Veľké opravy nízkopodlažných električiek budú realizované dodávateľsky

Dopravný podnik hľadá poskytovateľa veľkých opráv pre električky Škoda 29T/30T ForCity Plus.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) vyhlásil verejnú súťaž na poskytovateľa veľkých opráv nízkopodlažných električiek Škoda 29T a 30T ForCity Plus. Ide o električky v počte 60 kusov, ktoré boli zaradené do premávky v rokoch 2015 a 2016. Po ubehnutí určitého počtu kilometrov musia električky vždy prejsť predpísaným stupňom opravy. Po 200-tisíc km je to stredná oprava a po dvoch stredných opravách, t. j. po cca 600-tisíc km, je na rade veľká oprava. Za necelých desať rokov prevádzky už električky absolvovali dvakrát strednú opravu a tak teraz prišiel rad na vykonanie veľkej opravy. Stredné opravy nízkopodlažných električiek si DPB vykonával vo vlastných ústredných dielňach v Jurajovom dvore. Veľké opravy sa dopravný podnik rozhodol realizovať prostredníctvom externého dodávateľa, keďže bratislavské ústredné dielne zatiaľ nie sú prispôsobené na väčšie opravy nízkopodlažných električiek a chýbajú aj personálne kapacity na vykonávanie opráv. Pre modernizáciu ústredných dielní je pripravený eurofondový projekt, ktorého realizáciu sa však nepodarilo zosúladiť s potrebami veľkých opráv električiek. Dodávateľsky sa veľké prehliadky z kapacitných dôvodov rozhodol realizovať aj pražský dopravný podnik v prípade nízkopodlažných električiek Škoda 14T.

Dopravný podnik predpokladá ročne vykonať do 15 veľkých opráv električiek Škoda 29T/30T ForCity Plus. Prvé dve opravy požaduje vykonať do 100 dní (predpoklad začiatku opráv do 6 mesiacov od podpisu zmluvy), ďalšie do 60 dní v prípade jednosmernej električky a do 75 dní pri obojsmernej električke. Opravy sa budú realizovať u dodávateľa, ktorý zároveň zabezpečí odvoz a dovoz električiek. Úspešný uchádzač musí mať príslušné oprávnenia na vykonávanie opráv a musí disponovať priestormi a technológiami potrebnými pre realizáciu opráv. Dá sa preto predpokladať, že súťaže sa zúčastní niektorá firma zo skupiny českého výrobcu električiek Škoda. Predpokladaná hodnota zákazky je 31,5 milióna € bez DPH pri vykonaní všetkých 60 opráv. Zmluvná cena sa môže zmeniť len o priemernú infláciu/defláciu. Výsledkom súťaže bude rámcová zmluva na obdobie 4 rokov. Záruka na vykonané opravy bude 12 mesiacov.

V rámci veľkých opráv bude na električkách realizovaná kontrola všetkých komponentov vozidla, dôkladné kompletné umytie vozidla, premazanie súčiastok, výmena kvapalín a realizácia nového vonkajšieho laku skrine vozidla. Viaceré komponenty prejdú generálnou opravou, pôjde napr. o trakčné motory, klimatizačné jednotky a hydraulický systém bŕzd. Niektoré prvky budú vymenené za nové, napr. kĺbové spojenie článkov a plošina pre vozičkárov. Vymenené budú aj primárne vypruženia podvozkov, ložiská na súkoliach a obruče kolies. Tieto komponenty však dodá zhotoviteľovi DPB, ktorý ich sám zakúpi od dodávateľa náhradných dielov. Kompletný rozsah prác v rámci veľkých opráv je uvedený v súťažných podkladoch. Veľké opravy pohonov dverí električiek zabezpečí DPB prostredníctvom vysúťaženého dodávateľa, firmy Elmesy, s.r.o. Brno, za cenu 1,378 mil. € bez DPH.

Prípadné opravy poškodených častí sa budú realizovať iba do určitého rozsahu, v prípade väčšieho poškodenia budú opravy realizované nad rámec veľkej opravy ako mimoriadna oprava, ktorá bude účtovaná samostatne. Súčasťou opráv nebude výmena čalúnenia sedadiel, to si zabezpečí DPB vo vlastnej réžii po veľkej oprave. Pri veľkých opravách sa nebudú realizovať žiadne modernizačné úpravy.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: pharel #48:
Z akej poslednej serie? Ta, ktora bola dodana minuly rook? Vsak ani jeden kus nie je momentalne odstaveny.
No a este k tomu kolko tych novych s poslednej serie je kolko odstavenych v depe kvoli porucham...su sice pekne, ale nekvalitne. Dufam, ze tie 50m nebudu Skodovky ale nejake lepsie zahranicne.
Reply on: bobitwo #9:
Takže tieto náklady sa vynaložia počas 40-50 ročnej životnosti električiek 3-4 krát. To tie električky podstatne predražuje. DPB mal vybudovať už dávno vlastnú kapacity na údržbu.
Reply on: trolejbus6207 #36:
Tak snáď na vozoch, kde sa obruče vymenia pred VP za nové, sa nebudú na VP opätovne meniť.
Reply on: csepka_3 #25:
Haha. A ktorí to boli konkrétne, tí vyhnaní odborníci a srdciari?
Reply on: upravovač fotiek #43:
Celá L21 prešla od 4.8.2023 (či kedy bola tá reforma západnej časti mesta) z tyrkysovej na zelenú. Prečo presne neviem, bola tam nejaká kolízia farieb. Menili sa od zavedenia aj odtiene 44, 50 a 61.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Cancer #41:
Aha! A ja som si myslel že to je vada displejov. Načo to vôbec menili? Chceli odlíšiť o aký spoj linky 21 sa jedná podľa farby (Pri Sandbergu, VW1, VW2)? Podľa mňa blbosť.
Reply on: peepay #7:
Displeje nie ale aspoň zberače po odmontovaní, prekontrolovaní a očistení budú prelakované do antracitu už. Takže drobná zmena na nich bude. 😅😄 A možno sa konečne niekto spamätal a dá aj tie koženky do tých električiek keď to má podnik prečalúniť sám po prehliadke.
Reply on: upravovač fotiek #40:
Farba L21 sa menila. Predtým to bola tá modrá/tyrkysová, a potom bola zmenená na zelenú.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: si #31:
Mne robí problém zelená a modrá, lebo záleží od svetelných podmienok a mýlia ma to. Najmä z diaľky mám problém odlíšiť či mi ide "zelená" alebo "modrá", lebo písmená pri dvojciferných linkách tú farbu ovplyvňujú.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/6187/Otokar-Kent-C-18-75/325413/Kyvadlov%C3%BD-autobus-po%C4%8Dkal-na-pr%C3%ADpadn%C3%BDch-cestuj%C3%BAcich-z-autobusu-linky-21
https://imhd.sk/ba/galeria-media/6187/Otokar-Kent-C-18-75/312675/Otokar-po%C4%8Das-opravy-kri%C5%BEovatky-Karad%C5%BEi%C4%8Dova-Z%C3%A1hradn%C3%ADcka

A toto je zelená alebo modrá?
https://imhd.sk/ba/galeria-media/6187/Otokar-Kent-C-18-75-vyh%C4%BEad%C3%A1vanie/276447/3341-linka-21-Pra%C5%BEsk%C3%A1-ul
https://imhd.sk/ba/galeria-media/6187/Otokar-Kent-C-18-75-vyh%C4%BEad%C3%A1vanie/296040/3363-linka-21-Mlynsk%C3%A9-nivy

A videl som aj "zelené" aj "modré" s identickým cieľom "Pri Sandbergu".

A občas sa mi zdalo, že 21 je tyrkysová. Osobne sa mi lepšie čítajú klasické zelené displeje s čiernym pozadím. Tie farbičky ma iba mätú, najmä na linke 21.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: csepka_3 #35:
Niektoré veci je lepšie nevedeiť. 🤪
Reply on: bobitwo #29:
35 rokov sa týka len T3G. T3P musíš počítať od modernizácie, a to znamená cca 20 rokov a menej. A nezabúdaj na 7703,04,06,17,18. Tie majú naozaj iba 17-18 rokov. Takže im dopraj aspoň ešte 10 rokov života.
Takže to vyhrá ZOŠ Trnava??? 🤔
trolejbus6207

trolejbus6207

Priznám sa, že príliš nerozumiem zadaniu na výmenu obručí pri VP, teraz sa "na kolene" menia, aby boli električky prevádzkyschopné, ubehnú zopár desiatok tisíc kilometrov, pôjdu na VP a budú sa im meniť obruče znova, to sa zrazili s koňom? Alebo tu už nikto nemá zábrany oj....ať vo veľkom?
Reply on: upravovač fotiek #28:
V podstate to ide paralelne s politikou vedenia mesta, ktoré sa reflektuje aj v DPB. Ak pôjdeme postupne prierezom tejto trakcie, tak v podstate okrem obnovy vozového parku električkami Škoda ForCity 29T3 a 30T3 nedošlo k významnejším zlepšeniam, ba dokonca si dovolím tvrdiť že stagnujeme. Nechcem do toho miešať pridružené okolnosti, ako modernizácia sociálnych zariadení, plošného oživenia systému VETRA a lokálne opravy na Račianskej ul. Treba rozlišovať to, čo sa urobilo investične ako nóvum a čo sa spravilo ako hasenie havarijného stavu. Faktom je, že outsourcing je aktuálne dosť populárny a rozšírený. Ak sa pozrieme na evidenčný stav vozidiel, tak možno povedať, že vedenie stavilo na nové električky, čo je na jednej strane pre laické oko prívetivé riešenie, ale faktom je, že v pozadí kolabuje električková doprava a havarijný stav sa hasí zo dňa na deň, či už sa bavíme v mantineloch obsadzovania služieb, stave infraštruktúry a BOZP či zabezpečenia, až po úroveň údržby. Nie je to môj subjektívny názor, ale je to pohľad viacerých "pohrobkov," ktorí v DPB ešte zostali, že DPB škrtal na nesprávnych miestach a na konci dňa je to všetko len odsúvanie problému a čakanie na výbuch. Robia sa tu amatérske manažérske rozhodnutia, ktoré častokrát nedávajú absolútne žiadne logické odôvodnenie, ale je to samovôľa niekoľkých osôb, ktorí si nekompromisne stoja za svojim bez zvedavosti za odborným názorom. Aby som ale nešiel ďaleko od Tvojho pocitu, tak pokiaľ sa pozrieme na vývoj na autobusoch a na električkách, tak je očividné, že autobusy sa posunuli kilometrami dopredu, zatiaľ čo električky stagnovali, až upadali. Zbavili sme sa plnohodnotných električkových vlakov, ktoré nám môžu jedného dňa chýbať. Zbavili sme sa zdrojov náhradných dielov, ktoré potom chýbajú a opravári musia v noci s baterkou naháňať banality ako krytky svetiel, madlá, pomocné komponenty v burine na odstavisku a inde. Toto nie je vtip pri pive. Autobusy medzi časom boli v gescii jedného šikovného chlapa, ktorý naozaj vedel, čo robí, aj keď mu jeho prácu komplikovala svojou (ne)kompetenciou jedna nemenovaná žena, na ktorej veľa vecí padalo a nerealizovalo sa. Na konci dňa tam treba hľadať často aj odpoveď na to, prečo opravy trvali toľko, koľko trvali a prečo niektoré vozy skončili. Autobusy sa kompletne prečalúnili zásluhou jednotlivcov z DA, urobili sa rôzne nové materiály pre vodičov a aj výprava sa uhasila hasiacim prístrojom z blízkeho východu. Toto však celé obišlo električky, kde dodnes sedíme na špinavých, a to naozaj bez hyperbolizácie, na špinavých sedadlách, kde sa plošnej výmeny za koženky asi nedočkáme. Rovnako aj disciplína na jednotlivých divíziách a správanie vodičov je neporovnateľné. Niekedy máte až pocit, ako keby ste boli v inej firme. Na odpoveď, kto v DPB považuje T3 za nepriateľa, možno raz prídeš aj sám a pokiaľ nie, tak určite niekto z diskutérov bude natoľko dôvtipný, že to tu nejako zašifruje jedného dňa. Možno som vypustil verejne chrobáka do hlavy, ale verím, že ak niekto vie zrátať dve a dve, tak príde na tie štyri.
Tie najstaršie nízkopodlažné eliny by si už zaslúžili nový náter. Stačí sa na ne pozrieť.
Reply on: si #31:
Pri električkach tie farebné displaye vidieť naozaj pekné z diaľky...
Jediné čo je mysliteľné je 1 a 3 ale zase tam sirka nápisu je dostatočná a nezameniteľná na rozdiel od Dúbravka/Petržalka
Reply on: upravovač fotiek #30:
Zamyslel si sa nad tým, že koľko to je roboty? Myslím hodín práce? Ak som dobre pochopil, že tie sedačky z K2S (tie polstrované) do T3 to nie je výmena na 1, či 2 poobedia pre jedného človeka. Tak isto nie som odborník a neviem aký je rozdiel medzi T3G a T3M (podľa fotiek mi príde rovnaký).

Ja osobne som zástanca plastových, či tomu podobnému materiálu stoličiek. Jednoduchšia údržba aj čistota oproti tým plyšovým. Hlavne skôr si tam všimnem, že tam je mokro ( čo to je za tekutinu zisťovať nemusím). Je to vozdilo MHD, nie diaľkové vozidlo. Dizajn a prevedenie má byť čo najrobustnejšie a najjednoduchšie na údržbu.
Reply on: Ma178rek #27:
to zas ale musis poznat farebne oznacovanie liniek a tych je pokial viem mame trosku viac na to aby sme vedeli fungovat v rezime prazskeho metra (zelena linka, cervena linka, zlta linka)
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: bobitwo #29:
Namontovať sitzle z vyradených K2S by som za "ťažké vrážanie peňazí" nepovažoval. Kľudne sa to môže robiť pri VPčkách. Ale niekto proste rozhodol že to tak nebude. Resp. to nikoho nenapadlo urobiť.