co je zle na tom, ze zoberiem fakty:
- naklady na most
- frekvenciu dopravy
- navratnost (20 rokov je pri urokovej miere NBS 4,5% p.a. az prilis vela zvolene)
a z toho jednoduchym pocitanim dostanem naklady na jeden prejazd - ktory mimochodom, ak by sa to spoplatnilo, silno predpokladam, ze by sa frekvencia dopravy znizila - a tak cena zvysili - a bludny kruh by skoncil pri tom - ze ten most sa vobec nemal stavat...
a na tom, ze zoberem pocet prepravenych cestujucich a vydelim tym dotaciu na mhd...
V sucastnosti je dotovana jedna jazda MHD mestom a statom sumou 5 korun (vypocitane podla udajov z tejto stranky)! Ked pripocitame, ze za cesty by museli platit aj autobusy - mozno aj 3x viac ako auta (ale elektricky nie), tak stale mi nevychadza cena listka 50 korun, 19 korun (pri uplnom nedotovani, 14+5Sk dotacia - aj ked tych 5 korun na jazdu je na priemenrnu jazdu, na 10 minutovu to moze byt menej...) no a ked bude poplatok za prejazd pre auto 20 korun, tak nech je pre autobus 60 korun, ale ide v nom 50 ludi - tak to je 1,20 na jedneho ?
1) ja viem ze je to ZLE riesenie, ale ked sa ma platit plna cesta za cesty, nech sa plati aj za MHD
2) platim si "cely" listok, neboj sa.. a babka v BA nebyva
Predpokladám, že si študent, resp. žiak. A vieš prečo máš zľavnený lístok? Prečo tvoja babka cestuje zadarmo? Lebo im to prostredníctvom dotácí platí mesto, ide o tzv. sociálne zlavy. (aspoň v SAD terminológí sa používa tento názov). Inak povedané docielil by si to, žeby niektorí dôchodcovia, ZŤP a pod. možno museli šetriť na lístok na polikliniku.
Vies, lenze su dve moznosti keby sa to vyriesilo takto.
1) bude sa brat ohlad na kvalitu a 10-minutova cesta ta vyjde okolo 50 korun
2) bude sa brat ohlad na cenu a budes jazdit v zrekonstruovanych Karosach ŠL11.. Ak to chces nech sa paci, ja si to neprosim...
A hlavne - dane ti aj tak neznizia.. ale namiesto budovania modernej bratislavy pojdu Durkovskemu do vrecka..
presne tak - ak sa bude platit za cesty realna cena (minimalne naklady), a za MHD tiez plna cena - nebude dotovane - hadaj kto z toho bude prosperovat - samozrejme ze MHD! a ani nie tak autobusova MHD ako zeleznice a elektricky - kolaje preco nie su zadarmo ako cesty???
No linkové vedenie, resp. to, čo s tým vtedy robili by som zrovna za šťastné nepovažoval. Typu rozdelenie 48 o 2 týždne zlúčenie späť, L 126 a pod.
Re #67925 Andy: A také, že zastvákový cestovný poriadok, neexistuje?
Re #67932 Andy: Blbosť. Napr. viem, že 37 ide do Lamača po skoro rovnakej trase ako 30, no ak nie je označená červeným, tak mi hneď nemusí zapáliť, pokiaľ tam chodím raz za 5 rokov, že je to expres a nestojí napr. na zastávke Pridánky.
Eripmav, pouzivanie ciest nie je zadarmo, ludia si na to prispievaju danami. Ak chces byt spravodlivy nech sa cesty a MHD nedotuju, vsetko nech si kazdy plati.. IAD si bude platit za pouzitie cesty, ale MHD bude zit len z cestovnych listkov.. ak sa ma MHD spropagovat tak jednoznacne zvysenim kvality...
ekologicky je cestna doprava najvacsi znecistovatel prostredia v meste - aj nove auta - aj tie prasia, robia HLUK, a ich vyfukove plyny su mozne lepsie ako 15 rocnych aut, ale tiez to nie je ziadne vyhra...
Samozrejme, ze ak spoplatnim patronku, to iste treba spravit s Botanickou (kde su mimochodom take iste zapchy, ved ludia nie su hlupi a tu obchadzku uz teraz vyuzivaju - staci jednoducho spoplatnit vsetko kde sa uz tvoria, pripadne kde sa zacnu tvorit zapchy) - napriklad brana pred mostom Lafranconi. Nuz, ale napriklad ak by stat PRESTAL DAVAT DESIATKY MILIARD DO DIALNIC (cim nechcem povedat ze sa nemaju stavat - ale nemaju sa stavat ZADARMO, nech sa stavaju za vybrate myto) - moze ZNIZIT DANE. Potom sa mozme bavit ci pojde do VIEDNE s VYSOKYMI DANAMI A CESTAMI ZADARMO, alebo na SLOVENSKO KDE SU CESTY SPOPLATNENE ale DANE POLOVICNE.
Ved ti co si myto zaplatia pokojne nech jazdia - ved to je dobre, z toho co zaplatia sa budu tie tunely Sitina a dialnice platit, ved to je spravne, spravodlive a bude to fungovat. Ja nechcem aby sme boli Rumunsko bez dialnicneho obchvatu mesta - ale nech si to plati ten tranzit a ti co to POTREBUJU A MAJU NA TO.
z Ekologickeho dovodu by som skor zakazal auta co maju rok vyroby -15 ako je sucasny rok...
spoplatnenim patronky by si nic nevyriesil, akurat ze by ludia zacali hladat ine cesticky ako sa dostat do mesta a upchal by si komplente celu dubravku a devin... a ak by si aj tam namontoval myta, mohlo by dojst aj k tomu, ze by ludia zacali vyuzivat sluzby ineho konkurecneho mesta (napr Viedne)... jednoducho v BA nie je dovod davat myto a MHD treba spropagovat inym sposobom...
Mimochodom, je vela vela ludi, ktory by si radsej za myto zaplatili, akoby sa mali viezt sucasnou MHDckou... cize nic by sa tym neriesilo, iba by SSC zarabala dalsie peniaze na stavbu dalsich ciest...
A ty pochop, ze ja nemam nic proti stavbe Sitiny ako takej, ale proti tomu, ze je ZADARMO. Pokojne sa mohla postavit aj za statne peniaze, ale teraz ked sa otvori to treba spoplatnit aj s Patronkou. Teda spoplatnit sa mala Patronka uz davno (spolu s inymi uzlami) a mohlo sa to stavat z toho.
.
Cesty sa urcite nestavaju len z DPH za benzin, spotrebnej dane na benzin a DPH na auta. Mimochodom DPH sa plati aj na chlieb - co sa z toho potom platia pekarne??? NIE. DPH a spotrebna dan sa plati aj na alkohol - a idu tie peniaze potom do pivovarov a liehovarov?? NIE. DPH sa plati zo vsetkych tovarov a sluzieb a vobec nesluzi na platenie ciest. Spotrebna dan ciastnocne pokryva naklady na stavbu ciest, ale celkova spotr. dan na paliva a maziva (ktore okrem ineho vyuzivaju aj vlaky, lode, lietadla) je nizsia ako naklady na cesty statu, VUC a vsetkych obci slovenska. Spotrebna dan na produkty ropy je aj z EKOLOGICKEHO DOVODU a z toho dovodu ze nejde o nevycerpatelne zdroje, ale o konecne zasoby tvorene na zemi pocas milionov rokov...
jedalen je dobry priklad: novy zamestnanec moze stat 20000/mesacne, nech sa v jedalni stravuje 200 deti - to je sto korun na mesiac - teda 4-5 korun na jeden obed. Mozno to je vela, mozno nie - ale novy zamestnanec zrychli vydaj obeda... tak ako vybrate myto umozni stavat nove dopravne stavby. Mozno by ludia prestali pre tych 5 korun chodit na obed - potom by sa zmensil rad - tak ako by sa znizili zapchy na cestach. Ak by uplne prestali chodit, tak im asi nebude ostavat nic ine, ako vratit cenu naspat a toho noveho zamestnanca nenajat, tak ako tunel nepostavit, ked tam teda ti ludia nebudu chodit, ak by si mali zaplatit naklady na jeho stavbu!
Ja nechcem IAD ZAKAZAT, ja to chcem spoplatnit - ked niekto chce chodit z Borinky IAD a robi 16 hodin, tak nech si zaplati uzivanie cesty, alebo sa da na to MHD. A MHD by sa zvysenim zaujmom logicky posilnilo. Keby zacal byt dopyt po linke z Borinky do Bratislavy, co by isto zacal, po zrealneni nakladov na cesty, tak by sa urcite zlepsila dostupnost MHD.
prosim pochop ze TUNEL SITINA NIE JE DOLEZITY Z HLADISKA IAD ALE Z HLADISKA TRANZITNEJ DOPRAVY!!!! uz ti to pisem 100x, ze bez toho tunela sme tu na urovni Rumunska. Aby krajina mohla byt v EU, musi splnat urcite kriteria, medzi inymi aj infrastrukturu... A to aby dialnica ustila v meste, isla okolo zoologickej zahrady a medzi panelaky, je to iste, ako keby si dnes mal pocitac 286 (Slovensko) a chcel by si na nom sprevadzkovat DSL internet (EU)...
Dalej je tu DPH, zatial co cestujuci plati trojmesacne 1000 sk (vratane DPH), tak vodic auta musi zaplatit auto 19% z ceny auta je odost viac ako 19% z ceny elektricenky + zaplatit poisku 19% + platit benzin 19% z ktoreho cast ide statu...
a z tych 3xDPH co plati sofer + cast z ceny benzinu, sa stavaju tieto stavby...
zatial co cestujuci MHD plati DPH len raz v elektricenke... takze nic tu extra zvyhodnovane nie je
ako vyzera situacia v
1.) statom dotovanej IAD (sucasny stav):
ludia si nakupia auta, lebo je to lacnejsia ako MHD a lacnejsie je to preto, ze pouzitie cestnej komunikacie je ZADARMO a platia teda len cast nakladov (na palivo a vozidlo) a neplatia naklady na infrastrukturu, ktora ale moze tvorit aj raz tolko, nez vyssie spomenute naklad na palivo a vozidlo (10mld Sk na dialnice je realita, nie moj vymysel!) V tomto systeme sa vytvori pochopitelne silny dopyt po IAD, ktory skonci nekonecnymi zapchami ako na Patronke - tie sa riesia dalsim dotovanim zo statu - stavbou tunelov ako Sitina - cize dalsie dotovanie IAD, aby mohli nadalej a este viac zadarmo chodit. Takze este viac ludi ide do IAD a su dotovany este viac (lebo stavby su coraz drahsie - mimourovnove krizovatky, tunely, treba rozsirovat cesty na ukor okolitych objektov...)
2.) v trhomov prostredi to vyzera tak, ze vytvoria sa zapchy - mudry spravca komunikacie, spravajuci sa trhovo a mudry stat, ktory nezvyhodnuje jeden druh dopravy (IAD) na ukor ineho (MHD, zeleznica) neda len tak peniaze na nejaky tunel, a spravca komunikacie ju spoplatni na taku uroven, aby neboli zapchhy a zaroven bola vyuzita kapacita komunikacie - z vybratych penazi zacne stavat napriklad tunel Sitina. Alebo sa nejde sukromny investor, ktory uvidi - aha je tu nejaka Patrkonka, ktora je spoplatnena a ludia tam zufaju - ja postavim tunel, ktory bude spoplatneny menej a ludia budu jazdit nim, lebo v trhu sa pokojne moze stat, ze spoplatnenie Patrkonky by bola tak vysoke, ze postavit tunel by bolo dokonca ziskove, lebo zjavne dopyt velmi vysoko prevysuje ponuku...
Myta v BA boli velmi davno a boli pre to, pretoze cez BA viedlo vela obchodnych miest, a kedze vtedy nepoznali peniaze, musel obchodnik nechat cast tovaru na mieste, ktoremu sa hovorilo myto... neskor sa zacali davat peniaze, ale potom sa to zrusilo, nie preto lebo to "nejaky blbec zrusil" ale pre to ze to asi bolo neefektivne... Verejne veci su v DPH, od toho to DPH... Mna napriklad nebavilo stat v skolskej jedalni v rade na obed... chces mi nahovorit ze jedinym riesenim by bolo zdvihnut ceny obedov? ☺ ano, teoreticky by bolo menej ludi v rade, necakali by, jedalen by viac zarobila a mohla by si dovolit lepsie obedy... lenze aka by bola realita? vsetci by sa na jedalen vyprdli a ta by skrachovala... v doprave by sa mylne zdalo ze by presli na MHD, ale to je nemozne... nie kazdy co je v BA (v spicke ma BA az 900 000 ludi) je z BA a do mesta sa musi nejako dopravit... Predstav si ze si 16h v robote, byvas v dome v Borinke, zastavku SAD mas 6km, ale mas v garazi auto... kazdy kto ma zdravy rozum pouzije auto.... IAD sa neda vylucit... IAD-e moze konkurovat MHD, ale to by najprv ti co to maju v kompetencii museli pochopit...
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
eripmav
- naklady na most
- frekvenciu dopravy
- navratnost (20 rokov je pri urokovej miere NBS 4,5% p.a. az prilis vela zvolene)
a z toho jednoduchym pocitanim dostanem naklady na jeden prejazd - ktory mimochodom, ak by sa to spoplatnilo, silno predpokladam, ze by sa frekvencia dopravy znizila - a tak cena zvysili - a bludny kruh by skoncil pri tom - ze ten most sa vobec nemal stavat...
a na tom, ze zoberem pocet prepravenych cestujucich a vydelim tym dotaciu na mhd...