali? Súčasným infopanelom nič nie je.
Reply on: Andrej #13:
Jednozmenná prevádzka Po-Pi 6-14 je tu pokiaľ si dobre pamätám od výmeny vedenia DP na čele s M. Vallom. V podstate je to celé dosť úsmevné, ako sa rozhoduje a hospodári s hnuteľným majetkom DP, čerstvým príkladom je premávka T3G a T6 so skladacími dverami. Je zarážajúce, že na jednej strane robíme VP pre súpravu 7837-7838 a zároveň jedným dychom rovnaký typ vozidla považujeme za nežiadúci do výpravy a v podstate sú dlhodobo odstavené ako studená záloha a do premávky idú iba v krajnom prípade. Z môjho pohľadu by mali jazdiť rovnomerne všetky vozidlá, pretože časová platnosť prehliadky ako aj platnosť PTK beží a rentuje sa vtedy, keď vozidlo jazdí, nie keď stojí. Aféra so skladacími dverami na T6 je tiež úsmevná, ale to je iná story. 🙂
Reply on: Andrej #14:
A v lietadlach preco sa raz za cas meni infotainment a sedadla za nove, ked tym starym nic nie je? Je to skratka modernejsie, lepsie vyzerajuce. Takato generalna prehliadka by bola vhodnou prilezitostou na refresh vybavenia.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: csepka_3 #15:
VP pre T3G sa robí aj preto, lebo nejaké tie Škodovky na istý čas opustia Bratislavu, tak aby boli keď to bude nutné. A lepšie ako ich nechať dovtedy stáť je, aby aj jazdili. A nebol by som prekvapený, keby sa spravila aj 7733+7734. Do výpravy.
Reply on: upravovač fotiek #17:
Toto úplne podporujem, lenže ide o to, že tie elektrické obvody nie sú najšťastnejšie keď je vozidlo dlho odstavené, vidno to na vozoch po veľkých prehliadkach, kedy sa urobí mierna medenka a oxidácia na obvodoch a potom sú z toho poruchy. Tie vozy by sa mali držať aspoň na ranné špičky. TV1 sa opravovať ide do výpravy. Za mňa sme ešte malí páni na to, aby sme urobili celú linku 9 nízkopodlažnú, lebo nám to často robí dosť komplikácie s výpravou, ale hasí sa, ako sa dá. Otázne bude, ako bude vypravenka vyzerať po odchode Škodoviek na tie opravy.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: csepka_3 #18:
Aby sme ešte nevideli v premávke 7819+7820. Stačí aktualizovať informačný (nahrať aktualizácie) a tarifný systém (označovače). Ak by bolo fakt zle, tak môže ísť von. Myslím, že ešte dosť vodičov má na ňu papiere.
Reply on: csepka_3 #18:
Úplne súhlasím s tebou. Ma fascinuje ako po celom svete pochopili že dlhé odstávky škodia technike, len my sa to za každú cenu odmietame tu naučiť, aj keď sme s T3G už zažili práve toto už pred 3 rokmi, keď sa vrátili do premávky po COVIDe. Neviem čo bolo zlé na predprázdninovej výprave, vtedy sa všetko držalo pri živote ale zároveň sa na najdlhších výkonoch využívali tie najmodernejšie VP električky čo tu máme (T3P a T6A5/III).
Reply on: peepay #16:
"Je to skratka modernejsie, lepsie vyzerajuce."
a v kombinacii s farbickami v cisle linky omnoho horsie citatelne.....
Reply on: peepay #16:
Ja sa nevyznám do leteckej dopravy, a nebudem sa hrať že sa význam, ale mám vážne pochybnosti o tom či je vhodné ju porovnávať s MHD.

Obhajuješ neobhájiteľné. Či sa ti to páči alebo nie, aj infopanely sú súčiastky ktoré majú životnosť, a vymieňať ich len že to vyzerá "modernejšie" sa z ekonomického hľadiska nedá odôvodniť. Či by si bol ochotný platiť drahšie cestovné aby sa tento nezmysel zrealizoval?
Reply on: si #21:
Presne naopak. Displej ma dostatocny jas na to, aby ten kontrast bol viac nez postacujuci - a uz aj z dialky, ked este nevidim rozoznat cislo, viem rozoznat farbu a teda viem ktora linka prichadza.
Reply on: Andrej #22:
To je pravda, ze v leteckej doprave sa to robi najma na zvysenie konkurencieschopnosti a prilakanie zakaznikov, o com sa v pripade jedneho prevadzkovatela MHD neda hovorit.

Nuz skoda, tak nam ostanu nadalej tie stare. V porovnani s tymi farebnymi mi uz pridu take predpotopne - a to este pred par rokmi boli iba take 😃
Reply on: upravovač fotiek #19:
V prípade 7819-7820 budeme všetci podľa mňa radi, ak ju uvidíme aj naďalej aspoň ako historické vozidlo, keďže je dosť smutné, ako dopadli historické električky, ktoré sme v inventári mali. Respektíve, my ich aj máme, ale okrem pár vozňov (215, 275, 38, 7819) má všetko prepadnuté papiere a najväčší nepriateľ - čas postupne odstaví možno aj tieto, nakoľko nemám vedomosť o ich plánovanej kontrole. Okrem iného treba spomenúť aj to, že v Bratislave sa vytvorila akási dogma, že T3 je nepriateľ všetkých. Súhlasím, že interiér T3G je pôvodný a pôsobí zastaralo, no na druhej strane mu nič nechýba a dispozične je to ako T3P. Na druhej strane si povedzme, že veľa vecí sa tu realizuje čisto na základe individuálnych rozhodnutí, ktoré sa vďačne zaobalia pod rúško "ekonomické dôvody, prepravné nároky, objednávka mesta," alebo iná omáčka, prípadne "je to tak a basta." Mňa na celej veci mrzí, že skutoční odborníci a "srdciari," ktorí celý život zasvätili svojou odbornosťou a vzdelaním tomuto podniku, boli chladne, bez vďaky a pokory vyhnaní do nemilosti pod záštitou zlepšenia hospodárenia.
Reply on: csepka_3 #25:
Neviem, kto si, ale je radosť čítať tvoje fundované a inteligentné príspevky, hoc sú aj takto negatívne. Zametaním vecí pod koberec sa ešte nikdy nič nevyriešilo.
Reply on: si #21:
Farbičky v čísle je super 🙂 napríklad keď vidím z diaľky prichádzať inú farbu ako chcem konkrétne na Špitálskej ked vidím ísť 3/4 tak podľa situácie zrýchlim krok
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: csepka_3 #25:
Pred piatimi rokmi som naposledy navrhoval modernizovať interiér T3G na úroveň T3P. Stále ostávam presvedčený že to dávalo zmysel. Pri T3M by som to už nerobil. To by som rád vedel, kto v DPB považuje T3 za nepriateľa všetkých. Zrejme bude pravda aj to, že DPB nemá personálne kapacity ani na to, aby aspoň dal do T3G pohodlné sedačky z vyradených K2S. Potom sa nečudujem že historičáky nemá kto robiť. Mam pocit, že elektrické dráhy začali upadať v roku 2017. Či už klesli na úroveň divízie autobusy, čo sa historičákov týka, neviem. Je to možné. A smutné.
Reply on: upravovač fotiek #28:
Ak som dobre našiel, posledné vyrobené T3 sú z 1989, teda už majú 35 rokov. Síce sa modernizovali, ale aj tie najmladšie už majú 35 rokov a zrejme sa len nechajú dojazdiť kým prídu nové nízkopodlažné električky. Takže vrážať ťažké peniaze do niečoho, čo za 5 rokov bude končiť mi nepríde zrovna ekonomické.

Edit: T3 nemusia byť nepriateľ všetkých, ale pravdou je, že do nových nízkopodlažných električiek sa určite nastupuje pohodlnejšie. Čo ocenia rodičia s deťmi, starší ľudia, či ľudia s problémami na nohách. Ale aj zdraví ľudia to viac ocenia.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: bobitwo #29:
Namontovať sitzle z vyradených K2S by som za "ťažké vrážanie peňazí" nepovažoval. Kľudne sa to môže robiť pri VPčkách. Ale niekto proste rozhodol že to tak nebude. Resp. to nikoho nenapadlo urobiť.
Reply on: Ma178rek #27:
to zas ale musis poznat farebne oznacovanie liniek a tych je pokial viem mame trosku viac na to aby sme vedeli fungovat v rezime prazskeho metra (zelena linka, cervena linka, zlta linka)
Reply on: upravovač fotiek #30:
Zamyslel si sa nad tým, že koľko to je roboty? Myslím hodín práce? Ak som dobre pochopil, že tie sedačky z K2S (tie polstrované) do T3 to nie je výmena na 1, či 2 poobedia pre jedného človeka. Tak isto nie som odborník a neviem aký je rozdiel medzi T3G a T3M (podľa fotiek mi príde rovnaký).

Ja osobne som zástanca plastových, či tomu podobnému materiálu stoličiek. Jednoduchšia údržba aj čistota oproti tým plyšovým. Hlavne skôr si tam všimnem, že tam je mokro ( čo to je za tekutinu zisťovať nemusím). Je to vozdilo MHD, nie diaľkové vozidlo. Dizajn a prevedenie má byť čo najrobustnejšie a najjednoduchšie na údržbu.
Reply on: si #31:
Pri električkach tie farebné displaye vidieť naozaj pekné z diaľky...
Jediné čo je mysliteľné je 1 a 3 ale zase tam sirka nápisu je dostatočná a nezameniteľná na rozdiel od Dúbravka/Petržalka
Tie najstaršie nízkopodlažné eliny by si už zaslúžili nový náter. Stačí sa na ne pozrieť.
Reply on: upravovač fotiek #28:
V podstate to ide paralelne s politikou vedenia mesta, ktoré sa reflektuje aj v DPB. Ak pôjdeme postupne prierezom tejto trakcie, tak v podstate okrem obnovy vozového parku električkami Škoda ForCity 29T3 a 30T3 nedošlo k významnejším zlepšeniam, ba dokonca si dovolím tvrdiť že stagnujeme. Nechcem do toho miešať pridružené okolnosti, ako modernizácia sociálnych zariadení, plošného oživenia systému VETRA a lokálne opravy na Račianskej ul. Treba rozlišovať to, čo sa urobilo investične ako nóvum a čo sa spravilo ako hasenie havarijného stavu. Faktom je, že outsourcing je aktuálne dosť populárny a rozšírený. Ak sa pozrieme na evidenčný stav vozidiel, tak možno povedať, že vedenie stavilo na nové električky, čo je na jednej strane pre laické oko prívetivé riešenie, ale faktom je, že v pozadí kolabuje električková doprava a havarijný stav sa hasí zo dňa na deň, či už sa bavíme v mantineloch obsadzovania služieb, stave infraštruktúry a BOZP či zabezpečenia, až po úroveň údržby. Nie je to môj subjektívny názor, ale je to pohľad viacerých "pohrobkov," ktorí v DPB ešte zostali, že DPB škrtal na nesprávnych miestach a na konci dňa je to všetko len odsúvanie problému a čakanie na výbuch. Robia sa tu amatérske manažérske rozhodnutia, ktoré častokrát nedávajú absolútne žiadne logické odôvodnenie, ale je to samovôľa niekoľkých osôb, ktorí si nekompromisne stoja za svojim bez zvedavosti za odborným názorom. Aby som ale nešiel ďaleko od Tvojho pocitu, tak pokiaľ sa pozrieme na vývoj na autobusoch a na električkách, tak je očividné, že autobusy sa posunuli kilometrami dopredu, zatiaľ čo električky stagnovali, až upadali. Zbavili sme sa plnohodnotných električkových vlakov, ktoré nám môžu jedného dňa chýbať. Zbavili sme sa zdrojov náhradných dielov, ktoré potom chýbajú a opravári musia v noci s baterkou naháňať banality ako krytky svetiel, madlá, pomocné komponenty v burine na odstavisku a inde. Toto nie je vtip pri pive. Autobusy medzi časom boli v gescii jedného šikovného chlapa, ktorý naozaj vedel, čo robí, aj keď mu jeho prácu komplikovala svojou (ne)kompetenciou jedna nemenovaná žena, na ktorej veľa vecí padalo a nerealizovalo sa. Na konci dňa tam treba hľadať často aj odpoveď na to, prečo opravy trvali toľko, koľko trvali a prečo niektoré vozy skončili. Autobusy sa kompletne prečalúnili zásluhou jednotlivcov z DA, urobili sa rôzne nové materiály pre vodičov a aj výprava sa uhasila hasiacim prístrojom z blízkeho východu. Toto však celé obišlo električky, kde dodnes sedíme na špinavých, a to naozaj bez hyperbolizácie, na špinavých sedadlách, kde sa plošnej výmeny za koženky asi nedočkáme. Rovnako aj disciplína na jednotlivých divíziách a správanie vodičov je neporovnateľné. Niekedy máte až pocit, ako keby ste boli v inej firme. Na odpoveď, kto v DPB považuje T3 za nepriateľa, možno raz prídeš aj sám a pokiaľ nie, tak určite niekto z diskutérov bude natoľko dôvtipný, že to tu nejako zašifruje jedného dňa. Možno som vypustil verejne chrobáka do hlavy, ale verím, že ak niekto vie zrátať dve a dve, tak príde na tie štyri.
trolejbus6207

trolejbus6207

Priznám sa, že príliš nerozumiem zadaniu na výmenu obručí pri VP, teraz sa "na kolene" menia, aby boli električky prevádzkyschopné, ubehnú zopár desiatok tisíc kilometrov, pôjdu na VP a budú sa im meniť obruče znova, to sa zrazili s koňom? Alebo tu už nikto nemá zábrany oj....ať vo veľkom?
Takže to vyhrá ZOŠ Trnava??? 🤔
Reply on: bobitwo #29:
35 rokov sa týka len T3G. T3P musíš počítať od modernizácie, a to znamená cca 20 rokov a menej. A nezabúdaj na 7703,04,06,17,18. Tie majú naozaj iba 17-18 rokov. Takže im dopraj aspoň ešte 10 rokov života.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: csepka_3 #35:
Niektoré veci je lepšie nevedeiť. 🤪
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: si #31:
Mne robí problém zelená a modrá, lebo záleží od svetelných podmienok a mýlia ma to. Najmä z diaľky mám problém odlíšiť či mi ide "zelená" alebo "modrá", lebo písmená pri dvojciferných linkách tú farbu ovplyvňujú.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/6187/Otokar-Kent-C-18-75/325413/Kyvadlov%C3%BD-autobus-po%C4%8Dkal-na-pr%C3%ADpadn%C3%BDch-cestuj%C3%BAcich-z-autobusu-linky-21
https://imhd.sk/ba/galeria-media/6187/Otokar-Kent-C-18-75/312675/Otokar-po%C4%8Das-opravy-kri%C5%BEovatky-Karad%C5%BEi%C4%8Dova-Z%C3%A1hradn%C3%ADcka

A toto je zelená alebo modrá?
https://imhd.sk/ba/galeria-media/6187/Otokar-Kent-C-18-75-vyh%C4%BEad%C3%A1vanie/276447/3341-linka-21-Pra%C5%BEsk%C3%A1-ul
https://imhd.sk/ba/galeria-media/6187/Otokar-Kent-C-18-75-vyh%C4%BEad%C3%A1vanie/296040/3363-linka-21-Mlynsk%C3%A9-nivy

A videl som aj "zelené" aj "modré" s identickým cieľom "Pri Sandbergu".

A občas sa mi zdalo, že 21 je tyrkysová. Osobne sa mi lepšie čítajú klasické zelené displeje s čiernym pozadím. Tie farbičky ma iba mätú, najmä na linke 21.
Reply on: upravovač fotiek #40:
Farba L21 sa menila. Predtým to bola tá modrá/tyrkysová, a potom bola zmenená na zelenú.
Reply on: peepay #7:
Displeje nie ale aspoň zberače po odmontovaní, prekontrolovaní a očistení budú prelakované do antracitu už. Takže drobná zmena na nich bude. 😅😄 A možno sa konečne niekto spamätal a dá aj tie koženky do tých električiek keď to má podnik prečalúniť sám po prehliadke.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Cancer #41:
Aha! A ja som si myslel že to je vada displejov. Načo to vôbec menili? Chceli odlíšiť o aký spoj linky 21 sa jedná podľa farby (Pri Sandbergu, VW1, VW2)? Podľa mňa blbosť.
Reply on: upravovač fotiek #43:
Celá L21 prešla od 4.8.2023 (či kedy bola tá reforma západnej časti mesta) z tyrkysovej na zelenú. Prečo presne neviem, bola tam nejaká kolízia farieb. Menili sa od zavedenia aj odtiene 44, 50 a 61.
Reply on: csepka_3 #25:
Haha. A ktorí to boli konkrétne, tí vyhnaní odborníci a srdciari?
Reply on: trolejbus6207 #36:
Tak snáď na vozoch, kde sa obruče vymenia pred VP za nové, sa nebudú na VP opätovne meniť.
Reply on: bobitwo #9:
Takže tieto náklady sa vynaložia počas 40-50 ročnej životnosti električiek 3-4 krát. To tie električky podstatne predražuje. DPB mal vybudovať už dávno vlastnú kapacity na údržbu.
No a este k tomu kolko tych novych s poslednej serie je kolko odstavenych v depe kvoli porucham...su sice pekne, ale nekvalitne. Dufam, ze tie 50m nebudu Skodovky ale nejake lepsie zahranicne.
Reply on: pharel #48:
Z akej poslednej serie? Ta, ktora bola dodana minuly rook? Vsak ani jeden kus nie je momentalne odstaveny.