Dopravný podnik plánuje počas letných mesiacov rekonštrukciu električkovej trate na Špitálskej ulici, ktorá je v súčasnosti v havarijnom stave. Počas opravy bude premávka električiek na tejto ulici úplne vylúčená, linky pôjdu výlukovou trasou cez Obchodnú
Havarijný stav električkovej trate si v uplynulom čase vyžiadal zníženie traťovej rýchlosti na viacerých úsekoch z pôvodných 30 km/h na 10 km/h. Dopravný podnik preto na rok 2017 naplánoval rekonštrukciu takmer 650 metrov dlhého dvojkoľajného úseku od zastávky Kamenné námestie až po zastávku Americké námestie.
Koľaje boli naposledy kompletne zmodernizované v roku 1988 v investičnom náklade 19 700 000 Kčs, pričom boli vymenené aj inžinierske siete a povrch komunikácie v celej dĺžke ulice. Vtedy tiež bola presunutá poloha časti trate tak, aby bola oddelená od automobilovej dopravy.
Čiastočné rekonštrukcie sa týkali Kamenného námestia (1998), výmeny výhybiek pri Metropolke (2002) či výmeny koľajového oblúka pri vyústení Lazaretskej ulice pri Dvoch levoch (2011).
Opäť asfalt
Nová trať bude riešená formou pevnej jazdnej dráhy, vymenená bude jedna zjazdová výhybka a dve rozjazdové výhybky, ktoré budú elektricky prestaviteľné prostredníctvom trolejového kontaktu a takisto aj bezdrôtovým systémom VETRA. Opravy sa dočká aj esíčko na Americkom námestí, ktoré vykazuje znaky značného opotrebovania koľají, a ktoré sa pôvodne plánovalo premiestniť do novej polohy počas modernizácie trate do Ružinova.
Zakrytie trate bude riešené formou asfaltobetónového krytu, okrem priecestia s Ulicou 29. augusta, kde je uvažovaný cementobetónový kryt. Súčasťou rekonštrukcie je aj výstavba káblového prepojenia pozdĺž trate.
Zastávka Mariánska na novom mieste
Pôvodný nástupný ostrovček zastávky Mariánska v smere do centra (pri Dvoch levoch) nie je možné predĺžiť na technickou normou požadovanú dĺžku 65 metrov a nachádza sa ďaleko od plánovanej zastávky pod „Manderlákom“ ako aj od konečnej trolejbusov pri Rajskej ul., preto sa pristúpilo k preloženiu zastávky do novej polohy medzi ulice Hollého a Mariánska, oproti existujúcej zastávke Mariánska v opačnom smere.
Zastávka bude mať po novom nástupište riešené vo forme tzv. viedenskej zastávky, čiže na zvýšenom jazdnom páse vozovky, podobne ako je to na zastávke Blumentál. Jazdný pás bude zhotovený metódou Creteprint v štandardnej bordovej farebnej úprave. Cestujúci budú na spoje čakať na neveľmi širokom chodníku spolu s okoloidúcimi chodcami. Na tejto strane zastávky sa neuvažuje s prístreškom, bude tu však namontovaná obojstranná elektronická informačná tabuľa informujúca o aktuálnych odchodoch električiek. Vjazd motorových vozidiel do priestoru zastávky bude regulovaný cestnou dopravnou signalizáciou v režime kmitavá žltá – červená.
Zastávka v smere von z mesta ostáva na pôvodnom mieste, pričom nástupný ostrovček sa predĺži na 65 metrov. Na tomto nástupišti bude inštalovaný prístrešok, automat na cestovné lístky a obojstranná elektronická odchodová tabuľa. K obom nástupištiam bude zabezpečený bezbariérový prístup s dlažbou pre nevidiacich, ktorý bude nasvietený prídavným LED osvetlením. K nástupišťu v smere z centra pribudne peší prístup aj v zadnej časti, nedôjde však k celkovej úprave priestoru Špitálskej ul. pri vjazde na parkovisko ministerstva práce. Povrch ostrovčeka bude tvorený betónovou dlažbou, od vozovky ho bude oddeľovať zábradlie.
Výška nástupnej hrany v smere z centra bude 20 cm, to znamená, že pri nástupe do nových nízkopodlažných električiek bude nutné naďalej prekonávať výškový rozdiel. S výškou nástupnej hrany 25 cm, ktorú stanovuje Koncepcia rozvoja MHD na roky 2013 – 2025 schválená mestským zastupiteľstvom, nesúhlasilo ministerstvo dopravy ako príslušný orgán verejnej správy vo veci dráh. Ministerstvo tak rozhodlo napriek tomu, že má vlastnú stratégiu rozvoja verejnej dopravy schválenú vládou SR, kde je ako jedno z opatrení rozvoja definovaná modernizácia zastávok s ohľadom na bezbariérovosť. Výška nástupnej hrany zastávky viedenského typu v opačnom smere bude vzhľadom na požiadavku Krajského dopravného inšpektorátu 15 cm.
Miesto, kde sa bude nachádzať nové nástupište zastávky Mariánska v smere do centra mesta.
Posledné zúžené miesto ostáva
Počas tejto rekonštrukcie bola možnosť odstrániť posledné zúžené miesto na Špitálskej ulici a to smerovým posunom električkovej trate tak, aby toto miesto zaniklo. Keďže trať ostáva v pôvodnom smerovom vedení, zúžené miesto pri Špitálskej č. 51 ostane naďalej spôsobovať problémy chodcom, cyklistom, ako aj vodičom áut a električiek.
kecho