Obchodná je jednou z posledných ulíc v centre, ktorým sa zatiaľ výraznejšia obnova vyhla. Na magistráte však už s rekonštrukciou rátajú, začať by sa mala tento alebo najneskôr na budúci rok. "Väčšina nehnuteľností je po reštitúciách v súkromných rukách, ich vzhľad a funkčné využitie určujú majitelia. Našou úlohou je zrekonštruovať električkovú trať, ktorá si to už vyžaduje. Chceme aj skultúrniť povrch ulice, vymeniť dlažby a podobne," povedal hovorca primátora Milan Vajda.
Vyše stomiliónová rekonštrukcia trate a povrchu na Obchodnej je jednou z priorít mesta do konca roku 2006, zdroje sa budú čerpať z úveru Dexia banky.
Od úpravy povrchu ulice si mesto sľubuje aj zatraktívnenie a skvalitnenie služieb, podobne ako tomu bolo na Hviezdoslavovom námestí či Mostovej ulici. "Mladí ľudia už za nás rozhodli, že Obchodnú považujú za nové korzo. Z ulice vinárskych viech sa Obchodná mení na trendovú ulicu," hovorí Vajda.
Vyskytla sa aj možnosť kvôli priestoru pre chodcov obmedziť električkovú trať na jednu koľaj. "Teoreticky sú možné tri varianty, buď zostanú na ulici dve koľaje, alebo jedna koľaj, alebo zmizne električková trať úplne. Konečné rozhodnutie ešte nepadlo, dôležitý bude aj názor dopravného podniku," hovorí Vajda. Keby chcela samospráva odstrániť električky z Obchodnej, alternatívou by bolo pravdepodobne finančne neúnosné vedenie trate pod zemou alebo inou ulicou. Ak by sa rozhodlo o jednej koľaji, protiidúce električky riadené svetelnou signalizáciou by museli vyčkávať na koncoch ulice. Podobný problém riešili na magistráte aj pri rekonštrukcii Mostovej. Dopravný podnik sa však vtedy pomerne jednoznačne postavil proti návrhu jednokoľajky. O tom, či je takéto technické riešenie na Obchodnej reálne z hľadiska prevádzky dopravy, rozhodnú odborníci v najbližších mesiacoch.
Električky premávajú po Obchodnej ulici obojsmerne od roku 1977, predtým tu chodili trolejbusy. Vlani v lete tu električky nepremávali, vodári totiž rekonštruovali storočnú kanalizáciu. Trate sa však opravy nedotkli. (mk)
Z priorít hlavného mesta do roku 2006:
T rekonštrukcia trate a povrchu na Obchodnej 110 miliónov
T rekonštrukcia trate na Hurbanovom námestí 45 miliónov
T rekonštrukcia trate na Kapucínskej 7 miliónov
T rekonštrukcia trate v Tuneli (tento rok) 90 miliónov
Generála z Prešova určite na vyšší plat do BA neprilákaš:-P.
A tie lepšie ceny nových vozov sú len kvôli silnejšej SKK. A to môže byť o pol roka zase inak...
To je tvoj problem, že svoje temné stránky nemieniš menit, ja sa snažím byt lepší každý den, a že chceš byt aj nadalej taký aký si to je výlučne tvoj problém
Bože, toto sú také populistické reči. Keby si vedenie DP strhlo zo svojich "neúmerných" platov (máš informáciu o výške tých platov? Ja áno a ako neúmerné mi nepripadajú), tak by možno ušetrili na rekonštrukciu jednej Karosy.
Pozri, ty si tu začal hlásať svoje názpry ako nemenné pravdy, tak neviem, čo tu prednášač o mudrovaní. Možno sa nevyjadrujem decentne, ale nemienim to vo svojch štyridsiatich rokoch meniť, keď si doteraz celkom spokojne žijem, ale aspoň netliapem nezmysly a keď už najký tliapnem, tak sa nechám opraviť.
No keďže v tom Liberci sú tie tri koľajnice na jednom BKV paneli (ako v Ružinove), tak asi ťažko budú 1000 mm rozchod udržiavať menej:-). Práve preto som za príklad zvolil Liberec.
Skús to najprv vztiahnuť na seba, ty polointeligent. Ukáž mi ten SOR s odpadávajúcimi alebo špagátom pripevnenými dverami. Vydávaš tu svoje osobné averzie za objektívnu realitu.
Tu nejde o 800 000, ale o tu černotu. Jeden príklad za všetky. Plynofikovanie autobusov: bol tender a vybrali drachšieho, že by službička bratrancovi ??? Takejto špiny je dost, a inak tie dotacie od štátu už nebudu, a pochybujem, že BA dá tolko penazí, skor pojdu cestou, aby cestujuci platili viac a viac za vykrytie strát a do modernizacie pjde mnimum. To, že z uveru pojdu prostriedky na vozový park je dobré, ale to je taká jednorázovka, tu by sa malo zaviesť systémove riešenie. Napríklad Ostrava, oni nemali hned nevim kolko na nový vozový prak, ale majú pravidlo, že na vozový prak dáme určite každý rok dáke prostriedky, dajme tomu, kupia každý rok tri busy a zopár zgeneralkuju, nie naraz, postupne, každý rok dačo, ale má to systém, istota, že každý rok dačo.........
Jonny: Ale DPB má dotácie, len ich zrejme zle využíva. 60% nákladov krytých dotáciami sa ti zdá málo?
Porsím ťa si myslíš, že všetci na olejkárskej majú 100.000 platy. Rátal by som tak 20 ľudí s priemerným platom 40.000 a to je dohromady 800.000. Koľko tratí z toho zrekonštruješ? Jedna električka ako náhrada na 2XT stojí 60 - 80 mil.
O tých busoch a troloch ešte takú malú poznámočku. Zatiaľ čo v januári 2004 stál nejaký 12m NP bus cca 200.000 EUR čiže 8,24milióna SK, dnes je to len 7,72milóna SK. Rozdiel 0,52 milióna. Takže 30 nových busov ma bude stáť o 15mil. menej, takže môžem kúpiť o dva vozy viac. Čiže nákup sa nám pri vyšších výnosoch zlacnil.
(3 kĺbové a 2 štandardné Citybusy stáli Prešov minulý rok 51,5mil.) Apropo Prešov. Ak nepríde človek s OLO, možno by stačilo prilákať na lepší plat generála z Prešova. Myslím si, že práve Prešov je mesto, z ktorého by sme si mali brať príklad. Z celkového počtu 68 busov majú 8 NP, čiže 12%. Mám rátať ten bratislavský?! Z trolov a busov je to pri 4 NP vozoch 0,628% ? (električky do toho radšej nerátam)
K tvojmu bodu 2.: Pri dnešných prepočtoch v porovnaní s autom, ked sa vezú sa to už nedá porovnat cenovo, komfortom, rýchlostou. Navyše, každá doprava je stratová, potrebuje dotácie, je to vo verejnom zaujme, predsa. Nech niekto napíše DP v porovnatelnej krajine ako SR,ktorý nemá dotacie...
Na základe jedného vodiča nemôžeš hádzať všetkých do jedného vreca. V každom prípade DPB by sa mal postarať o dostatočné technické znalosti vodičov a samozrejme aj dispečerov, aby nebolo nutné zakaždým volať vrchárov ako som minule počul z jednej príhody.
Ad 1. Dá sa len súhlasiť.
Ad 2. Nemyslím, že zvyšovanie straty by bolo dobrým krokom, skôr snahou o nápravu úrovne MHD výšku cestovného obhájiť.
Ad 4. Verím ti. A aj keď sa človek poháda s priateľkou, dokážem byť na zákazníkov v práci prívetivý. Aj keď nie je to ľahké.
Ad 3. S obnovou vozidlového parku sa dá len súhlasiť.
Čo sa dotácií týka úrobme si malý exkurz do čísiel. (moje obľúbené ☺ )
Dotácie ŠR + RM:
2003: 1,351mld. - tržby : 940mil.
2004: 1,446mld. - nepoznám údaj, skrz rast DPH, ale aj cestovného rátal by som rovnako
2005: 1,483mld. - nepredpokladám nárast cestujúcich takže tiež 940mil.
Podiel dotácií a tržieb:
2003: 58% (dot.) : 42% (tržby)
2004: 60,5% : 39,5%
2005: 61% : 39%
Rast dotácií v porovnaní s inláciou:
2004: infl: 5,9%(dosť zavádzajúce čísielko, lebo je tam zarátaná aj deflácia cien potravín, ale lepiše nemám), percentuálny rast dotácií oproti roku 2003: 7%
2005: infl: odhad pod 4%(rátajme 4%) pecentuálny rast dotácií oproti roku 2004: 2,5%
Ak sa človek na tie čísla pozrie, aj keď zdôrazňujem, že môžu byť skreslené, o niečom hovoria a ja osobne si myslím, že v prvorade hovoria o veľkých vnútorných rezervách DPB. Lebo ak niekto pri 700miliónových mzdových nákladoch a 2,2miliardových výnosoch nevie nájsť peniaze na zopár busov a trolov, tak je buď imbecil alebo tunelár. ?
Bol som vypravadit kamarata vlakom, z Hlavneho som sa s nim odviezol na Vinohrady, odtial domov. Prisla 7951+7952 na 11/1, s minutovym meskanim. Postavil som sa na miesto kocika v prvom vozni. Ako sme sa tak rozbehli z Nam. Biely Kriz a smerovali na Mladu gardu, povsimol som si ze nam z pantografu zacina iskrit. OK, pomyslel som si ze alebo je namraza alebo odskakuje. Ked to vsak zacal robit aj dalej a intenzivne za zastavkou Mlada Garda, tak som sa siel dozadu pozriet. Jedna vlozka bola krasne zlomena, pantograf zvaral jedna radost. Vodic samozrejme nic. Nechapem preco, lebo az dopredu bolo vidiet ako to zvara. Samozrejme ze som ho so stavom oboznamil. On si to ani nevsimol, hlavne ze sa mi postazoval ako ho nahnevala zena. Teraz nasleduje dalsie pokracovanie, kde vodic marne hladal v kabine zadneho vozna velku paku. Povedal som mu, ze ju ma vo streche, aj som mu ukazal kde, ako maju vsetky vozy T6A5 3. serie. On nato ze chce dat brko dole elektricky. Ja som bol ticho, reku hadam na to dojde. Samozrejme, komu niet rady, tomu niet pomocy. Ano, pantograf dolu dal. Ale ked dosiel dopredu a chcel dvihnut predny, tak dvihol zasa zadny (jasne nemal ani potuchy ako sa to robi). Este raz som mu zopakoval ako to ma urobit. Nedal na mna, isiel dozadu stiahol ho. Potom zasa dopradu. Otvoril vpredu skrinku, ako som mu vravel. Nakolko bol krpec, tak tam ani nedociahol a musel som mu to prepnut ja. Vravel som mu ze teraz treba ist dozadu a vypnut to tam. Nie, on sa asi iba uistil ci som mu dobre vravel a dvihol obe brka. Posledny krat som mu spomenul ze vdazu to treba najprv prepnut do nuly, nez to bude dvihat. Posledny krat uznal, isli sme po treti krat dozadu a tam som mu zhodil druhe brko. Uz za nami dosla trojka, meskali sme pekne. Ospravedlnil som sa cestujucim za zdrzanie (sice neviem preco ja, ale OK), ze uz sa bude pokracovat, ked on nebol ani schopny im nieco povedat. Povedal som mu ze moze s tym uplne normalne ist, len nech si da pozor na vyhybkach, ze zadny podvozok zadneho vozna pojde uz nezaistenou vyhybkou a nech na to mysli, najma ak zbada za sebou voz. Mal som mu asi povedat aj viac, reku ked za sebou ten voz zbada, nech ide velmi opartne cez vyhybku a nech sleduje v spataku ci mu to nejako divne nevybaca. Len to by bolo na neho asi privela. Dufam ze to teraz niekde nerozhadze, ale hadam nie. Inac tento vodic je prave ten, pokail sa dobre pamatam, co na historickej T2 ev. c. 215 utrhol spatak, ked s nou v lete jazdil.
V tomto je jasne vidno obraz DPB, tento vodic bol priam ukazkova vzorka vodica. Poznam tam par ludi co sa fakt vyznaju, ale tych spocitam na prstoch svojich ruk. Pytam sa, co takyto ludia robia za panelom? Im by som nedal ani posunovat, vsak nic nevedia. Nech sa na mna zato nikto nehneva, ale keby som tam nebol tak je dost pravedpodobne, ze by zlomil pantograf, nedajboze namotal niekde aj zopar metrov troleja na neho. Beus, ktory sem sem tam prispieva, ako vodic (jeden z tych, co aj neco vedia) moze potvrdit ze by sa to mohlo stat. A to by bola sranda, teraz vecer robit nahradnu dopravu, odhliadnuc teraz od financych skod. Zasa by nam jazdili linky X3 s cielami uplne mimo, ak vobec. Bohuzial musim povedat ze ma sklamali aj ostatny cestujuci. Samozrejme ze videli ze akosi to iskri, ale nikoho nenapadlo vodica na to upozornit. A mam vazne obavy ze by si to vodic vsimol. Ak je vsade v DPB taka profesionalita, aku predviedol tento pan, tak potom navrhujem cele DPB zrusit a vybudovat podnik novy. Zamyslite sa nad tym. Nie je predsa normalne aby som ja, ako cestujuci, pardon, prepravovany substrat, zaskoloval priamo na trati vodicov, prisom ja som neabsolvoval akekolvek skolenia, ale paradoxne viem o tom viac ako podaktori zamestnanci. Co ma tiez zarazilo je pristup k cestujucemu, kde ani nemoze ospravedlnit vzniknute meskanie z dovodu technickej poruchy. A aj cely prestoj mohol byt 5 krak kratsi, keby vedel ako na to alebo keby aspon pocuvol co som mu radil. Ja by som tu celu proceduru zvladol za jednu minutu, najviac dve. A nech mi sem NIKTO nepise ako treba zmenit rozchod, lebo to ma vytaca. To, co treba zmenit je prave to, co som uz X krat popisal. A toto nezavisi vobec od rozchodu. Pre istotu zopakujem, co treba urobit, aby sme vylepsili dopravu. Vsetky body su rovnako dolezite a prikadam im rovnaku vahu:
1. Zmenit prstup k cestujucemu, je nas zakaznik, nie prepravovany substrat.
2. Znizit cestovne tak, aby zodpovedalo ponukanym sluzbam.
3. Obnovit vozovy park a infrastrukturu - zvysit dotacie! Mne je jedno odkial, ale bez penazi to nepojde.
4. PROFESIONALIZACIA v DPB. Toto som si dovolil napisat velkymi pismenami. Zabezpecit pre vodicov, ale aj inych pracovnikov skolenia, prakticke ukazky. V tejto suvislosti musim spomenut aj skolenia spravania sa, reprezentovania spolocnosti voci zakaznikom u tych zamestnanoc, ktory prichadzaju do styku s cestujucim. Sam velmi dobre viem co je to jednat so zakaznikmi, ktory su casto blbi (pardon za vyraz), ale da sa to, verte mi.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Vševedko