Nemusíš po Slovensky. Vždyť my Slováci mluvíme taky česky
Ozaj, ako elektrotechnik si neviem dosť predstaviť tvoje nápady zo striedavou sústavou. A hlavne s rekuperáciou. Striedavé napätie sa na železnici používa preto, lebo sa lepšie prenáša a sú tam menšie straty (pri vyššom napätí). Neviem, ako by si chcel rekuperovať do striedavej siete. To, čo ti vyrába prúd v elektrárni sa volá synchrónny generátor. SYNCHRÓNNY!!! A keby si aj prúd prehnal cez menič, vznikol by ti pekný obdĺžniček, čo by ten krásny sínusík v sieti dosť do***alo (prepáč za výraz). Rekuperácia v striedavej sieti už možno bola vymyslená, ale ja si myslím, že je to dosť blbosť. Neviem si predstaviť, ako by taký brzdiaci kočkopes dodával prúd do Mašiny, ktorá práve opačným smerom dáva plný knedlík
A čo sa týka tej zmeny napätia, z jednosmerného napätia si môžes urobiť hociaké nižšie bez toho, aby "si si z neho musel urobiť nejaké Hz". Tak funguje statický menič. Existujú aj zapojenie tzv. nábojovej pumpy, ktoré sa však pokiaľ viem v silnoprúde nepoužívajú. Dôvodom bude asi účinnosť.
to Busmechanik:
jee - ty brdo - bez urazky, ale ty si musel spat este, nie? Si asi jediny, koho tu nieco nadchyna. Doteraz som myslel, ze na hl. stanici tie tabule nefunguju, a ze tie cisla tam ostali este z cervenych cias, teda odkedy tam tie tabule dali.
No ale v poho, nechcem ti kazit, ci nebodaj brat iluzie, ale po case zistis, ze je to des a bieda.
Inak ale, ak budes mat cas, tak si urob vylet do najblizsieho velkeho mesta na juh, ci zapad od nas a ked sa vratis, tak ti to mozno dojde .
btw. vitaj v BA!
p.s. mne by v plynakoch stacilo, keby boli zvnutra aspon vycistene pre tym ako to poskladali dokopy a poriadne zoskrutkovane a podobne. Ale zvonku vyzeraju este niektore pomerne slusne - tak z 50-tich metrov to vyzera aj ako bus (ozaj a farbou ti nepripominaju "domov"? :D)
Takze slubil som ze napisem nieco k Blave co sa mi paci a co nie.Upozornujem ze v Blave som bol iba parkrat ale nikdy som si tak nevsimal MHD lebo som mal ine povinnosti, teraz sa mi usla dobra dvojhodinovka.Nevidel som zatial toho vela ale stacilo mi to na zaciatok.Ved casu je dost.No tak nech prejdem k veci.Rano som prisiel o 5:30 do blavy .Nikdy v zivote som nebol na elektrickovej stanici na Zel .station.Prekvapila ma velka tabula ktora oznamovala jednotlive odchody liniek z roznych nastupist.To som este na slovensku nezazil.A uz teraz sa tesim co mate od BUSE na novom moste.Zviezol som sa ako vy hovorite elinou 1 k technickej univerzite.Poprechadzal som sa po meste.Potom som sa vypral pozriet do auparku.Cakal som na 83.Velmi sa mi rataju zastavky postavene fy. JCDUX.Ale este viac tie oznamy ktore su na zastavkach, kazda vyluka kazda drobnost no proste vsetko aby ludia vedeli, a to vsetko na vyraznych papieroch a pekne velkym fontom.U nas v KE vytlacia zmeny mhd v 10 pisme a dochodcovia sa mozu roztrhat aby to precitali.Grafikony na zastavkach su robene perfektne je v nich prehlad.-aj ta reklama na Imhd sa mi velmi rata, kiez by sme mali nieco take v ke.Sice zislo by sa obnovit oznacniky a kusok vozovy park .Prvy autobus okrem Ikarusu 435 co som videl bola Karosa 732 ev.c.4090 z trhnutym snekom ako si upaluje do Garaze v Petrzalke.Pri auparku som si pozrel plynak 3605.vyzeraju celkom dobre ale mohli dat do nich uz patene sedacky.Jedna z veci co sa mi najviac pacila boli linkove tabule.Niesu striekane ale nalepky.je to super.Vyzera to v Blave zatial dobre a uz sa tesim na vasu MHD .
Asi som sa zle vyjadril. Ja som tu navrhol mačkopsa ako variant k plánom na metro. Dôvod je jednoduchý. Skúsenosť s metrom v Prahe. Taká doprava by naozaj nebola pre Bratislavu ideálna. Skoro všetci tu diskutujúci to vedia a snažia sa presadiť niečo iné. Pokiaľ viem, tak niektorí tak intenzívne, že už aj viedli rôzne diskusie na úradoch. Také snaženie treba len chváliť a podporovať. Systém rýchlej električky je pre Bratislavu ideálny a súčasný systém sa mu v mnohom veľmi približuje. Je jasné, že pre samotné mesto by stačil veľmi uspokojivo.
Žiaľ bohu, o týchto veciach rozhodujú politici a tí si do svojich paródií na hlavy zobrali metro. Treba im teda do hláv nasadiť voľačo rozumnejšie. A tým by mohol byť práve mačkopes. Pokiaľ by sa podarilo politikom natĺcť do hláv takú myšlienku namiesto metra, tak by to znamenalo ohromný prielom a rovnako aj impulz k rozvoju električiek v meste. Ja som nikdy nepovedal, že to je záležitosť na pár rokov. To je jasné, že je to beh na dlhú trať. Lenže keď sa schváli mačkopes, potom sa dá urobiť koncepcia celkového rozvoja a na ňu sa dá nadviazať koncepcia rozvoja dopravy v meste samotnom a začať robiť. Terajší stav je katastrofálny, lebo nik nevie, čo vlastne má robiť. Taktiež financovanie takého projektu by bolo jednoduchšie.
Plány na mačkopsa by takisto boli hnacím motorom pre vytváranie integrovaného systému. Pamätám sa na začiatky PID, keď vtedy vyšli prvé linky za Prahu, tak sa tomu každý iba smial. Dnes sa obce okolo Prahy snažia dostať do PID ako môžu. Celá MHD v Opave sa vraj má integrovať do ODIS. Toto sú bežné javy všade, kde integrovaný systém funguje. Treba iba vybojovať ten prvý krôčik. Potom už to ide samo. Teda ak ten systém nie je úplne stupídny (o to sa pokúsili v Plzni).
Do varu ma dostali myšlienky typu: Ak mačkopes, tak áno, ale zachovajme aj metrový rozchod. Nech aj je väčšina siete dvojrozchodná, ale nech nám neberú našu tisícku. Takýto spôsob myslenia ma vždy dostane. Aj keď ja tých ľudí troška chápem, dosť mi vadí, že práve pre tu tisícku sú ochotní ísť proti myšlienke, ktorá sa inšpiruje dnes asi najdokonalejším dopravným systémom v Európe a možno aj na celom svete. To mi príde značne kontraproduktívne. Preto moje značne prehnané výpady.
Mimochodom, môj názor je, že trať musí vstrebať priechodom vozidla isté množstvo síl. Keďže je na nejakom rozchode pôsobenie týchto síl v jednom smere výhodnejšie, tak sa tie zvyšné sily musia vybiť v iných smeroch. Neverím tomu, že sa stratia do riti, už len preto, že ani električka ani trať riť nemajú.
Praha je o voľačo väčšia ako Bratislava a aj napriek tomu tu boli zrušené veľmi významné električkové trate. Podnes sú v Prahe mnohí, ktorí by zrušili aj ďalšie (napr. Karlín), aj keď sú solídne zaťažené. V Bratislave celkom logicky budú tieto tlaky väčšie, než v Prahe, pretože tam nieje dosť ľudí, aby vyťažili oba tieto druhy dopravy. Súbehy dvoch dráh sú totiž veľmi nákladná zábava.
CeCo, keď sa bude voľačo posúvať, tak to (okrem BKV v Ružinove) budú obidve koľajnice, takže osa koľaje zostane zachovaná. Keby si na tých podvaloch u PKO posunul iba jednu, tak dostaneš rozchod 1217,5 mm. Ten je síce dosť exotický a najskôr ho nemajú nikde na svete, ale je asi na nič.
Čo sa ekonomiky v MHD týka, tak vedz, že MHD si na seba nezarobí a jej obraz je vždy taký, aký ho mesto zaplatí. V Prahe si za svoje cestovanie zaplatil 20% z jeho skutočnej ceny. Zbývajúcich 80% dotlačilo mesto.
Papyr, nemáš pravdu s tým napätím. 25 kV, 50 Hz je pre mačkopsa oveľa výhodnejšie. Dôvodom je tých 50 Hz. To môžeš prehnať transformátorom a máš napätie, aké potrebuješ. Tie naše 3 kV sú jednosmerné. Teda na nich musíš najprv nejaké Hz vyrobiť a potom ich prehnať tým transformátorom alebo čosi také. Možností je viac, ale ak má vozidlo rekuperovať (a to sa dnes požaduje vždy), tak to trafo mať musí. Takisto to platí pre 15 kV, 16,7 Hz.
Tak čo, kedy idete do tej Ostravy. Chystám sa tam ísť na vás pozrieť a opiť sa s vami. Teda skôr s niektorými z vás, lebo už poznám kofolové zvyky istého jedinca.
Taktiež vás veľmi prosím, ak sa tu nájde niekto, kto by bol schopný nájsť chyby v mojej slovečine, nech mi (treba e-mailom) dá o nich vedieť.
ivan: ok, maj sa... (len tak pre poznamku... do 10 minut bude nasledujuca IP vo firewalle: 81.5.132.46 - skus sa pozriet aku pouzivas... a nediv sa ked ti tato stranka uz nepojde...)
ivan: cestovne sa na prijmoch DB podiela +- 1/3, zvysok tvoria dotacie od statu a mesta. To ta ale neopravnuje vyuzivat sluzby bezplatne a zbytocne zavadzat vo vozidle a smradit tam vzduch. A bud si isty ze ked na teba nahodou natrafim, tak ta riadne skopem niekde cez kryt v podlahe na cestu. Aspon bude o jedneho zmrda vo vozidle menej a nebude sa tam treba tak tlacit
SI Ak si myslis ze MHD je v takom stave akom je len kvoli neplaticom tak si na velkom omyle.Asi nevies ze MHD z velkej casti financuje mesto,cize stat z nasich dani.Mesto si objednava,urcuje kolko sa v dany rok najazdi a podla toho aj poskytne financne prostriedky..Trzby z cestovneho netvoria az taky vyznamny zdroj prijmov.A ja platit nebudem!!!!!!!!HA HA HA
ivan: clovece, zacinas ma vazne stvat... prave aj vdaka takym ludom ako si ty vyzera doprava tak ako vyzera, kedze miesto v dopravnom prostriedku zaberas a za sluzbu ktoru pouzijes (aj ked len zriedka) zaplatit odmietas.... pokuty by mali este aspon 10x zvysit a pocet revizorov zostonasobit a sudne vymahat vsetko nezaplatene... A s revizormi by mali chodit rovno aj policajti a na tych co by spekulovali o tom ako nezaplatia a revizorovi nedaju doklady rovno podat trestne oznamenie o kradezi.
Ale JURKO to su silne slova na moju adresu.Neviem co to pises za nezmysli ze mi niekto prikazuje pouzivat MHD alebo ako si to pisal..SOm svojpravna osoba a vsetko co robim,robim podla svojho najlepsieho vedomia a svedomia.Platit za MHD ked nemusim povazujem za absolutne zbytocne a ani sa nechystam za nu platit pretoze opakujem s nou cestujem MINIMALNE.NEviem preco vlastne tu o tom vypisujem..MAj sa pekne Jurko a nehnevaj..:-)
Martin F." Vcelku s tebou suhlasim, ale ja som myslel spojit Filialku s Petrzalkou. Aj ked Filialka ako hlavova stanica by az tak od veci nebola. Vlaky od Trnavy, Galanty a pripadne aj od DS by bolicelkom vhodne. Zial by sa tym znizilo vyuzitie Petrzalky.
Tunely na BA hl.st.- Firma Slovenske tunely to chce snad robit este dalsich 10 rokov.
Vyhodne spojenie NZ- Kuty - bolo by to vyhodne keby sa povodny dobry zaner, odlahcit Hl.st. od stojacich suprav nezviezol do stavu aky mame dnes, ked vlaky v smere do Kutov aj tak trcia 40 min a kolaj je obsadena a vyhodne spojenei je v cudu.
Ivan ty si fakt pekny idiot. Nikdo ti nekaze jazdit MHD, ale ked nejaku sluzbu pouzijes,tak by si za to mal zaplatit. Nikto ti nekaze ju pouzivat ak sa ti nepaci. Mas teda divnu logiku.
D3KO tak povedz mi preco by som mal platit za nieco co sa mi hnusi.Nezmienil som sa o tom ze s MHD cestujem minimalne a ked uz s nou cestujem tak len vtedy ked je to ta posledna moznost.Neznasam tam tie male revuce decka,ciganov,homelessakov,fetakov,bezprizornich dochodcov tie smrdlave rozbite autobusy atd.Ked sa kvalita cestovania zlepsi tak rad si za cestu zaplatim.Ale vy sa nadalej venujte rieseniu tich vasich problemov..pekny den
Ad zraz historických vozidiel - na plagátoch i na webe chýba, kadiaľ pôjdu vlaky "po bratislavských spojkách". Podľa informácií, ktoré som získal na ŽSR, pôjdu po trati Rača-Vajnory-predmestie-Rača. (Škoda, celkom rád by som sa previezol spojkou Odb Močiar - Odb Vinohrady.)
Martyk - v Prahe jazdí metro často tam, kam kedysi jazdili električky (Vysočany, Hloubětín, Holešovice, Vinohrady, ...) a s výnimkou okolia Budějovickej aj veselo jazdia naďalej. Pozdĺž metra plnia funkciu doplnkovej dopravy (DD), pretože nosný dopravný systém (NDS) nemôže zastavovať pri každej vŕbe. Tam, kde električky neboli, plnia funkciu DD busy. Predpokladám, že rovnako by to bolo po výstavbe metra v Bratislave.
Zmena rozchodu - podľa mňa je pre izolované systémy hlúposťou. Je to veľmi náročné (Liberec sa o tom poučil). Tvrdeniam o pripravenosti na "rýchlu zmenu" príliš neverím. Máme pár úsekov (slučka ŽST Vinohrady, kríženia s autami Ružinovská), kde je položená tretia koľajnica, a máme pár údsekov, kde sú pražce aj s dierami na 1435. Lenže: pri prestavbe buď posunieme jednu koľajnicu, a v tom prípade posunieme aj os koľaje, takže budeme musieť posúvať aj ostrovčeky a perspektívne trolej. Alebo posunieme obe koľajnice, aby sme zachovali os koľaje - ale v tom prípade budeme musieť zdvihnúť aj trojdierové pražce a posunúť ich. Tým pádom ani jeden spôsob nebude práca "na jeden víkend".
Zmena je osožná iba v prípade vytvorenia Karlsruhe. Vtedy by bolo vhodné začať vybudovaním vozovne Dúbravčice, a to rovno na 1435 mm, a trate postupne prebudovávať od Dúbravky. 1000 mm sieť by sa zmenšovala postupne.
Filiálka - hlavová stanica je anachronizmus. Dnes sa dá vďaka priamym vlakom Kúty-Nové Zámky niekoľkokrát denne slušne dostať z DNV na východ (Vinohrady, Vajnory) a späť. Ak by vlaky zastavovali v DNV bližšie k sídlisku (= zriadenia novej zastávky), bolo by to super spojenie. V prípade jazdy úvraťou cez hlavovú stanicu by sa dosť predĺžili cestovné časy. Riešenie úzkeho hrdla medzi hlavnou stanicou a Lamačom je pomerne jednoduché - dokončiť stavbu dvoch tisícročí, rekonštrukciu druhého tunela. Ostatne, v plánoch sa hovorí o tuneli od Lamača na Vinohrady, ktorým by jazdili nákladné vlaky mimo hlavnej stanice. (Je to dosť drahé. Ale ak by ste chceli dotiahnuť vlaky od Kútov na filiálku bez úvrate, taktiež by bolo treba vyraziť oblúkový tunel pod Strážami, z ktorého by vlak vyliezol niekde medzi Mladou gardou a Kukuricou a vošiel zo severu na Filiálku.)
Vlaky z Filiálky na Viedeň a Rajku - ďakujem, neprosím. Už teraz je jazda z hlavnej stanice cez Nové Mesto a ÚNS siahodlhá a pripomína skôr prehliadku mesta. Potom pobyt na colnici v Petržalke (pre vlaky do Viedne). Už teraz, keď vám ráno na hlavnej zdrhne rýchlik do Viedne, nasadnete na autobus a v Petržalke ho počkáte. Ak by sa ešte vložila úvrať na Predmestí, tak by ste to z Filiálky do Petržalky stihli rýchlejšie hádam aj peši.
Bon-Cu: no ja som to nemyslel tak, ze Greci su na tom horsie/lepsie ako my. Tam je to take trochu na divoko - dost extremy. Ale zase ani my nemame dialnicu (2-3 prudovu) z BA do KE (za trencinom je koniec) takze sa nie je cim chvalit. Kopu "malych" ciest tam maju aj oni.
Ja len bohuzial neviem, ci to financuju z prachov EU - to len dedukujem, nikto, koho som sa tam pytal mi to nevedel povedat.
Skor som to chcel nejako naznacit, ze keby sa vymyslel seriozny a zaroven dobry projekt - ktory by zaujal nielen BA, ale aj siroke okolie, ze urcite by sa nasli prachy lahsie ako len na samotnu BA - nic viac - nic menej.
ivan: Machrovat s tym, ze okrada ostatnych ludi, moze len blbec.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
busmechanik