Električková trať Pribinova - Košická

Opis projektu

Pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu, kde sa napojí na existujúcu Ružinovskú radiálu. Trať zabezpečí obsluhu novovznikajúcej bratislavskej štvrte v oblasti Pribinovou a Mlynskými nivami. Nová trať zároveň umožní rozčleniť električkové trasy medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom na dva rôzne smery. Vytvorí sa tým nový mestský koľajový okruh (Šafárikovo nám. - Pribinova - Košická - Miletičova - Trnavské mýto - Krížna - Špitálska - Štúrova - Šafárikovo nám.).

Na trati sa bude nachádzať šesť zastávok s pracovnými názvami:

  • Nové SND (na Pribinovej, približne na úrovni dnešného nástupišťa linky 29 Malá scéna)
  • Eurovea (na Pribinovej pred križovatkou s Čulenovou)
  • Prístavná (na Košickej za križovatkou s Prístavnou)
  • Košická (na Košickej za križovatkou s Mlynskými nivami)
  • Dulovo nám. (na úrovni dnešnej zastávky autobusov)
  • Trhovisko (navrhnuté sú dva varianty - buď na Miletičovej na úrovni dnešnej trolejbusovej zastávky vedľa trhoviska, alebo pri severnom vchode trhoviska)

Po novej trati je podľa dopravného modelu uvažovaná premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova. Z novej trate bude možné napojiť aj plánovanú električkovú trať do Podunajských Biskupíc. Napojenie Biskupickej radiály sa predpokladá na Mlynských nivách.

Financovanie výstavby sa predpokladá z eurofondov v rámci Programu Slovensko 2021 - 2027. Na financovaní projektovania a výstavby trate sa bude podieľať aj spoločnosť J&T Real Estate, prípadne ďalší investori, ktorí budujú nové bratislavské centrum v zónach Eurovea 2, Nivy, Klingerka, Cvernovka.
 
Električkovú trať po Pribinovej a Košickej navrhovala v rámci projektu Spojená Bratislava postaviť aj spoločnosť J&T Real Estate. Ich návrh je znázornený na obrázku nižšie.

Aktuálny stav (k 4/2024)

Hlavné mesto začalo s prípravou projektu v roku 2019. Vypracovaná bola štúdia, ktorá porovnávala rôzne vedenia trás v úseku Šafárikovo nám. - Košická. Štúdia určila ako najvýhodnejší variant vedenia električkovej trate po Pribinovej ulici popred SND. Tento variant má predpoklady na najrýchlejšiu realizáciu, najnižšie náklady na výstavbu, má najmenej dopravno-technických prekážok, najnižšiu hlukovú záťaž SND (absencia traťových oblúkov), má predpoklady na najvyššiu využiteľnosť električkovej dopravy a poskytuje najrýchlejší čas prepravy oproti ostatným posudzovaným variantom (Dostojevského rad - Landererova, Čulenova).

V roku 2020 hlavné mesto realizovalo obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu, kde je zahrnutá aj táto električková trať. V novembri 2020 mesto informovalo, že do zmien a doplnkov doplnilo aj kompromisné riešenie trate, ktoré by zahŕňalo aj slučku okolo budovy SND, po ktorej by električky mohli premávať v prípade konania podujatí na priestranstve pred budovou SND. Mesto v októbri 2020 vytvorilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorá mala posúdiť možnosť technického riešenia trate s cieľom eliminácie negatívnych dopadov električkovej prevádzky na budovu divadla. V marci 2021 mesto informovalo, že expertná skupina potvrdila realizovateľnosť trate bez negatívnych dopadov hluku a vibrácií na prevádzku divadla. Následne bola v roku 2023 vypracovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá stanovila technické podmienky, za ktorých je možné trať zrealizovať bez negatívnych vplyvov na divadlo. Zmena územného plánu obsahujúca novú električkovú trať bola schválená mestským zastupiteľstvom v októbri 2021.

V júni 2022 podpísalo mesto memorandum o spolupráci so spoločnosťou J&T Real Estate, podľa ktorého spoločnosť na vlastné náklady spracuje všetky stupne projektovej dokumentácie a poskytne finančný príspevok na prípravu a realizáciu tejto električkovej trate.

Koncom júna 2022 bol zámer výstavby trate Košická - Pribinova predložený Okresnému úradu Bratislava na zisťovacie konanie podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. V auguste 2023 Okresný úrad Bratislava rozhodol, že zámer sa bude ďalej posudzovať podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, najmä z dôvodov bližšieho vyhodnotenia negatívnych vplyvov hluku na okolie, potreby posúdenia trate z hľadiska infrazvuku a vibrácií, potreby navrhnutia a porovnania viacerých variantov trate s prioritou environmentálne najpriateľnejšieho riešenia a vyhodnotenia dopadu úbytku vegetačného krytu na lokálnu klímu a zdravie ľudí. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť v decembri 2023.

Magistrát hlavného mesta pri prezentácii trate v roku 2019 odhadoval, že realizácia trate by mohla prebehnúť do roku 2024, v súčasnosti mesto predpokladá, že výstavba by mohla prebehnúť v rokoch 2027 - 2029.

Plánovaná trať na Pribinovej ul. vyznačená dlažbou (2023)
Propagácia novej električkovej trate pri Trhovisku

Prezentácia električkovej trate Pribinova - Košická v rámci prezentovania zmien a doplnkov územného plánu Bratislavy:

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Pribinova - Košická
  • Dĺžka električkovej trate: cca 3 km dvojkoľajnej trate
  • Počet zastávok: 6
  • Predpokladaný termín realizácie: neurčený
  • Predpokladané náklady: 39,7 mil. €
  • Financovanie: neurčené

Ďalšie informácie

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: toms #1:
Je k tomu aj nejaký nákres tejto trasy??
Reply on: toms #1:
Cize namiesto rovnej trate dalsie 4 obluky navyse? A to akoze SND uz zrazu nebude vadit skripanie v zakrutach, ked im vadi jazda po rovine? 🙂
#2 - myslim, ze nakres nie je. Ak tomu spravne rozumiem, tak do EIA pojdu oba varianty.. a snad sa do par rokov unormalnia a pojde to pekne rovno 🙃

#3 - nuz, co na to povedat, mozno im to chyba 😃
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: JerryBA #4:
To chcú akože postaviť súčasne dve trate. Jednu priamo po Pribinovej a druhú okolo divadla, či by sa urobila iba jedna z nich. Ak by sa urobili obidve, tak by to nemuselo byť zlé, vzniklo by ďalšie obratisko a obišli by sme divadlo v prípade podujatí (hlučnosť by bola rovnaká, ak nie vyššia), len tá cena by bola v podstate dvojnásobná (v tomto úseku a neviem, či by na to chceli prispieť developeri alebo by mesto muselo túto obchádzku zaplatiť samo. Škoda len, že MK odmietlo aj toto riešenie...
Reply on: Urbanway 2423 #6:
To by bolo idealne obratisko pre elinu z karlsdorfu, ked by sa tocika tam a az potom cez safko a redutu naspat.
Reply on: kecho #3:
Hej, mali by si to ísť pozrieť do Budapešti - či už obchádzky mostných pilierov alebo obchádzka parlamentu sú úžasné príklady toho, ako sa to NEMÁ robiť.
Reply on: S499.1023 #8:
Som to pochopil tak, ze by elina z Karlsdorfu isla pekne po nabrezi, potom popred SND, pri Decathlone sa stoci dolava, potom opat dolava a cez parkovisko SND a popred Oil Street sa vrati naspt cca pred vchod do Sheratonu a odtial pojde smerom na Safko.
To by este len divadelnici plateni z verejnych financii boli vo vytrzeni. 🙂

Ved ked tam mohli jazdit eliny na Martanovicovu, tak preco by nemohli aj teraz.
A tuto kazdych sto metrov terciky osadzat nebudu? 😃
jeden zo zaujímavých článkov a veľmi dobre argumentačne obsiahnutých: https://www.yimba.sk/elektrickova-vetva-kosicka/odpor-aktivistov-voci-elektricke-pred-snd-sa-stupnuje
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: Minko #12:
V podstate jediný relevantný argument aktivistov je hluk/obmedzenie prevádzky divadla, na ktorý by sa dala urobiť nejaká štúdia, aby sa zistilo, ako to vyriešiť. Plánuje mesto nejakú takúto štúdiu?

Keďže ostatné výhrady sa ukázali ako neopodstatnené (a mesto by to aj niečím podložilo), mohlo by mesto nejako "donútiť" Ministerstvo kultúry a SND k súhlasu s výstavbou električkovej trate, ak by to podmienilo odstránením hluku a pod., či to nie je právne možné?
Reply on: Urbanway 2423 #13:
obávam sa, že právne možné to nie je... iba skôr nejakým lobingom aby to minister/ka dostal/a akokeby "zhora" (cez premiéra napríkald teraz nemyslím toho jedného konkrétneho ale post) Inak s tebou súhlasím, ich argumenty sú vyvrátené konkrétnymi dôkazmi ale tí ľudia si budú stále húsť svoje. Pripomínajú mi nemenovaného exposudkového lekára SP, ktorý sa žiadateľa snažil presvedčiť jeho bolesti chrbtice sú spôsobené kožnými problémami a to až do momentu, kým si konečne nevšimol záznam neurochirurgického zákroku v zložke 😁

tým som chcel povedať že tak ako je lekár a lekár tak to je aj s odborníkmi z iných oblastí 😁
Navrhujem zburat / rozobrat budovu SND a postavit ju na mieste, kde nebude prekazat.
Reply on: Urbanway 2423 #13:
Aky hluk ma elektricka na rovnej trati ? Ved to je nonsens, oni budu proti tomu aj keby im predlozili 20 studii.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: Maremi #16:
No dobre, ale pokiaľ to ničím nepodložíme, tak stále budú môcť vyskakovať, nech to bude akokoľvek nelogické.
Reply on: Urbanway 2423 #13:
Na margo jediného argumentu, zvlášť ma mrzí, že tým ostatným omáčkam prepožičiava meno aj generácia už profesne starších architektov. Pripadá mi, akoby sa nevedeli zmieriť s tým, že existencia autorskej priestorovej koncepcie automaticky nezaručuje jej večnú dokonalosť. Po 40 rokoch tvorby sú predsa úplne iné vzťahy v území (neexistencia Priečnej osi či Eurovea, ktorá sa hmotovo nafúkla z navrhovaných parciel a ulice zastrešila), ale aj všeobecné vedomosti o fungovaní mesta (pozdravujem pešie nadchody).
Podľa mňa by malo byť normálne, že o niektorých aspektoch sa časom ukáže, že ich treba riešiť inak - a celkom nerozumiem, prečo to človek s rokmi praxe tak tvrdošijne odmieta... Bias? Nostalgia?
Reply on: Viko #18:
To je jednoduché - oni už nemajú čo stratiť, nič nové neprinesú a chcú po sebe zanechať "pomník". A Nové SND, nech sa na mňa nikto nehnevá, nie je žiadne výnimočné dielo ako Milučkého krematórium a jeho umiestnenie do priestou už vôbec. To aj ten bez škrupulí na zbúranie plánopvaný "roháč" má vyššiu hodnotu.
Reply on: S499.1023 #19:
ono to je tak, keď v roku 2007 dokončíš budovu z roku 198x 😃 Ani stará Tatra nikdy už novú emisnú normu nedosiahne... na jednej strane chápem umelcov, boja sa všetkého veď toľko čakať na "nové" SND ktoré je vlastne hneď po dostavaní svojím spôsobom zastaralé. Veď len koľko zmien v projekte museli v interiéri robiť aby sa aspoň priblížili moderným požiadavkam na divadelné priestory. 😁 Je to proste svojím spôsobom 30 ročná budova, ktorá je celkovo riešená a osadená do situácie, ktorá nenastala... zmenila sa doba, zmenili sa aj požiadavky, dnes sa vo veľkom tlačí na využívanie MHD v meste všetkými vrstvami obyvateľstva, čo viac si priať ako blízku dostupnosť MHD- skvelý predpoklad na ochotu ľudí tráviť čas v budove 🙂
Reply on: Minko #12:
Kedy pride ta delegacia z Kocurkova na staz?
toto tu len tak postnem, aby to bolo viac na očiach lebo táto info nejako preplávala príliš potichu verejným priestorom 😁 https://www.bratislavskenoviny.sk/vystavba/64566-nezavisla-skupina-expertov-vylucila-negativne-dopady-elektrickovej-trate-na-budovu-snd
moja chyba, nevšimol som si samostatnú diskusiu k tomu 😁
Aktualne na mestskom zastupitelstve niektori poslanci zacali brojit proti elektricke na Pribinovej...navrhuju stiahnutie zmien a doplnkov UP a doplnenie alternatívneho variantu elektricky cez Mlynske nivy
Reply on: TeBeCe #24:
je ich veľa? či hrozí nejaké prehlasovanie. Konečne mohla BA spraviť jeden progresívny projekt, a z bezdôvodného strachu sa tak nestane, ach....
Zmeny nakoniec schvalene v povodnom zneni.
Reply on: TeBeCe #27:
Nakoniec bude postavena skor ako petrzalska radiala.
Reply on: kecho #28:
Nebude. Este sa o nej 20 rokov nerozpravalo a nehadali sa o nej tri generacie politikov.
Reply on: M@trixX #29:
Presne. Vidim to tak na 2184. V pripade, ze sa do toho obuje Slavik, 2325. Mozno.
Je logicke, aby elektricka isla popred divadlo po Pribinovej ulici. Naco pojde po Dostojevskeho Rade alebo po Landererovej, ked tie uz dostatocne obsluhuju autobusove linky a Pribinova zostane zase neobsluzena? Ked ide clovek do Eurovei, alebo do SND, tak sa musi trepat peso od Safarikoveho namestia / Mosta Apollo / Malej Sceny / Panorama City, lebo Pribinova ulica je uplne mrtva. Tiez priestor pred SND je uplne mrtvy, elektricka tam prinesie zivot. Ako by vyzerala taka Obchodna ulica bez elektriciek? Nic by tam nebolo.
Reply on: IBBI #33:
čiže myšlienka električky naprieč Prievozom je opustená ?
Reply on: tulenique #34:
Logickejšie (a aj jednoduchšie) je veľkokapacitným dopravným prostriedkom obslúžiť vznikajúce sídlisko za Prístavným mostom, než existujúce rodinné domy v Prievoze.
Reply on: tulenique #34:
A je tam vobec na skapacitnenie MHD dopyt?

Ak ano, najjednoduchsie zlepsenie by bolo predlzit L66 k elektricke (prepojit Ruzinovsku radialu s Biskupickou) a zlepsit jej interval na aspon 10 minut (aj ked neviem, ako to tam bude po postaveni trolejbusovej trate, ktoru samotnu by tiez malo zmysel potiahnut az k elektricke) a tak Prievoz napojit.

Take nieco ako elektricka v Prievoze moze mat zmysel, ak sa bude budovat tangenta cez Tomasikovu, lebo bude prinosnejsie napojit ju za zeleznicnou tratou na aktualne planovanu trat, ako zakoncovat obratiskom. Otazka je, ci tato tangenta nie je uz pase. Obzvlast, ked novy strategicky plan je k elektrickovej doprave znacne konzervativny.
https://www.yimba.sk/clanky/strategicky-plan-bratislava-2030-je-odhaleny-aka-bude-bratislava-buducnosti
Ministerka Pomylena ide stavat elektrickovu trat
https://www.facebook.com/projektn.sk/videos/385834216981433
Reply on: TeBeCe #37:
Nechápem o čo sa zase tá fantómová ministerka snaží.. Nebola nikdy v Novom SND? Nie sú náhodou sály Nového SND na opačnej strane ako by mala viesť? (práve tam kadiaľ ma viest "kompromisná trať"? Nie je náhodou pod plánovanou traťou resp. v jej tesnej blízkosti podzemné parkovisko...? to tam bude ta električka rušiť zaparkované autá? Bola sa tam pozrieť aký to je kus od budovy? Úplne mimo a trápne cele to jej video..
Reply on: kecho #28:
No, to, čo zdržalo dostavbu električky v petržalke - teda prudký nečakaný nárast cien materiálov (železa, stavebnín, energií) môže rovnako pribrzdiť aj túto električku cez Pribinovu.
Reply on: Bosa Noha #39:
nie, lebo tu sa este len riesi projekt a nie uz priamo zmluva o dielo.
Reply on: lamark #41:
Chapem to spravne, ze v reakcii na studiu, ktoru vypracovala skupina medzinarodnych expertov, kde bol vysledok, ze ak sa dodrzia urcite opatrenia, elektricka sa moze v pohode postavit, si MK SR objednalo inu studiu u Ziarana? Ci je to inak?
Nebol to nahodou tento isty pan, co navrhol sialenost s ciastocne podzemnym variantom?

Este taka perlicka - v zavere sa odkazuje na literaturu, ktora je verejne dostupna. V zozname literatury je ale takmer vsetko jeho vlastna tvorba. Objektivnost ako vino.
Reply on: lostrail #42:
MyslíS túto prezentáciu ?

Milanová navrhuje alternatívnu trasu električky (Olejkárska - Landererova) v zóne mimo nového SND

https://www.youtube.com/watch?v=MdT5hFtkxJg
Reply on: lamark #43:
O tej prezentacii viem, len myslim, ze to bol prave Ziaran, co navrhol ten podzemny variant. Nie, ze by to nebolo zaujimave ozvlastnenie, ale cez aktualnu neschopnost vedenia mesta je take nieco absolutne nepriechodne.
Zaroven je mi celkom na grc z toho, ze ked vyjde studia, ktora sa nam nepaci, dame ju urobit nejakemu nasmu kamaratovi, ktory nam aj vysledok upravi, aby to vyhovovalo nam.
Reply on: lostrail #44:
"Ked vyjde studia" - A vysla uz ta studia? Pokial viem tak zatial nie. Ale neviem, cim je to ine, ked si da spravit studiu MK a ked si da spravit studiu mesto. Preco si myslime, ze vysledky mestskej studie su hodnoverne zatialco vysledky MK su urcite zmanipulovane? Samozrejme ze obe institucie to spravia tak aby im to vyslo tak ako chcu.
Reply on: jano55 #45:
Aj si tu pracu cital?
Je smutne ze sa vyzerajuc ako skuseny odbornik nech tak vmanipulovat MK do konkretneho vysledku. Nakolko tam nebola porovnana ziadne relevantna situacia a zaroven sa pracovalo s velmi konkretnym predpokladanym riesenim zalozenia trate- co vobec nemusi byt tak nakolko ziadna projektova dokumentacia nebola spracovana. Ziadne porovnanie, ziadne mozne riesenie- sposobom inspiracia zahranicnymi rieseniami, ale prirovnavanie s castami elektrickovych trati ktore su v BA bud v smutnom stave alebo na 3,14 zrekonstruovane a podobne.
Reply on: jano55 #45:
No neviem, ci si vlastny material aj videl, ked nic ine, tak napr. odkazy na literaturu. 95% veci s rovnakym autorom - tym istym, kto je podpisany pod studiou. Takze jasne, uplne doveryhodna studia, ked sa opieras v nej len o vlastnu robotu. Kazda vedecka praca by mala mat nieco take, comu sa v civilizovanych krajinach hovori peer review, t.j. potvrdenie vysledkov inymi kolegami z praxe (ocakavam, ze ak sa tato studia nejakeho potvrdenia docka, zasa to budu len "dobri znami", kedze Slovensko je akurat male na to, aby kazdy poznal aspon niekoho z kazdej branze).
Ono uz skutocnost, ze v praci cerpas aj z inych zdrojov, dava pomerne dobru sancu, ze si si nedal klapky na oci a skutocne ti islo o objektivitu. Naopak, co to asi znamena, ak taku potrebu necitis a bez akychkolvek okolkov cerpas len z tvojich vlastnych publikacii? Nemusi to znamenat vela, ale skusenosti v tomto pripade napovedaju, ze asi nebola velmi snaha byt objektivny (aj ine casti textu tomu napovedaju, hlavne ako tu uz bolo spomenute, ziadne podobne situacie zo zahranicia, t. j. samoucelna studia, ktora vyplula zopar grafov a povedala nie, napriek tomu, ze inde to z nejakeho zazracneho dovodu islo). Dost z toho materialu krici, ze vopred urceny vysledok mal len potvrdit.

Druha vec je to neustale pripominanie, ze "pokial elektricka ide po vyvysenom telese". V poriadku, tak navrhnem variant, ktory bude prechadzat rovno cez garaze - tie su aj tak zapustene len ciastocne a teren je vyvyseny na tom mieste. Ergo, situacia win-win, potiahnut elektricku do garazi (tie patricne upravit), umoznit tak kulturychtivym obcanom prejst do budovy z MHD suchou nohou a zaroven tym vyriesit aj problem s ohranicenym priestorom pred budovou, ked sa tam budu konat akcie. Zvlastne, v prezentacii od Milanovej som videl vselijake totalne nemozne, doslova dok*rvene trasy, len nie toto, pricom akykolvek obluk v blizkosti divadla urobi podstatne vacsi hluk, ako jazda po priamej trati. Dokonca tam bol aj podzemny variant, ktory navrhol sam Ziaran poza budovu, co je uz uplna hovadina, ktora sa tu nikdy nepostavi, ale pointa je v tom, ze ked uz sa nebal ist pod zem, tak z akehosi dovodu je kratky podzemny usek cez garaze vacsi problem, ako pomerne dlhy, ktory ma navyse pod zemou obluky.

Neviem, o co tym ludom ide, ale objektivita to rozhodne nie je.
elektrickova-trasa-cez-nove-centrum
Citanie na dlhe zimne vecery...

Vyjadrenie navrhovatela k dorucenym stanoviskam k zameru
https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/355730?uid=359d177e13c1120fcf923061f6fa5af8d476b9b7
Reply on: TeBeCe #53:
Urobil som chybu a otvoril som to. Nemam silu ani chut to cele citat, ale aj tych niekolko pripomienok, co som stihol, stacilo. Ludstvo definitivne blbne, ale za to je aspon presne o to iste mnozstvo stratenych mozgovych buniek bohorovnejsie. Klenot, ked Haberaci napisu, ze sa "citia byt dotknuti", pripadne niekto zo svojho gauca aj nadalej "trva na pripomienkach", lebo si mysli, ze je nieco ako sudca, ktory zastavi stavbu. Nekonecne vyplakavacky nad niekolkymi stromami (co tam potom, ze bude stat v zapche), prachom pocas vystavby (samozrejme treba dodat, ze prach bude aj potom, co je fyzika ako vino), plac nad nespravnym hrobom (parkovacia politika, resp. znizenie poctu parkovacich miest kvoli Zwirnu - elektricka s tym sice nema nic, ale je to aspon dobry hromozvod), vecne pritomny hluk, to sa uz po DKR stalo mantrou tunajsieho substratu.
Du blejt, velebnosti.
Niečo do zbierky názorov na trať popred SND: https://www.postoj.sk/130576/elektricka-pred-novym-snd-bude-vysmech-kulture-mienku-odbornikov-mesto-ignoruje (ja som to nečítal, nemám na to teraz čas)
Preco tento projekt uz davno nie je vo vystavbe? To naozaj je odbornik pan "Jakub Lipták", ktory sa na nazor ci ma ist elektricka pred SND pyta na ulici 3 pubertiakov? Jasne ze ma ist a uz dnes je neskoro. Patri ten priestor pred SND mestu a jeho obyvatelom alebo iba par hercom z SND ktory verklikuju tu istu mantru ze by to narusilo ten priestor a preto chcu aby sa elektricka 2x otacala popri snd, pricom prave to robi najvacsi hluk, ak by isla rovno pred snd tak sa znizi hlucnost.

Ako chceme zit v tomto meste v buducnosti ak neobmedzime uz tak rastuci pocet aut tym ze zacneme s vystavnou a rozsirovanim elektrickovych trati? Kopu bratislavcanov ma auta iba kvoli rychlej preprave ktora v Bratislave absentuje, ak by sa rozsirili elektrickove trate tak by dost ludi prestalo pouzivat auta, lebo by sa im to v meste neoplatilo (je to rychlejsie, nestojis v zapche a lacnejsie). A tym ze by ludia prestali pouzivat auta a viac mhd, uzivilo by sa aj centrum s roznymi prevadzkami a nie ako to je teraz ze su po okraji mesta a vnutri rozhadzane obchodne centra na ktoru navstevu vacsina ludi pouziva auto. Take mesto ako Brno je v tomto dobry priklad, ze maju vela pesich zon v centre mesta, vela elektrickovych trati a je tam vela ludi co tam radi travia svoj volny cas. U nas sme docielili to ze je na kazdom tretom vyklade na prenajom, lebo kazdy pouziva auto na prepravu.

Som rad ze sa sa buduje elektricka do petrzalky, ale treba pokracovat dalej...
Reply on: 3pa3ck3 #55:
To je nám všetkým dobre známa multifóbna biela káva.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: 3pa3ck3 #55:
Každá strana si nájde "svojich" odborníkov, na ktorých sa odvoláva. A keď "naši" odborníci majú opačný názor ako tí zo strany mesta, tak primátora obviníme z toho, že porušuje demokratické hodnoty. Oni mali odpoveď jasnú už na začiatku. Len potrebovali nájsť odborníkov, ktorí im vypracujú argumenty a odôvodnenia, aby mohli pindať.

Hovorím to už dávno. Dať tam nejakú antivibračnú rohožku, nasypať nejakú minimálnu vrstvu makadamu, zhutniť, položiť drevené pražce, koľajnice, tie obaliť bokovnicami, zasypať to štrkom po úroveň hlavy koľajnice a jazdiť hore-dolu so škodovkou 30T na baterky, prípadne ju niečim ťahať. A merať v sálach vibrácie, hluk, otrasy. "Meračom" povedať že od 10:00 do 16:00 merajte a zapisujte namerané. Nepovedať im "teraz pôjde električka", teraz skúste niečo namerať. Pre kontrolu by som občas prešiel naloženým ťahačom okolo divadla (Olejkárska, Pribinova, Landererova - obratisko autobusov pri parkovisku), či namerajú ten. Ak áno, hodnoty budú aké? Ak nie, namerajú električku? Ak áno, aké hodnoty pri akých rýchlostiach? Dôležité je, aby merači vnútri budovy nevedeli kedy čo jazdí okolo.

Osobne nie som fanda monolitických betónových dosiek, najmä po skúsenosti z Karlovej Vsi. Okrem toho odporúčam ísť merať otrasy, vibrície a hluk napr. na Krížnu, kde, pokiaľ viem, je trať budovaná na drevených pražcoch:
https://imhd.sk/ba/galeria-media/89431/7925-7926-po%C4%8Das-rekon%C5%A1trukcie-trate-na-Kr%C3%AD%C5%BEnej-ul
Reply on: 3pa3ck3 #55:
Ak to tu už bolo, ospravedlňujem sa, ale zhodou náhod práve dnes som sa bol pozrieť na Euroveu 2. Tieto pásy, ktoré sú odfotené aj v článku, mi vyrazili dych 🙂 Ktovie, či to je trucpráca JTRE (aj keď čo iné by to bolo?), každopádne to je príklad perfektnej práce (asi) marketingového oddelenia. Ešte ironickejší rozmer by to nabralo, ak by "trať" v tejto náznakovej podobe zostala navždy...
Reply on: anbis #59:
Nie je to žiadna truc práca. Je to zámerné znázornenie budúcej električkovej trate. Je to super počin jednak pre to, že je tam spravená predpríprava v zemi údajne a zároveň si budú aspoň ľudia zvykať na to, že to tam je už teraz. Developer s električkou samozrejme počíta stále čo je vidieť nie len na znázornení koľají ale aj použití rozdielnej a lacnejšej dlažby v budúcom koridore električky keďže očakáva jej nie dlhé využitie a následne by sa po výstavbe trati mala dorobiť dlažba ako je aj všade inde. 🙂
Keby niekto potreboval vyvratit obed, moze sa zacitat do rozhodnutia zo zistovacieho konania
https://www.enviroportal.sk/eia/dokument/367549?uid=a8f86998e42b9b64d3f11289e5542a8cf73ef4c1
Reply on: TeBeCe #61:
Je to veľmi dlhé, vedel by niekto zhrnúť obsah?
Reply on: Mhr1 #62:
Jednoducho povedané nechceme električku ani pri SND ani na Košickej
Reply on: Mhr1 #62:
Každý si pozbieral pekné aj menej pekné argumenty, viacero účastníkov poslalo pripomienky podľa rovnakých šablón, takže sa to natiahlo😃 Výsledok je, že prebehne štandardné posúdenie vplyvov, pričom treba spraviť vibroakustickú štúdiu a posúdenie variantov vrátane Landererovej. Nápad zmerať akustiku na Mostovej neprešiel kvôli iným miestnym podmienkam. Pri Gumone by mala vzniknuť alej popri trati, na Košickej bude rozchodníkový povrch.

DPB je ekonomicky proti esíčku okolo SND, odporúča zapracovať obratisko okolo parčíka na MIletičke - za mňa fajn, len prečo to riešia cez pripomienky a nie priamo pri tvorbe projektu?

SND: realizácia trate vraj vyvolá výmenu okien na južnej fasáde za akusticky a vibračne odolnejšie. Denne majú 10-15 jázd na navážanie kulís (čomu neverím - platilo, že inscenácia sa musí zmestiť do jedného návesu, lebo taká je veľkosť jedného skladovacieho boxu na Mliekarenskej).

Ministerstvo kultúry do toho išlo s plne aktivistickým nasadením: "Hrozí poškodenie objektu SND vplyvom pôsobenia blúdivých prúdov" - v 21. storočí? Tiež žiadajú doplniť projekt o vizualizácie pohľadu z divadla a na divadlo v čase prejazdu električkovej súpravy (asi sa im zapáčili tie ľudskomierkové šmuhové obrázky😃 )

Ivor Švihran si vyžiadal doplnenie stanoviska KPÚ k návrhu, keďže trať povedie okolo pamiatok.

Z vecí spomínaných pomimo je zaujímavé vypichnúť:
Ing. Kačo tvrdí, že na Kapucínskej sú koľajnice prilepené priamo na most Icositom.
MČ Ružinov v roku 2007 zaviazala investora Twin ity, že 2000 miest v garáži bude bezplatných pre obyvateľov 500 bytov.
Vie mi niekto vysvetliť, prečo tí blbci robia tie PDFky vždy tak, že sa z nich nedá kopírovať ani v nich vyhľadávať?
Reply on: jano55 #65:
Lebo to vytlacia a potom skenuju. Elektronizacia level milion.
Reply on: Viko #64:
Dik za zhrnutie. Asi sa to dalo cakat vzhladom na to, ake silne, ale zaroven zbytocne emocie do toho odporcovia vlozili. Bieda je to, ze kazdy z tych akoze argumentov sa dal pomerne logicky vyvratit. No nic, takto sa cela akcia este viac predlzi.
Tak mi napdlo...na ktorej casti radial mame najtichsiu trat(dufam ze to bude nejaka nova, nie daka z pred 20 rokov)...lebo ti niektory protestujuci ludia sa casto pozeraju na fuseriny u nas, a nie na nove (tiche) trate (ak dake vobec mame)
Reply on: BielikR #68:
Mne najtichšia príde zelená na Záhradníckej (opravte ma niekto ak sa mýlim), ľudia reagujú na chyby na novej trati v Karlovej Vsi
Reply on: Viliam22 #69:
Bývam v Bratislave priamo pri Záhradníckej, tiché to zrovna nie je. Ale nevadí mi to! Som rád, že bývam blízko centra, kam dôjdem pešo, alebo sa zveziem električkou. Komu v meste vadí hluk z dopravy, nech sa odsťahuje na samotu. V Prahe bývam v slepej ulici, 700 m od električky, 600 m od autobusu, nič z toho samozrejme nepočujem. Ale 2 km od nás je pražský okruh a ten počuť je! 24/7, hluk pozadia. A čo? Zbláznim sa? Budem sa sťažovať? Komu? Na lampárni? A na jar zmenili svoje chovanie drozdy. Pre celodenný hluk všeobecne začali spievať večer až do polnoci - ornitológovia to potvrdzujú, že je to pre hluk, cez deň ich samičky slabšie počujú, preto sa preorientovali so spevom na noc. Budem žiadať vystrieľanie spevavých vtákov?
Pred novým SND treba vybrať takého staviteľa, ktorý má s nízkohlukovými stavbami skúsenosti.
Mám taký pocit že tu električkovú trať pri Trhovisku sa im nepodarí spraviť, teda ako možno hej ale ako by boli umiestnené zastávky u električiek a autobusov/trolejbusov na Trhovisku či jak to bude že či sa kvôli tomu zmenší Trhovisko lebo v tej predstave to Trhovisko vypáda úplne inak či budú mať električky a autobusy/trolejbusy spoločný pruh alebo nwm čo a keď to Trhovisko ma malý pruh tak jak by išli električky.
Reply on: S4mkooux #71:
Ale veď je tam ulica paralelne s Miletičovou, ktorú dnes používajú trhovci. Miesta je tam dosť, akonáhle električka od Košickej šikmo prekríži Miletičku, dostane sa na túto dopravne úplne nevyužitú cestu. A predávajúci sa presunú, trhovisko je dosť veľké.
Reply on: Mhr1 #72:
Ja som tú ulicu stále považoval za integrálnu súčasť trhoviska, takže by som na to pozeral tak, že električka z neho niečo ukrojí
Reply on: MATU1 #74:
Pri Simkovicovej nehrozi.
Reply on: MATU1 #74:
Ak by bola EIA ukončená dnes, boli by doriešené spory, tak pri DSZ, DÚR + ÚR, DSP + SP, DRS, výkup pozemkov, príprava stavby, atď...tak možno 2030.
Nepomýlil si 2027 Košickú s dostavbou Petržalky? 😁
Reply on: 6503 #75:
Niekde sa vyjadrila, ze je priamo proti tomu? Ci len tak, lebo Vallo a PS?
Reply on: lostrail #77:
jej ministerstvo dalo uz udajne trestne oznamenie v suvislosti s peticiou na jej odvolanie, takze naozaj si nemozes byt u nej nicim isty 😃
Reply on: eMDi #78:
Tak ale to suvisi priamo s jej osobou. Praveze ked je ona kulturna katastrofa, tak by nemusela ochkat nad pokazenymi vyhladmi na hrad, ci strasit ludi vrazednymi vysokorychlostnymi elektrickami. Niektori umelci su totiz uz precitliveni a maju problem odhadnut, kde konci rojcenie a zacina pragmatizmus. O nej neviem povedat.
Nič v zlom, ale nikde nevidno nejaké detaily, ako sa chce trať viesť. Čiara na mape je krásna, znesie veľa. Zo 7 obrázkov sú 4 ako vidno električku pred divadlom. Chýba detail napojenia na Šafko, v jednom z najväčších kopcov má byť výhybka? Od Šafka po SND je to zhuba 450m, električka pôjde cez 4 veľké križovatky a čase dopravnej špičky tam je plno. Pod Mostom Apollo akurát v mieste, kde by mala ísť električka, tak vyúsťuje cyklotrasa. Neviem aká je teraz svetlá výška Mosta Apollo, ale električka potrebuje 5,5m na výšku. Ďalšia vec, vedľa podľa Google maps, čo som meral, tam je tak cca 9-10m priestoru, električka potrebuje 7m. Cyklopruh má normovú šírku 1,25m x2, pre chodcov minimálna šírka chodníka 1,5m. Ak sa osadí zábradlie, aby cyklisti nevleteli priamo pod električku, treba ďalších min. 0,75m. Teda len pre chodcov a cyklistov treba min. 4m, električka potrebuje 7m, to sme na 11m minimálne. Keď električka zahne za Apollo, tak kade tam chce ísť? Medzi zjazdom z mosta a tými budovami je miestami ledva 1,2m priestoru a električka potrebuje 7m. Teda tie budovy sa budú búrať? To bude megadrahé. Posledná vec, čo vidno, aspoň podľa obrázka, tak keď električka prejde na Košickú, tak má byť vedená v smere na Miletičku v rovnakých pruhoch ako autá? Ale ako to mysleli, keď električka tam bude potom jazdiť v protismere? Nie je to blbosť? Lebo nech rám, ako rátam, električka potrebuje 7m, dajme tomu mesto bude šetriť priestorom, tak len 1 pruh, ale aj to treba min. 3,25m na ten pruh, je tam cyklopruh, to je ďalších min. 1,25m Zruší sa pozdĺžne parkovanie a vyrúbu sa všetky stromy? Od chodníka po chodník čo som meral na mape je zhruba 20m. Ako bude vyzerať križovatka pri Trhovisku? Tam toho priestoru ozaj veľa nie je.
Reply on: bobitwo #81:
Clanok ako taky nehovori nic nove, resp. neposkytuje materialy, ktore by uz neboli publikovane predtym alebo prinasali vacsi detail. Nejake to (chude) maso pride az ked mesto odhali ten svoj tajomny argument, ale aj to pochybujem, ze je to nieco, co vsetkym vytrie zrak. Uz je okolo toho taka dymova clona, ze by to nemalo byt nic mensie ako skutocne UFO s funky mimozemstanmi, ktori prisli po Emmu Drobnu. Ale nebude.
Treba si vsimnut akurat tuto vetu: "Mesto už má v rukách kľúčový argument, ktorý má byť v blízkej dobe zverejnený." Ergo uz nema zmysel po takej vete citat dalej, lebo nic ine sa v celej veci neudialo a tak je zrejme, ze ten zvysok bude len recyklat starsich veci.

Takze je aj zbytocne rozoberat detaily, ktore si popisal, lebo ziadne este neexistuju. V lokalite pracujem, takze co sa tyka svetlosti podjazdu pod mostom, to myslim elektricka zvladne (a keby som sa mylil, urobit nie velmi hlboku jamu zas nebude az taky problem). Tie ostatne veci budu na debatu, ked bude vypracovana a zverejnena podrobna projektova dokumentacia.

tl;dr:
Clanky na yimba.sk treba brat s urcitou rezervou. Najvacsiu informacnu hodnotu tam ma spravidla vzdy kvazi prvy clanok, ktory predstavuje projekt ako taky. V tych dalsich treba hladat len, co sa posunulo, resp. zmenilo, co nezriedka byva v jednej alebo dvoch vetach.
No a potom su tam taketo clanky - prietokove ohrievace, za to s bombastickym clickbaitovym nadpisom, ktory sa tvari, ze prichadza zasadny prielom a ma ta akoze udrzat nazhaveneho k danej teme, no v skutocnosti je tam len ta jedna veta "Stay tuned, coming soon". Tymto dakujeme socialnym sietam za ich pay by click model.
Reply on: lostrail #82:
Ja viem, že nehovorí nič nové. Sám som pátral, ako sa to teda má riešiť, dokonca známy sa pýtal na jednej debate samotného Valla, že kde je nejaká dokumentácia k nahliadnutiu, že ako to bude vyzerať a ako sú riešené detaily trasy, odpoveď bola, že povedal kade pôjde električka a tým to skončilo. Vidím dennodenne tú fušerinu na petržalskej električke a to sa stavia doslova na zelenej lúke, nezmyselné riešenia križovatiek, čo som videl, nezmyselné skákanie cyklotrasy z jednej strany električky na druhú...

Jasne, že sa dá zakopať hlbšie električka, to problém nie je. Problém je to, že v tom momente tam musíš dať plot, je tam cyklotrasa a tá musí mať od plotu bezpečný odstup min. 50cm. Priestor tam proste nie je. Navyše, mesto za X rokov nebolo schopné prepojiť cyklotrasu z medzi Starým mostom a mostom Apollo.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: bobitwo #83:
Ak by bol najväčší problém podjazd pod Mostom Apollo, tak by sa mohla zakopať hlbšie nielen električka, ale aj cyklotrasa a cesta a plot by teda nebol potrebný. Čo sa týka odbočenia z Pribinovej na Košickú, tak to by malo viesť vedľa súčasnej cesty, keďže budovy, čo sú v tých miestach sa majú zbúrať.

Už dávnejšie boli zverejnené aj 2 výkresy s presným (navrhovaným) vedením ET tu (Zámer.zip):
https://www.enviroportal.sk/eia/detail/nove-elektrickove-trate-v-bratislave-usek-kosicka
Reply on: Urbanway 2423 #84:
Vieš ako vyzerá zjazd z Mosta Apollo? Je tu len stará fotka, ale chodník ešte ostal v pôvodnom stave a na mieste cesty má ísť električkahttps://www.google.com/maps/@48.1403376,17.1288558,3a,75y,138.61h,83.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sau09AK6h9a9kTJlMo0xftQ!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu Podľa fotiek áut, či značiek odhadujem, že svetlá výška je okolo 4,5m Teraz čo? Chodci aj cyklisti teraz pôjdu dole a hore, aby boli zarovno s električkou? Navyše, už teraz, čo tam je nakreslená tá cyklotrasa, tak nie je podľa normy, ale len tak, aby sa nepovedalo. Takže, či chceš, či nie, ten plot ak som to dobre odhadol tam bude musieť byť. Norma pozná niečo také ako sklony pre cyklistov.

Križovatka, ako je GJH, električková trať potrebuje 7m, každé nástupište musí mať 1,5 šírku a dlhé 35m minimálne. Pri tom, čo tam bolo nakreslené, tak sa reže z toho pozemku pri škole. Takže hneď za križovatkou bude električka križovať cestu. Bude tam semafor? Alebo ako si to predstavuje mesto? Autá v čase špičky tade chodia skoro stále. stredový pás má 7m, na Dulovom námestí teda ak zrušia zastávku autobusov, tak tam dajú to nástupište. Ale čo teraz? Autobusy už nebudú premávať po Košickej? Či budú jazdiť po električkovom páse? A pozri si aj to hara-kiri čo vzniká medzi Dulovým a Miletičkou. Medzi Prievozkou a Miletičovou máš na 850m 4x križovanie cesty a električky. Fakt riaden bordel.
Ako to vlastne pokracuje s touto tratou?