Reakcia na: m@rtin #66679:
Solaris? na plyn ci na naftu? na plyn by mozno aj vybuchol ☠ ... a tie plamene z 15Tr to hori len interier voza? alebo co je take horlave v trolejbuse (elektromotor? izolacie kablov? nejake ine suciastky o ktorych neviem?)
Sommelier
Financie:
Väčšinu investícií – okolo 200 miliárd Eur sú zdroje rozpočtov členských krajín a iné zdroje.
Čo je však podstatné je, čo z toho bude mať SR:
- Už spomínaný úsek Viedeň – Bratislava hotnotený na 300 mil Eur z projektu Paríž – Bratislava.
- v projekte Rhine/Meuse – Main – Dunaj je pre dve etapy projektu Viedeň – Bratislava – Mohács počítaných pre upgrade nevigácie 480 mil. Eur. V najlepšom prípade môžeme počítať s tretinou, ktoré bude preinvestovaná v SR – 160 miliónov Eur.
- V súvislosti s výstavbou nováho prístavného terminálu v Gdansk, dôjde k potrebe tento dôležitý námorný uzol vhodne napojiť trasou vedúcou priamo na juh kde vznikajú následné 2 projekty:
- V železničnom axis Gdansk – Warsaw – Brno/Bratislava – Vienna sa počíta s upgradom tratí na rýchlosť 160 km/h (120 pre nákladné vlaky) v celej dĺžke do roku 2015, s tým, že niektoré časti tratí majú byť v tejto rýchlosti prevádzkované už v roku 2010, o čom svedčí aj finalizácia projektu BA – TT. Úsek Katowice – Nové Mesto nad Váhom, (označený ako prioritný) vyjde na 1556 mil. Eur (investovaných na území SR – 1200 mil. Eur – autorov odhad). Zvyšok po Trnavu bude zrejme na pleciach vlády a do tej doby je ťaťké predpokladať, že by sme sa zmohli na ďalšie projekty.
- Cestný projekt axis Gdansk – Brno/Bratislava – Vienna je pravdepodobne najzaujímavejší. Investície Katowice – Brno/Žilina počítajú s investíciou 4 380 mil. Eur. Je zložité odhadnúť množstvo prostriedkov, ktoré sa preinvestujú v SR – jedná sa o štvrtinu trasy, už rozostavanej – počítajme s 1 200 mil. Eur.
- (Prejavuje sa opäť pripečenosť Rakúšanov, ktorí sa zo všetkých svojich síl snažia oddialiť diaľničné prepojenie s ČR a podobne aj so SR (komu bude trvať 20 rokov postavenie pár km vieme). Myslím, že Viedeň ľutuje spojenie s Budapešťou a zo svojho strachu sa nevie dostať inak, ako odmietaním spojení nových. Je to hanebný prístup a vypočítavý postup členského štátu, ktorý by v modernom spoločenstve štátov nemal vyskytovať. Pokiaľ je mi však známe, Slovenská ani Česká diplomacia a politika okrem nárekov na pleciach Rakúskych štátnikov nedokázala jasne formulovať protest a proti takémuto zaobchádzaniu vyvinúť diplomatický tlak. Preto je nejasný osud spojnice Brno – Viedeň. Spojenie s Bratislavou je viac menej už isté, nezostáva nám len konštatovať, že toto spojenie už dávno malo stáť.)
Sčitané a podtrhnuté: cca 2 860 miliónov Eur (94, 38 miliardy Sk), ktoré nám EÚ z väčšej časti poskytne na vybudovanie týchto projektov do roku 2015.
Stavby sú pomerne rýchlou investíciou do dopravných projektov, na ktoré by sme mali byť pripravení.Všetky stavby budú všetkým a všetkému prínosom.
Projekty sú zamerané na životaschopnú os BA – ZA, čo je smutné, ale je to tak.
Európska Investičná Banka poskytla na všetky projekty pôžičku 100 miliárd Eur. K tomu len dodám, že si máme sakramentsky dávať pozor na to, kam EÚ cpe peniaze - pretože to sú úvery.
Preto by som sa vyjadroval v súvislosti s euroinvestíciami aj trochu inak.