Dopravný podnik testuje kĺbový elektrobus Solaris Urbino 18 Electric

Objaví sa na linkách 21, 31, 32, 50, 61, 70, 84, 96 a 133.

Od štvrtka 15. novembra 2018 bude bratislavský dopravný podnik testovať kĺbový elektrobus Solaris Urbino 18/IV Electric. Bratislavskému dopravnému podniku vozidlo zapožičal výrobca. Elektrobus prišiel do Bratislavy z Nitry, kde sa uplynulé tri týždne skúšal na linkách tamojšej MHD.

Na linkách bratislavskej MHD bude premávať približne mesiac, pričom sa objaví prevažne na linkách 21, 31, 32, 50, 61, 70, 84, 96 a 133. Vozidlo nie je vybavené tarifným systémom, preto preprava cestujúcich v testovanom elektrobuse je bezplatná. 

Elektrobus Solaris Urbino 18 Electric poľského výrobcu Solaris Bus & Coach je 18 metrov dlhý plne nízkopodlažný autobus s maximálnou kapacitou 121 cestujúcich. Vozidlo má 38 miest na sedenie a vyhradený priestor pre 2 detské kočíky alebo invalidné vozíky. Klimatizovaný je priestor pre vodiča aj pre cestujúcich, vykurovanie vozidla je elektrické. Vozidlo je poháňané asynchrónnym elektromotorom s trvalým výkonom 160 kW (okamžitým max. 240 kW) s pohonom zadnej nápravy. Elektrickú energiu poskytujú trakčné Li-ion batérie Solaris High Energy s kapacitou 240 kWh. Nabíjanie vozidla bude riešené pomocou nabíjačky Medcom EBC-80ST, ktorú výrobca vozidla dodal taktiež. Vozidlo je vybavené aj strešným pantografom pre nabíjanie, ktorý však v Bratislave nie je možné využiť. Na jedno nabitie sa predpokladá dojazd približne 120 až 140 kilometrov. Cena takéhoto vozidla je 725 000 €.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
No veď som minulý týždeň pozeral v Rači, čo to za zvláštny kĺbový autobus ide, nečakane som ho zastihol akurát keď (zrejme) prichádzal do BA 🙂 Snáď sa osvedčí, je to aj dizajnovo pekné vozidlo.
Otázka na znalejších, každý výrobca na každý typ elektrovozítka si stavia vlastnú nabíjačku? Trošku som prepdokladal, že to isté miesto kde sa nabíja NS12 stačí aj na daľšie vozidlá. Koľko je vlastne typov tohoto zberania ktoré sú samostatné a nie sú kompatibilné medzi sebou?

a btw, BA to testuje lebo solaris ponúkol zdarma, alebo preto že to DPB aj reálne zaujíma čo taký voz zvládne....a možno....
Reply on: fanatikmhd #2:
Predpokladam ze nabijat sa bude podobne ako v Nitre:
https://imhd.sk/transport/galeria-media/update/12524/solaris-urbino-18-electric-na-skuskach-v-nitre-20-10-2018/206381/Nabijacka-pomocou-ktorej-sa-Solaris-Urbino-18-Electric-nabijal?&ref=transport%2Fgaleria%2Fupdate%2F12524%2Fsolaris-urbino-18-electric-na-skuskach-v-nitre%3F

Vyrobca / Dovozca dodal nabijacku na palete, ktoru elektrikari pripoja do blizkej rozvodnej skrine. Nabijat sa bude cez kabel, podobne ako elektromobily. Dokonca aj konektor je vraj rovnaky, ale v inverznom prevedeni, aby nedoslo k zamene. Ono aj elektromobily, pokial viem, pouzivaju minimalne 3 typy konektorov, ktore su do istej miery kompatibilne, alebo treba pouzit redukcie, ci pouzit kabel na 240 / 380V...
Reply on: dupe #3:
Áno, je tam takéto zariadenie.
A BA potrebuje dalsie klbove vozidla? Som myslel, ze nakupom SORov sme na par rokov zahojeni.
Reply on: IBBI #5:
Zle si si myslel.
Reply on: IBBI #5:
samozrejme ze potrebuje ved sa vzdy kupuju male busy. co si myslis preco jazdia na L75 a L78 stale vrakosy. o tom ani nehovorim ze tie prve SORy uz asi dlho nevydrzia aj tie treba nahradit. a zacinaju uz vrzgat aj nove trolejbusy a to sa sem dodali v roku 2015 ak sa nemylim.
Reply on: omg123 #7:
Tie prvé SORy - počítaj ešte tak 3-4 roky (ak nie viac) v premávke.
Tak ako ja bych sa tesil elektrobusom, len som myslel ze DP nakupil kolko potrebuje a tiez ze ma dost vodicov aby na nich jazdili.
nemá to oproti SORkám nejako málo dverí?? 😛 😛
Reply on: johnnyjanko #10:
Ten vtip uz neplati, kedze nove SORky maju uz 3/4 dvere podla dlzky 🙂
Reply on: MatejBA #11:
Klbova so 4 dverami? Na webe to SOR nema.
Reply on: IBBI #12:
Nove klbove NS18 maju/ budu mat uz "len" 4 dvere. Na druhu stranu NB18 mali tiez len 4 aj pol dveri kedze 1. boli len 1 prepravny prud ( tj uzsie) , ostatne dvere boli klasicky 2 prudy.
ono pri 5. dverách a 4 nie je mega rozdiel, ale keď si vezmete rozloženie klbáku, predná časť má cca 10m, zadná možno 7m, tak keď si to vezmete, tých 5 dverí není až taká hrôza 🙂 len to by chcelo možno troška lepšie mať rázvory kolies a podobne, myslím že capacity má toto asi najlepšie rozložené 🙂 ... čo sa pozerám na fotky z boku 🙂
Reply on: MatejBA #16:
SOR vyrobí to, čo si zákazník objedná... Keď DPB chcel 5 dverí, tak ich má. 😎
Reply on: MatejBA #16:
Vyzeraju dobre tie busy - moderne.
Reply on: omg123 #13:
Áno, dopadne. Mnoho Ikarusov radu 400 jazdilo, dokým sa nezlomili priamo v premávke. Alebo naposledy 2607. 😊
Reply on: m@jo #20:
Srandovné sú tie poľské ŠPZ-ky, keby to malo poznanskú ŠPZ "PO", tak by to vyzeralo úplne ako prešovský voz.
Reply on: S499.1023 #21:
keby, keby. to keby mal polsku znacku BA,BL tak to vyzera ako bratislavsky voz? alebo PK, RK,KN,CA...
Reply on: m@jo #20:
Mne sa páči, že nepriek tomu, že je to predvádzacie vozidlo, na transparente sa zobrazuje číslo linky a cieľ. Funguje aj infosystém vnútri?
Reply on: omg123 #22:
Takto je to Praha - západ 😉
Neviete prosím niekto či a kde bude dnes?
Reply on: Miro #24:
az na to ze praha mala vzdy SPZ s A
http://krizovky.svada.cz/spz.php
Reply on: omg123 #26:
haha az teraz som si vsimol ze mozu mat prazaci aj PZ.ale ani tak nevyzera ako prazsky bus.
Reply on: omg123 #26:
Praha-západ je niečo ako Bratislava-vidiek, vieš, Oerlikon? Lenže ani federálne, ani aktuálne české ŠPZ nevyzerajú ako poľské, na rozdiel od tých aktuálnych slovenských.
Reply on: Miro #23:
Do systemu su len natvrdo nahrate linky a ciele, ktore bude v ramci testovania obsluhovat. Vodic ich na konecnej vzdy rucne meni. Preto tam aj chyba diakritika.

Ale aj tak je to velky pokrok oproti standardnej A4 za prednym sklom 😉
Reply on: S499.1023 #28:
oerlikon si ty. a to je vlastne zurich sever, nie, laminat? a tento bus vyzera ako ten z presova? ani farba nesedi ani model. jedine vyrobca.tak uz radsej cus.
No konečne po Libchavských plechoviciach pre Afriku možno bude mať BA skutočný autobus, ak nepočítam MBCC, i keď to bol sakra drahý špás.
No čo majstri sveta? V Žiline kamarát okúsil ako šofér SOR aj Solaris t-bus, ale aj autobusy Irisbusy a Solarisy. SORby nebol zlý, keby to nebolo po 4 rokoch rozbité ako keby to jazdilo 12 rokov a neodchádzali by na tom brzdy napr. Irisbusy hybridy od začiatku hrkálky ako keby to bolo z druhej ruky. Solaris si celkom drží dobré meno. A pre cestujúcich je Solaris jednoznačne z hľadiska riešenia interiéru zásadný krok vpred, kedy si môžeme konečne povedať, že máme vozidlo na úrovni akú dosahujú vozidlá na západe Európy. Vlastne máme priamo vozidlá aké majú aj na západe, pretože tam Solarisy uspeli. Bolo by načase aby lokápatriotizmus na tuzemské výrobky bol smerovaný na výrobcov skutočnej kvality a nie na šmeliny z dielne SOR (pred 12m elektrobusmi ale klobúk dole, design sa im ozaj vydaril veľmi!) a ŽOSiek či iných opravovní, ktoré si myslia, že dokážu niečo schopné vyrobiť.
Reply on: PDM.8.99 #31:
radsej si treba zaplatit kvalitu, mozno vydrzia 2x tolko ako tie vrzgajuce SORy.
Reply on: omg123 #33:
Kvalitu zaplatíš nárazovo pri kúpe ale máš neskôr vystarané keď ti voz niečo vydrží. Samozrejme ani sebelepší voz neprežije bez kvalitnej údržby. Dnešná jemná technika je niečo iné ako kedysi nezničiteľné Ikarusy a Karosy 😃 Nekvalitu zaplatíš neskôr počas údržby ale to sa tak neprezentuje už ako výhodná kúpa, ktorou môže DP a vedenie mesta opíjať voličov, pretože 98% voličov proste má u riti čo sa deje v opravárenských halách u dopravcov, že koľko tam ktorý voz trčí a koľko tie opravy a ND stoja. Nehovorím, že je to možné pre každého človeka z hľadiska času ale aj záujmu, no viac ľudí by sa o to mohlo zaujímať, nebolo by to na škodu veci.
Od koho má tento voz výzbroj a motory?
Reply on: ceres #35:
Dodávateľom by mal byť Medcom z Poľska.
Kedy má fešák z Bratislavy odísť?