Mám taký pocit, že VwV-StVO nie je predpis pre vodičov, tým je samotný text StVO. A tam sa o tom, že by pri použití šípkových semaforov nebol vodič povinný dávať prednosť pri odbočovaní, nič nepíše.
Tak som sa pozrel do nemeckého StVO a tiež kašlú na nejaký viedenský dohovor a majú to logicky:
18 X. Pfeile in Lichtzeichen
1. Solange ein grüner Pfeil gezeigt wird, darf kein anderer Verkehrsstrom Grün haben, der den durch den Pfeil gelenkten kreuzt; auch darf Fußgängern, die in der Nähe den gelenkten Verkehrsstrom kreuzen, nicht durch Markierung eines Fußgängerüberwegs Vorrang gegeben werden. Schwarze Pfeile auf Grün dürfen nicht verwendet werden.
Z hľadiska vyhlášky je jedno či smerový alebo plný signál. Paragraf 15 odsek 1c vyhlášky: signál zelenej farby "Voľno": vodiť smie pokračovať v jazde pri dodržaní pravidiel cestnej premávky. Potom ale máme normu (ktorá je dosť zastaraná) a tá znemožňuje dávať smerový signál s električkami (bezkolízny a bezstretný). To isté platí aj pre električky (bezkolízne a bezstretné). Električky v zahraničí mávajú pri pražcovej sústave aj permisívny signál, ktorý umožňuje električke ísť ale musí dávať prednosť (protismerné električky, protismerné vozidlá, chodci, jednorožce...). Na Jurigovom aj na Bagarovej sú smerové signály, električky keď majú voľno, majú ostatní červenú. Problém je, ak vodič električky si nevšimne predsignál (ten je trvalo načerveno a voľno má len ak môže vodič očakávať voľno v križovatke) a vpáli do križovatky keďže guľôčková sústava nemá prechodový stav (áno, nová vyhláška to umožňuje veľmi nešťastne). A problém je, ak vodič vozidla na otočke alebo pri výjazde z Bagarovej prejde na červenú ak prichádza električka
21, 25, 210 obojsmerne a 39 v smere CSÚ nepremávajú po Legionárskej (39 ani po Mýtnej), odklon v smere hlavná stanica cez Jegého a Šancovú, v smere Nivy cez Šancovú a Karadžičovu. Neviem, či to nesúvisí s kúželmi a dočasným značením, ktoré včera večer inštalovali do križovatky na Račku v mieste, kde sa odbočuje na Mýtnu od Legionárskej.
EDIT: Tak prebieha tam oprava prasknutého potrubia, celá spojnica Šancová - Legionárska je uzavretá.
Vyhláška - nevyhláška, dohovor či pohovor, je to v rozpore s elementárnou logikou. Načo by potom VÔBEC na takých priecestiach cez trať bola svetelná signalizácia?
Takže to bola 87+88? Som šiel pri Riazanskej v utorok ale 14:15 a len som zhliadol asi 100m predo mnou celočervenú (myslel som skor na 83+84) RPčku a druhý voz vyvrátený zberač dozadu. Zlomený nevyzeral. Takže 3x? to už chce talent...
Vie prosím niekto čo sa dialo pred niekoľkými minútami na riviére, že tam stali elektricky smerom do mesta a nepremávali, hoci trať až po most snp vyzerala v pohode a bez nehody?
(A keby niekto vedel aj prečo elektronická tabuľa neponúkla alternatívnu 29 z riviéry pre tých, ktorým to nenapadlo, tak to by bolo tiez super )
Prečo dopravní policajti nepresmerovali dopravu do protismeru? Tá hlavná cesta je dosť široká.. Aspoň, že autá to pravdepodobne mohli obísť cez vnútrosídliskové komunikácie.
Nemusí. My sme mali v zákone rozpor oproti Viedenskému dohovoru. Tam je jasne napísané, že šípkový signál má rovnaký význam ako kruhový, akurát šípkový obmedzuje smer, ktorým môžeš ísť. Žiadna exkluzivita tak, ako to bolo u nás definované, tam nie je.
"In a three-colour system, the red, amber and green lights may be replaced by arrows of the same colour on a black background. When lighted up, these arrows have the same significance as the lights, but the prohibition or authorization is restricted to the direction or directions indicated by the arrow or arrows. Arrows signifying that traffic may or may not proceed straight ahead shall point upwards. Black arrows on a red, amber or green background may be used. These arrows have the same significance as theabove-mentioned arrows."
Vyhláška 30/2020 tento rozpor odstránila, hoci si nechcem predstaviť toho samovraha, ktorý by pri návrhu svetelnej signalizácie využil možnosti dané dohovorom, obzvlášť nie v krajine, kde je úroveň vodičstva na samom dne, vodiči živia legendy prezentované za ustanovenia a značkári sú schopný vytvoriť jednosmernú slepú ulicu, značky určujúce prioritu (ktorých unikátny tvar má svoj význam) drbnú na štvorcovú neonovú tabuľku (teda vlastne všetko) a pre polovicu značiek nepoznajú význam.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Andy
https://www.youtube.com/watch?v=iCd8aAKBFRw