Ale samozrejme, otazka dizajnu je osobna vec, mne sa T3 nepacili nikdy, takze ja nemozem povazovat rekonstrukciu za nedostojnu a za nevydareny tuning Koniec koncov, zas az tak nadseny z tej rekonstrukcie nie som, ono by bolo vhodnejsie kupovat nove vozy a T3 aj s jej vydarenym/nevydarenym designom z roku 1960 a koncepciou z roku 1930 poslat do muzea, ale ked sme (vdaka komu to vlastne?) este 15 rokov po revolucii stale v prdeli s peniazmi (vsetky postkomunisticke krajiny, nielen my), tak je podla mna stale lepsia rekonstrukcia ako nic. Bezny vlcak si takuto rekonstrukciu urcite vsimne a - pozor - mozno ho pri pohlade na 1301 (zvlast spredu) ani nenapadne, ze to povodne bola T3.
Ten nizkopodlazny vlek ma, uznavam, jednu nevyhodu. Je to vlek. Bud sa teda babicky naucia, ze bez schodov to je vzadu a zacnu sa trepat tam (lenze mozno sa nezacnu, bo sa budu bat ze vlek = nepritomnost vodica = kriminalita), alebo namiesto vleku skonstruujeme nieco podobne, ale ako bezmotorovy riadiaci vozen a zaradime na predok supravy
pohoda, rad objasnim
Takze - funguje to tak, ze pred elektricky ovladanou vyhybkou (cca 20m, niekedy dalej) je na troleji tzv. povelovy trolejovy kontakt (dalej PTK), ktory pozostava zo samotneho poveloveho kontaktu (co je kus drotu odizolovany od troleja tak, aby prechadzajuci voz chvilu (milisekundu) bral prud len z neho) a z blokovacieho kontaktu (po starom brnkatko, o ktore prechadzajuca lista zberaca fyzicky brnkne, po novom hallova sonda). Pri prejazde zberaca PTK (dolezity je len ten jediny kratky okamih) zalezi na tom, aky prud odobera v tom momente voz z troleja. Ak je odber maly (radovo 0 az cca 30-50A), tak vyhybka ostane tam kde je, ak je odber vacsi (voz ide pod jazdou, alebo ma zopnuty vyhybkovy odpornik, ten urobi cca 70A), vyhybka prehodi. Samozrejme, kedze nezalezi na smere prudu ktory kontaktom tecie, tak pri vozoch ktore vedia rekuperovat (T3G (vyzbroj TV8) a K2S/T3S) sa da prehodit aj brzdou - rekuperaciou do troleja. Zaroven prejazd blokovacim kontaktom sposobi, ze sa obvod vyhybky zablokuje (vtedy sa rozsvieti ten oranzovy stvorec uprostred tej navesti o postaveni vyhybky) a uz prehodit nejde ani velkym odberom (najma kvoli zberacu zadneho voza supravy), odblokuje sa az prejazdom zberaca cez odblokovaci kontakt ktory je za vyhybkou.
Zla technika jazdy: su rozne dovody, preco moze vyhybka podhodit (ked nechcem) alebo neprehodit (ked chcem), v skratke zhrnute asi tolko:
Podhodenie:
- prilis rychla jazda cez kontakt - u novsich vozov, ktore maju vacsi odber, vznikne velky prudovy naraz v momente dotknutia sa PTK a hoci trvaly odber voza je maly, okamzity, sposobeny narazom, je velky a vyhybka prehodi; niekedy (pri niektorych kontaktoch) sa vsak prilis rychlou jazdou rozumie viac ako 5km/h - su proste prilis citlive.
- jazda so zapnutym kurenim do voza - tyka sa najma suprav 2 vozov na 1 zberac - kurenie ma nezanedbatelny odber, chalani z dielne ma sice presviedcali ze je to zapojene tak, ze kym drzim tlacidlo blokovania vyhybky, stykace kurenia su rozopnute, moje prakticke skusenosti mi vsak vravia ze asi nie na kazdom voze to tak je
- brzdenie pod PTK a nestlacenie tlacitka na blokovanie - u vozov s rekuperaciou, uz som spominal; u nich treba to tlacitko drzat, vtedy voz brzdi do vlastnych odporov (tzv. do zaskoku), nie do troleja...a najistejsie je v tom kratkom momente nebrzdit vobec
Neprehodenie:
- prilis rychla jazda (fakt rychla) - kontakt nestihne zistit ze vobec bol nejaky prudovy odber (moc kratky impulz)
- prilis rychla jazda (nie az tak velmi) a prilis mala brzda u T3SUCS - tieto vozy (vsetky zrychlovace 7737-7834) maju konstrukcnu upravu vyziadanu DP Praha, ze vo velkej rychlosti jednoducho nezapnu vyhybkovy odpornik, takze neprehodia, lebo nemaju cim, dopodrobna vysvetlit mozem mailom, ak by si chcel
- prilis pomala jazda (krokom a menej) - dovod je pravdepodobne (mozem sa mylit) ten, ze blokovaci kontakt je umestneny tesne pred povelovym, takze blokovanie obvodu zapne skor, nez stihne prejst prud povelovym kontaktom a prehodit
Inac, pojem "zla technika jazdy" zavisi od konkretneho typu voza (niekedy dokonca od konkretneho kusu), a najma od konkretneho kontaktu - kazdy kontakt je nastaveny nejako inac a sprava sa nejako inac - na to treba trochu praxe nez sa clovek nauci, co si na ten-ktory kontakt s tym-ktorym vozom moze dovolit a co nie.
Tiez som sa uz dopocul...chudinka 7056-ka... skoda reci, ja si tiez radsej komentar odpustim... a ak sa nemylim, maju to na svedomi ti isti ludia, ktori sa K3-ok boja ako cert kriza a bohuzial uz stihli vymysliet dost padne argumenty, ako "sa to neda", namiesto aby rozmyslali ako sa to da... takze kvoli nim K3-ky (predbezne) nebudu...
inac errata k mojmu predchadzajucemu prispevku:
Odpoved pre Galiyoshu o podhodeni mala ist asi do dispecera, kedze jeho otazka je tam, ale citam prespevky v mailoch tak neregistrujem rozdiel no snad si to precita aj tu
A trochu som dal na frak chudakovi lovencinovi - ked uz pouzivam nespisovne slovo "vykolaj", aspon by som ho mohol spisovne sklonovat - ta vykolaj, nie ten vykolaj
Vdaka za podrobne vysvetlenie. Odpust dalsiu laicku otazku -- co konkretne znamena "zlou technikou jazdy pri prejazde povelovym kontaktom"? Ako vlastne funguje ovladanie prehadzovania vyhybiek? (Nesmejte sa, ja to vazne neviem. )
Na 83/8 jazdi skusobny plynovy 15 metrovy MAN, ma uz nas palubak a oznacovace, tie su vsak prelepene a jazdi zadarmo. Je tu uz asi 3 tyzdne, to ste nevedeli? Pridajte to ako novinku, ja tu nemam SK klavesnicu...
Priebezna suhrnna reakcia na viac veci
Ad oblubenost vozov - myslim si ze argument, ze kazdy si oblubil to na com vyrastal, neobstoji, napriklad ani u mna to nie je celkom tak. Vyrastal som viac-menej na B731 (s Rabou), I280 (to asi vela ludi), Sanosoch a prvych 14Tr a T3/K2, no napriek tomu to nesedi s mojim rebrickom oblubenosti, tam sa jedna (a myslimze nielen u mna) o vydarenost designu a konstrukcie vozidla, a nieco ako "charizmu" vozidla... Moje najoblubenejsie vozidla vznikli priblizne v rovnakom casovom obdobi - koniec 50-tych, zaciatok 60-tych rokov: SM(L/D)11, SM16.5 (smutny povzdych), 9Tr (a 10Tr, keby ho vyrobili), T401 (bohuzial existuje len prototyp, boli by to byvali krasne vozy...), T2 (IMHO najkrajsi design vozidla MHD aky som kedy videl, holt Kardaus, poklona) a samozrejme Laminatka - najkrajsia lokomotiva. Na T401 a T2 je este badat istu vycackanost 50tych rokov, ale zato je to nehorazne elegantne. Design 60tych rokov bol uz doslova nadcasovy (SM11, T3, 9Tr) a cokolvek z toho obdobia je aktualne dodnes, a napr. co sa tyka T3, som zastancom nazoru, ze akykolvek radikalnejsi zasah do jej vyzoru ju moze uz len a len zhovadit, jednoducho vylepsit sa ju neda (hm, znova Kardaus...), snad jedina pekna uprava je otvor na transparenty. A pikoska - raz som sa tak hral s mojimi nacrtkami SM11, urobil som na nej zopar skutocne drobnych kozmetickych uprav (transparenty, reflektory, vymena dveri, osadenie lepenych skiel, jemne predlzenie kasne) a hadajte co som zrazu uvidel - Solaris U12 Tolko k teme nadcasovosti designu. (a moja upravena 3-napravova SM15N (lowfloor) vyzera snad este lepsie ako original Solaris U15) No a kedze na designe 70tych rokov (B/C/LC 73x a 74x, 14Tr0 (0-ky boli najkrajsie), Sanos, Ik280) som vyrastal, oblubil som si aj tie, ale zas skor kvoli inym veciam - motory (ML634/635), prevodovky (2M70), zvuky, to bolo moje... Ik280 mal zas mimoriadne vydarenu konstrukciu (o com svedci ich zmrtvychvstanie v podobe Ikarusov C60 a C80), ale tie povodne, starsie vozy boli akosi stylovejsie...hlavne mali krajsi (bohatsi) zvuk K dojazdeniu Ik280/283 - aj podla mna uz bez nich nebude MHD-cka MHD-ckou, bez nich to bude take akesi nekompletne, takze ked raz vyradia posledny Ikarus, bude mi velmi smutno... No, na to ze je to moj sukromny nazor, som sa tusim az prilis rozpisal
Ad design Porschetry: celkom sa mi pozdava, ale s 2-okennym zavesnym clankom a/alebo aspon na cierno zatretymi stlpikmi v urovni okien medzi dverami a klbom by bola krajsia...skoda ze sa kvoli napravovym tlakom neda predlzit. Ale inak, nemyslim si, ze ked sa niekto vola Porsche, tak ma patent na super design...napriklad si myslim, ze na ULFoch velmi pekne spravili bocnice (na to, aka je to IMHO zvratena konstrukcia - miesto podvozkov solo kolieska s nutenym natacanim, premostene klenbou, na ktorej vrchu visia clanky), ale tie cela povazujem za dost nevydarene, nejak som im neprisiel na chut.
Ad K3RN: Take nieco by som v BA velmi privital, ale jedine so 100%-nou adheziou, inak sa to za smykacieho pocasia nema sancu vyskriabat napr. na stanicu, ani s tonou piesku. Takze keby neboli prekazky v DPB voci K3 (bohuzial su), zadal by som Sumperku vyriesit hnaci podvozok pod klbom na 1000mm, a nech mi nikto nevravi ze sa to neda Len neviem prist na zmysel toho nudzoveho exitu oproti 3.dveram (v NP clanku), podla mna je neucelny (ked nie je ziaden na ziadnom inom voze, tak naco tam) a len skaredi lavy bok, na ktorom by mohli byt 2 normalne a 2 pekne velke (a vetrane!) okna. Ale zas sa mi paci, ze konecne v Sumperku pochopili, ako ma vyzerat nater cela, teda v prechode bocnice do cela (nater K2S v tych miestach je humus, akoby k nej to celo nemalo patrit).
Ad ostravska 1301: ten vlecniacik je sice zlaty (aj ked, tym ze je taky kratky, vyzera nejako...divne) , ale nejako sa mi to celo tej T3 stale nechce pacit, jednoducho mi to k tomu vozu vobec nesedi, proste to (tak ako pisem vyssie) povazujem za nehanebne prznenie T3-ky, nehovoriac o tom, ze ani bez tej T3 mi to celo nejak nesmakuje Podla mna pan arch.Kotas na rozdiel od tohoto tu aspon vedel urobit pekny, moderny, a nie prehnany design, len on zas vobec nemyslel na vyhlad do bokov a zrkadiel. Inac vzhladom na zname problemy s vyhladom do spatneho zrkadla cez vyklopne dvere som skumal, ako je to u 1301, a zistil som ze akosi ziadne spatne zrkadlo nema! To uz nan po tej reko nezvysilo?
Ad podhodenie (galiyosha #19279): Podhodenie v principe je, ked ti vyhybka z akehokolvek dovodu prehodi ked nechces aby prehodila. Zvycajne je to zapricinene zlou technikou jazdy pri prejazde povelovym kontaktom (v pripade vyhybky z Radlinskeho smerom na Blumental/stanicu aj prejazd 2.zberacom pod jazdou) a podhadzuje teda este pred vozom. Moze sa stat, ze ak ide do vyhybky suprava len na predny zberac (nie dva), a odblokovaci kontakt je prilis blizko za vyhybkou (co uz vacsinou nie je), moze voz za nim prehodit vyhybku este kym je suprava na vyhybke, vtedy je vykolaj takmer isty Tretia moznost podhodenia je pod vozom bez cudzieho zavinenia, co sa stalo velmi zriedkavo (ak vobec, neviem) - to uz musi byt strasne vadna vyhybka alebo strasne vadny vodic (ked ide do odbocky strasne rychlo) - u niektorych typov vyhybiek to nejako slo (neviem to uplne presne) ked sa okolesnik prilis oprie do vonkajsieho jazyka, tym napruzi jazyk a ten posunie prestavovaci mechanizmus, a jeho struna ho donuti preskocit na opacnu stranu, ale toto je u novych vyhybiek nemozne.
Co sa tyka cmarania po vozoch, dovolim si pouzit Jenkiho citat z diskusie k-reportu:
"Odstraňování čmáranců musí být prováděno nepřetržitě, protože jinak mají zmrdi radost že jejich výtvory jezdí a tvoří další. Když umýváte furth tak je to přestane bavit, protože zbytečná práce nebaví ani debila." Krasne vystihnute, toto by mali vtlct do hlavy tym, co o cisteni u nas rozhoduju. A hlavne, ze pocmarane vozy nesmu ist do vypravy, aj za cenu nevypravenia par vozov. Aspon budu mat aj bezni cestujuci viac dovodov davat pozor na takychto ....piiip.
Neviem, ako v BA, ale aj v KE sa mnohi starsi snazia nastupovat prednymi dverami. Ale nazdavam sa, ze keby boli predne dvere robene NP, tak by aj cele vozidlo muselo ( ci uz skor malo ) byt NP. Ale je to laicky nazor.
m@rtin: ono tým že je to novostavba ten vlečňák, tak 2xT3 môžeš rozpojiť, budše mať dvakrát viac vozov a tým pádom ak máš prachy môžeš vypraviť dvakrát viac vozidiel a znížiť interval na polovicu. Samozrejme ak by ti to iné okolnosti dovolili. Preto by ten málokapacitný vlečňák stačil na 4 osoby/m2.
Spectre: Môžno by sa postarší začali tlačiť do zadu a potagované by boli prvé vozne
Najlepšie je zvoliť takýto postup:
1) http://www.prazsketramvaje.cz/
2) vpravo v lište tlačidlo "Další města"
3) link "Novinka ve vozovém parku ostravských tramvají"
Největší plus celého tohoto vlaku je ovšem nízkopodlažní vlečňák. Trochu mě mrzí, že není kapacitnější, tudíž náhrada 2XT3 asi ne! Já zase čím jsem starší, tak se mi T3 líbí víc a víc. A tudíž se mi rekonstrukce pražských T3 líbí. Záměr celé modernizace pražských T3 byl právě v tom, ponechat původní vzhled (lak, místo na transparenty, pantograf apod.) a změniť interiér. Já T3P vyčítám snad jen absenci ručního řadiče. Jinak jsem spokojen.
Ale zase si nedovedu představit ostravskou novinku s klasickou T3 tahající nízkopodlažní vlečňák. Mě se to líbí a to docela hodně, ale pouze jako souprava. Samotnou T3 bych takhle rekonstruovat nechtěl.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Beus
Takze - funguje to tak, ze pred elektricky ovladanou vyhybkou (cca 20m, niekedy dalej) je na troleji tzv. povelovy trolejovy kontakt (dalej PTK), ktory pozostava zo samotneho poveloveho kontaktu (co je kus drotu odizolovany od troleja tak, aby prechadzajuci voz chvilu (milisekundu) bral prud len z neho) a z blokovacieho kontaktu (po starom brnkatko, o ktore prechadzajuca lista zberaca fyzicky brnkne, po novom hallova sonda). Pri prejazde zberaca PTK (dolezity je len ten jediny kratky okamih) zalezi na tom, aky prud odobera v tom momente voz z troleja. Ak je odber maly (radovo 0 az cca 30-50A), tak vyhybka ostane tam kde je, ak je odber vacsi (voz ide pod jazdou, alebo ma zopnuty vyhybkovy odpornik, ten urobi cca 70A), vyhybka prehodi. Samozrejme, kedze nezalezi na smere prudu ktory kontaktom tecie, tak pri vozoch ktore vedia rekuperovat (T3G (vyzbroj TV8) a K2S/T3S) sa da prehodit aj brzdou - rekuperaciou do troleja. Zaroven prejazd blokovacim kontaktom sposobi, ze sa obvod vyhybky zablokuje (vtedy sa rozsvieti ten oranzovy stvorec uprostred tej navesti o postaveni vyhybky) a uz prehodit nejde ani velkym odberom (najma kvoli zberacu zadneho voza supravy), odblokuje sa az prejazdom zberaca cez odblokovaci kontakt ktory je za vyhybkou.
Zla technika jazdy: su rozne dovody, preco moze vyhybka podhodit (ked nechcem) alebo neprehodit (ked chcem), v skratke zhrnute asi tolko:
Podhodenie:
- prilis rychla jazda cez kontakt - u novsich vozov, ktore maju vacsi odber, vznikne velky prudovy naraz v momente dotknutia sa PTK a hoci trvaly odber voza je maly, okamzity, sposobeny narazom, je velky a vyhybka prehodi; niekedy (pri niektorych kontaktoch) sa vsak prilis rychlou jazdou rozumie viac ako 5km/h - su proste prilis citlive.
- jazda so zapnutym kurenim do voza - tyka sa najma suprav 2 vozov na 1 zberac - kurenie ma nezanedbatelny odber, chalani z dielne ma sice presviedcali ze je to zapojene tak, ze kym drzim tlacidlo blokovania vyhybky, stykace kurenia su rozopnute, moje prakticke skusenosti mi vsak vravia ze asi nie na kazdom voze to tak je
- brzdenie pod PTK a nestlacenie tlacitka na blokovanie - u vozov s rekuperaciou, uz som spominal; u nich treba to tlacitko drzat, vtedy voz brzdi do vlastnych odporov (tzv. do zaskoku), nie do troleja...a najistejsie je v tom kratkom momente nebrzdit vobec
Neprehodenie:
- prilis rychla jazda (fakt rychla) - kontakt nestihne zistit ze vobec bol nejaky prudovy odber (moc kratky impulz)
- prilis rychla jazda (nie az tak velmi) a prilis mala brzda u T3SUCS - tieto vozy (vsetky zrychlovace 7737-7834) maju konstrukcnu upravu vyziadanu DP Praha, ze vo velkej rychlosti jednoducho nezapnu vyhybkovy odpornik, takze neprehodia, lebo nemaju cim, dopodrobna vysvetlit mozem mailom, ak by si chcel
- prilis pomala jazda (krokom a menej) - dovod je pravdepodobne (mozem sa mylit) ten, ze blokovaci kontakt je umestneny tesne pred povelovym, takze blokovanie obvodu zapne skor, nez stihne prejst prud povelovym kontaktom a prehodit
Inac, pojem "zla technika jazdy" zavisi od konkretneho typu voza (niekedy dokonca od konkretneho kusu), a najma od konkretneho kontaktu - kazdy kontakt je nastaveny nejako inac a sprava sa nejako inac - na to treba trochu praxe nez sa clovek nauci, co si na ten-ktory kontakt s tym-ktorym vozom moze dovolit a co nie.