Chcú spolufinancovanie MHD. Disproporcie súvisia s prerozdeľovaním daní
(28.01.2005; Večerník; s. 4; eb)
Do riešenia problému financovania MHD v Bratislave chce mesto zapojiť vyšší územný celok. Mestskí poslanci poverili primátora Andreja Ďurkovského rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja o odpustení dane z motorových vozidiel slúžiacich MHD a o možnosti spolufinancovania tejto dopravy.
Prebiehajúca fiškálna decentralizácia v podmienkach Bratislavy prináša viaceré disproporcie, ktoré súvisia s prerozdeľovaním daní. Daň z motorových vozidiel s bratislavskou ŠPZ vo výške 350 miliónov Sk je odvádzaná BSK bez dopadu na Bratislavu. Rovnako to platí aj u takmer 50 000 cestujúcich, ktorí denne dochádzajú za prácou do Bratislavy, ale ich dane sú k dispozícii obciam s trvalým pobytom, bez možnosti spolufinancovania bratislavskej MHD. Naopak, chýbajúce dotácie na MHD zo štátneho rozpočtu sú sanované zvýšením daní z nehnuteľností len Bratislavčanom. Zvýšenie cestovného a jeho následná kompenzácia občanom hlavného mesta môže byť riešením týchto disproporcií fiškálnej decentralizácie.
Veľkým problémom sú napríklad cestovné zľavy, ktoré za minulý rok tvoria sumu asi 770 miliónov Sk a predpokladané tržby za cestovné lístky predstavujú takmer miliardu. "Zľavy si objednal štát, ale na rok 2005 nám štátna dotácia vo výške 950 miliónov chýba, preto sa musíme zaoberať riešením tejto straty," zdôvodnil námestník primátora Karol Kolada.
(28.01.2005; Večerník; s. 4; eb)
Do riešenia problému financovania MHD v Bratislave chce mesto zapojiť vyšší územný celok. Mestskí poslanci poverili primátora Andreja Ďurkovského rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja o odpustení dane z motorových vozidiel slúžiacich MHD a o možnosti spolufinancovania tejto dopravy.
Prebiehajúca fiškálna decentralizácia v podmienkach Bratislavy prináša viaceré disproporcie, ktoré súvisia s prerozdeľovaním daní. Daň z motorových vozidiel s bratislavskou ŠPZ vo výške 350 miliónov Sk je odvádzaná BSK bez dopadu na Bratislavu. Rovnako to platí aj u takmer 50 000 cestujúcich, ktorí denne dochádzajú za prácou do Bratislavy, ale ich dane sú k dispozícii obciam s trvalým pobytom, bez možnosti spolufinancovania bratislavskej MHD. Naopak, chýbajúce dotácie na MHD zo štátneho rozpočtu sú sanované zvýšením daní z nehnuteľností len Bratislavčanom. Zvýšenie cestovného a jeho následná kompenzácia občanom hlavného mesta môže byť riešením týchto disproporcií fiškálnej decentralizácie.
Veľkým problémom sú napríklad cestovné zľavy, ktoré za minulý rok tvoria sumu asi 770 miliónov Sk a predpokladané tržby za cestovné lístky predstavujú takmer miliardu. "Zľavy si objednal štát, ale na rok 2005 nám štátna dotácia vo výške 950 miliónov chýba, preto sa musíme zaoberať riešením tejto straty," zdôvodnil námestník primátora Karol Kolada.
Papyr